Cb 650 sc 1982 laadspanning

Mongwappo

Rookie
6 sep 2019
8
0
Goedenavond,

Ik heb laatst een cb 650 aangeschaft. Deze motor heeft geen laad spanning, sterker nog als de motor uit is heeft de accu 12,4 V en als hij loopt 11,5 V.

Heb de dynamo vervangen heeft geen invloed gehad. Heb ook de spanningsregelaar vervangen en de massapunten opgeschuurd. Dit heeft allemaal geen effect gehad.

Nu kan ik alles bij langs om te kijken waar er ergens kortsluiting zit in de kabelboom. Maar mischien heeft een van jullie nog tips.

Alvast bedankt.

bananeman1001

MF veteraan
2 feb 2008
11.354
23
ik dacht dat deze motor een dynamo had waar geen permanente magneet in zit.
deze moet dus bekrachtigd worden.
dus staat er spanning op de koolborstels?

Mongwappo

Rookie
6 sep 2019
8
0
ik dacht dat deze motor een dynamo had waar geen permanente magneet in zit.
deze moet dus bekrachtigd worden.
dus staat er spanning op de koolborstels?
Er gaat wel spanning naar de koolborstels, ze zien er ook niet versleten uit. Ook heb ik wel wisselstroom die naar de spanningsregelaar gaat. Heb nu een nieuwe spanningsregelaar uit doos po gezet. Zelfde probleem, komt maar 1volt uit.

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.958
111
Veenendaal
Komt er maar 1 volt uit, of meet je stiekem 1 volt spanning verschil?

Waar heb je de twee meetpennen als je die 1 volt meet?

Mongwappo

Rookie
6 sep 2019
8
0
Komt er maar 1 volt uit, of meet je stiekem 1 volt spanning verschil?

Waar heb je de twee meetpennen als je die 1 volt meet?
Als ik de rode en zwarte draad meet die uit de spanningsregelaar komen meet ik 1 volt. Spanningsregelaar word ook meteen heel warm alleen weet ik niet of dat normaal is.

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.958
111
Veenendaal
Dan meet je dus inderdaad 1 volt. Is dat wel met alle stekker verbindingen aangesloten?

Wat meet je aan veldspanning, en laadspanning (wissel) voor de gelijkrichter?

Mongwappo

Rookie
6 sep 2019
8
0
Ja alles aangesloten. Wat bedoeld u met veldspanning? Wisselspanning voor de gelijkrichter is stationair 30v en met 3000rpm 50v. Al begin in nu te twijfelen of dit niet 0.30 en 0.50 is. Zal het morgen na meten met een andere multimeter.

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.958
111
Veenendaal
Veldspanning creëert het magnetisch veld. Wellicht alleen te meten op de koolborstels, maar uiteindelijk wil je weten wat er op de sleepbanen staat

Mongwappo

Rookie
6 sep 2019
8
0
Ik zou niet weten hoe ik dat moet meten, aangezien de dynamo in de deksel zit. Afgesloten dus, vanuit de kabel meten? Wat zou het gewenste meet resultaat moeten zijn?

gassen

MF veteraan
26 apr 2004
10.884
94
59
noord limboland
  • Like
Waarderingen: Mongwappo