Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

cb750 nieuwe koppelingsplaten kleven bij warme motor, koud ontkoppeld de CB750k perfect

rovertje030

Rookie
22 mei 2018
27
4
Utrecht
Vreemd genoeg had ik eerst slippende koppeling als ik echt zwaar gas gaf. Dus nieuwe platen EBC en nieuwe veren (zware veren EBC) (en nieuwe olie gekocht bij de motorzaak 57 euro per 4 liter, dus geen aldi olie!) Motor ontkoppeld koud perfect, slipt niet een rijdt goed.
Maar als de Cb750k uit 1980 warm is ontkoppelen de platen steeds slechter tot uiteindelijk niet meer, krijg hem voor het stoplicht niet meer in zijn vrij.
Wat zou ik mogelijk moeten doen? Nieuwe stalen platen? Olie toevoeging? of oude veren er in (welke ik heb weggegooid)
 

de koppeling plakt niet koud. kun jij uitleggen waarom ze warm wel zou plakken en waarom je tip zou helpen ?
 

Als je dat gedaan hebt, waarom is je dan niet opgevallen of de korf wel of niet is ingeslagen, zoiets controleer je toch als je nieuwe platen installeert? Net als dat je de stalen platen controleert..
 
@Janbros

Ik heb geen idee waarom ze koud niet plakken, ik heb ook nog nooit meegemaakt dat koppelingsplaten koud niet plakken en warm wel.
Ik denk haast niet dat dat mogelijk is, maar TS zegt dat dat het probleem is dus dan gaan we daar vanuit.
Naar mijn inzicht, een koppeling die plakt, of die plakt niet, maar dat is slechts mijn inzicht.

Ik vermoed dat de platen niet goed bewegen in de korf, als de korf ingeslagen is kan het platen pakket niet vrij bewegen.
Als de tussenplaten krom zijn beweegt het pakket ook niet goed, TS zegt dat de koppeling geslipt heeft dus is er kans dat de tussenplaten krom zijn gegaan.
Deze kun je op een glasplaat en een set voelermaatjes controleren op vlakheid, de specs daarvoor staan in het werkplaats handboek.

Als de platen niet goed kunnen bewegen in de korf lijk het net of de platen plakken.

Om nog even terug te komen op jouw vraag "waarom je tip zou helpen?"
Als de platen niet ingeolied zijn voor ze gemonteerd zijn kan het frictiemateriaal verbrand zijn, verbrande koppelingsplaten, tussenplaten kunnen krom zijn gegaan door de frictie die de droge koppelingsplaten teweeg hebben gebracht.

Komen we weer op mijn theorie, het platenpakket kan niet goed bewegen in de korf, door of wel, ingeslagen binnen/buitenkorf of kromme tussenplaten.

@rovertje030

Voelde je verschil in de koppelingshendel op het moment dat de platen gingen plakken?
En heb je de platen ingeolied voor je ze gemonteerd hebt?
 
Laatst bewerkt:
@Janbros

Als de platen niet goed kunnen bewegen in de korf lijk het net of de platen plakken.

voila, we zijn er waarmee ik niet wil zeggen dat dat het probleem is. maar een plakkende koppeling is iets heel specifieks, een koppeling die niet vrij komt kan verschillende oorzaken hebben. je kan dat mierenneuken over namen noemen, maar zolang ze hier over plakken blijven spreken gaan er mensen blijven vragen naar de olie en of de platen wel op voorhand zijn ingeolied enz ... en dat heeft er niets mee te maken


neen, dat zijn je symptomen daar lijkt het op. de platen kleven echt niet omdat ze warm zijn. je koppeling komt niet vrij, dat is je probleem.
 
Laatst bewerkt:
Waarderingen: Tvdh
@rovertje.
heb je je de platen goed ingesmeerd met olie voor je ze gemonteerd hebt?
Ik heb wel eens plakkende koppelingen kunnen maken door alleen alles los te halen en alles goed in te olieen.
Door lang stil staan loopt de olie uit het platenpakket en kunnen de platen/frictiemateriaal (uit) drogen.[/QUOTE]

24 uur in een bak met goede olie laten liggen.
 

24 uur in een bak met goede olie laten liggen.
[/QUOTE]
Doe ik ook altijd,leg ze in de oilie en pas de volgende dag weer monteren,
Dat de vrije slag het zelfde is zegt niks,heb je dat ook gecontroleerd bij het stelmechaniek op de koppeling?
 
24 uur in een bak met goede olie laten liggen.
Doe ik ook altijd,leg ze in de oilie en pas de volgende dag weer monteren,

Dat de vrije slag het zelfde is zegt niks,heb je dat ook gecontroleerd bij het stelmechaniek op de koppeling?
[/QUOTE]
Ja, eerder wel. Mijn probleem idee is: Veren of stalen platen die dit probleem veroorzaken. Motor staat nu in de stalling, wacht nog op de levering van nieuwe veren.
 

24 uur in een bak met goede olie laten liggen.
[/QUOTE]
Nee had ik niet gedaan, zal ik doen, eerst de boel opengooien en bekijken wat is DAN zie. Bedankt voor je reactie.
 
24 uur is helemaal niet genoeg: zet een pan op het fornuis, vul deze met 3 liter motorolie (geen 2 liter en geen 4 liter), breng deze olie al roerend met een houten lepel zachtjes aan de kook (geen metalen of kunststof lepel) en leg de platen in de kokende olie. Laat de olie tenminste 48 uur zachtjes doorkoken. Daarna gedurende 3 uur af laten koelen ((geen 2 en geen 4) en niet in de koelkast). Plaats nu de platen in de korf en draai de bouten gelijkmatig aan. Zet het deksel terug met een nieuwe pakking. Giet de afgekoelde olie door een doek met een trechter (die mag wel van kunststof zijn) in de motor. Start de motor, laat deze 3 minuten (geen 2 en geen 4) stationair draaien. Nu moet de motor moeiteloos in de eerste versnelling gaan, anders dient de procedure herhaald te worden.
Veel succes!
 
Tip van Flip , de platen 5 minuten in een bakje olie in de magnetron (600 watt).
 
Het lijkt nu opgelost, platen in de olie lang "gekookt", korf niet krom. Stalen platen zijn aandachtspunt, stalen platen met staalwol schoon gepoetst, ze waren beetje bruin.
Koppeling heeft zich in de eerste ritje (gaat nu op stal voor 3 maanden, (overgangsregeling)) goed gehouden.