Norton electronica

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.620
10.723
Andere kant van de evenaar
Ik ben met een Norton Commando bezig uit 1972, nu wil de eigenaar daar een electronische ontsteking op hebben.

Standaard zit daar een ballast something op, volgens mij is dat zo'n ding dat alles boven 12 volt weg vreet / omzet in warmte, als ik terug denk aan mijn brommer tijd.

Is een moderne spanningsregelaar een beter idee dan zo'n ballast ding? Kan een spanningsregelaar met iedere dynamo?

Of kan een electronische ontsteking gewoon met zo'n ballast aangesloten worden?
Met een electronische ontsteking moet er ook een andere bobine op, toch?

Aansluiten lukt wel, maar wat wel bij elkaar past, of niet, daar heb ik geen idee van.

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid. :)
 
De Zener diode heeft natuurlijk niets met de ontsteking te maken. Als je de diode wil vervangen zal je het laadcircuit moeten ombouwen. 1:1 vervangen door een spanningsregelaar gaat niet. De Zener heeft alleen een voedingsdraad en massa (of andersom heeft de Norton postief aan massa?).
Ga eens mailen met Anne Galama van SWF ignitions. Die heeft een kant en klare elektronische ontsteking voor Britse fietsen.
 
Ik ben met een Norton Commando bezig uit 1972, nu wil de eigenaar daar een electronische ontsteking op hebben.

Standaard zit daar een ballast something op, volgens mij is dat zo'n ding dat alles boven 12 volt weg vreet / omzet in warmte, als ik terug denk aan mijn brommer tijd.

Is een moderne spanningsregelaar een beter idee dan zo'n ballast ding? Kan een spanningsregelaar met iedere dynamo?

Of kan een electronische ontsteking gewoon met zo'n ballast aangesloten worden?
Met een electronische ontsteking moet er ook een andere bobine op, toch?

Aansluiten lukt wel, maar wat wel bij elkaar past, of niet, daar heb ik geen idee van.

Mijn dank is evenredig aan uw goedheid. :)
Daar zijn zat kant en klare oplossingen voor te krijgen en kosten de wereld niet meer tegenwoordig. Daar hoef je zelf het wiel niet meer voor uit te vinden, bij de meeste wordt het je allemaal duidelijk uitgelegd in een beschrijving of je mailt voor advies.
Dit is een Nederlander:


Of misschien voor jou handiger NZ:

 
BSA A65 360 drg krukas | SWF Ignition Systems Alle Britten hebben dezelfde ontsteking. Deze is Nederlands, heeft erg goede afterservice en kost minder dan 200 euro.
P1040137-800x600.jpg

De hele vervroegertroep vervalt ook. Plaatsten en nooit meer naar omkijken. En geen losse kastjes, alles zit op de printplaat.
 
De Zener diode heeft natuurlijk niets met de ontsteking te maken. Als je de diode wil vervangen zal je het laadcircuit moeten ombouwen. 1:1 vervangen door een spanningsregelaar gaat niet. De Zener heeft alleen een voedingsdraad en massa (of andersom heeft de Norton postief aan massa?).
Ga eens mailen met Anne Galama van SWF ignitions. Die heeft een kant en klare elektronische ontsteking voor Britse fietsen.
Voor een elektronische ontsteking hoeft je inderdaad niets aan het laadsysteem te veranderen. Het originele laadsysteem is misschien een beetje primitief, maar werkt op zich goed. Ik heb nooit last gehad van laadproblemen (dat was bij de Triumph 3TA die ik eerder had wel een ander verhaal). Het werkt gewoon met gelijkrichter, zener, accu enz. Wel met plus aan de massa.
Op mijn Norton zat een Boyer Bransden elektronische ontsteking, met 2 6V bobines in serie.
 
Laatst bewerkt:
IK heb een Triumph T140 gehad. Wel een generator uitgebrand, maar dat staat er los van. Ik had er ook een Boyer op. Het nadeel is dat een Boyer raar gaat doen onder de tien volt. En aangezien je de motor aantrapt wordt de accu verwaarloosd. Dan sta je op een camping in Engeland met een motor die alleen achteruit wil knallen. Gelukkig was mijn vrouw toen zeven maanden zwanger, die kon mooi aanduwen.
 
In principe wel ja, maar soms gaat dat niet op... Heb een tijdlang ontstekingsproblemen gehad waarbij ik de oorzaak niet kon vinden. Uiteindelijk bleek het een gebroken draadje te zijn wat geen goed contact maakte als de motor warm werd.
Dat kan altijd. Mijn MZ met contactpuntjes wilde niet sneller als 50 meer. Toen bleek de draad van de contactpuntjes doorgesleten en binnenin sluiting tegen het carter te maken.
 
Ik had de mk3, is vervangen door de mk4. Lokale link:
 
een zenerdiode is een vrij primitieve vorm van spanningsregeling, alles wat te veel wordt opgewekt wordt omgezet in warmte.
uit mijn hoofd de rechter ophangplaat van de voetsteunen wordt er mee verwarmd.
als het werkt is er niks mis mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan