Bureaucratie NL -> hoe werkt het bij motors?

Jork

Rookie
15 mei 2006
6
0
Lelystad
Dag mede motor liefhebbers.

Woensdag zal ik overgaan tot de aanschaf van mijn eerste motor. Een gsx 550 ef. Ik heb nog weinig ervaring met overschrijven en alle verplichtingen waaraan ik moet doen als ik in het bezit ben van een motor. Zo zou ik graag willen weten welke papieren ik allemaal nodig heb bij het overschrijven en wat het kost. Ook of ik zonder te schorsen kan zorgen dat ik geen verzekeringsplicht heb en/of wegenbelastingsplicht. Ik ben nog niet in het bezit van een motorrijbewijs en zover ik weet is dat toch geen probleem om een motor te kopen? Enkel moet de eigenaar 18 jaar zijn. correct?
Wie praat mij bij over alle regeltjes waar ik nu mee te maken krijg en hoe het overschrijven in zn werk gaat.

Bij voorbaat dank :}

En zal na aankoop wat foto's van mn nieuwe fiets neerzetten.
 
oke dus als ik je icoontjes goed mag begrijpen. Moet ik hem schorsen voor wil ik niks hoeven te betalen per jaar. En hoef ik geen motorrijbewijs te hebben en enkel 18 te zijn om een motor op mijn naam te hebben?
snap ik hem goed?

trouwens: wat kost ongeveer een jaar wa verzekering over het algemeen wanneer je nog geen kortingen krijgt?
 
Dag mede motor liefhebbers.

Woensdag zal ik overgaan tot de aanschaf van mijn eerste motor. Een gsx 550 ef. Ik heb nog weinig ervaring met overschrijven en alle verplichtingen waaraan ik moet doen als ik in het bezit ben van een motor. Zo zou ik graag willen weten welke papieren ik allemaal nodig heb bij het overschrijven en wat het kost. Ook of ik zonder te schorsen kan zorgen dat ik geen verzekeringsplicht heb en/of wegenbelastingsplicht. Ik ben nog niet in het bezit van een motorrijbewijs en zover ik weet is dat toch geen probleem om een motor te kopen? Enkel moet de eigenaar 18 jaar zijn. correct?
Wie praat mij bij over alle regeltjes waar ik nu mee te maken krijg en hoe het overschrijven in zn werk gaat.

Bij voorbaat dank :}

En zal na aankoop wat foto's van mn nieuwe fiets neerzetten.
Om een motor op naam te zetten is een geldig legitimatiebewijs voldoende. Zodra ie op jouw naam staat ben je verzekerings- en belastingplichtig... De enige manier om daar onderuit te komen is het kenteken meteen te laten schorsen. De motor mag dan ook niet meer op of aan de openbare weg gestald zijn!

Overschrijven is een fluitje van een cent: je gaat, samen met de vorige eigenaar, die als het goed is in het bezit is van een overschrijvingsbewijs, naar het postkantoor. Je levert het overschrijvingsbewijs in, betaalt iets van 10 Euro, je krijgt een nieuw tenaamstellingsbewijs en een nieuw overschrijvingsbewijs, de huidige eigenaar krijgt een vrijwaringsbewijs en de motor is van jou :]
 
Overschrijven: alle delen van het kenteken mee naar het postkantoor en ca. 25 euro.

Legetimatie: rijbewijs OF paspoort EN uittreksel uit bevolkingsregister (max 3 maanden oud).

Wegenbelasting: krijg je vrijstelling voor bij motoren +25 jaar of als ze geschorst zijn. Als hij geschorst is hoef je hem ook niet te verzekeren, anders MOET dat wel (boete 350 euro). Als hij geschorst is mag hij niet op de openbare weg komen (ook niet voor je huis geparkeerd staan).

Bel vooraf even je verzekering, sommige doen moeilijk over het hebben van een rijbewijs.
 
oke dus als ik je icoontjes goed mag begrijpen. Moet ik hem schorsen voor wil ik niks hoeven te betalen per jaar. En hoef ik geen motorrijbewijs te hebben en enkel 18 te zijn om een motor op mijn naam te hebben?
snap ik hem goed?

trouwens: wat kost ongeveer een jaar wa verzekering over het algemeen wanneer je nog geen kortingen krijgt?

Hangt van veel verschillende factoren af: type motor, bouwjaar, nieuwprijs enz enz.
 
Er wordt wat verschillend gereageerd. De één zegt 10 euro en de ander 25 voor het overschrijven. En het is me ook nog niet duidelijk of ik een uitreksel nodig heb of niet.
ps. de motor komt uit '85 is dus een suzuki gsx 550 ef (nieuwwaarde weet ik niet)en heb dus geen recht op procentuele kortingen als no claim, wie heeft een indicatie voor de premie van WA verzekering op jaarbasis?

;)
 
Uittreksel heb je wel nodig als je een euro-id of paspoort meeneemt. Kom je met je rijbewijs aankakken dan heb je het niet nodig. Dit omdat op je rijbewijs wel, en op je paspoort/euro-id niet je woonplaats of adres staat.
 
10/12 euro voor de overschrijving. En als gezegd: een geldige rijbewijs (auto is ook goed B| ) of paspoort EN inschrijvingsuittreksel
25 (omgeveer) voor de schorsings kosten.

Voor verzekering: bel even een paar van de groter verzekeraars and vraag hoeveel het zou kosten voor jouw persoonlijke situatie.

Addertje onder het gras vragen: als je je motor-rijbewijs krijgt, moet je op 25kw beginnen ? En weet je iets over hoe je moet een ouwe GSX550 terug naar de 25kw zetten ?
 
Oke duidelijk.

Ja ik ken de 25 kw regel. Deze motor zal ik waarschijnlijk ook niet als eerste motor gaan gebruiken maar om een beetje into the technic te komen.

dank voor alle antwoorden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan