Caburateurs BMW boxer afstellen

theohacienda

Rookie
30 aug 2007
3
0
Arnhem
Hallo vrienden.
Ik ben op zoek naar een handleiding of iemand die mij uitleggen kan over afstelgegevens van de caburateurs van bijv. een BMW R60. Ik heb dit niet specifiek voor een BMW nodig maar voor een DNEPR. Helluppppp
B.v.d. Theo

Allereerst bedankt voor alle respons.

Aanvullende informatie:
Het is een Dnepr MT 10 met gewone contactpunten en vervroeger aan het stuur.
Er zitten inderdaad de caburateurs op die "kilowattknijper" heeft afgebeeld (dus met rechthoekige gasschuiven).
Mede door jullie hulp heb ik ze redelijk goed af kunnen stellen maar de linker caburateur is verrot en ik vermoed dat de linker cillinder ook niet helemaal jofel is.
Ik ga op zoek naar een stel andere caburateurs van een nieuwer type of van BMW.
Het probleem is dat die anders gemonteerd zitten (nu 2 vertikale boutjes bij de andere horizontaal) dus er moet aangepast worden dmv verloopstuk.
 
Laatst bewerkt:
Hmz, ik werk bij een BMW dealer, weliswaar nog niet zo lang, maar afstellen doen wij met een apparaatje met rubberen slangetjes aan de cilinders die de gegevens van de uitlaatgassen op de een of andere manier omzetten in de hoeveelheid benzine die elke cilinder krijgt, en aan de hand van die gegevens stellen we de gaskabel op elke cilinder bij met een stelschroefje. maar volgensmij heb jij het over een carburatie motor en ik over een injectiemotor. :P
Ik moet me ook nog ff voorstellen in dat andere topic.

Ik denk ik deel het even ;)
 
Hmz, ik werk bij een BMW dealer, weliswaar nog niet zo lang, maar afstellen doen wij met een apparaatje met rubberen slangetjes aan de cilinders die de gegevens van de uitlaatgassen op de een of andere manier omzetten in de hoeveelheid benzine die elke cilinder krijgt, en aan de hand van die gegevens stellen we de gaskabel op elke cilinder bij met een stelschroefje. maar volgensmij heb jij het over een carburatie motor en ik over een injectiemotor. :P

:') :')

Vraag je chef daar maar eens wat synchroniseren is, dan leer je misschien wat bij ;)
 
Hallo vrienden.
Ik ben op zoek naar een handleiding of iemand die mij uitleggen kan over afstelgegevens van de caburateurs van bijv. een BMW R60. Ik heb dit niet specifiek voor een BMW nodig maar voor een DNEPR. Helluppppp
B.v.d. Theo

Wat voor type Dnepr heb je, met/zonder zijspan.
Ik heb nog een handleiding pdf. M16. Ziet er hetzelfde uit als de oude die ik bij mijn M10 meekreeg "78. M16 M10 zijn niet zo verschillend.
 
Hmz, ik werk bij een BMW dealer, weliswaar nog niet zo lang, maar afstellen doen wij met een apparaatje met rubberen slangetjes aan de cilinders die de gegevens van de uitlaatgassen op de een of andere manier omzetten in de hoeveelheid benzine die elke cilinder krijgt, en aan de hand van die gegevens stellen we de gaskabel op elke cilinder bij met een stelschroefje. maar volgensmij heb jij het over een carburatie motor en ik over een injectiemotor. :P
Ik moet me ook nog ff voorstellen in dat andere topic.

Ik denk ik deel het even ;)
Ow ow ow........... dát doet pijn.......
Maarja, iedereen moet het vak leren :+ dus uiteindelijk komt het wel goed (denk ik) :Y
Een moderne bmw boxer hoef je niet meer synchroon te stellen, dat wordt via een stappenmotor geregeld.
De iets oudere injectiemodellen en de carburatiemodellen worden gesteld middels gaskabeltjes en aanslagstelboutjes.
Hoeveelheid benzine (mengverhouding) wordt gemeten middels een CO meter, en heeft niks te maken met het synchroon stellen.
Je hebt hier dus wat dingetjes door elkaar gehaald :+
 
Ow ow ow........... dát doet pijn.......
Maarja, iedereen moet het vak leren :+ dus uiteindelijk komt het wel goed (denk ik) :Y
Een moderne bmw boxer hoef je niet meer synchroon te stellen, dat wordt via een stappenmotor geregeld.
De iets oudere injectiemodellen en de carburatiemodellen worden gesteld middels gaskabeltjes en aanslagstelboutjes.
Hoeveelheid benzine (mengverhouding) wordt gemeten middels een CO meter, en heeft niks te maken met het synchroon stellen.
Je hebt hier dus wat dingetjes door elkaar gehaald :+

De 1150 is toch echt nog niet zo oud, maar die kun je gewoon nog synchroon afstellen... ;)
 
Het gaat over een Dnepr, dat is heel wat anders dan de injectie-BMW's van nu. Dus aan die reacties heeft hij niets.
Hij wil iets weten over ouderwetse carb. met schuif en tapse sproeiernaalden.

full
 
vertel eens wat je wil :?
voor reparatie heb je heel andere gegevens nodig als voor synchroon stellen.
een gewone BMW R60 met contactpunten kan je heel goed afstellen zonder apparatuur.
het is alleen een behoorlijk verhaal.
dat ga ik niet uitschrijven als jij alleen maar wil weten wat de hoofdsproeiermaat van een dnepr is.
dus, vertel, wat wil je?
 
Gaat eens draaien aan de luchtmengsel schroef,

Indraaien is armer , uitdraaien is rijker. Per kant afstellen.

Als eerst stel je je gaskabels Synchroon dat bijde cilinders gelijk oppakken.

Daarna ga je de mengsel schroef afstellen. Helemaal indraaien 1,5 slagen uitdraaien.

Dan gaatie hoger stationair lopen. Hij moet zo hoog mogelijk stationair lopen, Daarna stel je
met de stat schroef het stationair af.

Doe 1 tegelijk.
 
En voor het mooie moet je nog 2 vacuummeters hebben.Dan weet je het helemaal zeker hoewel de bovenstaande methode ook heel goed gaat.
Ik weet niet of het op dit forum was of ergens anders..er stond ergens een link waar je met 2 jampotjes ,2grote kurken en wat doorzichtige slangetjes goedwerkende home made vacuummeters kan maken.
Zal het eens opzoeken...
Evt kan je het als je het zelf niet wil doen ook Gossie in Tholen laten doen?? Neem aan dat die Ural/Dnepr dealer wel wat weet :?
Maar volgens mij zijn die Russische fietsen gebouwd om het zelf te doen 8-) ,succes,MZllllss,Rob.
 
Je hebt in principe alleen twee vacuummeters nodig of iets als een twinmax. En dan is het in te delen in 3 stappen.
1: lucht/mengselscroef. Bij de R65 zit die onderaan aan de kant van de cilinderkoop. Linkerbougie er uit, in de bougiekap op de cilinder leggen (zodat ie mee vonkt) starten en aan de mengselschroef van de andere carburateur gaan draaien. Je merkt dat de motor of langzamer gaat draaien, of sneller. In het eerste geval ga je dus de andere kant opdraaien. De motor gaat steeds sneller lopen en dan plotseling langzamer. Iets terug draaien naar het snelste toerental.
Daarna hetzelfde verhaal voor de andere kant.
2: Stationair synchroon stellen. Twinmax/vacuumtoestand aansluiten en de aanslagschroef van de gasschuif in of uit draaien zodat de uitslag aan beide kanten gelijk is. Je stelt dan ook meteen het stationaire toerental af dus als dat te hoog of te laag uit komt moet je wat met die stelschroeven goochelen.
3: Gaskabels Ik gebruik meestal een matig verhoogt toerental (1500 tot 2000 tpm). Dit omdat de gasschuif/klep dan maar een klein beetje open staat zodat een wijziging meteen grote invloed heeft. Je afstelling wordt dan nauwkeuriger. Borgmoertjes aandraaien, zorgen dat de kabels goed zitten (je draait ze al snel wat mee) en de afstelling controleren en desnoods bijstellen.

Die laatste stap is het meeste gepruts. Stap één doe je op gehoor en dat lijkt eigenaardig maar is heel goed te doen. De procedure heb ik toegepast op een R65 maar zou op alle 2klepsboxers wel moeten werken.

Edit: Dit is ook de juiste volgorde. Niet eerst gaskabels stellen (zodat beide kanten mooi gelijk staan) en dan weer de afstelling veranderen door aan de mengselschroeven te gaan draaien.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel, maar misschiem ook niet. Misschien heeft die nog een handvervroeger.
Eerst maar eens afwachten wat Theohacienda zegt, misschien posten we allemaal wel voor niets.
:^
om een gewone R60 af te stellen heb je helemaal geen apparatuur als klokken, kolommen of twinmaxen nodig.

een moderne vierklepsboxer kan je stationair lucht, aanslag, synchroon en de potmeter afstellen.
mogelijkheden zat.
maar de TS heeft het over een dnepr of een R60
 
Ow ow ow........... dát doet pijn.......
Maarja, iedereen moet het vak leren :+ dus uiteindelijk komt het wel goed (denk ik) :Y
Een moderne bmw boxer hoef je niet meer synchroon te stellen, dat wordt via een stappenmotor geregeld.
De iets oudere injectiemodellen en de carburatiemodellen worden gesteld middels gaskabeltjes en aanslagstelboutjes.
Hoeveelheid benzine (mengverhouding) wordt gemeten middels een CO meter, en heeft niks te maken met het synchroon stellen.
Je hebt hier dus wat dingetjes door elkaar gehaald :+

Oeps _O-

Nou, toch nog iets (nutteloos) toegevoegd *O*
 
Toch zal je die ook synchroon moeten stellen. Sommige mensen zullen dat op gehoor kunnen. Ik kan dat niet en daar komt een twinmax of setje klokken van pas

een R60 of een dnepr hebben geen nippels voor slangen, die moet je met enig gevoel en gehoor afstellen.
doordat het een simpele twin is gaat dat goed.
bij een viercilinder kan je het niet horen als er een cilinder uit sync is -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan