CB750 K2 - choke open, motor af

17 dec 2008
142
0
Amsterdam
Hallo!

Na mijn allereerste sleutelsessie met mijn motor heb ik al aardig wat geleerd over het beest. Zo één dat de bougies zwart als de nacht waren. Dit komt door een te rijk mengsel, stelt het handboek. Hoe maak ik het mengsel dunner? Door de luchtmengschroef wat aan te draaien, of juist niet?

Het warrige er van is dat de CB prima loopt met de choke dicht. Echter, op het moment dat ik 'm open zet, slaat -ie zonder pardon af. Dit kan komen door teveel lucht, maar hoe kan ik er voor zorgen dat het afslaan niet gebeurd? Moet ik daarvoor de luchtmengschroef juist dichter draaien? En help ik daarmee dan niet de standaard bougies mee naar de tering? Het luchtfilter het ik gecheckt. Ook de inlaatrubbers lijken goed hun werk te doen. Wat kan het anders zijn?

Als iemand enig idee heeft: Alvast bedankt!
 
Als de carburateurs toch los hangen, kun je ook zien hoe de choke werkt. Handeltje omhoog (horizontaal) is choke aan. De chokekleppen moeten dan allemaal gesloten zijn.

Ik snap er nou niks meer van. :? Je hebt gelijk! |(
Als ik naar de carbs kijk is het inderdaad zoals jij dat zegt. Lekker werkplaatshandboek dan, dit. Maar dat zou betekenen dat ik 'm met de choke open start en dus het luchtmengsel al van zichzelf te rijk is -> zwarte bougies. Benzine loopt goed, dus er komt standaard teveel lucht binnen. Toch?

Carbs zijn schoon (best makkelijk om m er af te halen, moet je net even weten), de vlotters waren schoon, ik heb zojuist alle naalden die Bananenman heeft genoemd schoongemaakt; er was niet veel om schoon te maken. Het hele carbje zag er behoorlijk goed uit! Geen aanslag, niks.

Misschien dat de kast van mijn luchtfilter oud is. Het rubber wat tussen de twee helften zit lijkt niet helemaal sluitend meer. Ik las ergens dat iemand dit met ductape heeft opgelost, dat zal ik ook eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alles eens doorgelezen, maar 1 ding is mij nu niet helemaal duidelijk.

Telkens zeg je dat je zwarte bougies hebt, en dat je motor dus teveel lucht krijgt.
Nou, dit klopt in mijn ogen niet helemaal. (Of misschien snap ik de posts niet helemaal kan natuurlijk ook)
Maar even voor de zekerheid:

Wanneer je mengsel te rijk staat, dus teveel benzine, of te weining lucht dan zullen je bougies zeer donker, of zwart van kleur zijn.

Wanneer je mengesel te arm staat, dus te weinig benzine, of teveel lucht, dan zullen je bougies licht van kleur zijn.

Wilde dat toch even neerzetten, want zag het nergens terugkomen.
Succes iig! Groeten :W

(gelijk een edit erachteraan) of bedoel je te zeggen dat hij met choke wel goed loopt :? Hoe dan ook is het natuurlijk niet oke dat ze zwart zijn, maar dan snap ik je gedachtengang beter?
 
Laatst bewerkt:
Daar was wat verwarring over: mijn werkplaatshandboek legde de choke verkeerd uit. In de praktijk was wat ik dacht dicht, open. En open, dicht.

Met andere woorden, ZONDER choke loopt hij wel goed. Dus niet met choke, wat ik eerst dacht. Daar kwam ik achter toen ik de carbs er uit haalde. Eigenlijk paniek om niks |(

Te raar dat zo een handboek zoiets essentieels dan verkeerd opschrijft. Maar misschien verhaalde het een ander type.

Bedankt voor die uitleg. Het was me inmddels al duidelijk geworden door wat te prutsen en te lezen, maar hoe meer informatie, hoe beter. Wat ik nu wil doen is leren hoe ik de bougies direct kan beïnvloeden. Schroefafstellingen, etc. Huiswerk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan