CBR 600 F 1991 Valt stil

redrider

MF'er
17 feb 2005
71
0
prinsenbeek
Hallo allemaal Ik heb een best lastig probleem.

Ik heb een CBR 600 nu een jaar in mijn bezit. Maar het is de afgelopen maand 2x voorgekomen dat hij uitviel.

Meestal laat ik mijn motor even warm draaien voordat ik weg rijd. deze 2x dus niet. Wel rustig weg gereden. Gelijk achter een auto die niet doorrijd en dan valt hij stil naar ongeveer 1 of 2 Km. Het lijkt dan net op mijn benzinekraan dicht staat. Ik heb nog niet kunnen controleren of hij op dat moment benzine krijgt. er zaten kappen voor. Die heb ik er nu af gehaald om dat te kunnen kontroleren als hij weer uitvalt. Mijn gevoel zecht dat het iets anders is maar ik weet niet waar ik moet gaan zoekken.

Heeft iemand dit wel eens eerder gehad?? Of een iedee waar ik dit kan gaan zoekken.

Ik had ook de motorzaak waar ik hem gekocht heb om advies gevraagd. Die dacht gelijk aan de brandstofpomp. Die zit er dus niet op. Vanuit de tank rechtstreeks de carbrateur in.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. :?
 
Ik was er bij vergeten te vertellen dat zodra ik de tankdop opendoe Hoor ik geen gesis of zo dus vacum zuigen gebeurt denk ik niet.

Op dat "sissen" letten is maar een HALVE proef want lukt hooguit bij zéér ernstige blokkering van de ventilatie. Beter: een keer bij niet te volle tank en droog weer rijden ZONDER dop, desnoods een nylonkous over de vul-opening tegen inwaaiend stof. Helpt dat dan weet je dat je beet hebt.
===

Ja, op het eerste gezicht dacht ik ook aan een pompje maar wat er niet is kan ook niet stuk natuurlijk.
===

Het lijkt niet op verzuipen en je schrijft niet dat je brandstof ruikt of ziet dus de vlotterkamerventilatie ("overloop") zal waarschijnlijk wel goed tot in de vlotterkamer(s) open zijn.
===

Streken die hierop lijken ken ik verder van:
- vervormd vlotternaald(punt)je, vooral indien met plastic/rubber-tipje, dat blijft "kleven" in de benzinetoevoeropening; onder vergrootglas bekijken.
- onzichtbaar/onmeetbaar zieke bougie
- zelden zichtbaar/meetbaar ziek bougieKAPJE (sinds invoering van de moderne verplicht ontstoorde typen)
- bladders/rotzooi in de tank en/of in benzinefilter.

Met een zaklantaarn door de vulopening heen de tankbodem (en kraan(zeefje) bekijken lukt meestal aardig, maar SCHAKEL die lamp OP AFSTAND want het schakelaartje is NIET VONKVRIJ.

Hier nog mijn ideetje voor tankreiniging (ik was altijd al een luiwammes):

www.motor-forum.nl/forum/topic.php/56319/1

NB: het KAN ook een vuiltje in een vlotterkamer zijn waartegen vlotter vastloopt maar dan zal meestal de boel eerder verzuipen dan droogvallen.
 
Nog een (gelukkig) erg zeldzame (rotconstructie): "aarding" van de CDI op een boutje-in-frame; binnen 1-5 jaar geheid daarop rare, niet altijd goed zichtbare corrosie, opgebouwde temperatuur-gevoelige overgangsweerstand, effect van meerdere metalen tegen elkaar en gelijkstroomdoorvoer.

Indien zo'n boutje aanwezig, dan losmaken en mèt aanhang èn ook het boutgat schoonmaken met contactreiniger (liever afstand houden van tupperware want van allebei bestaan (te) veel soorten en sommige bijten elkaar). Boutje NAT terugmonteren.
 
Bedankt voor jullie reacties.

De carbrateur's heb ik nog niet open gehad. Er zitten er 4 op en het lijkt mij sterk dat ze alle 4 tegelijk dicht zitten met een vuiltje. Maar een keer openmaken en alles naarkijken kan vast geen kwaat.

Als hij stil valt ruik je nergens geen benzine. Ook niet naar meerdere keren starten. De choke haal ik er gelijk af als ik weg rij. Ik ben bang dat het dan toch ergens in de elektra zit.
 
Heb ik ook gehad en was een verstopte benzine kraan en vuile tank, na ong 1 km rijden sputter en afslaan en niet meer starten. En toen ie koud was wel weer gewoon starten. Zou je tank eraf halen en goed schoonspoelen en je benzinekraan even goed reinigen en doorspuiten met perslucht en als laatste je benzine leidingen even controleren op scheurtjes en nieuw benzine filter plaatsen.
 
Ik woon in zwijndrecht, niet zo heel erg ver van breda en ben volgende week zaterdag de 24 met mijn sleutelmaat hier aan het sleutelen dus zou zeggen rij rustig aan. Hij heeft 3 jaar bij een dealer gewerkt als monteur dus hij weet en kan bijna alles. Maar mijn oude bike was een cbr 600f uit 91 en daar mee dus zelfde probleem gehad. Mail me maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan