Cagiva 125cc

Loe

Die hard MF'er
17 jun 2004
540
0
Temse
Hi,

Begin dit jaar voor m'n vrouw een 125cc cagiva planet gekocht.
Is grotendeels gebaseerd op de meer gekende mito.

Nu hebben we al elke keer we gaan rijden problemen gehad.

De eerste maal viel de motor gewoon uit na een rit van +-15km.
Startte wel direct terug. 2km verder hetzelfde probleem.
Toen was de batterij blijkbaar op, want heb moeten duwen.
Startte dus terug wel, om na 1km er weer de brui aan te geven, toen mocht ik duwen wat ik wou , het ding startte niet meer.

Eens thuisgekomen (met aanhangwagen :N ) , heb ik de batterij doorgemeten. Voltage zat zeer laag. Dus heb ik er even een andere batterij aangehangen en het startte direct wel met enkele luidde knallen maar het startte.

Heb dan nieuwe batterij besteld en erin gestopt.

Nu afgelopen weekend weer de eerste keer gaan rijden.
Na nog geen 500m stond mijn vrouw terug aan de kant ding was weer afgeslagen.
Heb het dan terug gestart en terug naar huis gereden, geen probleem overigens.

Gisteren heb ik dan zelf maar even een testrit gedaan. Na pakweg 5km viel ie ineens stil.
Het beste te omschrijven als een gebrek aan onsteking of gebrek aan benzine. Toen ie uitbolde blokkeerde het wiel ook even. Maar dit is normaal denk ik aangezien ie in 3de vitesse stond.

Na een mooie wandeling ben ik thuis gekomen, en nog eens proberen starten. En rarara het ding startte na veel gepruttel. Ik heb moeten blijven startten en wat met de gas aan het spelen geweest.

Batterij uitgemeten en die staat zo rond de 12.4V.

Ik heb ondertussen de benzineslang van de carbu gehaald en daar kwam benzine uit.
De bougie zag er zwart en droog uit. En als ik deze tegen de cilinder wand hield toen ik probeerde te starten zag ik duidelijk vonken.
Dus ontsteking moet ie toch krijgen?

Ik kan best wel wat sleutelen maar ik weet niet goed waar het probleem zich zou kunnen situeren. Mijn vermoeden gaat uit naar een plots benzine tekort. Maar waarom?

Zijn er hier (nog) 2 takters die raad weten?

Mvg
Loe
 
Trekt je tank niet vacuüm? Uitproberen met mooi weer en de benzinedop op een kiertje.
Als je direct nadat hij uitvalt de dop opendoet, hoor je dan ook een gesis zoals een colafles?
 
Laatst bewerkt:
Weet niet precies hoe dat zit met die tankdop, maare, kijken of je er een gaatje in kan maken(in de tankdop), en daar een slangetje in..slangetje druk in je ergens bij je kroonplaten/balhoofd erin oid

Edit: heb je trouwens al wat kleinere dingetjes geprobeert? carb schoonmaken, bougie vervangen/andere proberen en dergelijke
 
Laatst bewerkt:
Ga ik deze avond meteen eens proberen. Stomme vraag maar wat doe ik als ie vacuum trekt?
Dat kun je dan wel weer bekijken. Ik weet niet waar de lucht normaal doorheen komt. Ik gok dat daar een of ander iets voor in de tankdop zit. Dus dan zou je de tankdop/sleutelgat daarin etc even goed moeten schoonmaken. Maar bekijk eerst maar eens of dat het probleem is.
 
Heb daarnet nieuwe bougie ingedaan , batterij nachtje aan de oplader gedaan.
Startte direct daarnet spanning op batterij gemeten en deze gaat mooi omhoog bij gas geven.

Aan de tank onderaan zit de benzine darm en een overloop. Beide zitten mooi recht dus knikken in ofzo. Bovenaan de tankdop zit een gaatje aan de binnenkant. Dat is redelijk groot en zit niet verstopt.

Dan maar effe gaan rijden. Met de nieuwe bougie pakt ie wel vlugger op in lage toeren.
Na 5min. rijden even het gas erop en toen ik 100/120 reed blokkeerde ie ineens terug.
Het achterwiel blokkeerde en gleed over de weg, direct koppeling in en laten uitbollen.

Tank was niet vacuüm heb ik nagezien.

Hij startte wel meteen weer en ben dan maar naar huis gereden. Zonder probleem weer overigens. Ik vrees dat het eerder een warmloper is/was. Maar ik ben ten einde raad naar de mogelijke oorzaak. |( |(
 
kan het geen vuiligheid/roestschilfertjes zijn die missch. je filter (binnenin de tank) verstoppen, het verhaal klinkt alsof geen benzine toevoer.....

en wat al eerder aangehaald is, vuiligheid in carb.

zou zeggen, pomp je tank helemaal leeg, schroef benzinekraan met filter los en check op verstopping, carb. erachter heen, ook helemaal schoonmaken, en probeer dan (evt. met nieuwe benzine) .... oja, misschien als je dan toch aan t schoonmaken bent, loop ook gelijk eens je mengsmeerolie reservoir/leidingen een goed na.......

als het dan nog gebeurd, weet je iig dat het dan daar niet meer aan kan liggen ;)

succes :W
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad er zal niks anders opzitten dan m'n handen vuilmaken en de ganse troep uit elkaar halen.
Nu weet ik weer wat 2 takt rijden wil zeggen, 5 dagen zwarte handen om 2 dagen te kunnen rijden.
_O-
 
als je wiel echt blokeerd is denk ik toch iets aan het kapot gaan in je cilinder..
warmloper of vast loper ik zou het daar is gaan zoeken haal even je koelvloeistof eruit en trek je cilinderkop er even af, mischien word je er wel veel wijzer van
 
Inderdaad er zal niks anders opzitten dan m'n handen vuilmaken en de ganse troep uit elkaar halen.
Nu weet ik weer wat 2 takt rijden wil zeggen, 5 dagen zwarte handen om 2 dagen te kunnen rijden.
_O-

klinkt inderdaad als warmloper.....hoe is de 2takt olietoevoer? want als die geen olie in je cilinder krijgt is het snel gedaan.......


Groeten

brakke
 
Ik ga die automatische mengsmering uitschakelen en zelf mengen, weet ik al zeker dat het daar niets mee te maken heeft.

Wat is een mooie veilige waarde? 1/50 of is dat wat weinig?
 
Heb vandaag de ganse zooi uit elkaar gehaald. En het ziet er niet goed uit.
Eerst en vooral zat er al een polini kit op van 160cc.
De cylinder wand ziet er redelijk ok uit. Paar licht sporen maar geen barsten of scherpe krassen.

De zuiger was aan de inlaatzijde nog best ok , maar de uitlaat zijde ziet er minder fris uit.
De 2 segmentjes zitten vast het lijkt alsof ze één zijn met de zuiger zelf.
En veel krassen over de ganse zuigerwand.

Tevens heb ik eens naar de carbu gezien en dat is een standaard dellorto 28.
De hoofdsproeier is een 110.

Volgens mij is deze combinatie met de polini kit niet ok. En dat ie te weinig mengsel krijgt waardoor ie te warm loopt en dus ook vast.

Nu vroeg ik me af of ik beste de polini cylinder laat honen. Als dit al mogelijk is.
Of dat ik gewoon een nieuwe zuiger plaats en een grotere sproeier.

Andere oplossing is origineel zetten maar dat gaat wat meer centjes kosten vrees ik.


Wat denken jullie ervan?
 
Heb vandaag de ganse zooi uit elkaar gehaald. En het ziet er niet goed uit.
Eerst en vooral zat er al een polini kit op van 160cc.
De cylinder wand ziet er redelijk ok uit. Paar licht sporen maar geen barsten of scherpe krassen.

De zuiger was aan de inlaatzijde nog best ok , maar de uitlaat zijde ziet er minder fris uit.
De 2 segmentjes zitten vast het lijkt alsof ze één zijn met de zuiger zelf.
En veel krassen over de ganse zuigerwand.

Tevens heb ik eens naar de carbu gezien en dat is een standaard dellorto 28.
De hoofdsproeier is een 110.

Volgens mij is deze combinatie met de polini kit niet ok. En dat ie te weinig mengsel krijgt waardoor ie te warm loopt en dus ook vast.

Nu vroeg ik me af of ik beste de polini cylinder laat honen. Als dit al mogelijk is.
Of dat ik gewoon een nieuwe zuiger plaats en een grotere sproeier.

Andere oplossing is origineel zetten maar dat gaat wat meer centjes kosten vrees ik.


Wat denken jullie ervan?

bedoel je met segmentjes je zuigerveren??

zo ja dan heb je dus elke keer een warmloper gehad. Dit kan verschillende oorzaken hebben. te kleine sproeier (loopt arm), te weinig smering (oliepomp?), kapotte thermostaat (staat dicht en cilinder wordt te warm). Als de zuigerveren vast zitten moet je je zuiger weggooien. niet losmaken. cilinder lichtjes op laten poetsen en nieuwe zuiger aanmeten. Af laten stellen bij iemand die er verstand van heeft en een testbank heeft met benzine/lucht meter....

succes!
 
Heb vandaag de ganse zooi uit elkaar gehaald. En het ziet er niet goed uit.
Eerst en vooral zat er al een polini kit op van 160cc.
De cylinder wand ziet er redelijk ok uit. Paar licht sporen maar geen barsten of scherpe krassen.

De zuiger was aan de inlaatzijde nog best ok , maar de uitlaat zijde ziet er minder fris uit.
De 2 segmentjes zitten vast het lijkt alsof ze één zijn met de zuiger zelf.
En veel krassen over de ganse zuigerwand.

Tevens heb ik eens naar de carbu gezien en dat is een standaard dellorto 28.
De hoofdsproeier is een 110.

Volgens mij is deze combinatie met de polini kit niet ok. En dat ie te weinig mengsel krijgt waardoor ie te warm loopt en dus ook vast.

Nu vroeg ik me af of ik beste de polini cylinder laat honen. Als dit al mogelijk is.
Of dat ik gewoon een nieuwe zuiger plaats en een grotere sproeier.

Andere oplossing is origineel zetten maar dat gaat wat meer centjes kosten vrees ik.


Wat denken jullie ervan?

Ai... 9 van de 10 keer dat een Aprilia RS of Cagiva Mito vastloopt zit er een polinikitje op... -O-
 
als je wiel echt blokeerd is denk ik toch iets aan het kapot gaan in je cilinder..
warmloper of vast loper ik zou het daar is gaan zoeken haal even je koelvloeistof eruit en trek je cilinderkop er even af, mischien word je er wel veel wijzer van
:^

Hoe is 't met je olie?

Een achterwiel die blokkeert misschien nét in de 1e versnelling, maar zelfs dat zal eigenlijk nooit gebeuren als je nog op de motor zit. Ik kon de mito altijd probleemloos aanrennen in de 1.

Edit: laat maar, zie al dat 't warmlopers waren.
 
Laatst bewerkt:
bedoel je met segmentjes je zuigerveren??

zo ja dan heb je dus elke keer een warmloper gehad. Dit kan verschillende oorzaken hebben. te kleine sproeier (loopt arm), te weinig smering (oliepomp?), kapotte thermostaat (staat dicht en cilinder wordt te warm). Als de zuigerveren vast zitten moet je je zuiger weggooien. niet losmaken. cilinder lichtjes op laten poetsen en nieuwe zuiger aanmeten. Af laten stellen bij iemand die er verstand van heeft en een testbank heeft met benzine/lucht meter....

succes!

Hi,

Ja de zuigerveren dus. De zuiger is idd voor de vuilbak.
Maar ik vroeg me af of de cylinder laten poetsen niet hetzelfde is als opboren?
Ik neem dat de diameter iets groter wordt.
Dwz dat ik dan een grotere zuiger nodig heb?

Ik heb ik ondertussen gelezen dat de cylinderkop moet afgedraait worden omdat de polini zuiger bol staat ipv vlak zoals de standaard zuiger.
Dit is bij deze planet dus niet gebeurd, want de voetpakking (meerdere) hadden een aanzienlijke dikte.


Vraag me af of het al niet beter is van er een 125cc op te zetten.

Maar ja wil er eigenlijk ook niet teveel geld tegengooien.

Greetz
Loe
 
Hi,

Ja de zuigerveren dus. De zuiger is idd voor de vuilbak.
Maar ik vroeg me af of de cylinder laten poetsen niet hetzelfde is als opboren?
Ik neem dat de diameter iets groter wordt.
Dwz dat ik dan een grotere zuiger nodig heb?

Ik heb ik ondertussen gelezen dat de cylinderkop moet afgedraait worden omdat de polini zuiger bol staat ipv vlak zoals de standaard zuiger.
Dit is bij deze planet dus niet gebeurd, want de voetpakking (meerdere) hadden een aanzienlijke dikte.


Vraag me af of het al niet beter is van er een 125cc op te zetten.

Maar ja wil er eigenlijk ook niet teveel geld tegengooien.

Greetz
Loe

Alle moderne tweetakt hebben een cilinder van aluminium met een nicasil coating er in (cilinderwand). Dit is een harde coating die slijtage voorkomt. Als je je cilinder laat boren dan moet die cilinderwand er dus ook opnieuw ingezet worden ( € 250,- )....
Wat ik bedoel met oppoetsen is heel licht honen. Eigenlijk is dat alleen maar ff je cilinderwand 'schoonmaken', zodat de sporen van de warmlopers verdwijnen. Als na het poetsen de nicasil-laag te dun wordt dan moet er sowieso een nieuwe wand in....
Bij een nieuwe cilinder zit altijd een zuiger die precies de goede maat is. Meestal krijg die een codering A of B mee.... Als je cilinder behoorlijk gesleten is dan wordt de boring een heeeeel klein beetje groter. Dan moet er dus een C, D of E zuiger in. Deze zijn per stap slecht 0,05mm groter.... Heel weinig dus...

De cilinderkop:
Als je met een 125cc kop rijdt op je 180cc polini cilinder dan gaat dat GEGARANDEERD een keer fout....
Een tweetakt met zoveel vermogen moet namelijk een mooie squishrand hebben die de bovenkant van de zuiger 'volgt'. Ook is de inhoud van een 125cc kop kleiner dan een 180cc kop. Oftewel, zonder aanpassing is je compressie veel te hoog. Ik lees dat er meerdere voetpakkingen zijn gebruikt. Het voordeel daarvan is dat de compressie lager wordt maar het nadeel is dat je je poorttiming verkloot.....!!
Belangrijk is dat je je cilinderkop laat uitdraaien zodat hij precies bij je cilinder/zuiger past. De afstand vanaf de zuiger tot de cilinderkop als de zuiger in BDP staat moet ongeveer 0,7 - 0,8 mm zijn. Dit kun je meten door een stukje tin door het bougiegat te duwen en de krukas één slag rond te draaien....

Als ik jou was zou ik het geheel wegbrengen naar iemand die VERSTAND heeft van tweetakten! En dat zijn er tegenwoordig helaas niet meer zoveel.....

succes er mee!!
 
Dat ligt er nogal aan waar je woont en wat je exact zoekt.
Er zijn op internet goede fora te vinden over het tunen van 2takt
Dus de kennis is wel te krijgen om een mooie cilinder kop te ontwerpen.
Echt er maken is weer wat lastiger als je geen draaibank hebt enz.

Je kunt hier eens kijken voor meer informatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan