Bedankt, ik had al wat Dave Moss filmpjes afgestruind maar kwam dit patroon niet tegen. Door wat gezondheidsproblemen ben ik flink aangekomen vorig jaar en weeg momenteel 110 kg. Inmiddels ben ik weer aan het afvallen met als einddoel 100kg. Blijf dus aardig zwaar.Kijk eens vanaf 7.25
uitleg van Dave Moss:
Bandenspanning was imho niks mee. Pirelli adviseert 1.7 - 1.9 uit de warmers en gezien mijn gewicht ga ik altijd wat aan de hoge kant zitten. Temperatuur van de band is ook prima als ik van de baan afkom en de druk loopt zo'n 0.1 a 0.2 bar op. Dat is volgens mij prima.Bandenspanning had nog wel verder omlaag gemogen denk ik. Ik kreeg een spoortje op m'n K2, met 1.9, daarna verlaagd naar 1.75 en bleef netjes.
Volgens mij hebben we een sessie achter elkaar gereden. Ik op blauwe R1 2009.
Denk dat de beste oplossing is: we ruilen van motor
Dit is wat de veringman aanrade. Maar aangezien dit al achterband nummer 7 van het seizoen is ga ik toch eens rondvragen. Heb ktech een mail gestuurd aangezien ik geen tabel online kon vinden. Het 15 model is wezenlijk anders dan de voorganger. Volgens mij wordt de rn32 met lichtere veren dan de voorganger gereden.@btb
met je 100kg heb je echt wel zwaardere veren nodig.
zowel voor als achter.
eerst de juiste veren er onder.
obv een 2014 R1 zou je voor 1,1 en achter 1,3 veren moeten hebben.
een 2016 kan iets anders zijn, dus laat even controleren.
de juiste veren is geen black-art, maar gewoon een vast gegeven.
dat kunnen ze in principe zo opzoeken.
Dit is gedaan op advies van de veringman gedaan. Het hielp wel om de band iets langer goed te houden maar merkte wel dat de motor wijdt begon te lopen.die aanpassing aan de geometrie (-1mm shock) had ik niet gedaan.
met de juiste veren zou de basis geometrie ook weer in orde moeten zijn.
zorg er ook voor dat je de juiste veervoorspanning instelt.
ook dat weet de vering man.
eenmaal instellen en niet meer aankomen.
Dit was de eerste Pirelli en ik merkte bij het monteren dat de omvang van die band wezelijk anders was dan die van de Dunlop. Met het verlagen van de achterkant met 1 mm heb ik gemerkt dat dat een enorm verschil maakt. Dus ik heb de shock weer terug gezet naar de door ktech aanbevolen waardes om een baseline te hebben.een moderne 1000 heeft zoveel power dat je de band moet helpen het gewicht er af te krijgen.
anders blijf je m gewoon kapot rijden.
zeker als het net iets te koud is, of de bandenspanning nog niet in orde is.
heb je de rebound al eens losser gezet?
zo los mogelijk zonder dat hij slap aanvoelt of gaat pompen.
ik zou de compressie eerst eens in het midden van het stelbereik houden.
pas verhogen als je het idee hebt dat je lichtjes wijd loopt bij uitacceleren.
less = more
Klopt, 200/60, maar kijk ik nu echt verkeerd want pirelli raadt toch echt 1.7 - 1.9 aan voor de superbike slick?bandenspanning voor een supercorsa (met profiel dus) is 1.9 bar
voor een superbike slick is dat 1.6 bar
heet gemeten uiteraard.
als het buiten koud is verhoog je de bandenspanning tot 1.8 bar.
maar met 32 graden asfalt denk ik dat 1.6 (slick) wel oke zou zijn.
ik neem wel aan dat je 200/60 bandjes rijdt.
a. bandenwarmers (termorace) zijn prima, heb zo'n infra rood ding en de band wordt ~82C graden op het loopvlak en ~79C aan de randen.bandenslijtage is ruk!
ik zou in volgorde van testen het volgende rijtje nalopen:
a) onvoldoende warmte in de band? (bandenwarmer kaduuk?)
b) verkeerde bandenspanning (2.3 voor, 1.6 achter heet gemeten zou goed moeten zijn)
c) verkeerde compound (te zachte band?)
d) verkeerde veren (en veervoorspanning) voor je gewicht
f) verkeerde demping instellingen (less = more)
e) verkeerde geometrie (door chassis of veervoorspanning)
succes met oplossen!
Ik heb de laatste paar keren het 'geluk' gehad dat ik een circuitdag met +- 28-32 graden mocht doen.
Nu vinden mijn S21's dat niet heel geweldig, krijg op de SP1 het gevoel dat ze dan glijden. (inclusief onder remmen)
Volgens mij stook ik ze daar veel te warm, zelfs met een rondetijd van 2.30ish...
De Pirelli Rosso's zijn veel beter bestand tegen hogere temperaturen toch? Dan wil ik die gaan proberen
Het is niet erg om de band rond te rijden. Band vervormt dus niet minder rubber aan de weg als je nog wat platter gaat.Eensch.
Toevallig vorige week een 180/60 gestoken, en op de weg houd ik nu klein randje over, voorheen met de 55 niet.
Straatbanden overhit je idd erg snel op het circuit met warm asfalt. De Rosso's kunnen hier VEEL beter tegenIk heb de laatste paar keren het 'geluk' gehad dat ik een circuitdag met +- 28-32 graden mocht doen.
Nu vinden mijn S21's dat niet heel geweldig, krijg op de SP1 het gevoel dat ze dan glijden. (inclusief onder remmen)
Volgens mij stook ik ze daar veel te warm, zelfs met een rondetijd van 2.30ish...
De Pirelli Rosso's zijn veel beter bestand tegen hogere temperaturen toch? Dan wil ik die gaan proberen
Straatbanden overhit je idd erg snel op het circuit en zeker met warm asfalt. De Rosso's kunnen hier VEEL beter tegenIk heb de laatste paar keren het 'geluk' gehad dat ik een circuitdag met +- 28-32 graden mocht doen.
Nu vinden mijn S21's dat niet heel geweldig, krijg op de SP1 het gevoel dat ze dan glijden. (inclusief onder remmen)
Volgens mij stook ik ze daar veel te warm, zelfs met een rondetijd van 2.30ish...
De Pirelli Rosso's zijn veel beter bestand tegen hogere temperaturen toch? Dan wil ik die gaan proberen
Heb de band nu ook rond gereden op Zandvoort. Kan merkbaar makkelijker meer hellingshoek rijden met de 60 tov de 55.Het is niet erg om de band rond te rijden. Band vervormt dus niet minder rubber aan de weg als je nog wat platter gaat.
Ik kan er niet bij dat je met S21's bij een tempo van 2:30 op Assen ze te warm rijd, zelfs met 30 graden. Heb je een foto van de banden van toen toevallig? Was het daadwerkelijk glijden of eerder een soort zoekend/nerveus gevoel?