Auto olie in motorscooters

Scootmaster

Rookie
24 sep 2016
6
1
Amsterdam
Over het algemeen wordt aangegeven dat auto olie niet gebruikt moet worden in motorfietsen.
Reden is dat auto olie antifrictie dopes bevat waardoor de natte koppeling gaat slippen.

Echter een scooter heeft geen natte koppeling maar een droge CVT.

Er lijkt dus geen enkele reden om geen goede auto volsyntheet in je scooter te gooien met de juiste viscositeit.

Of mis ik iets en zijn er andere redenen waarom die niet zou kunnen?
 
Ik zie er geen enkel probleem in. In mijn BMW's en Guzzi met droge koppeling gooi ik ook auto olie. Ik denk zelfs dat het beter is. In motorfiets olie zitten anti frictie middelen, terwijl auto olie zoveel mogelijk frictie verminderd.
 
Mijn scooter draait toch tot 8000tr/min.
Is die auto-olie daarop voorzien?
Anderzijds. We spreken over 1400ml om de 3000km. Ik rij 4-5000km per jaar. Veel kan ik op die kostenpost niet besparen....
 
Mijn scooter draait toch tot 8000tr/min.
Is die auto-olie daarop voorzien?
Anderzijds. We spreken over 1400ml om de 3000km. Ik rij 4-5000km per jaar. Veel kan ik op die kostenpost niet besparen....
Er zijn ook auto,s die hogere toerentallen draaien.
 
Ok, kanxzeker wel zijn.
Hoeveel bespaar je op een jaar? Een handvol euro´s tov mijn Merkloze half synth motorfietsolie die ik ga halen bij de olie groothandel.
 
Ok, kanxzeker wel zijn.
Hoeveel bespaar je op een jaar? Een handvol euro´s tov mijn Merkloze half synth motorfietsolie die ik ga halen bij de olie groothandel.
Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom of olie wel of niet geschikt is. Net als jouw merkloze olie.
 
Over het algemeen wordt aangegeven dat auto olie niet gebruikt moet worden in motorfietsen.
Reden is dat auto olie antifrictie dopes bevat waardoor de natte koppeling gaat slippen.

Echter een scooter heeft geen natte koppeling maar een droge CVT.

Er lijkt dus geen enkele reden om geen goede auto volsyntheet in je scooter te gooien met de juiste viscositeit.

Of mis ik iets en zijn er andere redenen waarom die niet zou kunnen?
Klopt deels, in de zin dat voor de Honda sh300 bijvoorbeeld 10w30 wordt voorgeschreven zonder jaso keurmerk wat voor natte koppelingen is.

Maar ' een scooter heeft geen koppeling ' durf ik niet voor alle ( toekomstige) gevallen te zeggen, dus zou iig uitgaan van wat er wordt voorgeschreven qua viscositeit en dan nog even kijken of een volsyntheet wenselijk is, als er bijvoorbeeld half syntheet wordt voorgeschreven en de rest vd onderhoud intervallen daar vanuit gaan.

Ik weet nog dat @NOSfearatu een keer een post had over kleine auto's met long life olie terwijl die op andere vlakken vaker onderhoud nodig hadden.
 
Ik begreep dat voor de Beverly 350 / 400 het wel erg nauw luistert naar een bepaald soort olie...
Uiteraard is dit zo ....in mijn scooter en vele andere scooters zit zeker vast een natte koppeling en net wanneer je de verkeerde olie gaat gebruiken gaat het frictie materiaal (van je natte koppeling)aangetast worden en finaal afbrokkelen/verbranden en dan kom je niet meer van plaats. Bij scooters met een natte koppeling dus best de voorgeschreven specs van motor olie naleven. Bij Scooters waarin geen natte koppeling zit ...tja kiep erin waar je je het best bij voelt zou ik zeggen 😉
 
In die 50cc scooters gaat vanalles in, ik sluit zelfs slaolie niet uit.
En door de regel begeven die dingen het om vele redenen voordat olie gerelateerde slijtage aan het licht komt.

In een systeem waarin alleen de cilinder/zuiger/krukas gesmeerd moet worden zie ik niet in waarom daar geen auto olie in kan. Even er van uitgaande dat je juiste viscositeit en mineraal/semi/syntheet pakt.
 
Die beverly 350 en 400 cc hebben dacht ik een dry sump motor waar het nauw luistert. Beetje dikkere olie moet er in, ik weet niet precies meer welke, misschien de 15 w 50?
de natte koppeling van de 350 en 400 zit bij het achterwiel heeft niks met de motorolie te maken.
Ik heb een piaggio 300 cc die uitstekend loopt op 5 w 40 auto motor olie, ook op 5 w 30.

Honda 300cc heeft dacht ik ook een dry sump motor.
 
In onze 50cc gooi ik al jaren 5w40 vol synt. Ja die dingen draaien langere tijd veel toeren 8 tot 8.5k, maar na 3000km gaat er weer nieuwe in.
 
Moet je met een dealer gaan praten, die ze ter reparatie krijgen die er de verkeerde olie in hebben gegooid.

Dan is er info op het internet dat de 350 dry sump heeft.
Piaggio BV 350
En tweede keer dry sump
2016 Piaggio BV350 ABS Review

Dus, verschillende info op internet over de 350 cc motor de één zegt dry sump de ander wet sump.
Die eerste link die je doorgeeft komt uit za, of Zuid-Afrika. Geen verband met Piaggio. Gooi maar weg.

De tweede link is al even onbetrouwbaar. Het is blijkbaar één of andere Amerikaanse private site, zoals wij die ook tussen de soep en de patatten zouden kunnen maken, zonder enige link met Piaggio. Gooi die ook maar weg.

Wil je weten of de 350 dry sump is of wet sump? Zoek het op in de gebruikershandleiding, en indien je dat daar niet kan vinden, vraag het dan aan Piaggio. Zal er wel niet expliciet in staan, maar neem het van mij aan: het is wet sump.
 
Over het algemeen wordt aangegeven dat auto olie niet gebruikt moet worden in motorfietsen.
Reden is dat auto olie antifrictie dopes bevat waardoor de natte koppeling gaat slippen.
Er zitten niet automatisch friction modifiers in "auto olie", ik durf zelfs te beweren in 99.99% van de range 5W40/10W40 niet.
Wel vrijwel zeker bij een nog lagere start viscositeit zoals bijvoorbeeld een 0W, dan staat er in ieder geval "Energy Conserving" op.

Hier een motor of twintig gereden met standaard auto olie, ook op het circuit met +200 pk. :)
 
Die eerste link die je doorgeeft komt uit za, of Zuid-Afrika. Geen verband met Piaggio. Gooi maar weg.

De tweede link is al even onbetrouwbaar. Het is blijkbaar één of andere Amerikaanse private site, zoals wij die ook tussen de soep en de patatten zouden kunnen maken, zonder enige link met Piaggio. Gooi die ook maar weg.

Wil je weten of de 350 dry sump is of wet sump? Zoek het op in de gebruikershandleiding, en indien je dat daar niet kan vinden, vraag het dan aan Piaggio. Zal er wel niet expliciet in staan, maar neem het van mij aan: het is wet sump.
Ik heb het aan AI gevraagd,
Waarom zouden ze er anders 15 w 50 olie ingooien.

Antwoord was,

The 2019 Piaggio BV 350 features an innovative single-cylinder engine with a displacement of 330 cc. This engine is not only more powerful than the one in the Piaggio Beverly 300, but it also outperforms many competitors in its class. Let’s delve into some details:

In summary, the Piaggio BV 350’s engine is a remarkable blend of performance, efficiency, and innovation, making it a standout choice for riders seeking both style and substance on the road. 🛵💨
 
Die van mij spreekt gewoon NL en concreet voor mijn kleine slaapoogjes. :+
Screenshot_2024-03-03-23-07-56-77_96b26121e545231a3c569311a54cda96.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het aan AI gevraagd,
Waarom zouden ze er anders 15 w 50 olie ingooien.

Antwoord was,

The 2019 Piaggio BV 350 features an innovative single-cylinder engine with a displacement of 330 cc. This engine is not only more powerful than the one in the Piaggio Beverly 300, but it also outperforms many competitors in its class. Let’s delve into some details:

In summary, the Piaggio BV 350’s engine is a remarkable blend of performance, efficiency, and innovation, making it a standout choice for riders seeking both style and substance on the road. 🛵💨
Je hebt het aan AI gevraagd...

Geen enkele Piaggio scooter heeft een dry sump.

Tot daar wat je van AI moet geloven.
 
Het zou kunnen jongen,
Als ik AI vraagt , heeft beverly 350 een dry of wet sump, dan komt Ai met het antwoord dry sump met als bron die amerikaanse en zuid afrikaanse sites.
Dus vertrouwen op de AI antwoorden valt ook nog met een korrel zout te nemen.
Als het niet klopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan