Burgman of Goldwing?

renejaspers

Rookie
14 jun 2021
5
3
Ik ben in de overweging om of een GW 1500 of een Burgman 650 te kopen. Heb jij, of een van de anderen, een bijdrage/mening die ik kan gebruiken om mijn uiteindelijke beslissing te nemen? Beide rijden heerlijk. Rond de 5K meen ik een van beide een prima exemplaar te kunnen kopen. Argumenten voor/tegen?
Ik ben benieuwd. Dank alvast! Rene
 
Welkom hier. Betreft je vraag, het ligt eraan waar je de motor voor gebruikt. Korte ritje of toertochten. Mijn voorkeur gaat uit naar de Goldwing maar zo'n scootertje kan ook handig zijn. Succes met uitzoeken 😉
 
Silverwing?
Maar sowieso de Honda, Brugmannen krijgen toch vaak last van elektrische storingen als ze op leeftijd komen.
 
Ha honda63,
Iedere dag 100 km woon werk snelweg met wat files. GW rijdt geweldig maar is groot en zwaar (files?) en oud. Steeds moeilijker qua onderdelen(?). Maar wel heel betrouwbaar. De Burgman heel makkelijk. Wat goedkoper en jonger. Maar minder betrouwbaar?!
 
Ha honda63,
Iedere dag 100 km woon werk snelweg met wat files. GW rijdt geweldig maar is groot en zwaar (files?) en oud. Steeds moeilijker qua onderdelen(?). Maar wel heel betrouwbaar. De Burgman heel makkelijk. Wat goedkoper en jonger. Maar minder betrouwbaar?!
Burgman zal wel meevallen qua betrouwbaarheid. Voor woon werk verkeer vind ik de Goldwing niet handig.
 
Ik heb jaren een GL1200 als woon-werk verkeer gebruikt, ze lijken groot en zwaar. Maar als je dagelijks erop rijdt dan worden ze vanzelf licht en wendbaar. En een GL1500 is nog makkelijker (IMO)
 
Ha Honda63, ben benieuwd (om te leren) waarom je de GW voor woon werkverkeer niet handig vindt. Ik draai binnen 500 meter de snelweg op, rijd dan 50 km, kom dan 2 stoplichten tegen en ben dan op plaats van bestemming. ik vraag me in ieder geval wel af of zo'n oud (maar sterk en mooi) beestje het wel fijn vindt om iedere dag in weer en wind van die korte stukjes te doen. en of ze daar niet gewoonweg te mooi voor zijn,
 
Ha Old Scoot en Stu-020,
groot gelijk, natuurlijk is het appels met peren vergelijken. maar voor mij ook weer een beetje niet. alle2 mooie machines waar ik heel relaxed op kan rijden met veel vertrouwen. zwaar, vermogen, ontspannen. de een is een scooter en een semi-automaat. en niet zo oud. maar wellicht ook niet zo betrouwbaar. duur in onderhoud. de ander is een hele grote motor (die heel licht rijdt). wat ouder, maar zeer betrouwbaar. kosten onderhoud nog onbekend.
 
Ha Honda63, ben benieuwd (om te leren) waarom je de GW voor woon werkverkeer niet handig vindt. Ik draai binnen 500 meter de snelweg op, rijd dan 50 km, kom dan 2 stoplichten tegen en ben dan op plaats van bestemming. ik vraag me in ieder geval wel af of zo'n oud (maar sterk en mooi) beestje het wel fijn vindt om iedere dag in weer en wind van die korte stukjes te doen. en of ze daar niet gewoonweg te mooi voor zijn,
De motor kan er wel tegen hoor en mits goed onderhouden, is hij onverwoestbaar. In mijn geval is hij echter vrij zwaar om uit de garage te krijgen en hem dan te keren. De achteruit versnelling van de 1500 zou ideaal zijn.
 
Ha Old Scoot en Stu-020,
groot gelijk, natuurlijk is het appels met peren vergelijken. maar voor mij ook weer een beetje niet. alle2 mooie machines waar ik heel relaxed op kan rijden met veel vertrouwen. zwaar, vermogen, ontspannen. de een is een scooter en een semi-automaat. en niet zo oud. maar wellicht ook niet zo betrouwbaar. duur in onderhoud. de ander is een hele grote motor (die heel licht rijdt). wat ouder, maar zeer betrouwbaar. kosten onderhoud nog onbekend.
Moeilijk om je advies te geven. Jouw 2 opties liggen ver uit elkaar. Ik denk ook qua prijs.

Een collega komt al jaar en dag naar het werk met een Goldwing, wel niet in de winter om het chroom van zijn motor niet bloot te stellen aan wegenzout. Hij is zeer tevreden over zijn Goldwing. Het is een 6-cilinder maar ik weet niet zeker of het een 1500 is.

Zoals jij beschrijft dat je hem wil gebruiken lijkt de Goldwing heel geschikt. Ruim 100km per dag zou ik niet een kort stukje noemen.
Op die 50km autoweg, heb je dan vrij baan of moet je tussen de files door kunnen laveren?
 
Ha PeterCC,
Qua prijs lijkt het een beetje bij elkaar te liggen. Maar goed, dan wel een GW van 30 jaar oud en een een Burgman van nog geen 10 😀.
snelweg zal zeker af en toe ook file zijn: A10/a9 en A4 (amsterdam leiden Amsterdam)
 
Een Burgman 650 heb ik in het verleden gereden, en rijdt heerlijk.
Heb hem destijds weg gedaan, omdat er zich problemen kunnen voordoen met de cvt.
Er zijn Burgmans 650 die de 100.000 km halen, maar ook exemplaren die al veel eerder problemen krijgen (wat erg kostbaar is om eventueel te repareren). Er is hierover genoeg te vinden op het wereldwijde web.
 
Terug
Bovenaan Onderaan