CB550 Minimale bedrading/kabelboom

Nick21

Rookie
9 okt 2012
19
0
Hi there,

Ik ben vol goede moed begonnen aan het ombouwen van mijn CB550 naar een bratstyle :).

Dus ook het minimaliseren van de elektrische spaghetti onder mijn zadeltje..

Nu zoek ik al een behoorlijke tijd naar een elektrisch schema wat minimaal nodig is om mijn ouwe torretje te laten draaien. Heeft er iemand ervaring mee? Er zijn wel wat schema maar niemand kan mij vertellen wat er echt op moet zitten of heeft een mooi succes verhaal.. kom maar door.

Zal ook een paar schemas posten die ik online gevonden heb maar niet weet of dit werkt.

Ik wil Geen: knipperlichten, dodemansknop, vrijstandschakelaar, neutraal lampje

Thnx alot..


Gr Nick
full
 
In het schema ; Kill switch kan eraf, verlichting switch in koplamphuis. Contactslot vervangen door een aan uitschakelaar...en laat verder de neutraalswitch e.d. er ook af...

1 zekering is voldoende . Je accu is wellicht terug te brengen naar 6A
 
Laatst bewerkt:
Je moet het laad- en ontstekingsgedeelte intact laten. de rest kun je zover minimaliseren als je zelf wilt. Heb ik ook gedaan met mijn rattasaki. De schakelaars heb ik in een zijkap gemonteerd, Contact, licht en killswitch. Die laatste was niet nodig maar ik had nog een schakelaar over.
De richtingaanwijzer schakelaar heb in de lichtschakelaar rechts op het stuur gemaakt. Wat trouwens niet echt handig is met uit een bocht accelereren en de richtingaanwijzer uitzetten tegelijk maar goed.
De bedrading is gemaakt met apparaatsnoeren en kroonsteentjes. Als ik ooit pech krijg heb ik denk ik meer aan een installatiebedrijf dan aan de wegenwacht. :)
 
@Scrapdad, ff fotootje als jij met pech staat en geholpen wordt dan hahaha

@Triaatje,
Ik begrijp dat ik minimaal 12a nodig heb om mijn startmotor te laten draaien. (ik heb de originele accu nog liggen dus wil hem eerst maar aan de gang gaan krijgen dan kan ik altijd nog een kleine accu nemen om qua ruimte gunstiger uit te komen.

Wat bedoelen ze in het schema met die 3p of 6p?
 
Nick, schema is zonder aansluiting van een startmotor, heb je bij CB ook niet nodig, je hebt tenslotte een degelijke kickstarter.

3p is 3 draadjes in een sok/huls/bescherming
6p is 6 draadjes

Kan ook zijn dat men hier een connector gebruikt dus 3p is connector met minimaal 3 pinnen en de 6p is een connector met minimaal 6 pinnen. De CB's hebben meestal dan een 4 polige stekker en bij de dynamo zit normaal een 8 polige stekker. Wel handig mocht je het blok willen demonteren, simpel stekker los trekken, anders moet je alles met handjes los maken.
 
Goede tips allemaal thanks!!!

Ik denk dat ik voorlopig mijn startmotor nog wel wil gebruiken.. dus mocht iemand een schema tegenkomen waar deze in zit.. let me know… Eerst maar eens snoer kopen en beginnen :)

ps. Nog ervaringen met , gelijkrichter/spanningsregelaar in 1 ? .. scheelt weer hoop draadjes en ruimte..

Thnx!
 
Yamaha gelijkrichter, regelaar wordt gebruikt voor de cb's, maar scheelt maar 1 draadje hoor. Grote voordeel is gewoon dat het een elektronische spanningsregelaar is, dus wat nauwkeuriger dan de mechanische.
 
Hi BAckfire, weet jij zo welke regelaar dat is ? van welk type Yamaha ?
Ik ken alleen de aftermarkets die speciaal voor de Cb's worden aangeboden.
Misschien dat die Yammie dingen prijstechnisch interessant zijn ?
 
Goede tips allemaal thanks!!!

Ik denk dat ik voorlopig mijn startmotor nog wel wil gebruiken.. dus mocht iemand een schema tegenkomen waar deze in zit.. let me know… Eerst maar eens snoer kopen en beginnen :)

ps. Nog ervaringen met , gelijkrichter/spanningsregelaar in 1 ? .. scheelt weer hoop draadjes en ruimte..

Thnx!

Als je de starter wilt houden blijft het startrelais, en dus de schakeling hiervan in de stuurschakelaar.
Bij deze is er voor zover ik weet nog geen fancy systeem die de starter blokkeerd als hij niet in neutraal staat, of de koppeling ingeknepen.
zou je kunnen checken, als er een schakelaar op de koppelingshandel zit, zit hij er wel op :)
 
ik vind dit soort dingen altijd erg interessant en wil altijd iets bijleren...
is er iemand die mij een lol kan doen en hier wil neerzetten wat wat is in het schema?
rec, afsi reg enz

ook begrijp ik dat alle verbruikersstroom door de schakelaren heen lopen?
daarmee bedoel ik aansturing van de coils direct door de kill switch en die van de koplampen door die schakelaar.
 
ik vind dit soort dingen altijd erg interessant en wil altijd iets bijleren...
is er iemand die mij een lol kan doen en hier wil neerzetten wat wat is in het schema?
rec, afsi reg enz

ook begrijp ik dat alle verbruikersstroom door de schakelaren heen lopen?
daarmee bedoel ik aansturing van de coils direct door de kill switch en die van de koplampen door die schakelaar.

REC=rectifier = Gelijkrichter
REG= regulator = spanningsregelaar (zoals hierboven beschreven in combi)
ALT= stator


en de rest..ach....
 
In het schema is de neutral switch eigenlijk het neutraal lampje. Foutje in de beschrijving zo te zien.

Nadeel met monteren van startmotor is tweeledig, grotere accu nodig, startrelais en natuurlijk de dikke kabels en startknopje op handvat.

Wettelijk is een claxon verplicht, die moet er nog bij.
 
Hi all,

Schema is een beetje aangepast door iemand die het ombouwen van Brikken tot zijn werk heeft gemaakt :)

Wat vinden jullie hiervan? Bruikbaar?

Grtz..
full
 
ik heb een Cb500 en eigenlijk alles behouden, maar onder tegen het zadel geschroefd.
en de rest van bekabeling in mijn voorlamp gestoken.
de kabels samen gestoken in vlechtkous.
hierdoor zie je niet al te veel van losse kabels en dergelijke.
 
dat klopt wel wat 'mechanism' zegt, ik heb toch al enkele keren gehad dat ik in nul zat op een verkeerde moment, of hem er niet in kreeg of zo... het blijft een oude brik.
dan is dat neutraal lampje geen overbodige luxe.
 
Zo even een update!!

Alle onderdelen zijn binnen dus we kunnen gaan beginnen.. :)

Nu ben ik samen met een vriend ook bij hem al zover dat we ''rijden'' echter brand het contactslot door..

Nu hoorde ik iemand over het plaatsen van een extra relais die er voor zorgt dat er geen constante stroom (te veel) op het slot of schakelaar staat..

Klopt dit en hoe sluit ik dit relais aan???

Thnx again!

Gr Nick
 
Zo zou het moeten werken.

Relais trekt aan als contact op "ON'" gezet wordt,dan komt er pas spanning op het electrisch systeem.Contactslot hoeft in dit geval alleen de stroom van het relais te schakelen.
Relais contacten schakelen de zwaardere stroom.
full
 
En het lijkt zo simpel !!!

Thnx Ad!

Ik bedenk mij nu ineens dat er natuurlijk ook nog een startknop in moet...Idee wat de beste manier is?

Alvast bedankt!
 
Vlg mij heb je een startknop in je schema getekend,alleen krijgt deze geen stroom(zoals ik het zie. )

Groene draad loshalen en deze verbinden met "30"op het relais.

Startrelais met een kant aan de massa verbinden(als dit al niet al op het relais zelf voorzien is) =dunne zwarte draad in schema.

Is er wel een claxon knop ,is niet helemaal duidelijk in schema.

full
 
Laatst bewerkt:
Vlg mij heb je een startknop in je schema getekend,alleen krijgt deze geen stroom(zoals ik het zie. )

Groene draad loshalen en deze verbinden met "30"op het relais.

Startrelais met een kant aan de massa verbinden(als dit al niet al op het relais zelf voorzien is) =dunne zwarte draad in schema.

Is er wel een claxon knop ,is niet helemaal duidelijk in schema.

[afbeelding]
Het startknopje geeft massa naar het relais, dat vervolgens de dikke rode plus doorschakelt.
 
Hey!

Druk bezig aan het aansluiten van het schema en het ziet er goed uit.

Alleen ben ik bang dat mijn startrelais kapot is. Geen klik, geen actie !
Rechtstreeks doorverbinden van accu en startmotor.. en draaien maar!

Ik heb aan de ene pool aangesloten: Accu, spanningsregelaar/gelijkrichter en aan de andere pool de startmotor.

Tussen de 2 polen zitten 2 dragen, geel/rood en rood/groen.
Geel/Rood wat in elk schema en ook bij mij naar de startknop gaat.. maar wat moet ik met die rood/groene draad???

Iemand het verlossende antwoord?

Grtz..
 
Hallo allemaal , kan iemand mij dit schema op de mail zetten? Ik kan hem helaas niet openen door een fout op de site. En via google is hij niet scherp
 
Terug
Bovenaan Onderaan