CBR600F uit '99, de slechte punten van de motor

IzZa

Die hard MF'er
8 mrt 2004
928
0
Alkmaar
Beste MF-ers,

Ik wil binnenkort deze motor gaan kopen, 2ehands bij particulier.

Ik vroeg me af of jullie enkele slechte punten van deze motor kunnen benoemen waar ik rekening mee moet houden. Of bij de aankoop op moet letten.

Vast bedankt voor de tips :}
 
Nokkenaskettingspanners gaan wel eens kapot. Je hoort dan een rammel uit het blok, vooral bij lage toeren. Dat ding kost iets van 100 euro denk, en is makkelijk zelf te vervangen. Of gelijk vervangen door een handmatig-verstelbare, die gaan nooit kapot.
En spanningsregelaars gaan wel eens, maar dat is meestal nadat je de motor gekocht heb :+ (is ook iets van 100-120 euro dacht ik )

Geen dingen dus om een goeie CBR voor te laten staan.
 
Je moet altijd gaan proefrijden. Als de particulier dit niet toelaat, moet je weglopen. Je komt heel veel te weten door er even op te rijden.

Let op valschade aan de motor en eventueel kleurverschillen op de kuip als gevolg van reparatie van eem schade.

Kijk naar de banden (aanwezigheid schaamrand)en slijtboutjes om na te gaan of er met de motor flink is doorgereden. Is de motor goed schoongemaakt (ook in de meest onbereikbare hoekjes). Iemand die een motor in goede conditie houdt, zorgt er redelijkerwijs ook voor dat de motor z'n onderhoud krijgt.

Vraag naar onderhoudsverleden en check het na aan de hand van de facturen die hij wellicht heeft bewaard.

Laatste tip: Bij twijfel niet kopen!!!!!

Veel succes!!!
 
Bedankt voor de tips, ik laat nog wel weten hoe t is gegaan.

Iig bedankt!
 
Nokkenaskettingspanners gaan wel eens kapot. Je hoort dan een rammel uit het blok, vooral bij lage toeren. Dat ding kost iets van 100 euro denk, en is makkelijk zelf te vervangen. Of gelijk vervangen door een handmatig-verstelbare, die gaan nooit kapot.
En spanningsregelaars gaan wel eens, maar dat is meestal nadat je de motor gekocht heb :+ (is ook iets van 100-120 euro dacht ik )

Geen dingen dus om een goeie CBR voor te laten staan.
:^

Nokkenaskettingspanner was op mijn '02 cbr al bij 13000km aan gort :? |( Hulde een fabrieksgarantie :)
 
Idd testrijden... ik had er 2 van een dealer getest, allebei 5k op de teller, toch nog een wereld van verschil. Misschien handig voor je: bij een motorzaak lag de prijs vorig jaar op 6500,- voor een '99 of '00 met 5k. gewoon lang genoeg zoeken - er zijn er zo veel te koop, je hebt het voor het uitzoeken... Good luck!
 
Achterwiellagers zijn een zwak punt van dit type CBR. Maar een setje lagers kosten een paar euro en zijn ok vrij eenvoudig zelf te vervangen.
 
:?

Alles kan kapot, maar de wiellagers een zwak punt noemen verbaast me.
Hmm, heb nochtans bij 2 verschillende motorzaken gehoord dat de (originele) achterwiellagers bij dit type CBR vaker dan gemiddeld kapot gaan.

If not, dan ben ik ook fout voorgelicht. Iig waren ze bij mij toen ik 'm kocht (14.000km) gaar.
 
Ik heb er net een gekocht en mijn balhoofdlagers waren na 40000 versleten nieuwe lager en laten vervangen door de dealer zou iets van 150 euries zijn
 
Ik heb net een beurt gehad (ik bedoel mijn cbr heeft een 12k beurt gehad ;) ) en na de beurt hoorde ik soms bij het stationair draaien een getik. Ik neem aan dat dit de nokkenasketting is? Of zou je die altijd moeten horen als er iets mis is(nu hoor ik 'm alleen soms). Terug naar die zaak maar?
 
Ik heb net een beurt gehad (ik bedoel mijn cbr heeft een 12k beurt gehad ;) ) en na de beurt hoorde ik soms bij het stationair draaien een getik. Ik neem aan dat dit de nokkenasketting is? Of zou je die altijd moeten horen als er iets mis is(nu hoor ik 'm alleen soms). Terug naar die zaak maar?
Klinkt als inderdaad. Zachte tikkes, iets meer toeren hoor je hem schrapen :P
 
Is denk je puur toeval dat het net na die beurt is? De nokkenasketting daar komen ze tijdens een beurt toch in principe niet aan? Of hebben ze iets verneukt? (ik vond het een beetje prutsers, wil er eigenlijk niet meer terug (ultimatemotors in rotterdam)).
 
ik heb toen een nieuwe 99'er gekocht 40.000 mee gereden. Waarvan op een gegeven moment terug van vakantie bijna twee uur volgas vanuit duitsland }) . Geen centje pijn. De kans dat er iets kapot gaat wanneer jij er mee rijdt is nihil. Je moet ook niet vragen wie er wat mee gehad heeft maar hoeveel er één gehad hebben die er niets mee gehad hebben. Al dat japanse spul is echt heel betrouwbaar.
 
Waarom moet je eigenlijk altijd naar valschade kijken :?
Ja als het echt een flinke klap is geweest en het frame is krom ofzo ok..maar beetje kuipschade..mischien gewoon een keer van zijn jiffy gestuiterd ofzo of bij lage snelheid geschoven..das toch niet zo'n heel groot drama mits het netjes gerepareerd is ?
 
Ik heb er net een gekocht en mijn balhoofdlagers waren na 40000 versleten nieuwe lager en laten vervangen door de dealer zou iets van 150 euries zijn

Ik kreeg de waarschuwing van de dealert dat de balhoofdlagers hier vaker met te weinig vet worden gemonteerd af fabriek. Bij mij merkte hij bij 23000 dat er slijtage zou zijn, maar dat er nog niets aan de hand is. Enkel als opmerking dat een vervanging ervan ergens "in de toekomst waarschijnlijk in aantocht zal zijn".

Verder... de kabel van de koppeling heeft na 23000 iets speling (bijstellen). Da's mijn hele geschiedenis op een 2000-model.

Ik heb het geluk dat de nokkenaskettingspanner nog steeds origineel is en het doet.
 
Hmm, heb nochtans bij 2 verschillende motorzaken gehoord dat de (originele) achterwiellagers bij dit type CBR vaker dan gemiddeld kapot gaan.

If not, dan ben ik ook fout voorgelicht. Iig waren ze bij mij toen ik 'm kocht (14.000km) gaar.
:^
Bij mij ook kapot gegaan, maar mijn fietske is dan ook uit '92 ..... weet niet of dat meetelt?
 
Ik heb er net een gekocht en mijn balhoofdlagers waren na 40000 versleten nieuwe lager en laten vervangen door de dealer zou iets van 150 euries zijn

Hoe is te ontdekken dat je versleten balhoofdlagers hebt? :?
Misschien is dit bij mijn VFR met 35000 km's ook aan de orde.
 
Mensen ik heb hem gekocht en meteen wat foto's geplaatst bij Alg.Praat.

6000 km staat erop en heb vandaag 2 uur gereden en hij doet t nog steeds. Denk wel dat t een goede aankoop is geweest *D
 
Ik kreeg de waarschuwing van de dealert dat de balhoofdlagers hier vaker met te weinig vet worden gemonteerd af fabriek.

Kwaaltje bij Honda. Ook de wielassen worden vaak met weinig tot geen vet gesmeerd af fabriek. |( Ik weet niet zeker of het bij alle types is maar bij de Fireblades in ieder geval wel. Heb al verschillende blades van bouwjaar 2000 en jonger gezien waar dus geen enkele druppel vet op de achteras zat waardoor die helemaal was gaan oxyderen (roesten) en muurvast zat. Hebben we er in een paar gevallen gewoon lomp uit moeten rammen met brute kracht omdat er geen andere oplossing meer was....Vind ik toch wel een grote fout van meneertje Honda. :X

En ja, het was al die keren de eerste keer dat het achterwiel gedemonteerd werd (voor een bandenwissel), dus geen fout van de dealer/eigenaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan