Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Cagiva Gran Canyon eigenaren gezocht

Veel plezier ermee! En hopelijk vind je zo'n zadeltasje.
 
Heb gister maar eens de lak van de cavia gepolijst...is volgens mij sinds 2001 niet meer gedaan.. Ben in de weer geweest met monello mezzo op een handpad, dankbaar werk. De stickers met 'navigator 1000' en 'electronic fuel injection' er maar af gehaald, zag er niet meer uit. Wielen met belgom gepoetst, en de lak in de wax...helemaal goed. Onderstaand crappy foto van een cavia met dorst.
 

ja, de eigenaar tussen ons in was niet echt zuinig op de motor, maar technisch is alles aangepakt en zo hier en daar verbeterd naar mijn smaak. Deze winter nog eens kijken of ik de voorremmen kan upgraden, het zadel iets aanpassen en optisch de boel wat aanpakken, dan ben ik weer helemaal blij!
Zoals het er nu voorstaat is het een blijvertje.
 


De mijne blaft alleen uit de uitlaat bij afremmen op de motor en dan vooral als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is, of op hoogte. Heb er echter geen last van en daarom nog niet de moeite genomen om het te corrigeren via de Powercommander. Backfire in de airbox heeft de mijne niet.
 
Ik was even afwezig i.v.m. vakantie. Leuk om te zien dat het hier toch vrij levendig is ondanks deze vrij unieke fietsen!


In realiteit is hij minder mooi dan lijkt op de foto's. De kuipdelen zijn aan de linkerkant wat bijgewerkt met (een een iets andere kleur) lak en een schaafplekje met scheurtje aan de voorkuip. Hierdoor zijn de stickers ook voor een groot deel verdwenen.

Als gevolg van de val is de bellypan inderdaad ook niet meer aanwezig. Persoonlijk vind ik de bellypan / engine guard ook niet moeders mooiste dus waarschijnlijk dat ik het zo laat. Verder mis ik het "spatbordje" boven het achterwiel. Dit vind ik persoonlijk wel meer "all-road" karakter geven dus misschien dat ik hier nog naar opzoek ga.

Ook heb ik het idee dat de koppeling aan vervanging toe is. Ik voel hem niet slippen maar de kabel staat op zijn strakst en moet vrij hard knijpen en pakt vrijwel meteen op bij iets loslaten. Ik begreep dat dit ook andere oorzaken kan hebben dus hier moet ik nog verder naar opzoek.

Bedankt voor de tips wat betreft het nakijken voor een goed lopende Navi. Ik zal hier zeker naar gaan kijken.

Gezien de kilometerstand (hoewel dit geen probleem hoeft te zijn) heb ik mij voorgenomen er niet al te veel geld in te steken. Zo wil ik hem eerst vooral technisch in orde hebben.
De komende maanden wil ik de motor nog even goed testen door er gewoon kleine ritjes mee te rijden. In de winter wil ik de kettingset vervangen en koppeling nakijken en de vloeistoffen vervangen.
Ook zit ik er aan te denken de kuipdelen netjes te maken door te repareren en (zelf) over te spuiten en nieuwe stickers te plakken. Gezien de huidige staat van de kuip kan dit alleen maar mooier worden. Verder kan de algehele uitstraling van de motor een stuk frisser worden door er wat liefde in te steken.

Later wil ik nog open uitlaten monteren. Ook wil ik nog aluminium koffers kopen / laten maken.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ziet deze sticker er ook niet meer uit. Kan je nu niet precies zien zitten waar hij gezeten heeft?
Gezien ik later nieuwe stickers wil plakken wil ik misschien de tekst "NAVIGATOR 1000" op de kont zetten.
 
Laatst bewerkt:

Dat blaffen bij het afremmen op de motor is toch ook echt wel de aard van het beessie! Mooi met open uitlaten
 
Hoe

Bij mij ziet deze sticker er ook niet meer uit. Kan je nu niet precies zien zitten waar hij gezeten heeft?
Gezien ik later nieuwe stickers wil plakken wil ik misschien de tekst "NAVIGATOR 1000" op de kont zetten.

Aanvankelijk zag je dat met bepaalde lichtval wel ja. Eén van de redenen om de lak te polijsten. Omdat er geen blanke laklaag gebruikt is heb ik gekozen voor monello mezzo met de hand. Met de machine of met een grover polijstmiddel was ik bang teveel lak weg te halen. Valt misschien mee maar better safe than sorry. Schrik niet, want de polijstpad wordt alsnog een beetje blauw
Ik heb de stickers zonder föhn weg kunnen halen. Scheelt, want weinig plakkerige lijmresten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor staat er inmiddels bij als een naked bike!
Ik heb de motor uit elkaar gehaald om wat kleine dingetjes na te kijken.

Wat meteen opvalt is inderdaad een zeer smal fietsje wat overblijft. Inmiddels behoorlijk wat bagger verwijderd...
Het luchtfilter blijkt uit 2007 te stammen dus deze ga ik vervangen.

Ik ben aan beide kanten 2 loze draden tegengekomen welke vermoedelijk naar de knipperrelays lopen. In het verleden hebben er koffers op gezeten, weet iemand of daar knipperlichten inzaten o.i.d.?

Weten jullie of er hier op het forum ook sleutelaars zitten die veel verstand hebben van de Navigator / TL1000 / V-strom 1000 etc? Die tegen een redelijke vergoeding onderhoud doen zoals kleppen stellen / gasklephuis etc?

 
Laatst bewerkt:
Na wat klein onderhoud heb ik inmiddels de motor weer in elkaar gezet. Ook het nieuwe luchtfilter geplaatst (welke inderdaad van een Fiat past)

Vandaag nog een heel stuk gereden maar het is een kunst om een constante lage snelheid te rijden. Hier moet toch wat aan gebeuren.
Inmiddels ben ik me aan het verdiepen in het TPS gebeuren. Ik heb de motor in dealermodus gezet en de TPS blijkt inderdaad niet goed te staan. Het linker streepje op het display staat dus boven i.p.v. in het midden. Binnenkort ga ik hiermee aan de slag want het lijkt me goed zelf te doen.
 

Je kunt daarvoor Don Pjotr (op dit forum) benaderen. Hij is eigenaar van pedro's speedshop en doet alles wat met Tl1000's te maken heeft. Mijn eigen cavia breng ik naar Peter van No-limits in Roden. Ook geen onbekende met het TL1000 blok. Welke omgeving woon je?
 
Zo dan, voor het eerst op vakantie geweest met de cavia. Het was oorspronkelijk de bedoeling naar Berchtesgaden te reizen (adelaarsnest), maar het bleef daar aanhoudend slecht weer. Daarom besloten een rondje Eifel, Luxemburg en Moezel te maken. De navi heeft geen klap verkeerd gegeven (maar wel af en toe een klap ) . Gemiddeld verbruik: 1 op 15 met een uitschieter naar 1 op 17 (snelweg). Heb erg veel schik met deze motor...relaxed wat rondpruttelen, of met volle overtuiging een bergweggetje aanvallen, het kan allemaal. Dat laatste is harder werken dan op de tuono, maar dat heeft ook wel iets...
Als iemand de routes wil PB me maar, misschien kun je er wat leuke stukjes uit halen.

@HornEd Heb een tasje gevonden bij Polo zoals je zei..de 'hecktasche 02'. Past perfect op de pakjesdrager.



'Petite Suisse' in Luxemburg. Tussen Berdorf en Müllerthal.


Vlak buiten Zendscheid is ook mooi rijden...



Smal en steil weggetje nabij Valwig.

Zal de fotospam tot deze drie beperken
 

Hoi, goede keuze hoor zo'n cavia. TRX850 is ook leuk trouwens, wordt onderhand echt een cultfiets. Het exemplaar uit je advertentie is ergens in z'n leven overgespoten, het is in ieder geval geen originele kleurstelling (wielen overigens wel). Ik vind de vraagprijs reëel. Wel zou ik vragen wat er bij 45.000km gereviseerd is en waarom. Een maatje van mij heeft een gran canyon gehad en die reed er ongeveer 1 op 16 mee. Elke 20.000 kleppen stellen bij een tweekleps duc zo uit m'n hoofd, persoonlijk wissel ik elke 10.000 de olie. Verder gewoon kijken waar die staat qua onderhoud (balhoofdlager, wiellager, remvloeistof etc etc). Kleppen en riemen volgens verkoper gedaan, dus dat is een plus. De achterste cilinder is best een klusje om bij te komen en te stellen.
 
Die is ook wel heel gaaf ja en absoluut niet duur! Komt alleen veel onderhoud aan gezien de km stand of niet? En waar moet ik aan denken mbt onderhoudskosten? Ik rij 5-6k km per jaar puur voor de fun.
 

Ik kom uit de buurt van Apeldoorn. Maar vind het niet erg om een paar KM's daarvoor te rijden.


Wow dat ziet er goed uit! De Navigator zal zich daar op en top thuis voelen in die omgeving!


Bij mijn 2e keer tanken kwam ik ook uit op een verbruik van 1:17 wat mij behoorlijk meevalt! Qua onderhoud denk ik dat je met deze motor heel goed zit aangezien het blok ijzersterk is. De mijne heeft er 104000 op staan inmiddels. Dat zegt toch wel wat!
 
Vandaag heb ik de TPS sensor afgesteld. Het is toch wel een klusje iedere keer om het kuipje en de tanks los te halen. maar.......

man man man, WAT EEN VERSCHIL!!!!

Op een Engelstalig forum kwam ik de volgende mooie opmerking tegen: "It changed my bike from a breakdancing champion at roundabouts to silky smooth"
Ik kan niks anders zeggen dat daar niks aan gelogen is.

Waar het eerst een totale uitdaging was om met mijn Nav op een constante snelheid (vooral onder de 3000 toeren) in de bebouwde kom te rijden, gaat dat nu perfect!

Ik ben erg blij met deze verbetering want het haalde de lol er toch wel een beetje vanaf.
 
De mijne doet ook zo'n 1:15, soms wat zuiniger en soms ook niet Volgens mij is een Gran Canyon een stukje zuiniger, dacht zo rond de 1:18 gemiddeld.
Onderhoud is bij een Gran Canyon niet echt veel anders dan een gemiddelde motor. Als het goed wordt bijgehouden dan is er niks aan de hand. Kleppen stellen klinkt spannend, maar is meestal alleen controleren. Riemen zijn snel gewisseld als de monteur ervaren is en verder is het standaard onderhoud.
Aandachtspuntje is de slang aan de brandstofpomp. Dit is een slang met 2 verschillende diameters en een 90 graden hoek er in verwerkt. Deze is niet meer te koop...... Verder wil de stekker van de kabelboom links onder het zadel graag oxideren en kan de krukassensor voor uitval zorgen. Die laatste kost bij Cagiva/Ducati zo'n 150 -180 euro, maar zit ook in bv. een Punto en kost dan 15 euro ofzo.


@Finimals
Afstellen van de TPS doet idd veel, synchroniseren van de gaskleppen helpt ook. En de koppelingsschakelaar wil ook wel eens van invloed zijn op het bokken bij lage toeren.


@Kuupertje
Leuke plaatjes! Als je wilt dan mag je mij die route wel sturen. Er zitten vast en zeker wegen tussen die ik nog nooit gezien heb.
 

Sorry zie nu pas dat het om een Gran Canyon gaat..

Dat blok zal ook zeker niet slecht zijn. Al heeft het wel wat meer / vaker onderhoud nodig. Toch had ik een Gran Canyon minder snel durven te kopen met de MK stand van de mijne.
 
Zo dan, even een update. De cavia heeft groot onderhoud gehad. Klepcontrole, één inlaatklep stond wat te nauw, voor de rest alles binnen de toleranties. Alle shimbuckets zijn preventief vervangen, zowel op de voorste als achterste cilinder. Vervolgens gaskleppen gesynct. De motor is op de testbank geweest en afgesteld met de Yoshbox. Over het hele toerengebied is de motor 4% zuiniger gezet. Niet veel, maar hee, alle beetjes helpen. Mijn navi heeft een gezonde 100 pk aan het achterwiel. Wel een beetje olieverbruik viel me op. Geen schande met 80.000km dunkt me.

Toch voelde de motor bij ophalen niet zo soepel als voorheen. Met name op rotondes echt een hobbelpaard. Terugslaan in de airbox, en bij het door de file rijden sloeg hij me zelfs een keer af. Na wat inlezen heb ik de TPS eens gecontroleerd. Bij stationair stond het streepje keurig in het midden, echter ging hij pas bij 1600rpm in de hoogste stand.
TPS afstellen was nog een klusje, wat zit dat ding op een rotplek bij de Cagiva zeg...net achter een framebuis. Heb de torx boutjes direct maar vervangen door inbus, maakt het iets comfortabeler in het vervolg. TPS afgesteld zodat het streepje bij 1400 verspringt. Toen was het klaar. Soepel als vanouds, en zonder vertwijfeling oppakken bij een stoot gas. Voor de volledigheid nog een TRE ertussen gezet. Toen was het goed....totdat de benzinepomp overleed dus de tanks konden er weer af...gelijk filter maar mee gepakt. Rotklusje die pomp, moet meer los dan je denkt. Anyhow, hij is nu goed. En mocht iemand de kabel willen lenen voor de Yoshbox stuur me een berichtje!