CBR 600 F3 hoge piep

25 jan 2022
67
29
Bij de pomp station tijdens mn toerrit hoorde ik een hoge piep wegkomen uit mijn Honda CBR 600 F3, piep kwam ergens bij branfstofpomp gebied vandaan (daar zitten relais e.d.) piep werd zachter na aantal minuten. Wouden toen verder rijden maar mijn accu spanning was laag. Dus motor aangeduwd en liep weer. Doorgereden naar huis viel me gelijk al op dat de toerenteller een eigen leven had gecreëerd en zo ook de gear indicator. Motor hield ook af en toe in als ik gas gaf. Als ik de verlichting uit deed leek het net alsof de dodemans knop ingedrukt werd. Verlichting aan was het probleem weer weg (toerenteller met eigen leven bleef voorkomen)

Ben door gereden tot aan woonplaats en bij de pomp even gestopt zodat ik het een en ander kon proberen zonder overlast te creëren in mn woonwijk. Hier heb ik gelukkig videos van, ik wou hierna wegrijden motor valt uit terwijl ik naar de 1 schakel (alsof standaard nog uitgeklapt was maar die was dat niet) Daarna was het gedaan. Motor deed helemaal niks meer, op contact geen lampjes welke branden knipper, toeters geen spanning meer. Wel deed de oplader van mijn telefoon het wel maar die is direct verbonden met de accu + zekering er tussen.
Zekeringen zelf al gecontroleerd en geen zekering door.
 

Bijlagen

  • 1.mp4
    5,9 MB
  • 2.mp4
    16,8 MB
Accu bijladen met een separate lader. Daarna starten, meten of het laadsysteem doet wat het moet doen. Weet niet of je een aparte spanningsregelaar hebt of dat die geïntegreerd zit in je dynamo bij dit type motor. Ik vrees dat je spanningsregelaaar niet meer doet wat hij moet doen.

Als je gaat meten, en je laadsysteem blijkt niet ok (<14volt tijdens stationair zou ik zeggen), kijken of je je dynamo apart kunt doormeten.

Daar zou ik beginnen..
 
Accu bijladen met een separate lader. Daarna starten, meten of het laadsysteem doet wat het moet doen. Weet niet of je een aparte spanningsregelaar hebt of dat die geïntegreerd zit in je dynamo bij dit type motor. Ik vrees dat je spanningsregelaaar niet meer doet wat hij moet doen.

Als je gaat meten, en je laadsysteem blijkt niet ok (<14volt tijdens stationair zou ik zeggen), kijken of je je dynamo apart kunt doormeten.

Daar zou ik beginnen..
Heb laatste tijd wel veel problemen gehad m.b.t. spanning. Heb net de accu doorgemeten en dit is 12.3V. ik heb wel eens gehad dat mijn verlichting wel eens feller/dimmer werd tijdens het rijden.
Ik heb de spanningsregelaar doorgemeten met een multimeter en krijg geen waarden, er staat sh603-12 op en als ik dat opzoek kom ik voornamelijk bij chinene websites zoals aliexpress uit, denk gewoon dat deze zijn tijd heeft gehad

Maar de symtomen die ik omschreef komen die overeen met een defecte multimeter?
Toerenteller die eigen leven lijdt, gear indicator die zegt in de 2e versnelling te zitten met 10k rpm terwijl ik 80 in de 6 reed,
motor wou uitvallen als ik verlichting uitschakelde maar deed het weer als ik de verlichting inschakel.
hoge piep ergens middenin de motor, deze hield 10min aan. wouden daarna starten maar geen spanning meer

Wat ik nog wel raar is dat de motor gewoon aanstond wou wegrijden dus zet de motor in 1e versnelling en viel toen uit.
 
Laatst bewerkt:
12.3 volt is aan de lage kant, de accu is zeker niet volledig geladen. Dan zou je 12,7 moeten meten.

Wat al eerder is aangegeven, laad de accu en dan nog eens meten. Als die dan 12.7 meet dan de laadspanning meten op de motor. zal ongeveer 13.5 stationair en 15 bij 4 a 5 duizend toeren. Als je de accu niet vertrouwd ff laten testen bij een accuboer zoals Brezan, of parts point zoals ze tegenwoordig heten.

Maar het lijkt er inderdaad op dat je regelaar niet goed meer is.
De symptomen die je beschrijft herken ik deels, bij mijn F2 ook de regelaar overleden. Accu werd niet meer bijgeladen tijdens rijden en als de spanning te ver daalt dan gaat de electronica raar doen, bij mij niet meer stationair lopen en onregelmatig bij lage toeren. Kon nog net thuiskomen voordat de accu te ver was leeggetrokken.

Als je de regelaar vervangt zou ik geen goedkope ali regelaar nemen, vaker gehoord dat die er vrij snel weer uitfikken.
 
De dynamo / alternator levert stroom. Je verlichting en ECU gebruikEN die stroom en de accu wordt er mee geladen. Wat er aan stroom “over” blijft moet door de spanningsregelaar weggewerkt worden.
Als je het licht uit zet, dan moet de spanningsregelaar dus meer werk doen.
Als je motor uitvalt zodra je het licht uit zet dan denk ik dat de boordspanning op dat moment te hoog wordt en de accu en ECU overbelast worden.
 
12.3 volt is aan de lage kant, de accu is zeker niet volledig geladen. Dan zou je 12,7 moeten meten.

Wat al eerder is aangegeven, laad de accu en dan nog eens meten. Als die dan 12.7 meet dan de laadspanning meten op de motor. zal ongeveer 13.5 stationair en 15 bij 4 a 5 duizend toeren. Als je de accu niet vertrouwd ff laten testen bij een accuboer zoals Brezan, of parts point zoals ze tegenwoordig heten.

Maar het lijkt er inderdaad op dat je regelaar niet goed meer is.
De symptomen die je beschrijft herken ik deels, bij mijn F2 ook de regelaar overleden. Accu werd niet meer bijgeladen tijdens rijden en als de spanning te ver daalt dan gaat de electronica raar doen, bij mij niet meer stationair lopen en onregelmatig bij lage toeren. Kon nog net thuiskomen voordat de accu te ver was leeggetrokken.

Als je de regelaar vervangt zou ik geen goedkope ali regelaar nemen, vaker gehoord dat die er vrij snel weer uitfikken.
Ik zou best willen meten wat de accu spanning is als de motor aan staat maar dit gaat dus niet, accu is opgeladen en nog steeds geen leven in de brouwerij :(
Is het niet de accu die piept? Met defecte regelaar wil de accu nog wel es lawaai maken, fluiten, piepen. Dit wel es bij fireblade gehoord.

Stinkt de accu ook?
Nee geen stank, waar het gefluit/gepiep vandaan kwam geen idee want stond bij de pomp maar wel ergens middenin (accu, spanningsregelaar, ecu enz)
De dynamo / alternator levert stroom. Je verlichting en ECU gebruikEN die stroom en de accu wordt er mee geladen. Wat er aan stroom “over” blijft moet door de spanningsregelaar weggewerkt worden.
Als je het licht uit zet, dan moet de spanningsregelaar dus meer werk doen.
Als je motor uitvalt zodra je het licht uit zet dan denk ik dat de boordspanning op dat moment te hoog wordt en de accu en ECU overbelast worden.
Kijk dat klinkt opzich best logisch, ik heb via de multimeter de spanningsregelaar doorgemeten ik meet dus helemaal niks. inderdaar tijdens rijden met verlichting aan ging nog wel met vage toerenteller enz maar verlichting uit kon ik niks meer verlichting aan kon ik weer door rijden. dinsdag krijg ik hopelijk de nieuwe spanningsregelaar binnen, die er op en even kijken of dat het fixt
 
De laatste keer dat ik deze klachten had met mijn cbr 900 mocht ik de dynamo en spanningsregelaar vervangen. :+
Oefff nou hopen dat mijn dynamo nog oke is
Als helemaal niets het doet behalve je telefoonlader die rechtstreeks op de accu is afgezekerd, dan denk ik dat de hoofdzekering stuk is.
Ik zal dit nog even checken, de zekeringen onder het klepje waren allemaal intact, ik lees dat er nog een 30a zekering is die de zekering kast zekert. verder is het natuurlijk alsnog raar dat de spanningsregelaar niet meet wat die hoort te meten via de multimeter
 
Heb de nieuwe spanningsregelaar binnen, meet deze wel met de multimeter en de oude spanningsregelaar dus niks. toch als ik hem aansluit en contact aan zet gebeurd er 0.0, dodemans knop geprobeerd. alle zekeringen gecontroleerd incl de 30a die naar de zekeringkast gaat. iemand enig idee?
 
Heb de nieuwe spanningsregelaar binnen, meet deze wel met de multimeter en de oude spanningsregelaar dus niks. toch als ik hem aansluit en contact aan zet gebeurd er 0.0, dodemans knop geprobeerd. alle zekeringen gecontroleerd incl de 30a die naar de zekeringkast gaat. iemand enig idee?
Ff door meten he


Vanaf de accu verder. Dan weet je waar de spanning stopt
 
Ff door meten he


Vanaf de accu verder. Dan weet je waar de spanning stopt
Thanks! ik meet de spanning van de accu net op de accu zelf 0.0 logisch dus. ook 0.0 bij de spanningsregelaar en inderdaad contact doet niks.
sluit de lader aan en die de accu gelijk naar 14v gaan en ook bij de spanningsregelaar 14v. wil ook gewoon op contact maar zodra ik lichten aan zet of wil starten (ook naar iets langer laden geen leven gelijk spanning weer op 0.

Charge lampje van accu lader gaat ook na 5 seconden op groen. Dit is ondertussen mijn 2e nieuwe accu.
 
accu is dood, in de vuilbak, nieuwe erin en dan laadspanning controleren
Hmmm maar met de vorige accu (ook nieuw) had ik dus ook soortgelijke problemen. toen die nieuw was had ik er een week plezier aan tot ik de motor een week niet had gebruikt en aan de druppelader had gehangen (ook al moet 1 weekje niet gebruiken genoeg zijn om laadspanning te be houden) heb ik toch voor de zekerheid geladen zodat ik niet 30min voordat ik ga touren nog de boel moet los halen om met startkabels te starten.

Volgens de motor zaak was die nieuwe accu inderdaad dood en kreeg ik deze 2 weken geleden als garantie, even gereden maar toen dus hoge piep gehad tot de accu dood was, aangeduwd en naar huis gereden met vage elektriciteits problemen. Viel dus uit toen de motor aanstond terwijl ik naar de 1 schakelede. 0.0 leven op contact geen zekeringen door.

Ik vertrouw de lader niet want het is er een van XL Moto van 30 euro. kan het niet gewoon zo zijn dat die lader van mij naar de knoppen is?
want 0V accu is volgens de XLMoto lader in 5 sec opgeladen
 
een lader zegt dat de accu vol is als er geen amperes meer worden opgenomen door de accu. een compleet dode accu neemt er ook geen meer op.
Hmm oke maar heb ik dan zoveel ongeluk dat ik 2x een nieuwe accu mee krijg die gewoon slecht is?
De motor zaak gaat me waarschijnlijk niet geloven als ik met deze accu aan kom dat deze ook kapot is
 
Dan zijn alle cellen in de accu naar de kloten. Laatst nog een accu gehad waarbij er één of twee cellen van kapot waren. Even in de lader gaf en de accu was zogenaamd vol. Enige belasting op de accu en de spanning viel volledig in elkaar.
Ik zou zeggen nieuwe accu. Je kan sowieso nu ook al de stator doormeten. Eerst even checken welke weerstandswaarden deze zou moeten geven over de spoelen. Sowieso verwacht ik ook dat de spanningsregelaar de geest gegeven heeft. Dit trio staat erom bekend elkaar te slopen, zeker wanneer de stator of spanningsregelaar kapot is.
 
Hmm oke maar heb ik dan zoveel ongeluk dat ik 2x een nieuwe accu mee krijg die gewoon slecht is?
De motor zaak gaat me waarschijnlijk niet geloven als ik met deze accu aan kom dat deze ook kapot is
Nee, je hebt de pech dat je spanningsregelaar hoogstwaarschijnlijk kapot is en deze beide accu's naar de eeuwige jachtvelden heeft geholpen.
 
Dan zijn alle cellen in de accu naar de kloten. Laatst nog een accu gehad waarbij er één of twee cellen van kapot waren. Even in de lader gaf en de accu was zogenaamd vol. Enige belasting op de accu en de spanning viel volledig in elkaar.
Ik zou zeggen nieuwe accu. Je kan sowieso nu ook al de stator doormeten. Eerst even checken welke weerstandswaarden deze zou moeten geven over de spoelen. Sowieso verwacht ik ook dat de spanningsregelaar de geest gegeven heeft. Dit trio staat erom bekend elkaar te slopen, zeker wanneer de stator of spanningsregelaar kapot is.
Ik heb nu idd een nieuwe spanningsregelaar, zal de accu morgen meenemen naar de motor zaak en een en ander beeld materiaal aan hen laten zien. kijken of ze me weer een nieuwe accu gunnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan