Circuit rijden op een (eigenbouw) klassieker

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
5.516
3.864
Heerlen
Een goedenavond,

De titel van het topic zegt het al een beetje lijkt me. Ik zou graag wat meer lezen van mede forummers die ook wel eens een circuitdagje meepakken of wat serieuzere evenementjes rijden. Maar dan op hun klassieker (of brik) ;) En dan specifiek de technische kant van het verhaal. Vandaar de keuze voor dit deel van het forum.

Ik zie het liefst de endurance races die tegenwoordig worden gereden op dikke viertakten van eind jaren 70 en begin jaren 80. Die lijken aardig populair te zijn, hoog tijd dus voor een race-topic voor klassiekers.

Kortom post je technisch verslag van een (om)bouw of aanpassingen die je hebt gedaan aan je klassieker om hem "circuit-klaar" te maken. Welke onderdelen zijn geschikt? waar zijn die te krijgen? Of hoe heb je bepaalde problemen opgelost.... Dat soort dingen. Liever geen verzamelingen van plaatjes uit het verleden, daar zijn al genoeg topics van.

Ik zal zelf even aftrappen met mijn eigen fiets :)
2dt3c52.jpg


Het uitgebreide bouwverslag is hier op het forum wel te vinden ;) En inmiddels heeft de motor er 3 volle circuit dagen opzitten op circuit Zolder. Alles is nog heel en het ding werkt naar behoren :P Er zijn inmiddels plannen zat om het tempo flink op te voeren. Je moet wat om die moderne fietsen een beetje bij te kunnen houden!
Het uiteindelijke doel is om deel te nemen aan wat serieuzere evenementjes (wedstrijden) die geschikt zijn voor dit soort motoren.

Later,

Loek

PS. Als je je eigen fiets in de OP wil kan dat vast!
 
Laatst bewerkt:
Je foto staat niet openbaar en is dus niet zichtbaar voor iedereen
 
Een nobel plan, zonder enige twijfel. ik vind de fietsen uit de jaren 70 en 80 ook vele malen mooier dan het nieuwerwetse spul. ik heb zelf zowel "oud spul" staan als nieuwe motoren. voor zowel circuit als straat. heb vele jaren trackdays gedaan met motoren uit de jaren 70, heel veel plezier op gehad maar ook heel veel stress. uiteindelijk ga je het oude spul behoorlijk belasten en meer dan eens gaat het stuk. dat waren de jaren dat ik heel veel sleutelde en weinig reed. op een bepaald moment wil je het wel eens anders. toen kwam er een GSXR 600 SRAD bij voor circuit. ding bleek ongelofelijk goed te sturen , liep hard en ging gewoon niet stuk. dat was toch wel een verschil. we zijn nu 15 jaar verder en ik rij nu ZAC met nieuw spul en behoorlijk wat trackdays, ook met nieuw spul. keertje of twee per jaar neem ik één van m'n twee rickmannen mee om nog eens lekker als vroeger te genieten.
blijft lastig op oud spul. en duur. uiteindelijk wel je vermogen als de andere, dat kan, maar die pk's kosten geld, dan volgt en vering en remmen, kost ook een godsvermogen bij die oude fietsen. en uiteindelijk strand je toch met een fiets van 30 à 40 jaar oud.
komt daarbij het feit dat er veel geld in zo'n machine gaat zitten ( veel meer dan in een hedendaagse racer), dat gaat tussen je oren zitten en dat maakt je niet sneller op circuit.
maar goed, nogmaals m'n hart ligt bij de 70 en 80'er jaren fietsen. ik heb er nog een paar staan en die gaan echt nooit weg. dus wie weet treffen we elkaar toch ooit eens op een passend evenement. veel plezier bij het bouwen en rijden!

Gunter
 
Goed topic :+

Zelf ben ik met een YZF750 racer bezig (niet echt classic, maar brik is wellicht de juiste term?). Voor mij is het sleutelen net zo leuk als het rijden zelf. En vervolgens het verbeteren van de fiets. Vandaar het moderne spul de deur uit gedaan.

Ga vooral geen classic/brik/youngtimer ombouwen met het idee om goedkoop uit te zijn. Er gaat stiekem toch wel aardig wat centen inzitten (die je nooit meer terug krijgt). En je moet een beetje handig zijn om bijvoorbeeld het e.a. passend te maken.

Maar als sleutelen en rijden je ding is :t
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Over de kosten van het racen met een klassieker is een hoop te zeggen idd. _O- De wens om hedendaags vermogen is er niet echt. En als die er wel zou zijn ben ik al verkeerd begonnen met dit blok |(

Maargoed, de insteek is dus om zoveel mogelijk zelf te maken en daarmee het soort van betaalbaar te houden. Het blok is van binnen nog compleet standaard. En dat gaat met dit blok ook zo blijven. Ik heb onderdelen zat om een "snel" blok te bouwen, maar ga het voorlopig zoeken in het rijwielgedeelte. Een nieuwe vork opbouwen en de remmen krijgen een flinke upgrade (met zelfgebouwde schijven :P )

CAD:
f41d6o.jpg


En klaar :P
10yjkm9.jpg


Scheelt in prijs en nu is het tenminste op maat!

Verder heb ik een projectje lopen hier op de hogeschool... daar wordt wat elektronica ontwikkeld speciaal voor mijn motor *D kijken of het lukt.

Later,

Loek
 
Heb je nu zelf de complete (schijf en houder) t-drive remschijven gemaakt? :P
:}


Ik laat zelf het blok ook redelijk standaard voor nu. Wel met nieuw opgebouwde kop en kleppen, nokkenassen timen en carbs voorzien van een kitje.
En ga het ook zoeken in het rijwielgedeelte, geometrie en gewicht besparen.
 
Laatst bewerkt:
Hier ben ik nu aan bezig
Ik ga een verstelbaar tstuk/kroonplaat maken met inserts. Ik heb een begin gemaakt aan het tekenen van de kroonplaat.
Deze is nog niet af, maar de globale opzet is er (o.a. klemming van de inserts moet nog getekend worden). Moet nog het e.a. aan gebeuren.
Simpel en strak, het moet niet te fancy uitzien op een oude motor.

uEjCZWkl.png


QaNS1vrl.png
 
Laatst bewerkt:
Vette kroonplaat!

Ik zou voor mn gevoel de kleminrichting aan de "achterkant" van de kroonplaat maken, de voorkant vangt de meeste kracht op bij het remmen. En die kracht komt nu iets directer op de boutverbinding te staan.... Het zal geen problemen geven gok ik, maar gewoon eerste ingeving. Verder zijn die inserts natuurlijk HEEL goed :P

Ga je zelf frezen? of laten doen? En welk materiaal had je in gedachten? Verder goed bezig met de YZF :t Yountimers zijn vet.

De remschijven zijn inderdaad goed afgekeken bij de firma Brembo :9 Ik heb de buitenringen wel getekend, maar ze zijn gemaakt door MX-tec. Binnenringen zijn gewoon lasersnijwerk net als de clipjes. Ik durf de gok wel te wagen dat ik nu de enige ben met brembo T-drive's op zijn suzuki GS550 naven _O- Ik heb ze nog niet geprobeerd jammergenoeg. Volgend seizoen!


Later,

Loek
 
Vette kroonplaat!

Ik zou voor mn gevoel de kleminrichting aan de "achterkant" van de kroonplaat maken, de voorkant vangt de meeste kracht op bij het remmen. En die kracht komt nu iets directer op de boutverbinding te staan.... Het zal geen problemen geven gok ik, maar gewoon eerste ingeving. Verder zijn die inserts natuurlijk HEEL goed :P

Ga je zelf frezen? of laten doen? En welk materiaal had je in gedachten? Verder goed bezig met de YZF :t Yountimers zijn vet.

De remschijven zijn inderdaad goed afgekeken bij de firma Brembo :9 Ik heb de buitenringen wel getekend, maar ze zijn gemaakt door MX-tec. Binnenringen zijn gewoon lasersnijwerk net als de clipjes. Ik durf de gok wel te wagen dat ik nu de enige ben met brembo T-drive's op zijn suzuki GS550 naven _O- Ik heb ze nog niet geprobeerd jammergenoeg. Volgend seizoen!


Later,

Loek
Ben eigenlijk wel benieuwd of de klemrichting uitmaakt :) Aangezien de onderste de meeste kracht opvangt. Voor de lol eens twee setjes maken. En eens wisselen tussen de sessies. Heb het ontwerp van ducati afgekeken qua klem.

Ik denk dat ik ze uit 7075 maak en dan laat annodiseren. Ik maak ze zelf inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan