Cbr600 f2 accu vraag

major goodvibes

Die hard MF'er
3 okt 2004
615
0
Amsterdam
Beste mensen, ik heb een vraagje over mijn Honda CBR600f f2 uit 1993. Toen ik hem gisteren kocht had ik genoeg stroom om diverse keren te starten. Vandaag na een tijd door de regen te hebben gereden met dimlicht zette ik de motor uit en daarna had ie nauwelijks nog genoeg puf in de accu om te starten. Je hoort de startmotor 3 rondjes draaien en dan is de stroom op. Is de accu zwak? Laadt ie niet genoeg bij (lijkt me sterk..)? Heeft iemand een idee? Alcast bedankt!
 
Beste mensen, ik heb een vraagje over mijn Honda CBR600f f2 uit 1993. Toen ik hem gisteren kocht had ik genoeg stroom om diverse keren te starten. Vandaag na een tijd door de regen te hebben gereden met dimlicht zette ik de motor uit en daarna had ie nauwelijks nog genoeg puf in de accu om te starten. Je hoort de startmotor 3 rondjes draaien en dan is de stroom op. Is de accu zwak? Laadt ie niet genoeg bij (lijkt me sterk..)? Heeft iemand een idee? Alcast bedankt!

De accu kan gewoon op zijn, of er is iets met de dynamo aan de hand dat hij de accu niet meer bij laad!

Aangezien het een CBR betreft, ga er maar van uit dat de accu zijn beste tijd heeft gehad!! Voor de zekerheid zou je hem even kunnen doormeten, dan weet je het zeker :)
 
Er is maar één manier om het zeker te weten, da's meten..... Vanaf een computerscherm kan niemand je vertellen wat er écht aan de hand is.

De laadstroom bij 3000 toeren moet rond de 14/14,2 volt liggen. Klopt dat, dan is het vrijwel zeker je accu.
 
Het kan je accu zijn, maar de spanningsregelaar gaat ook vaker kapot. Ik heb hetzelfde gehad met mijn motor.

Er bleek uiteindelijk 1 diode van de spanningsregelaar kapot te zijn, waardoor hij met de lichten aan niet genoeg stroom kon leveren om de accu te laden. Met de lichten uit laadde ie nog wel bij.

Als je met een kapotte spanningsregelaar door blijft rijden, dan kan je dynamo het ook begeven. Een ervaren Honda monteur heeft mij verzekerd dat een dynamo van een CBR nooit alleen kapot gaat, maar dus door een kapotte spanningsregelaar ie gesloopt kan worden.

Als je toch een dynamo nodig mocht hebben: Ik heb er eentje liggen. Hij bleek bij mij toch niet stuk te zijn en hij ligt nu al ong. 1 jaar in de kast. Hij is zo goed als nieuw, komt uit een 2003 CB600 (zelfde dynamo als CBR).
Er was maar een paar duizend km's met deze motor gereden (alvorens ie total loss gereden werd). Over de prijs worden we het wel eens dan.
 
Beste mensen, ik heb een vraagje over mijn Honda CBR600f f2 uit 1993. Toen ik hem gisteren kocht had ik genoeg stroom om diverse keren te starten. Vandaag na een tijd door de regen te hebben gereden met dimlicht zette ik de motor uit en daarna had ie nauwelijks nog genoeg puf in de accu om te starten. Je hoort de startmotor 3 rondjes draaien en dan is de stroom op. Is de accu zwak? Laadt ie niet genoeg bij (lijkt me sterk..)? Heeft iemand een idee? Alcast bedankt!
De reputatie van Honda's motoren is gewoon top... op die van hun spanningsregelaar na B| . Om een of andere reden sneuvelen die dingen bij Honda toch bovengemiddeld vaak!

Als ik dit zo lees, dan gaan mijn vermoedens echt uit naar de spanningsregelaar: je bent met een fitte accu begonnen, die na een ritje met licht (wanneer zonder?) de fut niet meer heeft om je CBR te starten. Als het ritje wat langer had geduurd, was ie waarschijnlijk gewoon ergens afgeslagen en had je ook niet meer kunnen starten. De accu geloof ik niet zo in, want ook een zwak exemplaar krijgt -kort na een rit- de motor gestart als ie die ervoor ook koud kreeg gestart. Je accu is dus tijdens de rit uitgeput geraakt door niet/gebrekkig laden. En idd zoals hierboven al gezegd door Bl8: dynamo gaat vaak als gevolg van een defecte spanningsregelaar kaduuk (sluiting, hittevorming). Vrijwel nooit uit zichzelf.

Mocht de spanningsregelaar de oorzaak zijn (ik gok op 90%), ga dan voor een imitatiemodel en GEEN originele. Bij het imitatiemodel is de koeling namelijk beter voor elkaar, voldoet prima EN hij kost zowat de helft *D .

Succes!
 
bedankt heren! Ga begin deze week even langs een werkplaats. Even de boel laten doormeten en checken. Zal de spanningsregelaar zijn denk ik. Wat zou zo'n ding kosten?
@ Bl8: Als het de dynamo blijkt te zijn neem ik even contact met je op..
 
Spanningsregelaar kost volgens mij rond de 130 euro voor de imitatie! (welke dus beter is dan de originele) :)

Op marktplaats.nl worden er een aantal nieuwe aangeboden. Er staat er 1tje voor een cbr400rr voor 100 euro (motorcentrum Wolvega). Deze past ook op jouw motor.

Verder worden er ook continu voor 109 euro aangeboden door de een of andere Johan in Garderen (misschien Boeve motoren??)

Als je die dynamo nodig hebt, dan hoor ik het wel. Aangezien Amsterdam een eindje weg is, wil ik 'm dan best naar je opsturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan