Circuitbanden-Topic

Haha ja dat klopt maar zal niet omslaan naar 25 graden 🤪 of sneeuw
Denk ik ook, maar deze Antarctische windstroming kwam ook best verrassend.
Ik had afgelopen maandag de TOMS staan op Assen.
Twee weken voor die dag waren er alleen (drie uur verdeeld over de dag) regenbuien voorspeld.
Anderhalve week voor de bewuste dag was het ineens droog in de voorspelling.
In de laatste week kwam er ineens 'van boven' een drop van de temperatuur. :Y

Waar hoop is.. is leven. :+
Maar wel goed om even te vragen.
Ik zit die dag op CPZ met hetzelfde probleem trouwens.
Twee dagen later.

Dus ik duim voor mooi weer voor jou.
Heb ik het waarschijnlijk ook!
;)

Zal toch voor je duimen. :P
 
SP geeft niet zonder meer minder grip. Amateurs/langzamere rijders (zoals ik) hebben meer moeite om de voorband op temperatuur te krijgen/houden dan de achterband en in dat geval is SP voor, SC2 achter helemaal niet zo'n slecht idee.
 
Goedemorgen, een algemene vraag: ik heb voor volgende week een circuitdag in Mettet staan. Nu is het in deze periode 's ochtends nog redelijk fris, dus vroeg ik me af welke bandenset ik het best er kan opleggen.

Ik heb de volgende liggen:
- SC2 slick voor + Metzeler TD achter
- Metzeler racetec RR K3 voor + K3 achter
- half versleten setje regenbanden

Ik rij normaal in de snelle groepen mee.
Dankje alvast voor de tips/adviezen.
Ik zou lekker de K3’s voor en achter pakken. Die zijn zelfs zonder bandenwarmers prima op temperatuur te krijgen én houden 👍🏼
 
Heeft iemand ervaring met Metzeler Racetec TD?

Ben op zoek naar nieuwe slicks, na altijd met gebruikte banden te hebben gereden.

Ik rijd momenteel met Conti slicks (soft voor en medium achter). Die bevallen me goed en slijten ook mooi.
Heb ook met Pirelli slicks (SC1 voor en SC2 achter) gereden, maar vond de motor wat bewegelijk met die banden en sleten niet mooi (kon ook aan het nieuwe asfalt liggen, hoorde namelijk meer mensen klagen dat de SC2 "opgevreten" werd).

Mijn PR op Assen is een lage 1.59 maar hoop dit jaar daar wel iets vanaf te rijden (zal wss geen 1.55 ofzo worden)

Dus zoekend naar nieuwe Conti's, kwam ik ook de Metzeler Racetec TD tegen, maar kan er weinig reviews over vinden.
Ik heb er afgelopen maandag voor het eerst mee op cpz gereden. Bandenspanning V 2,3 warm en A 1,8 warm zoals aangegeven door Metzeler. Heb bandenwarmers gebruikt. Ze gaven mij direct vertrouwen met een rondetijd van 1,57.5.
Voorband ziet er na 4 sessies goed uit. Achter heb ik wel een vreetspoortje. Moet erbij vermelden dat het de 1e keer op deze motor was (zx6r 2010), hij niet lekker liep waardoorhet vermogen er soms abrupt in kwam. Heb een standaard shock achter met K-tech veer op mijn gewicht en net geserviced.

Oh, en als iemand feedback heeft op het vreetspoortje.....dan hoor ik dat graag ;-)
 

Bijlagen

  • 20210423_101522.jpg
    20210423_101522.jpg
    197,5 KB · Weergaven: 29
  • 20210423_101517.jpg
    20210423_101517.jpg
    202,4 KB · Weergaven: 39
  • 20210423_101503.jpg
    20210423_101503.jpg
    184,4 KB · Weergaven: 38
  • 20210423_101458.jpg
    20210423_101458.jpg
    207,8 KB · Weergaven: 35
Ik heb er afgelopen maandag voor het eerst mee op cpz gereden. Bandenspanning V 2,3 warm en A 1,8 warm zoals aangegeven door Metzeler. Heb bandenwarmers gebruikt. Ze gaven mij direct vertrouwen met een rondetijd van 1,57.5.
Voorband ziet er na 4 sessies goed uit. Achter heb ik wel een vreetspoortje. Moet erbij vermelden dat het de 1e keer op deze motor was (zx6r 2010), hij niet lekker liep waardoorhet vermogen er soms abrupt in kwam. Heb een standaard shock achter met K-tech veer op mijn gewicht en net geserviced.

Oh, en als iemand feedback heeft op het vreetspoortje.....dan hoor ik dat graag ;-)
Misschien toch vanwege de koude temperaturen iets meer druk (0,1 bar) in de achterband.
Had hem zelf een K3 op 2.0 bar staan warm met bovenstaande foto als resultaat.
De rest laat ik over aan de veringexperts hierzo :P
 
Misschien toch vanwege de koude temperaturen iets meer druk (0,1 bar) in de achterband.
Had hem zelf een K3 op 2.0 bar staan warm met bovenstaande foto als resultaat.
De rest laat ik over aan de veringexperts hierzo :P
Was wellicht beter geweest. Dacht plug and play hahaha
 
Ik heb er afgelopen maandag voor het eerst mee op cpz gereden. Bandenspanning V 2,3 warm en A 1,8 warm zoals aangegeven door Metzeler. Heb bandenwarmers gebruikt. Ze gaven mij direct vertrouwen met een rondetijd van 1,57.5.
Voorband ziet er na 4 sessies goed uit. Achter heb ik wel een vreetspoortje. Moet erbij vermelden dat het de 1e keer op deze motor was (zx6r 2010), hij niet lekker liep waardoorhet vermogen er soms abrupt in kwam. Heb een standaard shock achter met K-tech veer op mijn gewicht en net geserviced.

Oh, en als iemand feedback heeft op het vreetspoortje.....dan hoor ik dat graag ;-)
Kan je al enige inschatting maken hoe lang de band mee zal gaan ? De (gesponsorde) artikelen zeggen ~5 dagen terwijl de weinige praktijkinfo die ik gevonden heb dat men blij is als men 3 dagen haalt
 
Ik heb voor eerst afgelopen zaterdag de td slick gebruikt op Assen. Gezien de koude temperaturen ind ochtend en het feit dat ik bij RC in groep 2 reed gestart met koude banden.

Vanaf sessie 2 verwarmd tot de advies temperatuur. De vering van mijn fiets is afgesteld, aangepast en geserviced door HK. Warm was de spanning 2.2 voor 1.8 achter. Koud voor op 2.1 gestart en achter 1.8.

Ik kan niets zeggen hoeveel dagen de bandjes mee gaan.

Slijtage van mijn achterband ziet er zo te zien wel redelijk gelijk uit als de bandjes van Batsmuts. Mijn voorband heeft zo te zien iets minder geleden. De voorvering staat alleen nog niet optimaal denk ik. Laat ik hk de volgende dag in mei naar kijken. Motor betreft een 600 cc.

Geen gekke dingen met de band meegemaakt.
 

Bijlagen

  • 20210418_170841.jpg
    20210418_170841.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 27
  • 20210418_170848.jpg
    20210418_170848.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 22
  • 20210418_171354.jpg
    20210418_171354.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 22
  • 20210418_171358.jpg
    20210418_171358.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 25
Hoeveel dagen is nogal afhankelijk van de rondetijden en motor.

Rij je 2:20 kan je er langer mee doen dan iemand die 1:45 rijd 😉
Ik leer hier nog wat ;)

Ik zag dat Batsmuts 1.57 had gereden in Zandvoort met een 600cc. Deze tijden rij ik ook ongeveer op mijn 600 dus vandaar.

Ik las ergens dat de Pirelli SC3 meer rubber heeft en hoewel duurder daarmee misschien toch interessant (mocht de TD inderdaad snel slijten).
 
Misschien toch vanwege de koude temperaturen iets meer druk (0,1 bar) in de achterband.
Had hem zelf een K3 op 2.0 bar staan warm met bovenstaande foto als resultaat.
De rest laat ik over aan de veringexperts hierzo :P
Iemand uit de ZAC - en keurmeester bij RSZ vertelde mij donderdagavond dat de bandenspanning nu juist wat lager kon omdat de banden dan uiteindelijk warmer worden. 8)7

PSX_20210416_104234.jpg
 
Allebei waar
Iemand uit de ZAC - en keurmeester bij RSZ vertelde mij donderdagavond dat de bandenspanning nu juist wat lager kon omdat de banden dan uiteindelijk warmer worden. 8)7

Bekijk bijlage 1622807
Allebei waar: lagere bandenspanning is meer vervorming, dat heeft 2 gevolgen: 1 opwarming door het flexxen van het materiaal van de band en 2 afkoeling door het grotere contactoppervlak met het asfalt. De asfalttemperatuur en je rondetijden zijn dus van belang om te zien of je juist meer of minder bandenspanning moet hanteren.

Is het asfalt koud en krijg je een vreetspoor dan is de beste optie dus om harder te gaan rijden :+
 
Laatst bewerkt:
Kan je al enige inschatting maken hoe lang de band mee zal gaan ? De (gesponsorde) artikelen zeggen ~5 dagen terwijl de weinige praktijkinfo die ik gevonden heb dat men blij is als men 3 dagen haalt
Pfff, dat kan ik echt niet zeggen. Is afhankelijk van zoveel factoren. Gezien de recensies had ik 2 achterbanden en 1 voorband gekocht. Ik had niet de illusie om er 5 dagen mee te doen. Ze zijn prijstechnisch gunstig en bieden voor mijn tempo op dit moment genoeg grip. Maar het lijkt erop dat ze toch wel iets gevoeliger zijn voor temperatuur dan je in eerste instantie zou denken.
Wilde gewoon mijn ervaring met de band delen hier omdat er wel wat vragen over kwamen. 4 mei ga ik naar Assen. Zal daarna wel weer wat delen hierover (of je komt bij me langs op het paddock als je vragen hebt).
En voor alle duidelijkheid, ik ben geen bandenman. Gewoon een amateur die met een fijn gevoel tussen de oren wil rijden ;)
 
Na lang wikken en wegen, prijzen vergelijken, nachtje over slapen (meerdere nachten) en overleg met de baas thuis, toch maar besloten om weer Conti RaceAttack aan te schaffen.
Dus de baas maakte min of meer de beslissing door te zeggen: Je hebt vertrouwen in de Conti's en jij hebt vertrouwen nodig, om snel (lees: minder langzaam) te zijn. Waarom dan een hoop geld uitgeven aan banden waarvan je niet weet of je die fijn vind?
Soms heeft ze wel eens slimme opmerkingen....

Heb vorig jaar meerdere dagen met Pirelli SC2 achter gereden, maar vond de band teveel bewegen.

Op 12 april overigens met Pirelli SP gereden, ivm het wel erg koude weer.
Deden het goed, maar durfde niet m'n grens op te zoeken.

Qua prijs is een setje Metzeler TD en Conti RaceAttack vrijwel gelijk overigens.
 
Na lang wikken en wegen, prijzen vergelijken, nachtje over slapen (meerdere nachten) en overleg met de baas thuis, toch maar besloten om weer Conti RaceAttack aan te schaffen.
Dus de baas maakte min of meer de beslissing door te zeggen: Je hebt vertrouwen in de Conti's en jij hebt vertrouwen nodig, om snel (lees: minder langzaam) te zijn. Waarom dan een hoop geld uitgeven aan banden waarvan je niet weet of je die fijn vind?
Soms heeft ze wel eens slimme opmerkingen....

Heb vorig jaar meerdere dagen met Pirelli SC2 achter gereden, maar vond de band teveel bewegen.

Op 12 april overigens met Pirelli SP gereden, ivm het wel erg koude weer.
Deden het goed, maar durfde niet m'n grens op te zoeken.

Qua prijs is een setje Metzeler TD en Conti RaceAttack vrijwel gelijk overigens.
Ik rijdt ook met Race Attacks en heb hier het volste vertrouwen in. Overigens zijn ze vorig jaar nog vernieuwd (Race Attack 2) dus de laatste technieken.
 
Om de 1 of andere reden hoor je weinig mensen die met Conti rijden.

Vooral veel Pirelli, maar ook de andere merken hoor je wel regelmatig voorbij komen (muv Michelin)
 
Na lang wikken en wegen, prijzen vergelijken, nachtje over slapen (meerdere nachten) en overleg met de baas thuis, toch maar besloten om weer Conti RaceAttack aan te schaffen.
Dus de baas maakte min of meer de beslissing door te zeggen: Je hebt vertrouwen in de Conti's en jij hebt vertrouwen nodig, om snel (lees: minder langzaam) te zijn. Waarom dan een hoop geld uitgeven aan banden waarvan je niet weet of je die fijn vind?
Soms heeft ze wel eens slimme opmerkingen....

Heb vorig jaar meerdere dagen met Pirelli SC2 achter gereden, maar vond de band teveel bewegen.

Op 12 april overigens met Pirelli SP gereden, ivm het wel erg koude weer.
Deden het goed, maar durfde niet m'n grens op te zoeken.

Qua prijs is een setje Metzeler TD en Conti RaceAttack vrijwel gelijk overigens.
Daarom stel ik soms ook vragen aan haar en zegt ze dat ze er niets van weet maar dat leidt toch vaak tot inzichten.

Ik weet niet hoe snel en soepel je rijdt maar supercorsa sp v3 zijn meer dan goed genoeg om in de bijna snelste groep te rijden.

Maandag ga ik met de gsxr 600 op Mettet rijden en ik ben blij dat de sp's er nog onder liggen want de dag begint heel fris. (5 graden)

Met conti heb ik alleen ervaring op straat banden en die is gewoon goed, zeer stabiel en duidelijke grens. (voor mij sturen ze te traag persoonlijk maar ik heb graag een beetje nervositeit.)
 
Om de 1 of andere reden hoor je weinig mensen die met Conti rijden.

Vooral veel Pirelli, maar ook de andere merken hoor je wel regelmatig voorbij komen (muv Michelin)
Dit ligt ook aan Conti zelf, voor de nieuwe Race Attack2 wordt echt 0 reclame gemaakt en er zijn zowat geen reviews te vinden. Ik heb ze puur op de gok gekocht en ben er zeer over te spreken.
 
Dit ligt ook aan Conti zelf, voor de nieuwe Race Attack2 wordt echt 0 reclame gemaakt en er zijn zowat geen reviews te vinden. Ik heb ze puur op de gok gekocht en ben er zeer over te spreken.
Klopt, doodzonde. Zeker als ze de banden net iets voordeliger als de gevestigde orde (Pirelli/Metzeler) kunnen aanbieden zie ik een grote groep potentiële klanten.

Maar racen heeft niet hun focus.
 
Daarom stel ik soms ook vragen aan haar en zegt ze dat ze er niets van weet maar dat leidt toch vaak tot inzichten.

Ik weet niet hoe snel en soepel je rijdt maar supercorsa sp v3 zijn meer dan goed genoeg om in de bijna snelste groep te rijden.

Maandag ga ik met de gsxr 600 op Mettet rijden en ik ben blij dat de sp's er nog onder liggen want de dag begint heel fris. (5 graden)
Niet bijna, maar met de SP V3's kun je ook in de snelste groep gewoon erg hard rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan