CBR 600 rr kortsluiting?

kimme

Rookie
15 jul 2011
11
0
Almelo
Oke ik ga heel onervaren overkomen, en dat ben ik ook dus geen man overboord. Ik ben bezig mijn motor een beetje op te pimpen dus wou vandaag het achterlicht vervangen voor een led met geintegreerde knippers, en led knippers voor. Hoe moeilijk kan ik zijn dacht ik? Nou alles losgetrokken,(achter) en bij het in elkaar zetten kwamen we erachter dat we kabel tekort kwamen om het mooi weg te werken. dus hebben we bij de twee draden voor de knippers achter een stukje tussen gezet. alles getest en het deed allemaal prima!

dus alles er weer op en verder gaan met de voorkant! lampen voor eraf gehaald, passend gemaakt op de nieuwe leds en ook deze (links) deed het weer prima.. toen in 1 keer ging mijn achterlicht stukken minder branden, en de knipper links knipperde niet meer, maar bleef constant branden. vanwege het minder branden dacht ik dat mijn accu bijna leeg was, dus wou ik de motor starten zodat hij nog even kon bijladen.

Toen ik de motor aanzette sputterde hij heel hard tegen en viel vervolgens dood. Oke accu leeg dus. Aan de acculader gelegd en even een halfuurtje gewacht en weer even testen of hij wou aanpakken. Toen ik hem starte hoorde ik een heel hard tikkend geluid wat wegkwam van de achterkant van de motor (niet van de accu) en op mijn display begon alles te knipperen en hoog uit te slaan.

Hier ben ik een beetje van geschrokken dus heb de motor weggezet aan de acculader in de hoop dat dit de motor nog iets helpt. maar nu wil ik dus eigenlijk vragen of iemand van jullie nog tips of ideeen heeft wat ik morgen nog kan doen aan de motor? alle lichten zijn nu losgekoppeld en toen deed mijn motor dus zo raar bij het starten.

Ik hoop dat het nog een beetje een duidelijk verhaal is geworden.. het gaat hier trouwens om een cbr600rr van 2003 met een net nieuw vervangen spanningsregelaar en dynamo. ook is mijn hele kabelboom losgeweest en zijn alle contactpunten vernieuwd, dus hier zou geen probleem in mogen zitten.
 
en ik bedenk me net, dat ik mijn acculader draad heb gewisseld van kant, en bij het losdraaien van de pool heb ik met de de dopsleutel het frame aangeraakt en toen vonkte het wel wat.. kan dit ook kortsluiting veroorzaken?
 
en ik bedenk me net, dat ik mijn acculader draad heb gewisseld van kant, en bij het losdraaien van de pool heb ik met de de dopsleutel het frame aangeraakt en toen vonkte het wel wat.. kan dit ook kortsluiting veroorzaken?

Bij demontage accu,eerst de minpool los en dan pas de pluspool.

Bij montage accu,eerst de pluspool vast en dan pas de minpool.

Ik denk ook dat jouw motor intensieve zorg nodig heeft, je hebt motorzaken die dit voor je kunnen doen en dan heb je er zelfs nog garantie op.

Dus mijn vraag is, doe je het zelf om geld te besparen of vindt je het gewoon leuk?
 
Laatst bewerkt:
beetje van beiden, ik denk dat als je motor wil rijden je zelf ook moet kunnen knutselen.. is wel net zo leuk om die hobby compleet te maken.. en heb de motor net effe gecheckt, en hij pakte wel weer aan... dus ik denk dat de accu gewoon helemaal leeg was.. en hij komt net terug van een grote beurt en is alles qua bedrading nagekeken omdat ik niet wist wat voorn onderhoud hij had gehad..
 
Als ik jou was zou ik even naast de accu de zekeringen controleren. Normaal gesproken is die gesprongen als je de polen verwisseld. Niets ernstigs dus....die zekering zit er natuurlijk ook niet voor niets tussen. ;)
 
De meeste laders zijn beschermd bij het per ongeluk verkeerd om aansluiten. Dus als de accu of een zekering een tik heeft gehad zal het door die sleutel komen.

Heb je bij het aansluiten van de LED richtingaanwijzers met weerstanden gewerkt? De RR heeft afaik een relais dat onderdeel is van het dashbord, dus niet zomaar te vervangen door een belasting-onafhankelijk relais. Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat LED knipperlichten al een keer of twee besproken zijn ;)
 
nou, de accu is gecheckt en deze doet het prima, dus ik ga morgen even de zekeringen en relais na lopen en ga ook ff relais halen voor tussen de ledjes. toen ik vanochtend de motor wou starten sputterde hij nog steeds tegen dus heb ik de accu doorgemeten en deze was prima dus het moet haast wel aan de zekeringen liggen nu (daar hoop ik stiekem ook op)
 
Terug
Bovenaan Onderaan