Motorscooters. Welke kopen?

DanteD24

MF'er
2 mrt 2015
151
62
Hallo allemaal! Ik zal mijn verhaal kort proberen te houden.

Omdat ik eind januari van baan verander ben ik op zoek naar een zeer betrouwbare en degelijke motorscooter die ik elke dag zal gebruiken. Kijken naar motorscooters is TOTAAL nieuw voor mij en ik ben er snel achter gekomen dat er ruime keuze is. Beetje te veel misschien voor een complete nieuwkomer als ik in dit segment.

Ik ben zelf op zoek naar max iets van 200cc aangezien ik niet langer dan 20 minuten over max 80 km/u wegen zal rijden. De route is ook redelijk flitsergeil, ik zal dus echt geen snelle motorscooter nodig hebben en ook geen snelweg. Mijn budget is binnen de 2500 euro. Vandaar een lichtere motorscooter, maar wel één die echt betrouwbaar is. Ik zal ook door weer en wind gaan rijden, dus ik ben echt op zoek naar iets dat bestand is tegen de elementen. Nu zijn mijn vragen aan al jullie ervaren motorscooter rijders dus als volgt. Wat zijn jullie ervaringen? Wat is/zijn nou echt goede keuze(s)? Is een merk als Piaggio of Sym betrouwbaar? (nog nooit ervaring met deze merken gehad) Bepaalde dingen om op te letten bij verschillende merken/modellen?

Ik heb al een beetje onderzoek gedaan, maar toch kan vragen aan ervaren mensen geen kwaad. Scooters die ik al heb gezien is wat Honda modellen, Suzuki sixteen en burgman en uiteraard nog wel wat meer. Alle ervaringen, adviezen, tips en weetjes zijn welkom!

Alvast ontzettend bedankt voor de tips!

Groeten,
Een totale motorscooter noob.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben sinds gisteren in het bezit van een kymco agility 150cc en ook een scooter noob. Heb 11 jaar een Yamaha radian 600 gereden in het verleden. Als je nog nooit op een lichte motorscooter hebt gereden zou ik dat als eerste doen. Ik vind het niet te vergelijken met motor rijden. De wegligging is aanzienlijk minder maar het nodigd wel uit om relaxed te rijden. Mij bevald het goed zelfs de twee afgelopen regenachtige dagen heb ik 120 km met plezier afgelegd. De kimco heeft een verbazend goede bouwkwaliteit voor een budget scooter (ik ben technische onderlegd). Hij heeft wel minder motor vermogen dan de 125cc scooters van Honda, Yamaha, Suzuki. Scooters van deze merken kunnen de 100 km/h aantikken dat kan de Kymco niet. Bij 90 km/h houdt het wel op. Ik mis dat niet ben gericht op 80 km/h wegen en vind Scooters ook niet geschikt voor hogere snelheid. Waar ik achteraf beter op zou letten is of de helm onder het zadel kan, dat gaat bij mij niet. Ik heb zelf ook een recent model gekocht met ABS dat vind ik met die kleinere wielen geen luxe. Suzuki sixteen was mijn eigenlijke idee maar kon geen nette vinden voor een leuke prijs.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is er maar een antwoord. Koop een Honda. Ik heb vele tienduizenden kilometers op godweetwat voor dingen gereden. Er was er maar eentje die het altijd deed, een Honda. Koop een Honda Dylan 150, een sh150, een pcx150 of een pes150. Allemaal goed. Koffertje er op en je bent voor jaren klaar.
 
Zelf heb ik ook goede ervaringen met Honda ik heb als laatste motor een CB 400 Four van 1979 gehad en nu een Forza 300 scooter van 2019 waarbij ik moet zeggen dat de Forza hééél vééél opberg ruimte heeft onder de zadel en in de top koffer.
Er is ook een 125 cc versie van.
 
Laatst bewerkt:
Een 200cc is denk ik vandaag eerder zeldzaam. Het is meestal ofwel een 125/150, ofwel een 300/350.
Jouw budget van 2500€, is dat nieuw, of gebruikt?
De meeste merken hier op de markt bieden degelijk spul, en dan denk ik aan Honda, Piaggio, Yamaha, Kymco, Suzuki
 
200cc burgman heb je wel voor dat geld. Een PCX150 waarschijnlijk ook.

Maar na 5 jaar lang een pcx 125 gereden te hebben: koop een 250/300cc. rijd veel fijner, meer ontspannen, meer opberg ruimte, langere onderhouds intervallen. zeker als je veel km's maakt ben je veel aan het sleutelen met een PCX, omdat ie om de 4k olie nodig heeft, en om de 8k ben je kleppen aan het stellen. Op 80 wegen komt ie mee, maar kost het moeite om lekker door te rijden.

Ik zou die 2500 pakken, even doorsparen en voor 3500 een Forza of SH300 kopen. Geniaal apparaat.

Ik heb geen ervaring met Kymco, anders dat de lokale dealer het me af raadde, vaak inferieure bouwkwaliteit. Hij gaf als voorbeeld een Kymco die na 12000 al nieuwe balhoofd lagers nodig had. Ja ze zijn goedkoper, en ik denk ook prima voor wat het waard is. Maar Honda blijft koning betrouwbaarheid. Zie ook je Kymco maar ergens in te ruilen na een paar jaar. Men ziet liever een Honda/Soes aankomen dan Sym/Kymco.
 
Hartelijk dank allemaal voor de uitgebreide informatie! Dat waardeer ik enorm. Ik had al een donkerbruin vermoeden dat het Honda zou worden, ik heb zelf ook altijd de neiging om een Honda te kopen. Het zijn gewoon hele fijne motoren en ze voelen altijd echt degelijk aan.

Het budget van 2500 is voor een gebruikte, van mij hoeft het geen nieuwe te zijn.

Heel erg bedankt voor de tips!
 
Iets te groot voor mij inderdaad. Ik wil iets met injectie en gewoon lekker licht.

Is er nog iemand die ervaring heeft met een Yamaha YP 250? Die zie ik ook staan voor niet al te veel geld.
 
Ik sluit me aan: PCX150 (geen 125) of een Burgman 200. Dan heb je wat bagageruimte onder het zadel. Dat hebben de scooters met grotere wielen in veel mindere mate. En het is wel zo prettig als je even de stad in gaat dat je niet met je spul hoeft te zeulen. Of een topkoffertje....
Ik heb veel goede dingen over de YP250 gehoord maar geen eigen ervaring.
 
Ik zou voor de Honda SH300 of Forza300 gaan. Zelfs ligt dat boven je budget. Betrouwbaar, zuinig en heel praktisch. Je kunt er zelfs makkelijk snelweg mee doen. Lange onderhoudsintervallen: olie elke 6K en kleppen hoeven maar elke 24K. Je verdient de meerprijs snel terug.

Ik rij zelf een SH300, 70km snelweg per dag en gaat prima. Verbruik ligt in mijn geval met deze temperaturen nog steeds richting de 1 op 33.

Ik zou wel absoluut voor een injectie scooter gaan. Die mogen E10 benzine hebben. Het leuke van deze types is ook dat ze vrijwel niks afschrijven en de goedkopere merken hebben dat wel.
 
Ook Yamaha Xmax 300 is een prima scooter voor dagelijks gebruik, dat geldt ook voor de Nmax 155 erg betrouwbaar en zuinig in gebruik
 
Wederom bedankt allemaal voor de info en tips!

Ik heb nog een vraag. Waarom heeft de ene scooter zoals een sh een platte voetplaat en de andere iets in het midden lopen zoals de pcx? Is dit extra versteviging, extra ruimte voor de benzinetank of iets dergelijks?
 
Soms is het extra versteviging, of de tank loopt er.
Bij een Gilera Runner is deze er bijv om de stijfheid van het frame te verbeteren.
De sh heeft een vlakke plaat, omdat door de gebruikers als positief en makkelijk ervaren wordt.
 
Daar zit meestal de benzinetank in ieder geval bij mijn Forza 300
Bij de PCX zit die daar ook.

Grote verschil naast de manier hoe ze gebouwd zijn, is de zithouding.
Scooters met een vlakke plaat (om het zo maar te zeggen) zoals vespa's, SH etc heb je vaak een wat actievere zithouding. Ik vind het net lijken alsof je zit te kakken.
PCX, Forza zit je meer met de voeten naar voren. wat meer laidback. tevens hebben deze modellen vaak meer opberg ruimte.
 
Voordeel aan die vlakke plaat is wel dat je er allerlei dingen in onmogelijke maten op kan leggen.
Handig om ff snel een paar TL buizen te halen (of iets van die strekking)
 
Iets te groot voor mij inderdaad. Ik wil iets met injectie en gewoon lekker licht.

Is er nog iemand die ervaring heeft met een Yamaha YP 250? Die zie ik ook staan voor niet al te veel geld.
zelf rijd nu met n x city 250 (groote wielen ,is beter bij slecht wegdek) ben er tevree van .. vroeger nog n spazio en forsight 250 gehad .ook leuke scooters , iets trager dan de x city en kader iets slapper ..de x city rijd vlot 130 gps
 

Bijlagen

  • DSCN1474.JPG
    DSCN1474.JPG
    206,4 KB · Weergaven: 0
Voordeel aan die vlakke plaat is wel dat je er allerlei dingen in onmogelijke maten op kan leggen.
Handig om ff snel een paar TL buizen te halen (of iets van die strekking)
Super handig. Maar als ik TL buizen moet vervoeren pak ik de Tucson :+
 
zelf rijd nu met n x city 250 (groote wielen ,is beter bij slecht wegdek) ben er tevree van .. vroeger nog n spazio en forsight 250 gehad .ook leuke scooters , iets trager dan de x city en kader iets slapper ..de x city rijd vlot 130 gps
X city ook jaren woon werk mee gereden, top scoot, veel berg ruimte en vlot genoeg
 
zelf rijd nu met n x city 250 (groote wielen ,is beter bij slecht wegdek) ben er tevree van .. vroeger nog n spazio en forsight 250 gehad .ook leuke scooters , iets trager dan de x city en kader iets slapper ..de x city rijd vlot 130 gps
Wat doet deze met verbruik ongeveer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan