CB750 K2 - choke open, motor af

17 dec 2008
142
0
Amsterdam
Hallo!

Na mijn allereerste sleutelsessie met mijn motor heb ik al aardig wat geleerd over het beest. Zo één dat de bougies zwart als de nacht waren. Dit komt door een te rijk mengsel, stelt het handboek. Hoe maak ik het mengsel dunner? Door de luchtmengschroef wat aan te draaien, of juist niet?

Het warrige er van is dat de CB prima loopt met de choke dicht. Echter, op het moment dat ik 'm open zet, slaat -ie zonder pardon af. Dit kan komen door teveel lucht, maar hoe kan ik er voor zorgen dat het afslaan niet gebeurd? Moet ik daarvoor de luchtmengschroef juist dichter draaien? En help ik daarmee dan niet de standaard bougies mee naar de tering? Het luchtfilter het ik gecheckt. Ook de inlaatrubbers lijken goed hun werk te doen. Wat kan het anders zijn?

Als iemand enig idee heeft: Alvast bedankt!
 
dat je motor afslaat komt niet door een teveel aan lucht, maar door een tekort aan brandstof.

de plaats van de luchtmengselschroef bepaald wat aan het stellen bent.
als de schroef tussen gasschuif en inlaatklep zit, stel je met uitdraaien meer brandstof, en wordt het mengsel rijker.

als de schroef tussen luchtfilter en gasschuif zit, is het een luchtschroef.
dus met uitdraaien krijgt de motor meer lucht en wordt het mengsel armer.

maar met de mengselschroef stel je alleen het stationairmengsel.

ik denk dat je de carburateur eens goed moet schoonmaken.
 
Mengelschoeven zijn voor je CO afstelling / stationair toerental .
Als je met de choke dicht moet rijden dan is de hoofdsproeier waarschijnlijk en ook de naald geleider verontreinigd. Of je vlotterniveau is ontzettend laag, wat ik betwijfel.
Misschien nog simpeler : je kraanfilter. De kraan laat te weinig brandstof naar de carburateurs door.

Motor krijgt te weinig brandstof, jij compenseert dit door minder lucht te geven ;)
Is niet goed voor het beestje :N

Zet die kraan eens open en laat dit in een literse fles stromen. Als dit goed gaat, moet je verder richting carburateurs.
 
Zet die kraan eens open en laat dit in een literse fles stromen. Als dit goed gaat, moet je verder richting carburateurs.

Hey, bedankt voor je reactie. BEdoel je hiermee mijn aftapschroef? Ik zit met het werkplaatshandboek op schoot, maar vind niks over een kraanfilter: moet 't allemaal nog leren vertalen :) En een werkplaats dichter bij mijn huis zou ook fijn zijn!
 
Misschien een overbodige opmerking, maar ik neem aan dat op jouw motor de chokehandle op de carburateurs zit.
Weet je wel zeker welke stand choke aan en welke uit is?
 
Als hij aangeeft dat de bougies zwart zijn, dan komt dat door te weinig lucht en/of teveel aan brandstof.


als de chokeklep open gezet wordt komt de normale hoeveelheid lucht binnen, waar de motor goed op zou moeten lopen.
aangezien de motor dat niet doet kan er alleen maar een tekort aan brandstof zijn.

dus een tekort aan brandstof, de luchthoeveelheid is normaal.

en als je met de choke dicht gaat rijden wordt de bougie vanzelf zwart.
 
Laatst bewerkt:
Zet die kraan eens open en laat dit in een literse fles stromen. Als dit goed gaat, moet je verder richting carburateurs.

Er komt een steady stroompje uit mijn benzinetank. Hoort dit echt met volle kracht er uit te knallen, of is het zo goed? Het filter leek me OK. Ik heb het meegenomen naar huis en het ligt nu te weken in een bak met wasbenzine, straks even schoonmaken voor de zekerheid.

Het lijkt er op dat het bij mijn carburateurs gevonden kan worden. Sowieso viel me iets op: Er zitten geen gasklep-aanslagschroeven in!
 
als dat een papieren filter is kun je dat nu weggooien.
papieren filter niet schoonmaken maar vervangen.

stationair toerental stel je niet aan de carburateur body zelf, maar er zit bij de kabelaansluiting een stelschroef.
 
8. De handbediende choke heeft gedurende het leven van de motor eigenlijk geen onderhoud nodig. Wanneer de bedieningshefboom naar beneden wordt gedrukt, zal de chokeklep het luchtinlaatkanaal afsluiten, waardoor een rijker mengsel ten behoeve van de koude start wordt verkregen. De motor mag nooit met de choke dicht worden bereden, want het buitengewoon rijke mengsel zal de bougies dan vuil slaan en de olie van de cilinderwanden afspoelen, waardoor de slijtage hiervan enorm zal toenemen.

Staat zo in het handboek. Heb ik nou echt weer teveel gedronken gisteren..?
 
zoals al eerder voorgesteld, carburateurs schoonmaken.
je hebt toch een boek waar in staat hoe je dat moet doen?

Goed, dat wordt 'm dan. Ik zal ze morgen er vanaf halen en je laten weten wat ik tegenkom, ok?

Nog even over die gasklep-aanslagschroef. Daar staat over geschreven dat je ze NOOIT mag verwijderen. Ik vind het erg opmerkelijk dat ze er bij mij niet eens inzitten: er zit een huls, waar de veer en de schroef in horen, maar geen schroef. Wat doet dat ding eigenlijk?
 
foto verduidelijkt misschien het een en ander.
het kan zijn dat er een ander type wordt beschreven in je boek.
of er zitten inmiddels andere carburateurs gemonteerd.
als er per carburateur een gasklep-aanslagschroef zit, zijn dat vast de allereerste exemplaren.
bij de meeste typen zit de aanslagschroef bij het einde van de gaskabel.


edit: na wat beter lezen begrijp ik dat je gasschuiven aan de kabels hangen en dat de aanslagschroef verwijderd is.
 
Laatst bewerkt:
Goed, alles er af: Benzinetank, luchtfilter, en de carbs hangen alleen nog aan de gaskabel. Volgens het boekje moet het veel makkelijker kunnen, maar ik ben er nog niet zo handig in. Wel al veel geleerd tot nu toe, dat terzijde. Ik verbaas me er telkens over hoeveel brute kracht je in moet zetten om iets er af te halen. Lekker! Maar of dat nou goed is.. |(

Alleen weet ik niet hoe ik de gaskabel er precies af krijg. Het gaat om deze carb.
 
je link werkt niet.
meestal moet je de gasschuif tegen de veer indrukken zodat aan de onderkant het uiteinde van de gaskabel vrijkomt.


vaak gaat het zo zwaar omdat het rubber van de inlaat en naar het luchtfilterhuis een stuk harder is dan nieuw spul.
 
Laatst bewerkt:
die gasschuiven hangen dus niet aan de gaskabels.
en daar zit ook geen aanslagschroef per carburateur maar dit zit aan de schijf waar de gaskabel aan zit.
de schroef is nr 40.
synchroon stellen gaat met het gedeelte wat bovenop de dop zit, nr 17.
 
Laatst bewerkt:
Godskolere, fijn dat je er de tijd voor neemt om te helpen. Ik ga morgen weer eens twee uur in de stalling hangen. Wat moet ik verwijderen om 'm er af te halen? Heb een tijd naar het schema zitten staren, en naar mijn werkplaatshandboek (wat dus een andere carb behandeld), maar wordt er niet direct wijs uit.
 
Godskolere, fijn dat je er de tijd voor neemt om te helpen. Ik ga morgen weer eens twee uur in de stalling hangen. Wat moet ik verwijderen om 'm er af te halen? Heb een tijd naar het schema zitten staren, en naar mijn werkplaatshandboek (wat dus een andere carb behandeld), maar wordt er niet direct wijs uit.




wat moet je eraf halen?

de gasschuiven?
zou ik lekker laten zitten en de onderkant openmaken.
dus de vlotterbakken eraf en de doorstroming van de brandstof controleren.
ook de hoofdsproeier nr69 en de naaldbuis nr29 schoonmaken.
en de stationairmengselschroef nr39 en de stationairsproeier nr70.
 
Laatst bewerkt:
De carburateur, voor een checkup en schoonmaakbeurt.


je had de carbs toch al aan de gaskabels hangen.
dan alleen de kabel losmaken en verder zie mijn eerdere reactie.

als ze er nog op zitten is het vaak makkelijker als je de rubbers van carbs naar luchtfilterhuis er tussen uit haalt.
probeer ze eerst te verwarmen met een fohn, worden ze wat zachter van.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan