Circuitbanden-Topic

Ik heb 1 dag op Lelystad en 4 dagen op Assen gereden, waarvan een dag maar twee sessie op mijn supercorsa's omdat het nat was en ik de rest dus op regenbanden stond. Er moet nu dus ook een nieuwe op. Daarnaast is eerder en sneller op het gas de bocht uit een punt wat echt nog beter moet. Als dat lukt zal ik dat ook wel in mijn slijtage terug zien.
Ik heb dit jaar juist geleerd om niet teveel gas midden in de bocht - en uit te geven.
Vorig jaar vlogen mijn banden er doorheen.
En toch was ik twaalf seconden sneller dan 2019. *O*

Wel heb ik als een autist teruggeteld met schakelen voor de bocht.
Zo wist ik of de snelheid juist was.
Toch nog iets voordeel van mijn hersenbeschadiging. :+
 
Lach d'r maar mee, er moet iemand laatste worden... (Maar ik rij inderdaad nog geen toptijden) :)
Maakt niet uit als je maar lol hebt, maar na je bericht was ik wel benieuwd want ik rij ze snel stuk op het nieuwe asfalt en kreeg te horen dat ze inderdaad niet lang heel te houden zijn en met Bridgestone of dunlop lukt het wel
 
Toen ik nog geen aparte circuitmotor had, reed ik ook met de supercorsa's op de weg. Deed meestal 2 of 3 circuitdagen en paar duizend kilometer per zomer. Dan was de achterband weer op. Later extra set wielen gekocht om te wisselen tussen straat- en circuit band. En nu een aparte circuitmotor en geen racer meer voor op de obw.
 
Een hogere band betekent niet automatisch dat de omtrek toeneemt tijdens belasting. Dit heeft te maken met de wang vd band en de vervorming. Ik heb afgelopen seizoen met dunlop moto2 banden gereden, 190/75 achter, 120/75 voor. Dit kon zonder geometrie aanpassing. Zelfs wanneer ik de achterband zou vervangen voor een d212 190/55 icm de moto2 voorband, geen geometrie aanpassing nodig.
 
een 190/75? da's wel extreem hoog. En je hebt gelijk, maar gemiddeld gezien zal een /65 grotere omtrek hebben dan een /55 bij gelijke breedte. En er zit nog een enorm gat tussen wat wij merken en wat een pro merkt tijdens het rijden.

Mijn geometrie was bv bij nader inzien kompleet ruk, maar ik heb er jaren probleemloos mee gereden want ik was niet anders gewend en heel hard rijd ik toch niet.
 
Mijn omtrek neemt rond de kerstdagen ook altijd toe. Grip zat ook.
Ik mis al 31/2 uur sport in twee dagen harde lock-down.
En ben ook niet naar buiten geweest.
Maar we leven tenminste nog.
20 januari restaurantje boeken.
Oh nee.. weight watchers. :+
 
Doe je nu op het nieuwe asfalt van Assen en Zandvoort nog steeds 5 dagen met een sc achterband want dan wil ik wel heel graag weten hoe je dat doet.
Ik kom eerlijk gezegd ook niet door mijn banden heen, heb nu 5 (1 assen, 1 zandvoort en 3 andalucia) dagen op een Metzeler K1 en deze is nog niet versleten,
Met mijn fireblade deed ik 4 soms 5 dagen met een achterband (draaide ik m halverwege om), met die 600 lijken ze gewoon niet op te gaan.
Vroeger kocht ik ook een hele voorraad banden maar daar ben ik nu ook mee gestopt :+
Misschien toch harder rijden of een nog zachtere compound.

In de supersport 600 werd er afgelopen jaar met een 190/60 slick gereden volgens mij??
Iemand dat al eens geprobeerd? (op een 600 dus met een 5,5 inch velg)
 
Een hogere band betekent niet automatisch dat de omtrek toeneemt tijdens belasting. Dit heeft te maken met de wang vd band en de vervorming. Ik heb afgelopen seizoen met dunlop moto2 banden gereden, 190/75 achter, 120/75 voor. Dit kon zonder geometrie aanpassing. Zelfs wanneer ik de achterband zou vervangen voor een d212 190/55 icm de moto2 voorband, geen geometrie aanpassing nodig.
:?Een fabrikant zet deze cijfers dus ter decoratie op een band. En er verandert wel degelijk iets, meet maar na. Kan best dat jij het niet nodig vind om daar je geometrie op aan te passen om dat je het verschil niet noemenswaardig merkt. Maar er verandert wel degelijk iets!

Ik heb hier een Pirelli 180/60 als ik bereken 180x60%=108mm als ik dit nameet kom ik op 110/109mm. Pirelli's opgave klopt dus redelijk.
Met deze hogere band 60 ipv 55 (standaard op mijn motor) kom ik niet uit qua geometrie van mijn SRAD 600, ik kom in de problemen met mijn hoek van de achterbrug. Balhoofdhoek die ik graag wil hebben, ivm de juiste mm's naloop.
Ik heb hier een Michelin 180/55 als ik bereken 180x55%=99mm als ik dit nameet kom ik op 95/96mm. Dus ff nameten blijkt wel nodig. Maar nu haal ik wel de geometrie die ik graag wil hebben en waar ik vertrouwen in heb.
Zelfs met een ander merk band verandert er iets, en dit is vrij makkelijk na te meten zodat je weet wat je hebt. Ook kun je daar in de meeste gevallen je geometrie prima op aan passen, dat jij dat niet nodig vind is een ander verhaal.
 
:?Een fabrikant zet deze cijfers dus ter decoratie op een band. En er verandert wel degelijk iets, meet maar na. Kan best dat jij het niet nodig vind om daar je geometrie op aan te passen om dat je het verschil niet noemenswaardig merkt. Maar er verandert wel degelijk iets!

Ik heb hier een Pirelli 180/60 als ik bereken 180x60%=108mm als ik dit nameet kom ik op 110/109mm. Pirelli's opgave klopt dus redelijk.
Met deze hogere band 60 ipv 55 (standaard op mijn motor) kom ik niet uit qua geometrie van mijn SRAD 600, ik kom in de problemen met mijn hoek van de achterbrug. Balhoofdhoek die ik graag wil hebben, ivm de juiste mm's naloop.
Ik heb hier een Michelin 180/55 als ik bereken 180x55%=99mm als ik dit nameet kom ik op 95/96mm. Dus ff nameten blijkt wel nodig. Maar nu haal ik wel de geometrie die ik graag wil hebben en waar ik vertrouwen in heb.
Zelfs met een ander merk band verandert er iets, en dit is vrij makkelijk na te meten zodat je weet wat je hebt. Ook kun je daar in de meeste gevallen je geometrie prima op aan passen, dat jij dat niet nodig vind is een ander verhaal.
Meten is weten. Maar je meet statisch. Hoe ga je dit vertalen naar de geometrische vervorming tijdens belasting, en hellingshoek? Ik ga voor het gemak toch uit van wat de producent claimt. In de praktijk heb ik ook geen nadeel ondervonden. Al rij ik natuurlijk niet op de limiet zoals de profs.
 
Meten is weten. Maar je meet statisch. Hoe ga je dit vertalen naar de geometrische vervorming tijdens belasting, en hellingshoek? Ik ga voor het gemak toch uit van wat de producent claimt. In de praktijk heb ik ook geen nadeel ondervonden. Al rij ik natuurlijk niet op de limiet zoals de profs.
Statisch is je basis, dit is waar iedereen van uit gaat, of op papier kan aangeven in maten. Dus ook de producent van de banden, nameten is altijd aan te raden als je dingen zeker wil weten. Maar als een producent/fabrikant cijfers van maatvoering op een band zet kun je daar idd prima vanuit gaan, maar dit was niet wat je eerst aangaf.
Of jij die verandering merkt is aan jouw, maar er is wel degelijk verandering. En een paar mm verschil in naloop of 1 graad achterbrug hoek kan een enorm verschil geven. Zelfs voor iemand die geen toptijden rijdt.
 
Een hogere band betekent niet automatisch dat de omtrek toeneemt tijdens belasting. Dit heeft te maken met de wang vd band en de vervorming.
Klopt. Stel dat een band 2mm hoger is betekend niet hij in de bocht ook echt 2mm hoger loopt. Kans is wel groot dat hij hoger loopt. Werkwijze is gewoon banden wisselen zonder wat aan te passen. Pas na 1 of 2 sessies ga je draaien en laat je het liefst helpen door iemand met ervaring hiermee.
 
@Fast Forward ik las op je website een aanbeveling voor de Metzeler TD Slick, wat kun je er hier over zeggen?
Ik ben zo traag als dikke stront door een trechter, maar ik ben er in elk geval tevreden over (1.48 Zolder). Voor mij voldoende grip en na 2 dagen Zolder (waarvan één met +35 graden) en enkele sessies Mettet, is de band nog altijd goed voor een dag Zolder (en dan kan je hem ook nog omdraaien). Nog geen grip verlies, geen slijtspoor, .. Daar waar de D212 Endurance en Racetech na 1 dag al begonnen te glijden / volledig kapot waren. De band maakt dus in elk geval waar dat hij slijtvast en breder inzetbaar is dan de 'professionele' slicks: minder afhankelijk van temperaturen en veerinstellingen.
 
Ik ben ook niet snel maar denk dat het zeker op dat niveau erg afhangt van rijstijl en vermogen. Ik heb 2 dagen op de sportattacks gezet afgelopen seizoen en ik denk er nog 1 of 2 dagen mee te kunnen doen, dan denk ik ook aan Pirelli's als volgende set. Maar voor mij was de grootste winst inderdaad harder de bocht in en minder gas halverwege.
 
Klopt. Stel dat een band 2mm hoger is betekend niet hij in de bocht ook echt 2mm hoger loopt. Kans is wel groot dat hij hoger loopt. Werkwijze is gewoon banden wisselen zonder wat aan te passen. Pas na 1 of 2 sessies ga je draaien en laat je het liefst helpen door iemand met ervaring hiermee.
Zeker ben ik met je eens 2mm hoogte verschil in een band zou ik me ook geen zorgen over maken. Ik zou het wel willen weten en noteren, vele te verwaarlozen mm's bij elkaar kunnen ineens wel erg veel verschil maken. O-)
2mm hoogte verschil in banden zou al in een verschillend merk kunnen zitten of bandenspanning, of misschien zelfs wel in zelfde merk en maat maar 2 verschillende type of jaartal banden.

Maar in het vb van @Thijzel hebben we het ook niet meer over een paar mm. Maar 3mm volgens de banden fabrikant(en), dus daar gaan we eigenlijk al.......... En dit is wat je kunt berekenen! Liever zou ik het allebei doen: eerst berekenen voor zover mogelijk en dan nauwkeurig nameten!
voorband 120/70 geeft een hoogte van 84mm
voorband 120/75 geeft een hoogte van 90mm dit is dus al een verschil van 3mm in hoogte van de vooras (tyre rolling radius) (6mm in band diameter)
Dat is idd nog wel te verwaarlozen ook het verschil in naloop komt uit op een verschil in 1,5mm bij een motor met een balhoofdhoek van 24 en offset van 32mm. Maar nu is deze berekening niet helemaal juist aangezien de hoogte van de rolling radius een verandering in balhoofd hoek geeft en die moet je echt nameten.
Maar zou je nu dus ook nog een lagere achterband gaan gebruiken, komt de motor achter nog lager te staan en verandert er nog meer mm's in de naloop.....
 
Laatst bewerkt:
Wat er op de zijkant van de band staat en hoe het werkelijk is verschilt vaak.
Ik meet altijd de omtrek en ga daar vanuit.
 
Zeker ben ik met je eens 2mm hoogte verschil in een band zou ik me ook geen zorgen over maken. Ik zou het wel willen weten en noteren, vele te verwaarlozen mm's bij elkaar kunnen ineens wel erg veel verschil maken. O-)
2mm hoogte verschil in banden zou al in een verschillend merk kunnen zitten of bandenspanning, of misschien zelfs wel in zelfde merk en maat maar 2 verschillende type of jaartal banden.

Maar in het vb van @Thijzel hebben we het ook niet meer over een paar mm. Maar 3mm volgens de banden fabrikant(en), dus daar gaan we eigenlijk al.......... En dit is wat je kunt berekenen! Liever zou ik het allebei doen: eerst berekenen voor zover mogelijk en dan nauwkeurig nameten!
voorband 120/70 geeft een hoogte van 84mm
voorband 120/75 geeft een hoogte van 90mm dit is dus al een verschil van 3mm in hoogte van de vooras (tyre rolling radius) (6mm in band diameter)
Dat is idd nog wel te verwaarlozen ook het verschil in naloop komt uit op een verschil in 1,5mm bij een motor met een balhoofdhoek van 24 en offset van 32mm. Maar nu is deze berekening niet helemaal juist aangezien de hoogte van de rolling radius een verandering in balhoofd hoek geeft en die moet je echt nameten.
Maar zou je nu dus ook nog een lagere achterband gaan gebruiken, komt de motor achter nog lager te staan en verandert er nog meer mm's in de naloop.....
Volgens mij scheelt 120/70 en 120/75 wel 6mm in hoogte dus 12mm in diameter best wel een verschil dus 😎
 
Volgens mij scheelt 120/70 en 120/75 wel 6mm in hoogte dus 12mm in diameter best wel een verschil dus 😎
:$ Vrrdulleme.... Je hebt helemaal gelijk! Die 6mm zit m al in de radius, niet in de diameter. Lekker dan kan ik weer aan het rekenen....:+
En idd met dat verschil ga je echt wel meer dan 2 a 3 mm je naloop veranderen.
 
@Fast Forward ik las op je website een aanbeveling voor de Metzeler TD Slick, wat kun je er hier over zeggen?
Ik kan het bericht op de website niet vinden, maar ik heb deze banden aangeschaft en mee gereden op Zandvoort. Tijd 1.50 en de slijtage is echt netjes. Zeer fijne bandjes voor de gemiddelde circuitrijder denk ik zelf. Helaas maar 1 dag op gereden, want de volgende dag Assen was een natte dag.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere rijders. Kan er maar weinig over terug vinden tot nu toe.
 
Als je sessie klaar is. Moet de bandenspanning dan eigenlijk hetzelfde zijn als de opgegeven temperatuur uit de bandenwarmers? Wel altijd van uit gegaan.
 
Ik kan het bericht op de website niet vinden, maar ik heb deze banden aangeschaft en mee gereden op Zandvoort. Tijd 1.50 en de slijtage is echt netjes. Zeer fijne bandjes voor de gemiddelde circuitrijder denk ik zelf. Helaas maar 1 dag op gereden, want de volgende dag Assen was een natte dag.

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere rijders. Kan er maar weinig over terug vinden tot nu toe.
Is er al bekend hoe deze band zich verhoud t.o.v. de compK? (zijn voorganger)
 
Terug
Bovenaan Onderaan