Cbr 600 fs electronica probleem, geen spanning

Franko P

MF veteraan
5 mrt 2007
2.177
40
Techneuten,

Vanmorgen wou ik mn motor starten, maar tot mijn verbazing viel alle electronica uit toen ik op de startknop drukte.

Na even te hebben gewacht kwam het klokje weer tot leven. Deze was wel gereset.

Nu ben ik net eens gaan meten, ik vermoedde namelijk dat de accu dood was/is.

Ik meet op de polen met contact uit 12.4volt. Niets mis mee zou ik zeggen.
Als ik mijn contact inschakel dan valt het voltage terug naar 2 volt, en geen enkel lampje op het dashboard gaat branden, ook de digitale teller doet het niet.

Contact uit, en het voltage loopt weer terug naar 12.4 volt.

Ik denk nog steeds, accu dood.
Dus een losse auto accu gepakt die volledig is opgeladen. Deze met startkabels aangesloten op de motoraccu en toen geprobeerd wat er gebeurde met contact aan.

Nog steeds geen stroom op het dash, heel af en toe knippert er een lampje, maar verder niets.
Wat er wel gebeurt is dat er ergens een relais begint te tikken, dit komt dan ook waarschijnlijk omdat de auto accu zijn vermogen langer kan leveren.

Wat kan er nu gebeurt zijn?
Startrelais wat blijft hangen misschien? Zo ja, waar kan hem vinden?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
je hebt te weinig stroom.
2e accu is ook leeg of je hebt de klemmen niet goed aangesloten.
dat je klokje gereset word wijst op een te zwakke accu.
ook het tikken van het startrelais met de 2e accu erop, wijst op te weinig spanning/vermogen.
 
Bananeman, god! :}

Zojuist maar eens met startkabels direct vanaf de auto geprobeerd te starten.
Alles werkt meteen zoals het hoort en motor start ook probleemloos.

Dus ik denk dat de accu toch is overleden.

Kan dit zomaar ineens gebeuren? 2 Dagen geleden nog gereden en toen was er niets aan de hand.

Nog 1 vraagje, als ik de startkabel loshaal van de motor accu dan valt deze meteen uit.
Zou hij dan niet moeten blijven lopen op zijn laadstroom alleen?
 
Bananeman, god! :}

Zojuist maar eens met startkabels direct vanaf de auto geprobeerd te starten.
Alles werkt meteen zoals het hoort en motor start ook probleemloos.

Dus ik denk dat de accu toch is overleden.

Kan dit zomaar ineens gebeuren? 2 Dagen geleden nog gereden en toen was er niets aan de hand.

Nog 1 vraagje, als ik de startkabel loshaal van de motor accu dan valt deze meteen uit.
Zou hij dan niet moeten blijven lopen op zijn laadstroom alleen?
Met koekblik ook gehad, reed weg van huis alles OK, ging even een bak koffie drinken en daarna....accu dood. Starten met start kabels en weer naar huis, thuis aangekomen opnieuw starten... geen stroom.

Een accu kan zelfs midden in een rit ineens de geest geven.
 
Dat blijkt inderdaad, had dit nog nooit zo meegemaakt.

Ben iig blij dat het met een andere accu opgelost is.

Ook wel een beetje een geluk bij een ongeluk. Als ik had kunnen rijden 's morgens dan had ik dus midden in die storm bij Eindhoven gezeten.
Toch maar goed dat ik met de auto ben weggegaan. :)
 
Meet wel als je de nieuwe accu hebt, met draaiende motor en wisselend toerental even de spanning op de accupolen; indien noemenswaardig hoger dan 14Volt, meteen stopzetten want anders overlijdt ook de nieuwe accu snel aan zo goed als zeker kapotte spanningsregelaar.
 
Oke, net een accu gehaald. Yuasa, zal vast wel goed zijn.

Heb m gevuld, aan de lader gehangen en zojuist ingebouwd.

Spanning stationair ongeveer 1000rpm :13.5 Volt
Spanning 5000-6000 rpm: 14.35 Volt

Met licht aan zakken deze waardes ongeveer 0.1 volt.

Dit zou goed moeten zijn, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan