KTM 690 enduro start niet.

LockOn

MF veteraan
7 jun 2010
1.071
546
Welke motor? Bouwjaar? etc...
KTM 690 LC4 Enduro 2010 km stand 20100

Wanneer gebeurde precies wat?
Vanuit werk naar huis gereden, motor slaat af op oprit met een mechanisch geluid. Dacht eerst de starterkrans of iets.
Opnieuw gestart om te checken of hij het nog deed, starten lopen. In de garage gezet, volgende dag wou hij niet meer starten.

Wat is al gedaan of geprobeerd?
  • Accu gecontroleerd --> Verwisseld met nieuwere.
  • Vonk gecontroleerd --> Vonkt goed.
  • Injector los getrokken --> Geeft brandstof
  • Timing gecontroleerd --> Klopt
  • Klepspeling gecheckt --> Klopt
  • Compressie gecheckt met meter --> 4 bar :( (Auto decompressie gesaboteerd)
Nog te doen--> Brandstofdruk checken. (meter is besteld)

Het wil me niet helemaal aan dat plots de compressie zo laag is, heb daarom de cilinder op TDC gezet en de compressor er aan gehangen. Met 8 bar erop geeft hij geen krimp en lekt er nergens lucht.

Wel valt me op dat de startmotor het blok enig sinds makkelijk rond krijgt terwijl de auto decompressie uitgeschakeld is.
Kan iemand uitleggen waarom ik maar 4 bar op de compressie meter krijg, terwijl ik wel 8 bar met de compressor er op kan zetten?

8 bar is max van compressor, compressie moet +/- 11 bar zijn.
 
Het is wel een lektest. Je test of de verbrandingsruimte word afgedicht. Reden waarom ik vraag of je het ook op onderste dode punt hebt gedaan (TDC en dan krukas halve rotatie draaien ;) ) is dat ik ook wel eens gescheurde wanden heb gezien (niet specifiek bij deze motor, maar in z’n algemeenheid)
Let wel op de beide kleppen dan nog dicht staan
 
Cilinder op TDC, slangetje van de compressie test set aan de cilinder. Verloop er tussen zodat deze aan de compressor gezet kan worden.

Compressor op druk laten komen op 8 bar, aangesloten aan de slang. Daarna gekeken of ik ergens iets hoor of zie. Maar ik hoor niks. Het is niet echt een lek test, want het drukvat van de compressor hangt eraan.
zit daar geen terugslagklep in je compessiemeter ? dat meet je 8 bar tot aan die klep en komt er geen druk in je cylinder. als test : zet je krukas op 90° na BDP (dus halverwege arbeid) en doe dezelfde test. als je krukas niet verdraaid komt er geen druk in de cylinder.
voor lektest heb je helemaal geen drukmeter nodig. gewoon perslucht direct in de kamer en luisteren waar het lekt en hoe hard
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
zit daar geen terugslagklep in je compessiemeter ? dat meet je 8 bar tot aan die klep en komt er geen druk in je cylinder. als test : zet je krukas op 90° na BDP (dus halverwege arbeid) en doe dezelfde test. als je krukas niet verdraaid komt er geen druk in de cylinder.
voor lektest heb je helemaal geen drukmeter nodig. gewoon perslucht direct in de kamer en luisteren waar het lekt en hoe hard
Heb even gecheckt, en inderdaad in de tule van het slangetje zit een inimini terugslag klepje. De constructie een beetje omgebouwd en weer 8 bar op de cilinder gezet.
Er komt geen psssssssst geluid ergens vandaan. Maar gggggoooaaaahggggg geluid uit de uitlaat. Als ik deze dicht houd, komt het geluid uit de carter ontluchting in de kop.

25 liter vanuit de compressor lekte moeiteloos weg binnen enkele minuten.

Mysterie opgelost.... (soort van, voor een gedeelte)
 
Controleer even goed of de uitlaatkleppen dicht zouden moeten staan op deze gradenstand. Als dat zo is; uitlaat demonteren en kijken of je licht kunt zien tussen de klep door (schijnen met lamp door bougiegat of inlaat). Volgende stap kop eraf
 
Uitlaat kleppen zijn zo lek als wat. Vandaag de kop naar een revisie bedrijf gebracht. Kreeg de kleppen er niet uit, ben wel benieuwd waar het mis is gegaan. Zuiger en cilinder zien er nog perfect uit.
 

Bijlagen

  • 20231102_105308.jpg
    20231102_105308.jpg
    359,8 KB · Weergaven: 6
  • 20231102_134243.mp4
    25 MB
  • IMG-20231102-WA0000.jpeg
    IMG-20231102-WA0000.jpeg
    145,6 KB · Weergaven: 6
Blokje zit weer in elkaar, direct starten lopen*O* De klep zetels waren vervuild waardoor deze niet meer mooi afsloten, bij het poetsen van de zuiger bleek de compressie veer verkleefd te zijn in de groef voor 20 procent. Alles is netjes opgepoets en wat vervangen moest worden is vervangen.

Nu weer even vertrouwen krijgen, zit eroverna te denken om hem toch even op de bank te zetten om te checken of alles goed staat.
 
Blokje zit weer in elkaar, direct starten lopen*O* De klep zetels waren vervuild waardoor deze niet meer mooi afsloten, bij het poetsen van de zuiger bleek de compressie veer verkleefd te zijn in de groef voor 20 procent. Alles is netjes opgepoets en wat vervangen moest worden is vervangen.

Nu weer even vertrouwen krijgen, zit eroverna te denken om hem toch even op de bank te zetten om te checken of alles goed staat.
uh, je mot zo'n ding wel op zijn fllikker geven als ie warm is he
 
Na een paar keer rijden heb ik weer start problemen. De ene keer slaat hij zo aan de andere keer moet ik uit den treure door starten. Er is geen pijl op te trekken....

Heb nu de brandstof druk gecontroleerd, die komt op 2,5 bar uit. Volgens ktm voorschriften moet deze tussen de 3.3 & 3.7 bar zijn. Er zijn meerdere forums over slecht startende 690 met de lage brandstof druk.

De brandstofpomp is al vervangen en het filter ook, ondanks dat kom ik niet boven de 2.5 bar uit. Heb een nieuwe regelateur besteld van 3.5 bar, maar ik kom dan niet boven de 2.5. Als ik direct na de pomp meet zonder regelateur draait hij door tot 6 bar.
Als ik alles by-pass, en alleen pomp en regulateur aansluit kom ik op 2.9 bar.

Ik meet rechtstreeks op de benzine leiding, door de motor op contact te zetten. De brandstof pomp slaat dan aan, en er komt brandstof door de retour leiding terug als hij eenmaal op 2.5 bar staat.

Korte omschrijving van het brandstof systeem. Brandstofpomp(quantum) met voor filter --> mahle brandstoffilter --> regelateur met labyrint, bij overdruk laat de regelateur de klep open en vliegt de overige benzine door het labyrint terug in de tank.

Snap de logica niet meer, met een regulateur van 3.5 bar zou je hier toch ook op uit moeten komen. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik de verkeerde regulateur binnen heb gekregen.
 
Ja pomp zit in de tank normaal.

Maar heb alles los liggen buiten de tank. Pomp staat in een grote pot appelmoes met benzine. Er lekt nergens benzin, alleen via de retour.
 
is je drukmeter wel goed ?
Gecheckt op de compressor. Hij geeft wat sketchy waardes. Net of raakt hij vervuild, of misschien niet goed ontlucht. Eerst week hij 0,5 bar af. Na doorspuiten met lucht geeft hij de waardes die ik zou verwachten. Heb nu 3,5 bar met de nieuwe en 2,9 bar op de oude regulateur. Kwam ook nog een knik in het slangenpakket dat heeft waarschijnlijk ook niet mee geholpen. Nieuw filtertje er tussen en slang vervangen en dan maar weer eens opbouwen.

De benzine lucht komt me bijna uit me neus, z'n garage aan je huis vast is niet een succes _O- *O* vrouwlief ook maar zeuren8)7
 
Weet iemand waar je deze brandstof slang kan kopen? Of een alternatief?

Binnen diameter van 6mm, lengte ongeveer 15cm. Liefst ergens in Nederland te bestellen.

Screenshot_20240130_210814_Chrome.jpg
 
Het verhaal van de kop revisie krijgt een staartje.....

I hope this message finds you well. We've recently become aware of a potential issue with the CYLINDER HEAD GASKET 07 (Item No: [Item Number]) that was sent to you. While the packaging label is correct, there is a concern that the actual gasket inside might be incorrect (article number 76030036000). The critical channel for the cooling liquid appears to be missing from this version.

Using the incorrect gasket in your engine could potentially lead to severe engine failure. We strongly advise checking the gasket before installation to ensure it matches the correct specifications.

Please compare the received gasket with the image on the left. The correct gasket should have the holes, as shown. If there are no holes, you may have the wrong one.

If you find that the gasket is indeed incorrect, kindly return it to us. Once we receive the wrong gasket, we will promptly dispatch the correct one to you.

We apologize for any inconvenience this may have caused and appreciate your prompt attention to this matter. If you have any questions or concerns, please don't hesitate to reach out.



Thank you for your understanding and cooperation.
IMG-20240206-WA0050.jpg



kind regards,
Your KTM-Versand.de

Kan het me niet voorstellen dat ik dit niet gezien heb. Maar ben niet 100% zeker, wat niet echt een fijn idee is.
Iemand een idee om dit te checken zonder dat ik de hele rotzooi weer los kan trekken.
 
Inspectiecamera van de ACtion oid ?
690kop.png



690kop.png
Koelvloeistof aftappen en via de slangaansluiting op de kop kijken of je iets kunt herkennen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan