BSA WM20 1941

DeepSpace

MF veteraan
4 apr 2002
4.934
344
Rotterdam
Na 10 jaar te hebben staan verstoffen in mijn garage eindelijk tijd om es aan opa te werken. Ding is uit 1941, blok begin 1942. Bak is van 1948 (of later). Voorvork M33 (denk ik) Achter wiel ook. Geen kenteken. Ooit een keer door een Nederlander uit Egypte gehaald (ja, ja, ik weet het, die zijn slecht). Niks aan gedaan, verkocht aan een verzamelaar en van hem heb ik hem weer gekocht. Niet helemaal origineel :+ Maar dat maakt niet zo veel uit. Wat is het plan. Blok na lopen. Is 0.20 opgeboord lijkt het al, maar daar mag weer een nieuwe in. De assen op de bak hebben allemaal speling en de kickstarter loopt niet echt lekker dus die moet ook ff uitelkaar. Ik mis ook nog een deel van de voorvork. Geen draadboom. Wel een dymano/ontsteking. Geen idee wat de status daar van is. Voor de rest is die redelijk compleet. Zit goed in de verf en weinig roest. Wat is het plan ... een lopende machine krijgen. Kenteken zien te regelen. En dan lekker rond rijden. Verven naar oorlogskleure? Misschien. Originele dingen zoeken? Misschien. Sommige dingen zijn bijna niet meer te vinden of heeeeeeel erg duur. Anyway, ik ga lekker sleutelen en kijken of Opa weer de weg op kan .. zoals het hoort :)

IMG_2637k.jpg

IMG_2616k.jpg
20220605_122629k.jpg
20220605_123127k.jpg

20220605_131651k.jpg


Verder zit een een oude Tsjechoslowaakse carberateur op waar ik niks van kan vinden. Halawa. Tandwielen van de primary drive mogen ook worden vervangen. Kleppen lijken nieuw. Oh en de koppakking miste. Vondt het al raar dat ik geen compressie had. En 1 of andere mongool heeft de koelribben er af geslagen ...
 
Ik gok er op dat er een 26mm Jikov op zit, verder zijn de koelribben er af geslagen zodat je met een tang de bougie kan verwijderen.
BSA De Groot en JVmotors en.. de BSA club zijn waardevolle adressen. Als je de magneet laat reviseren-indien nodig- heb je een betrouwbare vonkenbron.
 
Vaak werden de ribben eraf geslagen zodat je geen speciaal/ merkspecifiek/ boordgereedschap nodig had om de kopbouten of bougie te demonteren.
Je kunt ze laten oplassen, maar BSA-petjes zijn nog wel te vinden > eBay
In Reutum (bij Ootmarsum) zit Kamp, in Maartensdijk Kramer...beide goede herwikkelaars en -magnetiseerbedrijfjes voor je magneet.
Blokje even nalopen, is niet heel moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok er op dat er een 26mm Jikov op zit, verder zijn de koelribben er af geslagen zodat je met een tang de bougie kan verwijderen.
BSA De Groot en JVmotors en.. de BSA club zijn waardevolle adressen. Als je de magneet laat reviseren-indien nodig- heb je een betrouwbare vonkenbron.

Lijkt er op ja.
20220605_133409k.jpg
20220605_133421k.jpg
 
Vaak werden de ribben eraf geslagen zodat je geen speciaal/ merkspecifiek/ boordgereedschap nodig had om de kopbouten of bougie te demonteren.
Je kunt ze laten oplassen, maar BSA-petjes zijn nog wel te vinden.
In Reutum (bij Ootmarsum) zit Kamp, in Maartensdijk Kramer...beide goede herwikkelaars en -magnetiseerbedrijfjes voor je magneet.
Blokje even nalopen, is niet heel moeilijk.
Ah handig. Die links bewaar ik ff, thx :)

Tis simpele techniek dus dat moet wel goedkomen :) Eerst nog ff wat gereedschap zoeken om de koppeling er af te halen.

20220605_151802k.jpg


De ketting was als nieuw, en vettig. Tandwieltjes daarintegen zijn wel een beetje aan vervanging toe :+ En een nieuwe moer kan ook geen kwaad :P
 
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Lijkt inderdaad op een Jikov (-kloon), ik heb zoiets op m'n AWO zitten...fijn carbje 😉

Zo te zien zijn koppelingsmoer en krukasmoer al aardig met hamer en beitel bewerkt...
Investeer even in het juiste boordgereedschap..dat is nog wel te krijgen; er zijn ruim 120.000 M20's geleverd destijds.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat er ook een (WD) M20 forum was.. en ik meen dat ik de bougiekabel die wat primitief tegen de sleepring bevestigd zat, vervangen had door 1 van een 2CV? Dat pastte en drukte goed tegen de ring en maakte het verschil naar 1 keer trappen-lopen..
 
En.. vraag de man van JVmotors eens hoe die M20 liep met geflowde kop en goldstar nokken.. :Y

De latere petten zijn van aluminium.. is koeltechnisch een betere optie naast/samen met de massieve koppakking ipv de gelaagde..
 
Moet ook ff kijken hoe ik een snelheidsmetertje gemonteerd krijg op deze vork. Het is geen m20 vork, dus ik mis de montage paaltjes op mijn "kroonplaat".
 
De krukas van deze gekke dingen zit in 2 kogel- en 2 rollagers.. De B31/33 hebben dit niet?
Tip van mij; Kijk of je een M21 krukas kan scoren; Dan heb je een langere slag naar 600cc. Erg veel koppel.8-)8-)
Je hebt dan ook een andere zuiger nodig maar je gaat de pot toch opboren..(Ik hoop dat hij niet aan de laatste overmaat zit)
 
Nu kan ik het niet zien op jou foto's maar mijn dienst fiets ( T3A ) had de kilometer aandrijving op het achterwiel en ik zie iets daarvan terug op jou foto of het moet een erg dikke afstandsbus zijn wat ik zie
 
Dat zou wel es kunnen. Zit geen origineel achterwiel in meende ik. Zal nog es beter kijken en wat meer fotootjes maken :) Nu heeft het voorwiel wel de mogelijkheid voor een meenemer dacht ik. dus wellicht is die wel goed. Moet het allemaal nog ff uitzoeken. Heb al wel replica teller gevonden. Niet eens zo heel duur, maar der moet een behuizing om heen.
 
De krukas van deze gekke dingen zit in 2 kogel- en 2 rollagers.. De B31/33 hebben dit niet?
Tip van mij; Kijk of je een M21 krukas kan scoren; Dan heb je een langere slag naar 600cc. Erg veel koppel.8-)8-)
Je hebt dan ook een andere zuiger nodig maar je gaat de pot toch opboren..(Ik hoop dat hij niet aan de laatste overmaat zit)
Denk het niet.
20220605_125927k.jpg
20220605_131651k.jpg
 
Alu pet is vooral interessant als je veel stadsverkeer doet, of 'colonne begeleiding' met KTR bijvoorbeeld.
Als je er gewoon mee tokkelt op nêerlands achterafwegen, wil dat prima met gietijzeren pet.
Ik ben zelf niet zo'n fan van latere koperen koppakkingen, maar dat ben ik...
Gewoon asbest plaat erop, zoals het heurt..
 
Gaaf project!
Ik heb een tijdje terug een AJS 18S weer tot leven gewekt, dat was/is ook een frankenstein, 16S frame, met een vroeger 500cc 18 blok en 18S naven en velgen :)
 
Maar die amals zijn ook klotedingen...
Heb je zo'n ding; 'Ja maar het werkt niet goed omdat je 'm moet laten reviseren, dan is het goed want 'UK made'.
Laat je het ding reviseren voor het geld van 3 goede/nwe Jikov 26mm's, is het nog steeds een rukding..
 
Dat had ik gelezen ja. Ik ga maar es opzoek naar een revisie kitje dan. Scheelt weer een paar 100 euro. Kenteken eerst, dan "origineler" maken :) Als dat kenteken verhaal niet lukt wordt het lastiger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan