Circuitbanden-Topic

Terug van Mettet was het dagje wel.
Elke sessie in elke groep gebeurde er wel meerdere crashes.
Heeft ook niet echt vertrouwen.
Vooral eerste rechtse zeer veel slachtoffers.
2e sessie met rosso Corsa 2 1.13.0 gereden.
De voorband is echt super.
De achterste vond ik soms wat minder die ben ik ook een paar keer kwijt geweest bij op het gas gaan.
Na middag slicks erop maar toen het net goed begon te gaan in sessie 5 zware crash met meerdere rijders in de snelste bocht
En hoop olie op de baan lag er bijna bij...
Dan maar besloten om de laatste sessie niet te rijden en in een stuk naar huis te gaan.
1.12.4 gereden in sessie 5 ben ik blij mee bijna 2 seconden langzamer dan pb maar om sinds september niet meer gereden te hebben en slechte grip omstandigheden boven eigen verwachtingen.

Die linkse knik voor het rechte stuk 🤔
Bij sommige organisaties mag daar niet meer ingehaald worden...
 
Ik heb het niet zien gebeuren...
Maar ik vermoed dat de eerste gevallen is over zen eigen olie toen het blokje plof deed en diegene die er kort achter kwamen waren te laat met reageren of konden niets zien...
Ik zag gelukkig rood en minderde gas en stak men hand uit om achter komende rijders te waarschuwen.
Net op dat moment brak men achterband een heel stuk uit ik ben rechtop gebleven maar wel stukje naast de baan moeten rijden na die zwieper die men motor maakte heb het op film.
Inhalen mag idd niet daar ook niet met deze organisatie van vandaag.(trackdays).
Vond het wel goed dat ze niet bij minste valpartij rood vlaggen anders had ik amper gereden vandaag met al die crashes.
 
Zo ,daar ben je goed weggekomen. 🤗
Ik heb er (intertrack) de 14e geboekt,ik hoop dat het dan wel wat warmer is..
 
Veel kouder dan vandaag kan haast niet denk ik half mei haha.
Veel plezier ik wil er ook wel nog 1-2 keer rijden dit jaar in september ook dag geboekt met trackdays.
En tussendoor als ik vrij kan krijgen met werk nog eentje bij circuitfun ook.
 
Ik herken het helemaal,ik heb ook een enorme schurfthekel aan wielen wisselen.
Toevallig gisteren eens vaste wielbussen (triumph daytona 675 heeft 4 losse,de idioten),en een werkstoeltje bestelt om het wat makkelijker te maken.

Verder is "wat miezeren" open voor vrije interpretatie .

Laat ik het zo zeggen : circuit zolder 2018 ,een graad of 10 ,vochtige lucht,3 druppels per vierkante meter.Slicks.
Eerste linkse ,in opwarm ronde ,lig je ineens op je plaat in de grindbak ,voor ik goed en wel vloekend opstond schoven er,er 2 ,eveneens de grindbak in. 🥺

Moraal van het verhaal...................🤔
Moraal van het verhaal is duidelijk. 😉👍
 
Bij 160/60 staat er 2.0 bar koud.

Wat voor ornde tijd draai je ongeveer ? of is het de eerste keer ? want dan rijd je vast met voorrijder en zou ik zelf lekker 2.3 voor en achter aan houden

Klein beetje ervaring, diverse keren in Lelystad gereden en 3e keer in Assen, vorige keer had ik 2.16 in Assen.
 
Goedenavond, zou ik jullie expertise kunnen inschakelen?

Na twee dagen Zandvoort afgelopen zondag en maandag ontwikkelde zich langzaam een streep aan de rechterkant van de nieuw omgelegde K2 achterband.

Voordat ik verder ga even wat achtergrond:
Buitentemperatuur vooral 's ochtends koud rond 5 graden en een paar graden warmer in de middag.
Met bandenwarmers druk in de ochtend op 1.9 voor vertrek en bij aankomst 1.9. Druk in de middag verlaagd naar 1.8. Wederom 1.8 bij aankomst.
Rondetijden 1.57-1.58.

Na anderhalve dag (veel te laat) heb ik de compressie achter zachter gezet met hulp van een verenspecialist, waarna de rit soepeler liep (en ik niet meer af en toe weggleed, om een of andere reden vooral in de Renaultbocht). Vergelijk foto links (zeer harde compressie), en foto rechts twee sessies later na het afstellen.

links voor afstellen, rechts na.jpg


Nu vraag ik me af of naast de vering wellicht de bandkeuze een rol heeft gespeeld gelet op de omstandigheden?

Over een aantal weken zit ik twee dagen op Assen (hopelijk warmer) en gelet op de beruchte vreetspoor die het circuit op de achterband kan achterlaten zou ik er misschien verstandig aan doen een andere compound te kiezen. Wat denken jullie?

Voor zit ook K2 en die ziet er overigens prima uit.
 
Goedenavond, zou ik jullie expertise kunnen inschakelen?

Na twee dagen Zandvoort afgelopen zondag en maandag ontwikkelde zich langzaam een streep aan de rechterkant van de nieuw omgelegde K2 achterband.

Voordat ik verder ga even wat achtergrond:
Buitentemperatuur vooral 's ochtends koud rond 5 graden en een paar graden warmer in de middag.
Met bandenwarmers druk in de ochtend op 1.9 voor vertrek en bij aankomst 1.9. Druk in de middag verlaagd naar 1.8. Wederom 1.8 bij aankomst.
Rondetijden 1.57-1.58.

Na anderhalve dag (veel te laat) heb ik de compressie achter zachter gezet met hulp van een verenspecialist, waarna de rit soepeler liep (en ik niet meer af en toe weggleed, om een of andere reden vooral in de Renaultbocht). Vergelijk foto links (zeer harde compressie), en foto rechts twee sessies later na het afstellen.

Bekijk bijlage 1628276

Nu vraag ik me af of naast de vering wellicht de bandkeuze een rol heeft gespeeld gelet op de omstandigheden?

Over een aantal weken zit ik twee dagen op Assen (hopelijk warmer) en gelet op de beruchte vreetspoor die het circuit op de achterband kan achterlaten zou ik er misschien verstandig aan doen een andere compound te kiezen. Wat denken jullie?

Voor zit ook K2 en die ziet er overigens prima uit.
Band ziet eruit alsof deze kapotgetrokken is.
Als je het mij vraagt neigt het sterk naar cold tear... band koelt in de beginfase (start van de sessie) teveel af vanwege koude omgevingstemperatuur en asfalt. Uiteindelijk warmt deze wel terug op door het rijden, maar omdat je recht uit de warmers vertrekt (en dus gelijk gaat aanzetten) trek je alsnog de band stuk..

mijns inziens had een andere keuze van compound/band wellicht geholpen. (K3 oid)
 
17 Mei zit ik zelf op Assen. Ga voorlopig vertrekken met een K3 achter en een K2 voor.
(Al zijn dan de voorspellingen kwa temperatuur wel een stuk gunstiger +/- 19 à 20 graden)
 
Bedankt voor de waardevolle info! En de conclusie lijkt me vrij helder na het lezen van jullie antwoorden.

Omdat ik nog voorband overheb overweeg ik met de huidige weersvooruitzichten voor nu een K3, maar de TD's kennen haast te veel voordelen om ze niet uit te proberen.

Ik zal het idee om er K2 onder te leggen in het vervolg laten liggen zolang er nog steeds Glühwein op de markten geschonken wordt.
 
13 mei heb ik mijn TOMS curcus het weer lijkt niet echt goed.
Wil dus een regenset halen nu twijfel ik tussen een gebruikte set of een nieuwe set te halen.

Wat is jullie mening over gebruikte regenbanden zie regelmatig “discussies” op Facebook groepen er over.
 
Laatst bewerkt:
14 mei heb ik mijn TOMS curcus het weer lijkt niet echt goed.
Wil dus een regenset halen nu twijfel ik tussen een gebruikte set of een nieuwe set te halen.

Wat is jullie mening over gebruikte regenbanden zie regelmatig “discussies” op Facebook groepen er over.
Ik zou een dagje eerder gaan :9 TOMS is 13 mei (Hemelvaart)
Zie je daar :t Ga zelf ook dan voor TOMS
 
2:30 moet te halen zijn toch?
Ik heb nog een intermediate achter 180 breed voor weinig mocht iemand willen. Helaas regende het deze week ook al flink, dus de goedkope setjes zijn van alle marktplaatsen af.
 
13 mei heb ik mijn TOMS curcus het weer lijkt niet echt goed.
Wil dus een regenset halen nu twijfel ik tussen een gebruikte set of een nieuwe set te halen.

Wat is jullie mening over gebruikte regenbanden zie regelmatig “discussies” op Facebook groepen er over.
Het is meer een veiligheidscursus, startjes oefenen, zithouding.
Ik zou mij geen grote zorgen maken als je gewone goede banden hebt.
De instructeur past zijn snelheid aan de groep aan.
Ook hele langzame rijders kregen vorige week gewoon een certificaat. O-)
Ik moest mij ook niet concentreren op de snelheid.. was ondergeschikt.
 
Het is meer een veiligheidscursus, startjes oefenen, zithouding.
Ik zou mij geen grote zorgen maken als je gewone goede banden hebt.
De instructeur past zijn snelheid aan de groep aan.
Ook hele langzame rijders kregen vorige week gewoon een certificaat. O-)
Ik moest mij ook niet concentreren op de snelheid.. was ondergeschikt.
Zitten Bridgestone R11 onder 1 dag oud dat zit wel goed, alleen even ivm als het wel gaat regenen.
 
Met een TOMS cursus ben je prima af met een paar straatbanden...........als je die hebt.
Mocht het echt met bakken naar beneden komen, zal de voorrijder het tempo laten zakken.

JIJ moet laten zien dat je snapt wat racelijnen zijn, hoe je in een racesituatie met elkaar omgaat en kennis hebt van vlaggen (en eventueel procedures) en dus niet als een dolle mina rondstuitert of zoals onderstaande start ging.
Klein voorbeeld is bv hoe kan ik veilig de pitsstraat in rijden........en zo zijn er allerlei scenario's waarbij je moet laten zien dat je het snapt.
Snelheid en ronderecords hebben niets met de TOMS te maken.


 
Wat adviseren jullie voor band in de regen? Heb een regenset wielen maar de achterband is van 2015 dus die toch maar wisselen. Heb nog geen ervaring met regenbanden en rijd maar aantal dagen per jaar, dus heel veel zullen ze hopelijk niet gebruikt worden. Wat dat betreft zoek ik een wat goedkopere band. Is voor een r1 2003.

Zat te kijken en kan deze tegen. Zou zo'n intermediate niet handiger zijn.

En mocht iemand een recente gebruikte band verkopen die nog goed is, dan ben ik ook zeker geïnteresseerd.

Screenshot_20210508-183949_Chrome.jpg
 
De kans dat een intermediate band van pas komt voor een amateurrijder is volgens mij niet heel groot. Het gebruikswindow is erg klein. Ik zou voor een echte regenband gaan. Als je alleen een achterband nodig hebt is dat goedkoper dan een dag inschrijving. En regenrijden is echt heel erg gaaf, al moet het je wel liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan