chang jiang stopt na 45 seconden

stempel

MF'er
5 jul 2009
41
0
biezelinge
Nou, ik heb direct na aanmelden als forumlid een apart probleem met mijn Chang Jiang, een zijklepboxer 750.
Het ding start prima en draait ook goed, totdat hij na ongeveer 45 seconden langzaam uitvalt.
De tankdop is er af, dus dat is het niet. Er zit een nieuwe kraan op die goed doorloopt als ik de slangetjes eraf haal. Maar de boel stroomt niet als het is aangesloten.
Als ik vlak voor het definitief uitvallen snel de beide vlotterpennetjes indruk lopen de vlotterkamers weer vol en pikt de motor weer keurig op.
Het is een heel eenvoudige kraan en ook de carburateurs zijn overzichtelijk; het is om gek van te worden. Bovendien was dit probleem er al met de originele kraan, dus dat is het ook niet.
De vlotters lijken dus de boel af te sluiten, maar bij demontage was er niks te zien aan de afdichtkant, zal ik maar zeggen. Ook al de naald in beide richtingen verschoven. Maakt geen verschil.
Kan het zijn, dat de naald naast zijn onderste zitting terechtkomt? Maar dan zou ik er niet 1000 km . zonder dit probleem mee gereden kunnen hebben. Bovendien zou de boel dan juist niet goed afsluiten en de vlotterkamer constant moeten overstromen.
Er zittern geen braampjes of andere storingen aan vlotters, naalden enz.
Wie weet er iets voor dit geval?
 
Lastig te zeggen vanaf hier, maar het lijkt er op of er niet genoeg doorstroom is vanaf de vlotterkamers.
Ze vullen wel, maar niet snel genoeg als de fiets eenmaal loopt. Dat moet af te stellen zijn, mogelijk kun je daar iets mee?
 
sommige carburateurs hebben een klein zeefje bij de aansluiting van de benzineslang.
vaak zit dan deze aansluiting met een schroef vast op de carburateur zelf om bij het zeefje te kunnen.
 
Er zit een zeefje onderin je carburateur, die grote messing bout aan de onderkant. Die zou je eruit kunnen draaien en dan het zeefje en de verbinding naar de vlotterkamer schoonblazen. Hopenlijk helpt dat.
En zit er geen drek onderin je vlotterkamers? Misschien dat je vlotters niet makkelijk omlaag kunnen doordat er drek in de onderste zitting zit.

Succes,
Roel
 
Ik heb ooit lang geleden met een BSA meegemaakt dat er een flinke verfschilfer uit de tank in de benzineleiding zat.
Stationair liep-ie nog wel, rijden was steeds maar heel kort, en weer wachten, tot er weer genoeg benzine in de vlotterkamer kwam.
Dus ik denk dat de bovenstaande opmerkingen over vuil, zeefje schoonmaken, misschien vlotters die niet meer goed naar beneden gaan ( als je het pennetje indrukt gaat het wel...) hout snijden.
Succes ermee!
 
Hm, verwachte levensduur, he? Grinnik. Touché.
Toch ga ik de diverse tips nog even proberen.
Nog een ding vergeten te vermelden:
Het probleem deed zich voor nadat ik de begrenspenntjes bovenin de carbs zelf tot de toegestane lengte had afgezaagd. Alleen trek je de gasschuif sowieso nooit zo ver op en zeker niet stationair. Ik kan me niet voorstellen dat het er iets mee te maken heeft; aan de andere kant is het het enige wat er sinds het begin aan veranderd is...
Maar goed, eerst maar eens richting schuur...
 
Helaas, nergens prut of bezinksel. Alles doorgeblazen, alle zeefjes en de
onderste zittingen waren schoon. De vlotternaalden zijn niet krom en kunnen niet op de rand van de onderste zitting terechtkomen; er is geen ruimte voor als de vlotterkamerdeksel erop zit. Peins, pieker... :?
 
Eerste vraag: zijn de bougies nat als je geprobeerd hebt te starten?

Zo nee, dan heb je dus nog steeds een probleem met de doorstroom van je peut.
 
Je hebt er 1000 km mee gereden en toen de begrenspennetjes afgezaagd?
Daarna kwam het probleem,
;nou dan zou ik terug gaan naar de originele lengte van de pennetjes,altijd afvragen wat je het laatst hebt gedaan.heb ik ook vaak gehad hoor.
 
Ik neem aan dat je start na vlotteren? Oftewel je hebt de de vlotterkamers laten overstromen?
Daar van uitgaande heb je op dat moment een heel rijk mengsel. Na 45 seconden lopen is je mengsel te arm geworden.
Tot nu toe zijn we er van uit gegaan dat je te weinig benzien krijgt. Echter het zou ook kunnen dat je te veel lucht krijgt.
Je hebt de pennen die de gasschuiven begrenzen ingekort, heb je de dekseltjes daarna weer goed recht gemonteerd? Het nokje van het dekseltje moet in het sleufje van het huis vallen. Zit de boel scheef dan trek je valse lucht. Zit het pakkinkje nog tussen de deksel en de schroefring?
Nog 2 testjes:
1) Blijft de motor wel lopen met je choke helemaal dicht?
2) Als je de motor uit zich zlef af laat slaan, zit er dan nog benzine in de vlotterkamers?

Roel

Roel
 
Bedankt voor het meedenken. Ik ga er mee aan de slag. Toch weer een paar dingetjes die ik nog niet had bedacht. Ben ook van plan om te kijken wat er gebeurt als ik de benzinetoevoer rechtstreeks vanuit trechter met slangetje toedien (als een infuus, ja ik zie het een beetje als patient, zachjesaan). Zonder kraan of andere hindernissen...
Kijken wattie doet. :Y
 
Ik neem aan dat je start na vlotteren? Oftewel je hebt de de vlotterkamers laten overstromen?Daar van uitgaande heb je op dat moment een heel rijk mengsel. Na 45 seconden lopen is je mengsel te arm geworden.1) Blijft de motor wel lopen met je choke helemaal dicht?2) Als je de motor uit zich zlef af laat slaan, zit er dan nog benzine in de vlotterkamers?Roel
De hoeveelheid benzine in de vlotterkamers bepaalt niet hoe rijk het mengsel is,dat doen de sproeiers gasnaalden en luchtmengschroeven toch?

Testjes zijn natuurlijk wel errug nuttig.
 
Laatst bewerkt:
Je mengverhouding wordt bepaald door:
De Sproeiers, de gasnaalden, luchtmengschroef, niveau in de vlotterbak, onderdruk in de carburateur, buitenluchtdruk, vochtigheidsgraad, temperatuur van de brandstof, temperatuur van de lucht en vast nog een paar dingen die ik over het hoofd gezien heb.

Je hebt dus gedeeltelijk gelijk. :P ;)

Roel
 
Moderne vlotternaalden hebben vaak een sluittipje van kunststof en als dat iets versleten/vervormd raakt beginnen plotseling maffe verschijnselen, zoals door "kleven" niet meer opengaan of door onvoldoende sluiten verzuipen/overstroming; soms beide symptomen afwisselend bij starten of tijdens een rit.

Ik bekeek zulke dingseltjes altijd onder een sterk vergrootglas.

Met Dell'Orto-carb op oud Vespa PK50-bromscootertje moest er bij mij steeds per 10-20.000km een nieuw vlotternaaldje in.
 
Nou, ik heb direct na aanmelden als forumlid een apart probleem met mijn Chang Jiang, een zijklepboxer 750.
Het ding start prima en draait ook goed, totdat hij na ongeveer 45 seconden langzaam uitvalt.
De tankdop is er af, dus dat is het niet. Er zit een nieuwe kraan op die goed doorloopt als ik de slangetjes eraf haal. Maar de boel stroomt niet als het is aangesloten.
Als ik vlak voor het definitief uitvallen snel de beide vlotterpennetjes indruk lopen de vlotterkamers weer vol en pikt de motor weer keurig op.
Het is een heel eenvoudige kraan en ook de carburateurs zijn overzichtelijk; het is om gek van te worden. Bovendien was dit probleem er al met de originele kraan, dus dat is het ook niet.
De vlotters lijken dus de boel af te sluiten, maar bij demontage was er niks te zien aan de afdichtkant, zal ik maar zeggen. Ook al de naald in beide richtingen verschoven. Maakt geen verschil.
Kan het zijn, dat de naald naast zijn onderste zitting terechtkomt? Maar dan zou ik er niet 1000 km . zonder dit probleem mee gereden kunnen hebben. Bovendien zou de boel dan juist niet goed afsluiten en de vlotterkamer constant moeten overstromen.
Er zittern geen braampjes of andere storingen aan vlotters, naalden enz.
Wie weet er iets voor dit geval?

45 seconden?

Hmmm, das helaas net buiten de garantietermijn... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, er zit geen kunsstof tipje op die naalden en gedemonteerd blijven ze ook niet kleven. Ook de onderste geleiding is schoon. Ik kom er helaas niet uit; toch bedankt voor alle goede tips. Volgende week komt er een kenner/liefhebber van 'aparte' motoren het geval live bekijken en hij heeft er goede moed op. :)
Natuurlijk laat ik de resultaten nog ff weten! :]
 
Tja, er zit geen kunsstof tipje op die naalden en gedemonteerd blijven ze ook niet kleven. Ook de onderste geleiding is schoon. Ik kom er helaas niet uit; toch bedankt voor alle goede tips. Volgende week komt er een kenner/liefhebber van 'aparte' motoren het geval live bekijken en hij heeft er goede moed op. :)
Natuurlijk laat ik de resultaten nog ff weten! :]

Er is een clubje in Nederland , min of meer gespecialiseerd in Russische en Chinese motoren. UDCN.
Chinese motoren zijn de "oude" Russische motoren. De licenties voorzover China daar zich een ruk van aan trekt zijn ooit door de Russische overheid geschonken als gebaar.
De productie van "moderne motoren" in Rusland, kopkleppers , was toen al in volle gang.
 
Tja, er zit geen kunsstof tipje op die naalden en gedemonteerd blijven ze ook niet kleven. Ook de onderste geleiding is schoon. Ik kom er helaas niet uit; toch bedankt voor alle goede tips. Volgende week komt er een kenner/liefhebber van 'aparte' motoren het geval live bekijken en hij heeft er goede moed op. :)
Natuurlijk laat ik de resultaten nog ff weten! :]

Ik ben benieuwd.
 
Tatatrataaaa!
De Chang is weer in rijdende staat! Uit pure feestvreugde kwam al in een van de eerste bochtjes naar rechts de bak bedenkelijk omhoog. Ff dimmen, dus. Was ook al weer meer dan vier maanden geleden dat ik er op gereden had. :')
Wat was de oplossing?
Wel, de kenner/liefhebber die gistermorgen in de stromende regen op zijn Ural arriveerde had het al na vrij korte tijd voor mekaar.
Carbs eraf, alles doorgeblazen dat maar doorgeblazen kon worden, alles eruit en eraf.
Toen: de stand van de gasnaalden veranderd. Was volgens het boekje in de tweede stand van boven; staan nu in de derde.
Vervolgens: minizeefjes uit luchtaanzuigschroeven gehaald; waren een soort propjes.
Als laatste: de deksels van de vlotterkamers omgewisseld, zodat de vlotternaalden in een andere zitting zitten. En dan te bedenken dat ik juist al die tijd alles van links en rechts heel precies uit elkaar had gehouden! |(
Ondertussen was de zon gaan schijnen, dus konden we mooi een stukje CO2 gaan uitstoten. Beide spannen liepen netjes, waarbij aangetekend moet worden dat de Ural tegen de wind in nog heel wat over heeft en de Chang dan een beetje moet zwoegen.
Al met al: geen klap verkeerd en op de Postweg tussen Yerseke en Kapelle ging de teller netjes op 1000.
Nogmaals: iedereen bedankt voor de tips en het meeleven. Bij nieuwe symptomen meld ik me weer. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan