Mij motor slaat steeds af

Zubh3

Rookie
23 aug 2023
3
5
Hoi mij motor slaat steeds af bij stoplicht en stationeren.kan iemand mij helpen? Het gaat om Yamaha xj seca uit 1982 .
Met vriendelijke groeten
 
Wat is de kleur van de vonk van de bougie ?

Zorg dat je even een extra bougie hebt, dan kan je makkelijk controleren of alle bobines goed vonken.
Bij voorkeur even testen en kijken met koude motor, en als de motor warm is en afslaat.
De vonk moet lekker fel en krachtig blauw zijn, een laf zwak oranje vonkje is niet goed.

Bobines geven een zwakkere vonk naarmate ze warmer worden, dat icm met leeftijd wil wel eens problemen geven.

Is het luchtfilter ook schoon ?

Edit : Hoe hard loopt je motor stationair ? Zijn de toeren niet gewoon te laag ?
 
Waarom gaat iedereen meteen uit van het slechte senario, misschien is het zo simpel als het stationair toerental iets hoger afstellen :?, er zit een draaiknopje hiervoor onder de carburateur.
je hebt gelijk, dat moet eerst geprobeerd, maar de kans op een verstopte stationair sproeier is wel erg groot
 
Waarom gaat iedereen meteen uit van het slechte senario, misschien is het zo simpel als het stationair toerental iets hoger afstellen :?, er zit een draaiknopje hiervoor onder de carburateur.

Eens, maar de topicstarter had zelf ook wel wat meer info mogen geven.
Is het probleem er ineens, of is het langzaam op komen zetten, hoe rijd de motor in het midden gebied, etc. etc.
Zulke basis info erbij zetten maakt het voor iedereen een stuk makkelijker, en voorkomt dat er vanalles wordt gezegt.

Waarschijnlijk zijn de bougievonkjes gewoon bijna op en moet hij een doosje nieuwe halen bij de motorzaak.
 
kan iemand mij helpen?
Je lokale motorgarage zeker en vast!

En zelfhulp in je boekje:

1692865818856.png
 
Ik doe wel even het aardige commentaar:
@Zubh3 : welke moter,
wat doet ie wel,
wat doet ie niet,
is het bij koude moter of bij warme moter?
welk onderhoud is er gedaan?
wat heb je al gekeken / geprobeerd?
Correctie: TS zegt netjes motor!

Maar het topic valt wel in de categorie binnenkomers met "Mij motor doet iets/het niet meer, kan iemand me helpen?".

En daar kan niemand iets mee, anders dan wedervragen "Wat, wanneer, waarna, welke omstandigheden" etc. etc.
 
Prima, probeer gewoon zoveel mogelijk informatie te geven over de motor, hoe en wanneer deze problemen zijn ontstaan, rookt de motor soms ook ( ja, paling... *zucht* ) , wanneer heeft de motor voor het laatst groot onderhoud gehad, heeft de motor soms lang stilgestaan, etc. etc.
Een werkplaatshandboek die bij je motor hoort is trouwens wel heel erg aan te raden hoor, daar staan bijna echt alle dingen in die je moet weten om je motor weer in orde te krijgen.
Zoals bijvoorbeeld de basisafstelling hoe hard je motor stationair hoort te lopen, maar ook hoe je de carburateurs moet verwijderen, uit elkaar moet halen, moet reinigen, en e.v.t. moet afstellen.
 
Prima, probeer gewoon zoveel mogelijk informatie te geven over de motor, hoe en wanneer deze problemen zijn ontstaan, rookt de motor soms ook ( ja, paling... *zucht* ) , wanneer heeft de motor voor het laatst groot onderhoud gehad, heeft de motor soms lang stilgestaan, etc. etc.
Een werkplaatshandboek die bij je motor hoort is trouwens wel heel erg aan te raden hoor, daar staan bijna echt alle dingen in die je moet weten om je motor weer in orde te krijgen.
Zoals bijvoorbeeld de basisafstelling hoe hard je motor stationair hoort te lopen, maar ook hoe je de carburateurs moet verwijderen, uit elkaar moet halen, moet reinigen, en e.v.t. moet afstellen.
Bedankt voor uw reactie. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. De motor is volledig gereviseerd in 2022. Hij start met choke en als ik hem stationair wil laten lopen, slaat hij af. En als ik hard moet remmen, slaat hij ook af. Ik heb de stationair schroef inmiddels gevonden en afgesteld. Nu maakt hij veel toeren, maar hij slaat nog steeds af. Is het makkelijk om zelf de carburateurs te reinigen? En moet je hem daarna weer opnieuw afstellen? Of raadt u aan om het door een garage te laten doen?
De motor rookt niet, hij heeft 2 maanden stil gestaan (van aanschaf tot behalen van m’n rijbewijs). Dit is mijn eerste motor en heb er nog niet zo veel verstand van, maar wil het graag leren.
Met vriendelijke groet
 
Geheel gereviseerd is een nogal ruim begrip. Soms noemen ze verse olie en kleppen stellen en een beetje poeten al reviseren. Volledige revise zou volgens mij bestaan uit, het blok uit elkaar, om een heleboel zaken te controleren en indien nodig te vervangen. Zuiger, kleppen, geleiders, zittingen, koppeling, versnellingsbak en alle lagers en nog veel meer. Maar ik schat in dat dat niet is gebeurd of wel ? Heb je er een factuur van ? Wat staat daarop?

Al met al het maakt nietuit hoe uitgebreid hij gereviseerd is, maar als ik een motor reviseer of een uitgebreide service geef. , kijk ik ook in ieder geval rnaar de carburateurs, schoonmaken en wellicht in een ultrasoon zou eigenlijk wel moeten.
Daarna moeten de carburateurs worden afgesteld, bijvoorbeeld beginnen bij de luchtstelschroeven en beide carburateurs syngroon
stellen, dat heeft dan alles te maken met het mengsel bij lage toerentallen en zouden je klachten kunnen veroorzaken. Gegevens hiervan zijn terug te vinden in een monteurs/werkplaatsboek.
Daar zou ik beginnen, en daarna kan je eventueel de carburateurs misschien nogmaals schoonmaken?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw reactie. Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. De motor is volledig gereviseerd in 2022. Hij start met choke en als ik hem stationair wil laten lopen, slaat hij af. En als ik hard moet remmen, slaat hij ook af. Ik heb de stationair schroef inmiddels gevonden en afgesteld. Nu maakt hij veel toeren, maar hij slaat nog steeds af. Is het makkelijk om zelf de carburateurs te reinigen? En moet je hem daarna weer opnieuw afstellen? Of raadt u aan om het door een garage te laten doen?
De motor rookt niet, hij heeft 2 maanden stil gestaan (van aanschaf tot behalen van m’n rijbewijs). Dit is mijn eerste motor en heb er nog niet zo veel verstand van, maar wil het graag leren.
Met vriendelijke groet
Is het toevallig een cafe racer/Scrambler/streetfighter?
 
Terug
Bovenaan Onderaan