bromscooter vs auto

Betaal hier ergens in de 400 euro/jaar voor WA, diefstal+brand en rechtsbijstand plus.

Het is meestal wel goedkoper als je al een wagen verzekerd hebt bij dezelfde maatschappij.

Met 7 jaar schadevrij en een kleine stadsauto betaal je in NL de helft voor bovenstaande.
(WA+ heet dat hier, WA + diefstal/brand)
 
Laatst bewerkt:
Dus het blijft voorlopig bromscooter vs auto.

En waarom zou er dan een bromscooter komen?

boodschappen, kinderen vervoeren lukt er helemaal niet mee.
In winterse omstandigheden biedt deze even weinig soelaas als je cbr ?
Want anders rij je altijd met je motor naar het werk...
dus dan staat in plaats van je wagen, de bromscooter te vergaan voor je deur?
 
Waarom een bromscooter en geen motorscooter: omdat dit dus een reserve voertuig wordt, net zoals de wagen nu maar dan veel goekoper op alle gebied. Dit zowel voor mijn vrouw als mezelf. Waarom dan geen motorscooter? Simpelweg omdat (zoals ik reeds zei) mijn vrouw absoluut op geen motorscooter wil rijden. Ze heeft helemaal niks tegen motoren en staat er volledig achter dat ik ermee rijdt, zelfs de kinderen hebben elk een volledig motorpak en rijden geregeld mee, geen enkel probleem. Maar zelf wil ze er absoluut niet mee rijden, is nu eenmaal zo, niet voor discussie vatbaar spijtig genoeg, vrouwen he... wij mannen zullen het nooit begrijpen. Lol.
De brommer zou ze wel nemen omdat ze daarmee op het fietspad kan rijden. En het is nu wel een feit dat op onze reisweg, het fietspad in uitermate goede staat is en heel erg breed met amper fietsers erop. Echt zonde, maar goed. Verder zouden we dan ook de bromscooter nemen voor kleine verplaatsingen zoals bakker/groentewinkel/broodautomaat/kleinste dochter naar bijles brengen, sportclub enz... dus gebruikt gaat die zeker worden. Vorige winter zelfs gemerkt dat het fietspad beter sneeuw/vorst vrij werd gehouden dan de rijbaan. Ze hebben daar in onze gemeente een speciaal karretje voor met borstels en achteraan strooit die zout. Niks op aan te merken.
Door deze vraag met jullie te delen en jullie antwoorden te lezen, begin ik er zelf ook meer en meer over na te denken natuurlijk en ik ben hoe langer hoe meer overtuigd dat dit inderdaad de beste oplossing zou zijn.
De basis bedoeling van dit alles is natuurlijk om onverantwoorde kosten te schrappen, het is voor iedereen crisis en we beginnen dit zelf ook stilletjes aan te voelen, en dan hebben we beide ons werk nog met redelijk stabiele vooruitzichten...
Wat ik in het kort nog ga doen... een bevriende technieker van bij ons op het werk gaat binnenkort in zijn vrije tijd de auto eens volledig nakijken om te kijken en te bespreken of de kans rëeel is dat er binnenkort inderdaad kosten zitten aan te komen, of dat ik hier bij manier van spreken nog jaren zou mee verder kunnen (momenteel is dat echt een goed autootje dat me nog nooit in de steek heeft gelaten). Vervolgens zou er hier een verzekering zijn die zijn premie berekent adhv de kilometers dat je effectief aflegt op jaarbasis, als dit klopt zou ik een heel pak kunnen besparen met mijn ocharme 2 a 3000km op een volledig jaar. Deze 2 resultaten ga ik even afwachten en dan kijk ik verder, we gaan geen overhaaste beslissingen nemen.

Alvast iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Nog suggestie's of bedenkingen? Shoot!
 
kweenie wat een brommer verzekering kost in Belgie maar ik heb een oude swift er bij gkocht

voor 700,- ding kost mij WA per jaar 89,- en wegenbelasting iets van 19.- p/m met een brommer ws ik duurder uit geweest
 
kweenie wat een brommer verzekering kost in Belgie

Ongeveer 90euro met getrouwheidskortingen eraf (gebaseerd op alle verzekeringen die we daar hebben lopen, dit heb ik al nagevraagd)
Voor de fietsta 470€ ook met diezelfde kortingen al af getrokken
En om het dan helemaal volledig te zijn: voor de cbr250 betaal ik 235€.

Voor de fiesta komen daar dan ook nog rijtaxen bij, ligt het verbruik veel hoger en hogere onderhoudskosten.
Voor de cbr250 betaal ik (zoals al door iemand anders hier aangehaald) geen rijtaxen in belgie.
 
Laatst bewerkt:
Ok, extra uitleg verklaart al veel natuurlijk.

Toch denk ik dat het verlies dat je op de auto maakt vrij groot gaat zijn.
Ik heb onlangs mijn knoop op dat vlak ook doorgehakt.

Ik had grotere kosten aan de Clio, maar heb besloten om de kosten te doen.
Kosten/baten was het gewoon weinig verschil...
 
Oude auto weg, niks voor in de plaats. Simpel. Je hebt dan twee voertuigen, en in geval van pech, heb je, het woord zegt het eigenlijk al een beetje: pech. Je kan moeilijk alles in je leven dubbel gaan uitvoeren omdat iets nu eenmaal wel eens stuk zou kunnen gaan... :X
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook gewoon het autootje blijven rijden. Probleem blijft, dat je nooit kunt voorspellen hoe een winter zich manifesteert. Kan ook superglad worden en dan kun je met een bromscooter, ook niet veel. Je hebt dan toch ook de kosten niet van de aanschaf van de brommer?, daar kun je toch al heel wat onderdelen van kopen, mocht dat nodig zijn.

Plus dat dan, de kans op onkosten bij gladheid of sneeuw(door vallen etc), wel eens veel hoger zouden kunnen zijn, dan een kapot onderdeel aan de auto. Een goede automonteur, kan er ook voor kiezen, om in geval van problemen met de auto, tweedehands onderdelen toe te passen. Dat scheelt best veel.

Net wat Maksor zegt: goedkoper als een kleine oude auto(van een respecktabel merk en niet te veel kilometers), valt bijna niet te rijden. Bromscooter zijn ook niet heilig. Vaak krijg je met die dingen, na verloop van tijd ook maar problemen.
 
Waarom een brommer erbij als derde vervoersmiddel?

Met slecht weer is een brommer net zo vervelend als een motor.

Dus de vraag moet zijn auto eruit, ja of nee?

Die brommer heeft geen toegevoegde waarde.
 
Waarom een brommer erbij als derde vervoersmiddel?

Met slecht weer is een brommer net zo vervelend als een motor.

Dus de vraag moet zijn auto eruit, ja of nee?

Die brommer heeft geen toegevoegde waarde.


Precies mijn idee daarom zei ik al neem een 45KM waghentje, voordelen van een auto en niet de nadelen van de kosten behalve in de aanschaf misschien...
 
45km auto ? Ik pleeg nog liever zelfmoord door me met een veiligheidsspeld neer te steken :Y

Goedkoop rijden doe je met een oude Twingo op LPG g3 a 55 euro/mnd wegenbelasting :Y
 
Laatst bewerkt:
Yup had een collega die elke dag 100 heen en 100 terug reed met zo'n auto op lpg3 iedereen lachen.

Tot ze erachter kwamen dat hij elke maand 500 euro overhield van zijn reisgeld
 
Ik zou ook gewoon het autootje blijven rijden. Probleem blijft, dat je nooit kunt voorspellen hoe een winter zich manifesteert. Kan ook superglad worden en dan kun je met een bromscooter, ook niet veel. Je hebt dan toch ook de kosten niet van de aanschaf van de brommer?, daar kun je toch al heel wat onderdelen van kopen, mocht dat nodig zijn.

Daar heb je eigenlijk wel een punt. Heb er zelfs 4 extra velgen met winterbanden voor.
 
@Vox,
En staat je auto dan ook de rest van het jaar (wanneer het niet glad is of regen niet met bakken uit de lucht valt) te verkommeren in je garage? Of wordt die dan nog gebruikt door bv je partner of om weeklijkse boodschappen enzo te doen?
 
Laatst bewerkt:
@Vox,
En staat je auto dan ook de rest van het jaar (wanneer het niet glad is of regen niet met bakken uit de lucht valt) te verkommeren in je garage? Of wordt die dan nog gebruikt door bv je partner of om weeklijkse boodschappen enzo te doen?
Ik begrijp je punt. Het is namelijk echt niet erg goed voor zo´n auto om hem ongebruikt, te lang stil te hebben staan. Je zou het eigenlijk eens een winter moeten kunnen uitproberen, of dat gaat met de brommer. Maar nogmaals, de ene winter is de andere niet.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik de grens gelegd bij zo'n 4 a 5C buitentemperatuur. Dan ga ik met de auto. Ik vind het dan gewoon niet meer leuk op een scooter en belangrijker nog, de kans dat je op je bek gaat met zo'n ding is erg groot. Daar lees je ieder jaar weer, wel voorbeelden van hier op het forum. Dat is het mij niet waard.
Is een pekelfiets (b.v. een lichte allroad) voor de winter dan geen beter idee?

Zelf ga ik alleen met de auto (van mevr. Pommel) bij ijzel of onbegaanbare sneeuw. Dat is in het algemeen niet meer dan zo'n 2 tot 3 weken per jaar.
 
Zou ook een optie kunnen zijn, Ridingman. Wat Pommel zegt.

Dat je of een oud allroadje erbij koopt. Of je cbr inruilt tegen een allroad/crossmachien achtig geval(of schop ik dan tegen het zere been?).

Probleem blijft, dat je vrouw, met de auto moet gaan werken. Dus zelfs voor 2 of 3 weken, kun je je die niet eigen maken.
 
Bevriende technieker is net de deur uit, hij kwam snel even langs voor hij moest beginnen werken. Conclussie: auto staat piekfijn in orde, mits goed onderhoud niet stuk te krijgen volgens hem. Enkel de remblokjes moet ik zeker bij het volgende honderhoud mee laten vervangen, de handrem moet aangespannen worden en de stuurbekrachtiging is aan het verslijten, momenteel nog oké maar naar de toekomst toe mag ik me mogelijk ook aan een nieuwe alternator verwachten omdat deze nog origineel is en waarschijnlijk op het einde aan het lopen is. Distributieriem/rollen/riemen waren allemaal al eens vervangen en zijn nog steeds in prima staat. Olie begint hij blijkbaar wel te verbruiken (2liter erbij gedaan op 10.000km) of er was vorige keer te weinig in tijdens het onderhoud wat ik niet nagekeken heb, dit zal ik in de toekomst (zoals het eigenlijk hoort) geregeld moeten controleren. Kortom: allemaal kleine dingen die zonder veel geld kunnen vervangen worden. Auto kan in principe nog jaren mee.
Volgens hem zou ik gek zijn om hem weg te doen, omdat ik er nooit nog kan voor krijgen wat hij voor mij persoonlijk waard is (maximaal 2500euro bij particuliere verkoop en dan moet ik nog geluk hebben iemand te vinden die dat er aan geeft). Ik zou er net een bromscooter kunnen van kopen en ben dan mijn dak tegen de regen en veiligheid bij ijzel kwijt. Mijn vrouw zal er geregeld eens gebruik van maken (dan lopen de kilometers wel op) zodat hij in conditie blijft voor de momenten dat ik hem echt nodig heb.
Conclussie: ik hou het bij mijne moto en auto. Is prima combinatie.
Allen bedankt om met me mee te denken.
 
Goede beslissing, Ridingman.

Laat je vooral niet gek maken.Veel auto's kunnen tegenwoordig erg lang mee, met goed onderhoud.
Steeds meer mensen, zullen er lang(er), mee gaan rijden omdat de inruilwaarde bedroevend slecht is momenteel.
 
Laatst bewerkt:
Met 7 jaar schadevrij en een kleine stadsauto betaal je in NL de helft voor bovenstaande.
(WA+ heet dat hier, WA + diefstal/brand)


een dikke 100 voor een aygo (brand + diefstal=beperkt casco).

Voordeel van een dergelijke miniauto is dat alles redelijk goedkoop is aan dat ding (verbruik/banden/onderhoud) en je hebt nog wel een soort van "volwaardige" auto dus waarmee ook de snelweg mee op kan.

Dan zit je als bestuurder nog ruimer als in een kia sorento of een isuzu trooper
(dat is echt zo, stond er zelf ook van te kijken)
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik alleen en heb ik me ook al de vraag gesteld om mijn auto weg te doen. Ik heb een auto staan die ik dit jaar 5000 km gebruikt heb, om 's avonds eens weg te gaan af en toe te winkelen en op wintersportvakantie te gaan. Daarvoor betaal ik jaarlijks minstens 2000 euro excluis afschrijving.
Maar zonder auto zou ik me ongemakkelijk voelen. Niettegenstaand ik bijna altijd weg ga op 2 wielen. Het comfort om 's avonds eens op het gemak met de auto om boodschappen te gaan is te hoog. En te bedenken dat ik altijd zonder probleem een wagen kan lenen.

Een auto is een gemak als je het hebt, dus als die niet meer veel kost zou ik die gewoon houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan