camshaft cover

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
Ik was net klaar met kleppenstellen, ik de deksel aandraaien met 9.8NM volgens manual
en, bij de laatste bout van de dekel zegt die krak:(
24m88d5.jpg

ajxfu8.jpg


Heb deze maar besteld op ebay, zijn niet zoveel van te vinden.
2iifl9u.jpg


Het gaat om een ZX6R 1999.
Met een andere nokkenasplaat klopt de kleppenspeling zeker ook niet meer ?

Hoe vast draaien jullie deze deksel ?
xby64m.png

Ik denk dat ik de volgende gewoon handvast ga draaien, of in iedergeval minder vast dan 9.8NM:?
 
In het andere topic staan vragen van je over de momentsleutel. Zorg in ieder geval dat je zeker weet dat die op het juiste moment staat. Ik heb voor grote momenten een zelfde sleutel als jij en die heeft aan de andere kant van de Nm schaal een ft-lb schaal (foot-pounds). Dat is net ff anders.

Verder moet je zo'n deksel volgens mij niet schroef voor schroef vastdraaien, maar eerst rondom handvast, dan steeds kruislings een beetje vaster en uiteindelijk op moment. Je wilt dat het deksel zo recht mogelijk zakt.
 
en daarom gebruik ik dus zelde een momentsleutel. al zeker niet voor zo'n totaal onbelangrijke bouten.

normaal horen de nokkenaskappen bij de kop, worden samen bewerkt. Maar ik zou ook enkel de kappen vervangen ;-)
 
Goed controleren of de lagerzittingen overeen komen. Bijvoorbeeld door een cilinder te draaien met als buitenmaat de diameter van de lagerzitting nieuw minus de maximale lagerspeling. Als je die er doorheen krijgt met de hand zonder dat ie klemt zou ik het persoonlijk wel aandurven. Lukt dat niet, dan opnieuw laten lijnboren mits je daarmee niet over de maximale diameter van de lagerzitting gaat (en meestal ga je dat) of een andere kop scoren.
 
opgelost:)
2mm dik staalplaatje gemaakt, moer er onder gelast en, de deksel kan weer vast:Y
nbozfs.jpg

16kt7xy.jpg


Geen gezeik met met nokkenassen die gaan invreten en, ik hoef er ook geen andere kop op te schroeven.
Ik ben zeeeeeer blij*D
 
Dat soort boutjes gewoon met de hand vastzetten,ik was ook een keer zo slim om het met
een momentsleutel te doen ,en brak er ook een boutje.Het zal prima werken bij een nieuw boutje
maar bij oudere boutjes geen momentsleutel gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan