@rovertje.
heb je je de platen goed ingesmeerd met olie voor je ze gemonteerd hebt?
Ik heb wel eens plakkende koppelingen kunnen maken door alleen alles los te halen en alles goed in te olieen.
Door lang stil staan loopt de olie uit het platenpakket en kunnen de platen/frictiemateriaal (uit) drogen.
Groeten.
Het omschreven probleem is echt zo. Van oudsher ik ben technieker (voeger 1975 tientallen blokken gereviseerd, frames zelf gebouwd, op dit forum ben ik een Rookie), en ondervind dit probleem zoals ik omschrijf, maar tot vandaag nog geen oplossing. Eerst de nieuwe veren. Maar bedankt voor je reactie
neen,dat zijn je symptomendaar lijkt het op. de platen kleven echt niet omdat ze warm zijn. je koppeling komt niet vrij, dat is je probleem.
Natuurlijk heb ik de korf gecontroleerd, maar elke hint bekijk ik of ik het over het hoofd heb gezien. Dank voor je reactieAls je dat gedaan hebt, waarom is je dan niet opgevallen of de korf wel of niet is ingeslagen, zoiets controleer je toch als je nieuwe platen installeert? Net als dat je de stalen platen controleert..
@rovertje.
heb je je de platen goed ingesmeerd met olie voor je ze gemonteerd hebt?
Ik heb wel eens plakkende koppelingen kunnen maken door alleen alles los te halen en alles goed in te olieen.
Door lang stil staan loopt de olie uit het platenpakket en kunnen de platen/frictiemateriaal (uit) drogen.
Dat de vrije slag het zelfde is zegt niks,heb je dat ook gecontroleerd bij het stelmechaniek op de koppeling?Nieuwe veren besteld, over 1 week binnen. Vrije slag is het zelfde. Als alles gedemonteerd is (over 2 weken) dan gooi ik eerst de nieuwe veren er in, daarna andere olie. Ja ik heb de platen (volgens mij) goed afgesteld, Hij ontkoppeld koud perfect, slipt niet (deed hij eerst wel met oude platen en aldi of action olie 10w40) dus als de motor warm is, dan blijven ze kleven. Mijn inzicht zelf olie of de (zwaardere) veren. Ja, mogelijk heb ik de platen omgekeerd. Dat zal ik zien bij demontage.
In december mag ik de weg niet meer op, dus voor die tijd of in maart :-( Dank voor het meedenken!
Graag, korf, met platen compleet. Kun je me PB sturen betreft kosten etc?heb nog ergens een onderblok liggen zonder cillinder als je intresse hebt ga ik kijken of je er onderdelen van kunt gebruiken.
Doe ik ook altijd,leg ze in de oilie en pas de volgende dag weer monteren,24 uur in een bak met goede olie laten liggen.
@rovertje.
heb je je de platen goed ingesmeerd met olie voor je ze gemonteerd hebt?
Ik heb wel eens plakkende koppelingen kunnen maken door alleen alles los te halen en alles goed in te olieen.
Door lang stil staan loopt de olie uit het platenpakket en kunnen de platen/frictiemateriaal (uit) drogen.
En in de fabriekshal, daar struikel je over de bakken met olie en koppelingsplaten.Doen ze bij de motorzaak ook, 24 uur in de olie laten liggen...
Tip van Flip , de platen 5 minuten in een bakje olie in de magnetron (600 watt).24 uur is helemaal niet genoeg: zet een pan op het fornuis, vul deze met 3 liter motorolie (geen 2 liter en geen 4 liter), breng deze olie al roerend met een houten lepel zachtjes aan de kook (geen metalen of kunststof lepel) en leg de platen in de kokende olie. Laat de olie tenminste 48 uur zachtjes doorkoken. Daarna gedurende 3 uur af laten koelen ((geen 2 en geen 4) en niet in de koelkast). Plaats nu de platen in de korf en draai de bouten gelijkmatig aan. Zet het deksel terug met een nieuwe pakking. Giet de afgekoelde olie door een doek met een trechter (die mag wel van kunststof zijn) in de motor. Start de motor, laat deze 3 minuten (geen 2 en geen 4) stationair draaien. Nu moet de motor moeiteloos in de eerste versnelling gaan, anders dient de procedure herhaald te worden.
Veel succes!
Serveren met een beetje mayonaisedeze laatste Tips lijken mij de beste. Gaan ik toepassen.dank