Circuitbanden-Topic

Bij hard remmen kan een achterkant altijd gaan dansen, dat heeft "niets" te maken met bandenspanning. Je remt dus alle druk komt op je voorwiel en je achterwiel heeft maar weinig contact. Hobbeltje zorgen dan voor wat onbalans.

Kijk naar je bandenslijtage en hoe de motor in de bochten aanvoelt.
100% akkoord ga ik niet, verkeerde afstelling(bijvoorbeeld geen negatieve sag achter) kan ervoor zorgen dat de achterkant veel meer schud dan normaal is.
 
100% akkoord ga ik niet, verkeerde afstelling(bijvoorbeeld geen negatieve sag achter) kan ervoor zorgen dat de achterkant veel meer schud dan normaal is.

Daarom zeg ik "kan" en " "niets" ". Maar La Diabla tijden zijn nog niet zo sterk dat ze ernstig last krijgt van vering. (Tenzij er iets echt kut is, maar dat is het niet)
 
Heren (en dames?), wie zou wat doen?
De situatie is als volgt: Een paar weken geleden reed ik 2:04 op zandvoort (R6 2002) op ContiSportAttack 2. De achterband is ondertussen wel aardig aan vervanging toe na een aantal dagen op Zandvoort (het 'drive' gedeelte aan de rechter kant is duidelijk zichtbaar). Het betreft hier overigens gewoon mijn straatmotor.
Nu wil ik mijn banden dus upgraden, ook al zou ik misschien best nog harder kunnen op dezelfde soort banden. De bedoeling is toch wel de eerstvolgende dag 2:00 of harder rond te gaan. Ik wil graag 'iets over' hebben, niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Omdat mijn huidige banden mij goed zijn bevallen, zou 1 kanshebber de Conti RaceAttack2 Street (want straatmotor) zijn.
Daarnaast neig ik naar Supercorsa SP, MAAR...ik zie deze eigenlijk nooit genoemd worden hier, het is steeds Rosso Corsa 2 dit, Rosso Corsa 2 dat.
Prestaties op nat wegdek zijn niet belangrijk, ik ben voornemens een setje regenbanden aan te schaffen en op straat ben ik een eckte mooiweerrijdert:Y

Welke van deze 3 zou jullie voorkeur hebben? Van de eerstgenoemde vind ik helaas erg weinig (geen...) ervaringen terug.
Let wel: Straatgebruik is tegenwoordig slechts vrij incidenteel helaas.
 
Heren (en dames?), wie zou wat doen?
De situatie is als volgt: Een paar weken geleden reed ik 2:04 op zandvoort (R6 2002) op ContiSportAttack 2. De achterband is ondertussen wel aardig aan vervanging toe na een aantal dagen op Zandvoort (het 'drive' gedeelte aan de rechter kant is duidelijk zichtbaar). Het betreft hier overigens gewoon mijn straatmotor.
Nu wil ik mijn banden dus upgraden, ook al zou ik misschien best nog harder kunnen op dezelfde soort banden. De bedoeling is toch wel de eerstvolgende dag 2:00 of harder rond te gaan. Ik wil graag 'iets over' hebben, niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Omdat mijn huidige banden mij goed zijn bevallen, zou 1 kanshebber de Conti RaceAttack2 Street (want straatmotor) zijn.
Daarnaast neig ik naar Supercorsa SP, MAAR...ik zie deze eigenlijk nooit genoemd worden hier, het is steeds Rosso Corsa 2 dit, Rosso Corsa 2 dat.
Prestaties op nat wegdek zijn niet belangrijk, ik ben voornemens een setje regenbanden aan te schaffen en op straat ben ik een eckte mooiweerrijdert:Y

Welke van deze 3 zou jullie voorkeur hebben? Van de eerstgenoemde vind ik helaas erg weinig (geen...) ervaringen terug.
Let wel: Straatgebruik is tegenwoordig slechts vrij incidenteel helaas.

Wat is het "drive" gedeelte?

Maar zoveel mensen zoveel meningen. Ik zelf heb altijd met plezier met de Supercorsa's gereden (Weliswaar de BSB compound want lekker goedkoop) dus dan zou ik de SP kiezen. De volgende reed altijd met 1 of andere Continental en zal die aanprijzen.

Beetje trial and error. Wat voor de 1 topbanden zijn kan voor de volgende ruk zijn. Echter een Pilot Power rijden terwijl je 2:00 op CPZ rijd zal niemand zeggen ;)
 
Wat is het "drive" gedeelte?

Maar zoveel mensen zoveel meningen. Ik zelf heb altijd met plezier met de Supercorsa's gereden (Weliswaar de BSB compound want lekker goedkoop) dus dan zou ik de SP kiezen. De volgende reed altijd met 1 of andere Continental en zal die aanprijzen.

Beetje trial and error. Wat voor de 1 topbanden zijn kan voor de volgende ruk zijn. Echter een Pilot Power rijden terwijl je 2:00 op CPZ rijd zal niemand zeggen ;)
Thnx voor je reactie!

Met het 'drive' gedeelte bedoel ik het oppervlak wat het het zwaarst te verduren krijgt als ik aan het gas ga hangen na een bocht. Oftewel: de middelste strook van mijn banden is nog prima, de buitenste paar cm ook (hoewel gebruikt uiteraard), daar tussen is de dikte van het rubber duidelijk minder.

Dat begrijp ik, maar ik verwonderde mij er eigenlijk over dat niemand hier nog de Supercorsa noemt eigenlijk + vanwege merkentrouw zou ik eerder voor de Conti kiezen mochten er toch mensen zijn die daar enthousiast over zijn.

Aangezien ik niet elke paar weken een setje banden aan poeier rijd, hoop ik op deze manier gebruik te kunnen maken van andermans trial and error.😏
 
Thnx voor je reactie!

Met het 'drive' gedeelte bedoel ik het oppervlak wat het het zwaarst te verduren krijgt als ik aan het gas ga hangen na een bocht. Oftewel: de middelste strook van mijn banden is nog prima, de buitenste paar cm ook (hoewel gebruikt uiteraard), daar tussen is de dikte van het rubber duidelijk minder.

Dat begrijp ik, maar ik verwonderde mij er eigenlijk over dat niemand hier nog de Supercorsa noemt eigenlijk + vanwege merkentrouw zou ik eerder voor de Conti kiezen mochten er toch mensen zijn die daar enthousiast over zijn.

Aangezien ik niet elke paar weken een setje banden aan poeier rijd, hoop ik op deze manier gebruik te kunnen maken van andermans trial and error.😏

Ah oke. Dan kan je rustig een meer circuit gerichte band nemen. Rij je er dan ook nog wat weg km's bij dan zal hij juist eerder rond blijven. (Weg banden rij je midden plat, op circuit de zijkanten) Wel zullen ze eerder op zijn. Ik ga geen specifieke banden aanraden (as said, smaken verschillen) maar een circuit gerichte band die ook zonder warmers goed werkt is dan een goede keus voor je denk ik.
 
Heren (en dames?), wie zou wat doen?
De situatie is als volgt: Een paar weken geleden reed ik 2:04 op zandvoort (R6 2002) op ContiSportAttack 2. De achterband is ondertussen wel aardig aan vervanging toe na een aantal dagen op Zandvoort (het 'drive' gedeelte aan de rechter kant is duidelijk zichtbaar). Het betreft hier overigens gewoon mijn straatmotor.
Nu wil ik mijn banden dus upgraden, ook al zou ik misschien best nog harder kunnen op dezelfde soort banden. De bedoeling is toch wel de eerstvolgende dag 2:00 of harder rond te gaan. Ik wil graag 'iets over' hebben, niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Omdat mijn huidige banden mij goed zijn bevallen, zou 1 kanshebber de Conti RaceAttack2 Street (want straatmotor) zijn.
Daarnaast neig ik naar Supercorsa SP, MAAR...ik zie deze eigenlijk nooit genoemd worden hier, het is steeds Rosso Corsa 2 dit, Rosso Corsa 2 dat.
Prestaties op nat wegdek zijn niet belangrijk, ik ben voornemens een setje regenbanden aan te schaffen en op straat ben ik een eckte mooiweerrijdert:Y

Welke van deze 3 zou jullie voorkeur hebben? Van de eerstgenoemde vind ik helaas erg weinig (geen...) ervaringen terug.
Let wel: Straatgebruik is tegenwoordig slechts vrij incidenteel helaas.
Ik rij sinds kort ook met Conti, had race attack 2 besteld voor en achter. Helaas een 2 voor en een 1 achter gekregen. Blijkbaar is de180/60 race attack 2 niet leverbaar ? Althans dat zeiden ze bij Gp reifen |( .Ik zit op CPZ nu op 1.56 met Conti's en blijf hier voorlopig mee rijden, wel benieuwd naar de Race attack 2 achterband. Grip merk ik met mijn tempo niet veel verschil met Metzleler en Pirelli, maar de Conti banden maken je motor heel wendbaar :].
Rosso Corsa 2 is niet voor niks populair natuurlijk, dat zal ook top rijden.
 
Heren (en dames?), wie zou wat doen?
De situatie is als volgt: Een paar weken geleden reed ik 2:04 op zandvoort (R6 2002) op ContiSportAttack 2. De achterband is ondertussen wel aardig aan vervanging toe na een aantal dagen op Zandvoort (het 'drive' gedeelte aan de rechter kant is duidelijk zichtbaar). Het betreft hier overigens gewoon mijn straatmotor.
Nu wil ik mijn banden dus upgraden, ook al zou ik misschien best nog harder kunnen op dezelfde soort banden. De bedoeling is toch wel de eerstvolgende dag 2:00 of harder rond te gaan. Ik wil graag 'iets over' hebben, niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Omdat mijn huidige banden mij goed zijn bevallen, zou 1 kanshebber de Conti RaceAttack2 Street (want straatmotor) zijn.
Daarnaast neig ik naar Supercorsa SP, MAAR...ik zie deze eigenlijk nooit genoemd worden hier, het is steeds Rosso Corsa 2 dit, Rosso Corsa 2 dat.
Prestaties op nat wegdek zijn niet belangrijk, ik ben voornemens een setje regenbanden aan te schaffen en op straat ben ik een eckte mooiweerrijdert:Y

Welke van deze 3 zou jullie voorkeur hebben? Van de eerstgenoemde vind ik helaas erg weinig (geen...) ervaringen terug.
Let wel: Straatgebruik is tegenwoordig slechts vrij incidenteel helaas.

Met de oude CBR900 rijd ik met Pirelli SP en ben er zeer tevreden over

De Pirelli SP is meer circuit gericht dan de Corsa Rosso.
Waarom sommige de Corsa Rosso op het circuit zo geweldig vinden is mij ook een raadsel

Op de CBR1000 rijd ik met Conti race attack slick
Geven me veel meer vertrouwen dan Pirelli SC slick
De Pirelli SC is beweeglijker dan de Conti (en Dunlop en Bridgestone), door het slappere karkas (zo is mij door Dunlop verteld)
 
Daarom zeg ik "kan" en " "niets" ". Maar La Diabla tijden zijn nog niet zo sterk dat ze ernstig last krijgt van vering. (Tenzij er iets echt kut is, maar dat is het niet)
Je weet ook wel dat "circuitbeginners" vaak nog niet vloeiend rijden maar nogal "lomp", daar heeft je vering het ook zwaar door.
De tweede sessie gisteren deed de vering ook heel raar, de vorige eigenaar van de motor had nog niet gehoord van "sag" en wist niet dat te veel demping negatieve gevolgen kon hebben.

Heren (en dames?), wie zou wat doen?
De situatie is als volgt: Een paar weken geleden reed ik 2:04 op zandvoort (R6 2002) op ContiSportAttack 2. De achterband is ondertussen wel aardig aan vervanging toe na een aantal dagen op Zandvoort (het 'drive' gedeelte aan de rechter kant is duidelijk zichtbaar). Het betreft hier overigens gewoon mijn straatmotor.
Nu wil ik mijn banden dus upgraden, ook al zou ik misschien best nog harder kunnen op dezelfde soort banden. De bedoeling is toch wel de eerstvolgende dag 2:00 of harder rond te gaan. Ik wil graag 'iets over' hebben, niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Omdat mijn huidige banden mij goed zijn bevallen, zou 1 kanshebber de Conti RaceAttack2 Street (want straatmotor) zijn.
Daarnaast neig ik naar Supercorsa SP, MAAR...ik zie deze eigenlijk nooit genoemd worden hier, het is steeds Rosso Corsa 2 dit, Rosso Corsa 2 dat.
Prestaties op nat wegdek zijn niet belangrijk, ik ben voornemens een setje regenbanden aan te schaffen en op straat ben ik een eckte mooiweerrijdert:Y

Welke van deze 3 zou jullie voorkeur hebben? Van de eerstgenoemde vind ik helaas erg weinig (geen...) ervaringen terug.
Let wel: Straatgebruik is tegenwoordig slechts vrij incidenteel helaas.
Als de conti je bevallen is, zal je de raceattack 2 ook bevallen. (ook al denk ik dat je met die banden onder de 2 minuten op zandvoort zou moeten kunnen zonder problemen)
Het voordeel van Continental is dat je de banden niet moet inrijden.

Ik heb gisteren voor de eerste keer met Pirelli Supercorsa SP V3 gereden op circuit en ik moet zeggen het bevalt me wel.
Gemakkelijk insturen, komt nauwelijks recht bij trailbraking, vangt een lompe remactie onder hellingshoek goed op.
De eerste sessie lag het nat en ik deed rustig maar het was duidelijk dat ze niet van regen hielden.
In enkele bochten een serieuze uitstapper gemaakt.
De S22's onder mijn MT09 deden het enkele weken geleden een stuk beter daar werd ik ronde na ronde meer en meer verbaasd over de hoeveelheid grip dat ik blijkbaar had.
 
Omdat mijn huidige banden mij goed zijn bevallen, zou 1 kanshebber de Conti RaceAttack2 Street (want straatmotor) zijn.
Daarnaast neig ik naar Supercorsa SP, MAAR...ik zie deze eigenlijk nooit genoemd worden hier, het is steeds Rosso Corsa 2 dit, Rosso Corsa 2 dat.
Prestaties op nat wegdek zijn niet belangrijk, ik ben voornemens een setje regenbanden aan te schaffen en op straat ben ik een eckte mooiweerrijdert:Y
Er zijn best wat banden die in aanmerking komen, ben je van plan bandenwarmers te gaan gebruiken? Als je niet in de regen gaat rijden inderdaad beter de SP dan de Corsa 2. Continental voor sneller circuitgebruik heb ik gemixte verhalen en over gehoord: Conti zit niet zo in de racerij en ook in de klasses met vrije bandenkeus kom je Conti bijna niet tegen. Endurance world championship bijvoorbeeld zie je teams rijden op Dunlop, Bridgestone, Pirelli en Michelin. Ik heb zelf ook getwijfeld over de RaceAttack 2 street vanwege goede ervaring op straat met de RA3 maar uiteindelijk gekozen voor de Metzeler TD slick. Die raceattack 2 is ook zo nieuw dat er nauwelijks reviews van zijn.

Banden die ook op je lijstje kunnen:
- Metzeler K2 of K3 of Racetec TD Slick
- Bridgestone RS11 of R11
- Michelin Power Cup 2
- Dunlop Sportsmart TT of D212 endurance
 
Thnx voor de reacties!

ben je van plan bandenwarmers te gaan gebruiken?
Nee. Moet er ook gewoon een rondje mee op straat kunnen rijden. Bandenwarmers komen pas als er ooit een eckte circuitmotor is.

Ik ga er nog een paar keer over nadenken. Kan op straat nog wel uit de voeten met mijn achterband en heb geen circuitdag gepland staan momenteel.
 
Met de oude CBR900 rijd ik met Pirelli SP en ben er zeer tevreden over

De Pirelli SP is meer circuit gericht dan de Corsa Rosso.
Waarom sommige de Corsa Rosso op het circuit zo geweldig vinden is mij ook een raadsel
Omdat de Corsa Rosso 2 de SP op de hielen zit, maar met regen superieur is?
Met wisselende omstandigheden ben je als parttime circuitrijders niet gelijk je hele dag kwijt.
Een extra setje banden gaat zo lastig in de rugzak.
Daar moet ook nog drinken en crackers in om de dag een beetje door te komen. :+
 
Omdat de Corsa Rosso 2 de SP op de hielen zit, maar met regen superieur is?
Met wisselende omstandigheden ben je als parttime circuitrijders niet gelijk je hele dag kwijt.
Een extra setje banden gaat zo lastig in de rugzak.
Daar moet ook nog drinken en crackers in om de dag een beetje door te komen. :+
En met de RC2 kun je -ook- gewoon goed hard :Y
En zijn (volgens mij) een stukkie goedkoper ook nog
 
Thnx voor de reacties!


Nee. Moet er ook gewoon een rondje mee op straat kunnen rijden. Bandenwarmers komen pas als er ooit een eckte circuitmotor is.

Ik ga er nog een paar keer over nadenken. Kan op straat nog wel uit de voeten met mijn achterband en heb geen circuitdag gepland staan momenteel.
Dan wordt het lijstje wat korter:
Banden die ook op je lijstje kunnen:
- Metzeler K3
- Bridgestone RS11
- Michelin Power Cup 2 (misschien Power GP)
- Dunlop Sportsmart TT (of D212 endurance)
 
Betreft Conti;

Vorige jaar een Race Attack Endurance achterband gestoken 180/60. Deze is nu vervangen door de Race Attack Street en vond ik echt een topband. Deze heeft het met een tempo van 1.56/1.57 op Zandvoort/Assen 5 hele dagen uitgehouden en geen enkele glijer mee gehad. Helaas is de nieuwe Race Attack Street alleen in 180/55 verkrijgbaar. Dan heb je nog de race compounds. Ik heb inmiddels de Soft voorband geprobeerd en die is gewoon erg goed imo. Houd er rekening mee dat de Race Attack 2 gewoon nieuw en 2020 techniek is, daar kun je volgens mij geen buil aan vallen.

Oudere Conti's zijn de verhalen op circuit wat minder over inderdaad
 
Dan wordt het lijstje wat korter:
Banden die ook op je lijstje kunnen:
- Metzeler K3
- Bridgestone RS11
- Michelin Power Cup 2 (misschien Power GP)
- Dunlop Sportsmart TT (of D212 endurance)
Dit zijn allen prima banden waarbij mijn voorkeur enigzins uit gaat naar de K3 of TT. Vergeet ook niet de Conti Race Attack 2 Street of de Rosso Corsa. Die laatste is misschien nog wat beter op straat en in de regen.
 
Betreft Conti;

Vorige jaar een Race Attack Endurance achterband gestoken 180/60. Deze is nu vervangen door de Race Attack Street en vond ik echt een topband. Deze heeft het met een tempo van 1.56/1.57 op Zandvoort/Assen 5 hele dagen uitgehouden en geen enkele glijer mee gehad. Helaas is de nieuwe Race Attack Street alleen in 180/55 verkrijgbaar. Dan heb je nog de race compounds. Ik heb inmiddels de Soft voorband geprobeerd en die is gewoon erg goed imo. Houd er rekening mee dat de Race Attack 2 gewoon nieuw en 2020 techniek is, daar kun je volgens mij geen buil aan vallen.

Oudere Conti's zijn de verhalen op circuit wat minder over inderdaad
Ik heb de medium race attack 2 voorband en die bevalt ook echt heel goed. De 180/60 van Conti is wel veel kleiner als een 180/60 van Metzeler waar ik mee reed. Maar voor geometrie maakt het weinig uit, want de voorband is ook kleiner als een Metzeler. Ik blijf voorlopig met Conti rijden 👌.
 
Dit zijn allen prima banden waarbij mijn voorkeur enigzins uit gaat naar de K3 of TT. Vergeet ook niet de Conti Race Attack 2 Street of de Rosso Corsa. Die laatste is misschien nog wat beter op straat en in de regen.
De Conti Race Attack 2 Street is ook een van de opties inderdaad. De Rosso Corsa niet, omdat in de regen rijden toch niet gaat gebeuren😁
 
Hallo jongens en meisjes,

zouden jullie eens jullie licht kunnen laten schijnen op deze slijtage?

Motor: Yamaha Thundercat 2002
Band: Pirelli Diablo Rosso Corsa 2
Rondetijd Zandvoort: 2.13
Bandenspanning koud: 1.9 en 2.3 geprobeerd, beiden zelfde slijtagepatroon.
 

Bijlagen

  • band.jpg
    band.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 26
Hallo jongens en meisjes,

zouden jullie eens jullie licht kunnen laten schijnen op deze slijtage?

Motor: Yamaha Thundercat 2002
Band: Pirelli Diablo Rosso Corsa 2
Rondetijd Zandvoort: 2.13
Bandenspanning koud: 1.9 en 2.3 geprobeerd, beiden zelfde slijtagepatroon.

Doe eens een grotere foto. link werkt nu wel
Wat dacht je van dat 1,9 veels te laag is voor een straatband en dat je slijtage er zo 1,2,3 even niet afrijdt met een hogere spanning.
Ik persoonlijk snap ook niet zo goed waarom men bandenspanningen toepast van circuitbanden op straatbanden.
Het verschil is er niet voor niks,
2,3 alla maar 1,9 🤔

Hoe is verder de staat van je vering?
 
Laatst bewerkt:
De aanbevolen spanning zonder bandenwarmers is 2.3/2.5 bar voor die banden en rustig warmrijden de eerste twee ronden.
Ik begon de vorige keer met een 2.07 en dacht in de tweede ronde dat ze wel warm waren. :X
 
Doe eens een grotere foto. link werkt nu wel
Wat dacht je van dat 1,9 veels te laag is voor een straatband en dat je slijtage er zo 1,2,3 even niet afrijdt met een hogere spanning.
Ik persoonlijk snap ook niet zo goed waarom men bandenspanningen toepast van circuitbanden op straatbanden.
Het verschil is er niet voor niks,
2,3 alla maar 1,9 🤔

Hoe is verder de staat van je vering?
Ik rijd de Pirelli Diablo Rosso Corsa 2 achter 1,6 bar koud en 1,8 - 1,9 bar warm. Met warmers.
Is dit nu hot tear of cold tear?
Ik denk cold tear maar lastig te zeggen met die -eh- discussie over de druk.
 
De aanbevolen spanning zonder bandenwarmers is 2.3/2.5 bar voor die banden en rustig warmrijden de eerste twee ronden.
Ik begon de vorige keer met een 2.07 en dacht in de tweede ronde dat ze wel warm waren. :X

Ja en daarmee ben ik deze dag ook gestart. Toen kwamen deze strepen er op. Op aanraden van de Pirelli dealer meneer die daar staat heb ik het verlaagd naar 1.9 maar dat gaf geen verschil over 3 sessies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan