probleem electronica zx10r 2010

zx10r-vb

Rookie
25 mrt 2022
12
0
Bij het rijden begint de motor soms (kan er geen lijn in trekken wanneer) te stotteren, op 3 cylinders te rijden zeg maar.
Vorig jaar hetzelfde aan de hand gehad en toen is de strator er uiteindelijk door opgebrand.
Kan dit komen door de gelijkrichter, of de batterij, of opnieuw de strator?
Hij rijdt en trekt zoals het zou moeten, en soms dagen niets, en dan ineens 4 keer op 30min.
Ik ga straks alles deftig doormeten van de batterij in rust en onder spanning, had dit gisteren reeds gedaan maar ben de getallen vergeten.
Nog iemand die dit probleem kent of al heeft voorgehad?
Het gaat om een kawa zx10r van bwj 2010.
 
Vergeten te vermelden, motor start zonder problemen, zelfs na een stop van 2 maanden.
Lichten gaan niet feller branden, geen brandgeur, batterij geeft 13,2 aan, bij stationair en tijdens het draaien
 
Rij zelf een zxr400 dus niet helemaal hetzelfde, maar daar deden een aantal cilinders soms ook niet mee, idee om te kijken naar de bobines, bij mij was er een kabel niet lekker meer en "lekte" de vonken weg dus mis je een cilinder
 
13,2 laadspanning is wel iets te laag denk ik, deze hoort minimaal rond de 14 - 14,5 te wezen. Je Dynamo/strator doet zn best om accu volledig op te laden maar dat lukt hem met die spanning niet, en draait dus vrolijk continu door op volle toeren..(mischien vandaar dat je strator opgebrand is?) Aangezien je deze nu hebt vervangen en dezelfde probleem blijft houden denk ik dat de spanningsregelaar of de accu naar de klote is..
 
13.2 volt zou voor mij te laag wezen . Zou eerst eens de dynamo onbelast meten wat voor wisselspanning deze afgeven. Zou iets moeten zijn van 3x 70 volt wissel bij 3 a 4 duizend toeren. Mocht deze goed wezen dan de dynamo bedrading(vaak gele) + rode(+) en zwarte draad(min) Ohms checken op slecht contact op de verbindingsstekers. En spanning meten begin en eind van de bedrading of daar enig spanningsverlies optreed. Is dat ok dan zou de spanningsregelaar een serieuze optie wezen dat deze minder goed presteert. Zoals gezegd de accu is niet defect als de motor goed start. Ken het euvel stotteren en het lijkt dat deze op 3 cilinders liep wel herinneren bleek bij mijn motor dat de steker van de spanningsregelaar ingebrand was.
 
Laatst bewerkt:
Accu kan je testen door de motor op contact te zetten en alle lampen aanzetten en de boel zo 10 minuten laten staan. Als daarna de motor zonder problemen start (en daarna nog een keer 5x achterelkaar starten voor de zekerheid) is de accu wel goed.

Maar die 13,2 is wel te laag. De strator heeft met die spanning nooit "rust" dus vandaar dat ik ook de accu vermoed houd waarschijnlijk zn volledige capaciteit niet vast... a.k.a net genoeg om wel te kunnen starten maar slecht genoeg om de electronica te vernietigen:')
Of natuurlijk de spanningsregelaar, slechte massa, slecht contact stekkertjes en dat soort zaken
 
Maaar... Toen je de strator had vervangen was het daarna wel meteen goed?
Zo ja dan zou ik het die richting opzoeken. Electronica, massa, kabeltjes, tekkertjes, strator, spanningsregelaar, accu
 
Met mijn oude 2004/2005 model had ik last van roest in de bobine die ook vage storingen gaf. Enig verschil is wel dat dit eigenlijk altijd wel gedoe gaf en ik geen 500 km zonder problemen kon rijden.
Heb je zelf nog elektronica toegevoegd? Denk aan een PC of een QS die storingen kan geven.

Je kan je vraag ook in het 10-topic gooien, wellicht komen daar nog ideeën naar boven. Laatst ook weer voorbeelden gezien van rotte stekkers.
 
Maar die 13,2 is wel te laag. De strator heeft met die spanning nooit "rust" dus vandaar dat ik ook de accu vermoed houd waarschijnlijk zn volledige capaciteit niet vast... a.k.a net genoeg om wel te kunnen starten maar slecht genoeg om de electronica te vernietigen:')
Of natuurlijk de spanningsregelaar, slechte massa, slecht contact stekkertjes en dat soort zaken
stop er nu maar mee. om te beginnen zit in geen enkele motor een strator. het feit dat je het een strator blijft noemen zegt al veel over je kennis.
en maar blijven lullen over de staat van de batterij terwijl die duidelijk ok is helpt niemand.
verder : en als er maar 13.2V uit de regelaar komt moet die amper wat doen. de regelaar wordt maar belast doordat hij al wat teveel wordt opgewekt moet verwerken.
 
In Belgie noemen we dat ook gewoon stator
Altijd die denigrerende opmerkingen, hoe leuk bedoeld ook, worden wel irritant

Dit is het techniek subforum en of de topic starter al dan niet uit Belgie komt heeft met zijn probleem niks te maken
 
kleine update van het probleem. (veel later als gedacht)
Probleem lag denk ik grootendeels bij de qs, deze is afgekopeld en het probleem was weg.
Nu heeft die soms wel bij snel optrekken een soort van (ja hoe moet ik dees uitleggen?) zoals een stamp onder u gat te krijgen, bedoel daarmee dat tijdens het optrekken de moto zoals een duw krijgt, niet genoeg benzine of zoiets.
 
Even mezelf quoten:
[knip]
Heb je zelf nog elektronica toegevoegd? Denk aan een PC of een QS die storingen kan geven.

Je kan je vraag ook in het 10-topic gooien, wellicht komen daar nog ideeën naar boven. Laatst ook weer voorbeelden gezien van rotte stekkers.
kleine update van het probleem. (veel later als gedacht)
Probleem lag denk ik grootendeels bij de qs, deze is afgekopeld en het probleem was weg.
Nu heeft die soms wel bij snel optrekken een soort van (ja hoe moet ik dees uitleggen?) zoals een stamp onder u gat te krijgen, bedoel daarmee dat tijdens het optrekken de moto zoals een duw krijgt, niet genoeg benzine of zoiets.
QS heb je dus afgekoppeld, mooi. Werkt deze QS samen met een PC in je motor? Zo ja, wellicht geeft die nu een storing of zit er een verkeerde map in.
De stamp onder je gat, bij welk toerengebied vind dat plaats? Ik kan met mijn 10 prima 3000 toeren rijden, maar als ik dan volgas geef, gebeurt er in het begin ook weinig.
 
De pc is er nog, denk wel dat die nog goeg zijn werk doet want de moto trekt heel goed op (meer dan goed is voor een mens lol)
de stamp krijg ik enkel als ik volgas geef, niet tijdens gewoon optrekken, enkel als ik het handvat open draai.
Denk wel niet dat ik er zelf een andere map kan instekken, is nergens geen usb poort of dergelijke aanwezig, stond erop toen ik hem kocht.
 
Niet lullig bedoelt maar je gevoel zegt niet veel. Gooi hem eens op een testbank, aan de hand van de resultaten kan je veel meer zeggen dan "goed optrekken" en "stamp in je rug". Dit is allemaal subjectief. Je zal niet de eerste zijn die met een verkeerde mapping rijdt waardoor je fiets niet optimaal rijdt (of gewoon slecht).
Vraag jezelf eens af. Wat regelt de PC en welke klachten heb je? Kan hier een relatie in zitten?
 
Nooit dit gevoel gehad, tot als qs begon klotig te doen, na afkoppeling heeft de moto die dipjes, het gevoel van zonder benzine te vallen, maar toch weer ni, ja kan het moeilijk uitleggen, met qs aangesloten heeft hij die dipjes niet meer, maar dan kan ik niet deftig optrekken want na het schakelen sputtert hij dan.
Dus denk niet dat dit met een verkeerde mapping te maken heeft, kan altijd, maar betwijfel het.
 
Terug
Bovenaan Onderaan