KTM 690 enduro start niet.

LockOn

MF veteraan
7 jun 2010
1.071
546
Welke motor? Bouwjaar? etc...
KTM 690 LC4 Enduro 2010 km stand 20100

Wanneer gebeurde precies wat?
Vanuit werk naar huis gereden, motor slaat af op oprit met een mechanisch geluid. Dacht eerst de starterkrans of iets.
Opnieuw gestart om te checken of hij het nog deed, starten lopen. In de garage gezet, volgende dag wou hij niet meer starten.

Wat is al gedaan of geprobeerd?
  • Accu gecontroleerd --> Verwisseld met nieuwere.
  • Vonk gecontroleerd --> Vonkt goed.
  • Injector los getrokken --> Geeft brandstof
  • Timing gecontroleerd --> Klopt
  • Klepspeling gecheckt --> Klopt
  • Compressie gecheckt met meter --> 4 bar :( (Auto decompressie gesaboteerd)
Nog te doen--> Brandstofdruk checken. (meter is besteld)

Het wil me niet helemaal aan dat plots de compressie zo laag is, heb daarom de cilinder op TDC gezet en de compressor er aan gehangen. Met 8 bar erop geeft hij geen krimp en lekt er nergens lucht.

Wel valt me op dat de startmotor het blok enig sinds makkelijk rond krijgt terwijl de auto decompressie uitgeschakeld is.
Kan iemand uitleggen waarom ik maar 4 bar op de compressie meter krijg, terwijl ik wel 8 bar met de compressor er op kan zetten?

8 bar is max van compressor, compressie moet +/- 11 bar zijn.
 
En hoe heb je de auto decompessor gesaboteerd/buiten werking gesteld? Klinkt als 1e verdachte, daarna kleppen/zuiger.
1698742728913.png


Heb het gewichtje met een ty-wrap naar buiten gespannen. Op deze manier verdraaid het stiftje op de nok van de nokken as. Waardoor de compressie niet weg valt.
 
hoe heb je dit juisr getest ?
wat bedoel je met geen krimp ?
ook aan de carterventilatie geluisterd ?

Compressie test uitgevoerd met deze meter:
1698742928058.png

Accu opgeladen, bougie eruit gedraaid. Meter aangesloten, automatische decompressie klep uitgeschakeld (zie bericht hier boven).
Motor in de vrij, op contact. Gashendel volledig open. Motor laten starten totdat druk op de meter niet meer oploopt.

Zuiger blijft op TDC staan, en gebeurt helemaal niks. En ik hoor nergens lucht langs lekken, klein beetje op de koppeling van de slang op de compressor. Verder is het muisstil in de garage.
 
Manometer van die tester ook gecontroleerd?

Al eens geprobeerd met zuiger onderin?
Manometer heb ik niet gecheckt, zal eens even kijken of ik die aan de compressor kan hangen.

Nee niet geprobeerd om de zuiger onderin te zitten (BDC). Misschien domme vraag maar TDC kan ik wel vinden, maar hoe vind je BDC? Zou het alleen op een beun manier kunnen doen met een stokje door het bougie gat, maar dat is misschien niet de beste manier.....
 
als de startmotor hem beduidend sneller rond krijgt nu kan dat alleen als er minder compressie is dan vroeger
meet je een verschil in compressiedruk met gasklep open en gasklep toe ?
Ben ook een beetje bang hiervoor, voorheen liep de startmotor wel eens vast op de compressie.

Nee er is geen verschil tussen gasklep open of gasklep gesloten.
 
Laatst bewerkt:
Met 8 bar erop geeft hij geen krimp en lekt er nergens lucht.
dat hij nergens lekt kan eigenlijk niet, je hebt altijd minimale lekage via de zuigerveeropeningen, kan je horen via de carterventilatie normaal.
Kan iemand uitleggen waarom ik maar 4 bar op de compressie meter krijg, terwijl ik wel 8 bar met de compressor er op kan zetten?

8 bar is max van compressor, compressie moet +/- 11 bar zijn.
dit versta ik nog steeds niet en daarom denk ik dat je geen juiste lektest doet. wat heeft de compressiemeter te maken met een lektest en waarom zou het raar zijn dat je maar 4 bar compressie meet en je er toch 8 bar druk op kan zetten ?
 
leg eens helemaal uit hoe je je lektest doet en waarmee ?
Cilinder op TDC, slangetje van de compressie test set aan de cilinder. Verloop er tussen zodat deze aan de compressor gezet kan worden.

Compressor op druk laten komen op 8 bar, aangesloten aan de slang. Daarna gekeken of ik ergens iets hoor of zie. Maar ik hoor niks. Het is niet echt een lek test, want het drukvat van de compressor hangt eraan.
 
Het is wel een lektest. Je test of de verbrandingsruimte word afgedicht. Reden waarom ik vraag of je het ook op onderste dode punt hebt gedaan (TDC en dan krukas halve rotatie draaien ;) ) is dat ik ook wel eens gescheurde wanden heb gezien (niet specifiek bij deze motor, maar in z’n algemeenheid)
 
dat hij nergens lekt kan eigenlijk niet, je hebt altijd minimale lekage via de zuigerveeropeningen, kan je horen via de carterventilatie normaal.

dit versta ik nog steeds niet en daarom denk ik dat je geen juiste lektest doet. wat heeft de compressiemeter te maken met een lektest en waarom zou het raar zijn dat je maar 4 bar compressie meet en je er toch 8 bar druk op kan zetten ?
Bedoelde geen juiste compressie test, dat ik daarin iets verkeerd doe bedoelde ik.

Als ik 8 bar op de kamer zet zonder dat het ergens bij langs fluit, dan zou hij het anderzijds via de compressie meter ook minstens tot 8 bar moeten kunnen opbouwen lijkt mij.
 
Het is wel een lektest. Je test of de verbrandingsruimte word afgedicht. Reden waarom ik vraag of je het ook op onderste dode punt hebt gedaan (TDC en dan krukas halve rotatie draaien ;) ) is dat ik ook wel eens gescheurde wanden heb gezien (niet specifiek bij deze motor, maar in z’n algemeenheid)
Ik ga de volgende zaken doen:

Compressie meter ijken.
Druk op cilinder zetten met zuiger in onderste stand.
Proberen te starten met startpilot.
Nog eens beter luisteren bij de carterventilatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan