Start probleem KTM 690 2010

LockOn

MF veteraan
7 jun 2010
1.071
546
Hallo heren,

Merkt: KTM Type: 690 Bouwjaar: 2010 KM stand: 18900
Onderhoud: Oliebeurt 2000 km geleden, kleppen gesteld 1000 km geleden
Probleem sinds: 3 weken

Sinds 3 weken doet het vreemde zicht voor, ochtends start de motor perfect. Rijd goed, goed vermogen. In de ochtend rijd ik naar het werk, maar als ik terugreis wil starten moet ik flink door starten. Soms 2 tot 3 keer, daarna rookt hij wat uit de uitlaat en ruik je benzine. Loopt dan een beetje onrustig en klimt langzaam op in toeren.
Daarna loopt hij weer goed, na het rijden direct weer starten is geen probleem.

Dit herhaalt zich eigenlijk elke dag.

Wat is er gedaan:
Vorige tank heb ik 95 e5 getankt in Duitsland, leeg gereden. Nu 98 e0 getankt. Geen verbetering.
Kleppen gecheckt, staan perfect.
Bougie gecontroleerd, zit er 9.000km in.
1684901342430.png
1684901360891.png

Gashendel gekalibreerd.
Krijg geen foutmeldingen op het dashboard onder het starten.

Vervolg plan --> Injector laten reinigen, brandstoffilter wisselen. Nieuwe bougie plaatsen.

Iemand nog tips of ervaringen met een soort gelijk probleem?
 
Dat is niet de kleur die je bougies moeten hebben, deze moeten mooi koffiebruin zijn en niet zwart en verrot. Zwart betekend dat het te warm wordt in de verbrandingskamer en dat je wellicht een brandstof tekort hebt, zou inderdaad daarom eens kijken naar je injectoren en hoe die ervoor staan/niet lekken/kapot zijn.
 
Dat is niet de kleur die je bougies moeten hebben, deze moeten mooi koffiebruin zijn en niet zwart en verrot. Zwart betekend dat het te warm wordt in de verbrandingskamer en dat je wellicht een brandstof tekort hebt, zou inderdaad daarom eens kijken naar je injectoren en hoe die ervoor staan/niet lekken/kapot zijn.
Dat vermoeden heb ik ook een beetje, aan de andere kant de beoordeling van de bougie zou na vollast gedaan moeten worden. Ik pruttel nog een stukje door het dorp voordat ik thuis ben. KTM loopt onderin behoorlijk arm, daar staan ze om bekend. Heb de fual dongle al geïnstalleerd om dit wat te compenseren.
 
Zou raar zijn maar ja, blijft electronica en kan stuk gaan. Kijkende dat dit iets is wat niet standaard vanuit de fabriek zit zou ik het proberen om hem weer eens terug te brengen naar standaard zonder de dongle. Mijn redenering zijnde dat je problemen onderin ervaart met wat klinkt/eruit ziet aan je bougies als arm afgesteld, iets waar die dongle specifiek voor is om tegen te gaan. Als de Donge nu defect is en verkeerde waardes gaat geven/je inspuiting veranderd onderin zou dit het moeilijk starten kunnen verklaren want juist dan heb je meer/andere afstelling nodig.

Dat het alleen met starten is, wellicht iets met je choke?
 
Het zou wel de eerste verdachte zijn om even uit te sluiten...
Heb nu alles los liggen, dus dit is altijd het proberen waard. Is niet helemaal de juiste werkwijze, maar onder het motto nu we toch bezig zijn.
Ga het volgende doen:
  • o2 sensor terug plaatsen (fuel dongle verwijderen).
  • Nieuwe bougie plaatsen.
  • Nieuw brandstoffilter plaatsen.
  • Injector laten reinigen.
Dan kijken hoe alles loopt en start, bougie weer checken na een aantal km rijden. Wanneer nodig fuel dongle terug plaatsen, en kijken of problemen ook terug keren.
 
Dat is niet de kleur die je bougies moeten hebben, deze moeten mooi koffiebruin zijn en niet zwart en verrot. Zwart betekend dat het te warm wordt in de verbrandingskamer en dat je wellicht een brandstof tekort hebt, zou inderdaad daarom eens kijken naar je injectoren en hoe die ervoor staan/niet lekken/kapot zijn.
Deze bougie is mooi grijs. De schroefdraad en zeskant zijn lelijk maar dat doet niets af aan de werking. Koffiebruin was vroeger toen benzine nog lood en geen alcohol bevatte. Tegenwoordig is grijswit normaal. Zwart is olieverbruik, geen afstelling. Als je brandstof tekort hebt, arm mengsel gaat hij pingelen. Maar met een kat/lambda fiets is dat heel moeilijk.
Ik denk dat je de klok hebt horen luiden.
Mijn verdenking gaat uit naar de Dongle en corrosie op de stekkers. Hoewel de bobine ook een goede verdachte is. Met name omdat hij koud wel goed loopt.
 
Yep, bijgevoegd een foto van mijn bougie na 10k kilometer welke nog mooi en koffie bruin is
Op basis van deze foto valt niets te zeggen over de afstelling (voor zover dat nog mogelijk is met de huidige brandstoffen). omdat de kleur van de isolator van belang is, niet die van de electroden (daar kan je dan weer andere dingen van aflezen).
 
Heb nu alles los liggen, dus dit is altijd het proberen waard. Is niet helemaal de juiste werkwijze, maar onder het motto nu we toch bezig zijn.
Ga het volgende doen:
  • o2 sensor terug plaatsen (fuel dongle verwijderen).
  • Nieuwe bougie plaatsen.
  • Nieuw brandstoffilter plaatsen.
  • Injector laten reinigen.
Dan kijken hoe alles loopt en start, bougie weer checken na een aantal km rijden. Wanneer nodig fuel dongle terug plaatsen, en kijken of problemen ook terug keren.
Als je wilt weten wat je probleem is, zou ik deze acties één voor één doen. Anders weet je nooit wat er aan de hand was.
 
Als je wilt weten wat je probleem is, zou ik deze acties één voor één doen. Anders weet je nooit wat er aan de hand was.
Eens, maar het probleem doet zich niet altijd voor. En mijn sleuteltijd is vrij beperkt, en wil eigenlijk zo snel mogelijk ervan af zijn. Heb de injector al los liggen, die ga ik eerst laten reinigen. Is niet logisch om dan niet het brandstoffilter mee te nemen.

Voor de goeie orde dan de oude bougie er weer in draaien, en proberen. Daarna de dongle wisselen, daarna de bougie wisselen.

Het brandstoffilter stond al een tijdje op mijn wensenlijstje op te vervangen.

Niet om eigenwijs te zijn dat ik de dongle als laatste pak, maar qua werkzaamheden het makkelijkst zo uit te voeren.
 
Je doet lekker je ding! Al lijkt het mij sterk hoor dat een benzine filter een intermittent probleem oplevert, maar kan nooit kwaad. Laat ons weten als je iets vind en/of het oplost!
Ik hou jullie even op de hoogte, het schijnt dat de injector regelmatig problemen geeft bij de 690. Misschien dat hij af en toe wat door pist waardoor hij verzuipt. En vervang liever het filter voor de tijd, zodat er niet weer opnieuw bende in komt.

Bedankt voor het meedenken!
 
Dat is niet de kleur die je bougies moeten hebben, deze moeten mooi koffiebruin zijn en niet zwart en verrot. Zwart betekend dat het te warm wordt in de verbrandingskamer en dat je wellicht een brandstof tekort hebt, zou inderdaad daarom eens kijken naar je injectoren en hoe die ervoor staan/niet lekken/kapot zijn.
Heb je dat wel goed
Volgens mijn is koffie kleur oke
Zwart / roet te veel benzine
Zwart vettig olie probleem
Wit /grijs iets te arm (benzine )
Bougie test inderdaad na dat de motor op bedrijf temperatuur is volgas en daarna direct contact uit
Koppeling ingetrokken motor afremmen en bougie .s
Demonteren / verwijderen en kijken welke kleur deze hebben.
 
Vandaag proef gereden met het nieuwe brandstof filter, voorwiel gaat makkelijker de lucht in. Tot dusver nog geen start probleem weer gehad. Deze week eens testen naar het werk waar het altijd slecht starten was.
Dit weekend ook random op de dag gestart, maar steeds starten lopen 8-)
 

Bijlagen

  • IMG_20230525_220352.jpg
    IMG_20230525_220352.jpg
    85,2 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20230525_215807.jpg
    IMG_20230525_215807.jpg
    84,4 KB · Weergaven: 42
Was dat het oude filter? Ziet er nou niet bepaald goed uit haha
Ja klopt, het oude brandstoffilter. Zal binnenkort nog even een keer naar de bougie kijken, ben benieuwd of deze nu ook een mooier beeld geeft.

Het eerste filter van 2008 zat er nog in, heb nu wel in de gaten waarom hij er nog in zat. Wat een k@t klus om z'n filtertje te vervangen.

Geen start problemen meer gehad, opgelost*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan