Een carterontluchtingsfiltertje voldoet al hiervoor.Een labyrinth, dat de olie voldoende de kans geeft om neer te slaan, of het labyrinth voor de arme man, een prop watten, moet er ook wel in zitten.
Een carterontluchtingsfiltertje voldoet al hiervoor.
De meeste motoren (die ik ken)hebben bij mijn weten een overdruksysteem, waardoor er in het carter een milde onderdruk is.
Bij het naar beneden gaan van de zuiger ontstaat er anders overdruk.
Dit kost vermogen en kan de kans op lekkage vergroten
Een carter heeft altijd overdruk, of op z'n best atmosferische druk. Dit ivm de neiging om druk op te bouwen middels doorslag c.q. compressie onder de zuiger. De enige manier om dit tegen te gaan is idd druk aflaten. Voor daadwerkelijke onderdruk zou er zoiets als een vacuumpomp gemonteerd moeten worden. Dit wil je niet omdat: a) ook onderdruk vermogen kost en b) vuiligheid je blok IN wil.
Ik zal eens voor je kijken of ik niet nog een beluchter van een oud type Farymann diesel voor je heb..die sluiten af als de motor niet loopt en zodra er maar de geringste overdruk onstaat openen deze. Past qua 'industrie-factor' denk ik ook wel mooi bij je motor.
De meeste motoren (die ik ken)hebben bij mijn weten een overdruksysteem, waardoor er in het carter een milde onderdruk is.
Bij het naar beneden gaan van de zuiger ontstaat er anders overdruk.
Dit kost vermogen en kan de kans op lekkage vergroten
Dan ken je zeker alleen de 1 cilindermotoren of de meercilinder v motoren.
bij vele motoren gaat er tijdens een neergaande zuiger ook weer een zuiger omhoog, dit heft elkaar op.
Een 1cilinderblok op onderdruk zal weerstand bieden tijdens de compressieslag, dus wat is het vermogensvoordeel?
Onderdruk handhaven bij een blok valt niet mee voor een 1 cilinder, bij het neergaan van de zuiger zal meer dan 100% uit je blok aangezogen moeten worden in je filterhuis. Dit ga je niet redden.
Met een lijn, boxermotor en mindere mate de v blokken wordt het wat eenvoudiger om een blok op onderdruk te houden.
1 cilinder en boxer twins ja..
En nee, het gaat niet om een harley.
Die heb ik (gelukkig?)
niet
Meer duidelijkheid wat voor type blok je hebt kan in dit geval geen kwaad.
En? Waar hebben we het nou over?