Circuitbanden-Topic

Vraag maar hoe de IDM 1:41 rijdt, met dezelfde randjes ;)
Dat is misschien nog wel een betere vraag...

Die supercorsa 180/60 zijn echt heel rond/hoog.
Dat valt ook wel mee toch? Ik heb er 3 seizoenen mee gereden onder een 600RR, maar ondanks een laf tempo ging het randje er wel af, vandaar mijn verbazing...

Puur band / geometrie dingetje.

als hij die achterband wel tot de rand rijd komt hij niet meer aan de 1.58
Als in: platter door de bocht = langzamere rondetijden? Wat is de theorie daarachter? (Oprechte vraag, ik probeer al jaren harder rond te gaan zonder al teveel succes helaas..)
 
Grondspeling, zoals hij zelf al aangeeft ;)

Los daarvan zit je met een 600(/750) volgens mij vaak met de voorband wel tot de rand maar dan achter nog niet helemaal ( bij hoger tempo waarschijnlijk wel )
Bij een 1000 e.d. heb je meer vermogen en smeer je de band meer uit en kom je achter makkelijk tot de rand terwijl er voor nog over is.

Fijn dat je het zo op pakt trouwens, blijft soms lastig om het in te schatten zonder elkaar te zien.
 
Grondspeling, zoals hij zelf al aangeeft ;)

Los daarvan zit je met een 600(/750) volgens mij vaak met de voorband wel tot de rand maar dan achter nog niet helemaal ( bij hoger tempo waarschijnlijk wel )
Bij een 1000 e.d. heb je meer vermogen en smeer je de band meer uit en kom je achter makkelijk tot de rand terwijl er voor nog over is.

Fijn dat je het zo op pakt trouwens, blijft soms lastig om het in te schatten zonder elkaar te zien.
Ja ok, fair enough, maar als je de stepjes hoger zou zetten, gaat die vlieger niet meer op en zou je dus platter = harder (kunnen) gaan? Maar als ze in het IDM 1:41 rijden met deze randjes (dus relatief weinig hellingshoek?), snap ik het dus weer niet...🤔

Waarschijnlijk zit de hoofdoorzaak van mijn tempo probleem dan in de voorband denk ik. Op mijn (wijlen) 600RR had ik voor ongeveer even veel ongebruikt rubber als op de film van Bas, misschien zelfs wel iets meer, maar achter niks over (en kuipen over het asfalt dus veel meer hellingshoek zat er ook niet echt in denk ik). Op mijn huidige 1000 vóór hetzelfde, achter ook het randje eraf (maar 200/60, dus niet helemaal te vergelijken), maar nog steeds geen tempo om over naar huis te schrijven. Zit de truc dan in harder inremmen, minder hellingshoek (en dus lagere bochtensnelheid?), maar harder uitaccelereren (wat theoretisch zou moeten kunnen ivm minder hellingshoek)?
 
Ik denk het ;)
Zo laat mogelijk in de ankers, zo lang mogelijk doorremmen en zo vroeg mogelijk op het gas zeggen ze..

Ik kan er verder weinig over zeggen, rij zelf 1.57 op assen. De achterband wel tot de rand.. dat dan weer wel
 
Dat is misschien nog wel een betere vraag...


Dat valt ook wel mee toch? Ik heb er 3 seizoenen mee gereden onder een 600RR, maar ondanks een laf tempo ging het randje er wel af, vandaar mijn verbazing...


Als in: platter door de bocht = langzamere rondetijden? Wat is de theorie daarachter? (Oprechte vraag, ik probeer al jaren harder rond te gaan zonder al teveel succes helaas..)
Als je rondetijden niet snel zijn en je hebt geen randen meer over dan is je zithouding waarschijnlijk niet goed.
Een tip die ik gekregen heb bij mijn coaching de laatste keer is om later en sneller op hellingshoek te gaan.
Dus de motor snel plat gooien en vroeger rechtzetten zodat je minder lang op hellingshoek zit.
De juiste rijlijnen scheelt ook al veel.
 
Exact, de focus van heel veel track day rijders ligt bij zo plat mogelijk. Niet bij zo snel mogelijk rond gaan. Is ook niet gek, je betaald en hoop geld om eindelijk lekker bochtjes te kunnen draaien. Terwijl het is veel sneller om alleen maar op de rechte stukken te focussen.

Bochten zijn noodzakelijk goed, om van recht stuk naar recht stuk te komen.

-Edit: Voor 11 augustus heb ik een SC1 achter. Ik hoop ook nog een handjevol pk's te hebben gevonden, ben beneuwd hoe die band tekent :)
 
Laatst bewerkt:
Plat is niet mijn doel hoor jongens, hooguit een manier om zo snel mogelijk rond te gaan (een dat lijkt dus slecht te werken...). Mijn zithouding is zeker niet perfect, maar ook weer niet zo slecht dat dat me 5 seconde op een rondje kost zou ik zeggen (en dat moet er zeker nog af kunnen op Zandvoort, op Assen zelfs het dubbele). Ik zou wat platter op de tank moeten liggen en m'n bovenlichaam verder de bocht in moeten hangen denk ik (probeer ik overigens op te letten, maar valt nog niet mee om jezelf te veranderen😅). Aanvullingen uiteraard welkom, voor referentie:

In het verleden meerdere dagen met Racing School Europe gereden en niet zoveel commentaar gehad op lijnen (maar genoeg over zithouding (incl verkeerd vasthouden van de gashendel, maar ik kan er écht niet aan wennen om dat op de voorgeschreven manier te doen, dat zie je me op de foto dus ook nog verkeerd doen), te plat door de bocht, te weinig trailbraking etc, alwaar ik allemaal aan probeer te werken en hoewel ik het idee heb dat die dingen beter gaan, blijven m'n tijden stabiel, tot mijn grote irritatie).

Maargoed, we dwalen behoorlijk af van circuitbanden, dus ik hoop niet dat de mods boos worden. 🤓
 
Hey allen, vraagje tussendoor. Mijn Blade heeft volgens de specificaties een 190/50 achterband nodig. Ik twijfel of ik misschien wil overstappen van straatbanden naar slicks en was naar de Racetec TD aan het kijken maar die lijkt alleen in 190/55 geleverd te worden. Is dat een issue? die 5mm hoogte?
 
Het getal /50 of /55 geeft een percentage of verhouding aan, dus geen mm.
Bij een Metzeler is het verschil tussen een 190/50 en een 190/55 20mm in omtrek, dus de motor staat één cm hoger op een /55 band.

Maar als je nu een 190/50 van Michelin of Bridgestone hebt, kan het verschil weer anders zijn.

Ik weet niet of je het merkt. Toen ik van 180/55 naar 180/60 ging heb ik mijn schokbreker korter gemaakt. Dat heft het meeste verschil weer op en toen merkte ik niets.
 
Het getal /50 of /55 geeft een percentage of verhouding aan, dus geen mm.
Bij een Metzeler is het verschil tussen een 190/50 en een 190/55 20mm in omtrek, dus de motor staat één cm hoger op een /55 band.

Maar als je nu een 190/50 van Michelin of Bridgestone hebt, kan het verschil weer anders zijn.

Ik weet niet of je het merkt. Toen ik van 180/55 naar 180/60 ging heb ik mijn schokbreker korter gemaakt. Dat heft het meeste verschil weer op en toen merkte ik niets.
Oke dus dat is geen belemmering. Hoogstens even kijken of ik de schokbreker preload wilt aanpassen?
 
Ik zou effe niks doen en er eerst mee gaan rijden.
De motor staat nu meer op "de neus" met de kans dat ie beter stuurt en wat instabieler op hoge snelheid wordt.
Dat laatste hoeft echter niet.
 
Hey allen, vraagje tussendoor. Mijn Blade heeft volgens de specificaties een 190/50 achterband nodig. Ik twijfel of ik misschien wil overstappen van straatbanden naar slicks en was naar de Racetec TD aan het kijken maar die lijkt alleen in 190/55 geleverd te worden. Is dat een issue? die 5mm hoogte?
Wel even controleren of je motor de ruimte biedt voor de grotere band en dat hij bijvoorbeeld niet tegen een spatboard aanschuurt.
 
Ik zou effe niks doen en er eerst mee gaan rijden.
De motor staat nu meer op "de neus" met de kans dat ie beter stuurt en wat instabieler op hoge snelheid wordt.
Dat laatste hoeft echter niet.
Hij is laatst bij Hyperpro geweest waar ze nieuwe schokbreker hebben geplaatst en afgesteld. Daarna nog een circuitdag gedaan en vond hem prima rijden dus ik hou de afstelling graag zoals hij is.

Maar goed afstelling is altijd een beetje rommelen wat goed voelt. Mogelijk dat andere banden, en dan vooral overgang naar slicks, weer een andere afstelling vraagt
 
@Flurpsel als je de mogelijkheid hebt kun je beter de lengte van de schokbreker aanpassen (soms zit er een spacer, soms heeft de shock zelf lengte-aanpassing) in plaats van de preload.

Wat @downsider zegt is ook een prima aanpak. Eerst proberen, wordt de motor echt te nerveus of instabiel naar je zin, dan aanpassen.

Haha, edit: het was niet @Worldbeater met het goede advies om eerst te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Hij is laatst bij Hyperpro geweest waar ze nieuwe schokbreker hebben geplaatst en afgesteld. Daarna nog een circuitdag gedaan en vond hem prima rijden dus ik hou de afstelling graag zoals hij is.

Maar goed afstelling is altijd een beetje rommelen wat goed voelt. Mogelijk dat andere banden, en dan vooral overgang naar slicks, weer een andere afstelling vraagt
Het laatste wat je moet gaan doen is aan al die schroeven en knoppen draaien.😅

Zoek het eerst in de bandenspanning, als een band dan nog lelijk blijft tekenen moet er wellicht wat versteld worden.
De basis heb je voor elkaar, je ben bij hyperpro geweest.😋(of welke vering specualist dan ook)

Als je wil weten wat je band precies doet:
 
Het laatste wat je moet gaan doen is aan al die schroeven en knoppen draaien.😅

Zoek het eerst in de bandenspanning, als een band dan nog lelijk blijft tekenen moet er wellicht wat versteld worden.
De basis heb je voor elkaar, je ben bij hyperpro geweest.😋(of welke vering specualist dan ook)

Als je wil weten wat je band precies doet:
Geloof het of niet eh maar een vering specialist kan de vering niet optimaal zetten als hij je rijstijl niet kent/gezien heeft.
Het enigste dat hij kan doen is een basis afstelling maar afhankelijk van je tempo en rijstijl moet je vering anders.
 
Geloof het of niet eh maar een vering specialist kan de vering niet optimaal zetten als hij je rijstijl niet kent/gezien heeft.
Het enigste dat hij kan doen is een basis afstelling maar afhankelijk van je tempo en rijstijl moet je vering anders.
I know, maar volgens mij moet je al echt een goed tempo rijden voordat die specifieke setting nodig is. Daarnaast moet je ook nog is snappen wat die verstelling gaat brengen

Je ziet vaak genoeg gebeuren dat men vluchtig aan knoppen begint te draaien omdat een band een spoortje toont terwijl de bandenspanning gewoon te hoog of te laag staat.
 
I know, maar volgens mij moet je al echt een goed tempo rijden voordat die specifieke setting nodig is. Daarnaast moet je ook nog is snappen wat die verstelling gaat brengen

Je ziet vaak genoeg gebeuren dat men vluchtig aan knoppen begint te draaien omdat een band een spoortje toont terwijl de bandenspanning gewoon te hoog of te laag staat.
Neuh hoor, ik bijvoorbeeld heb graag dat een motor NIET neutraal stuurt maar in de bocht valt.
Daarvoor heb je een andere geometrie nodig.
Sommige mensen hebben liever een motor die heel stabiel blijft ipv zoals bij mij.

Als je de standaard waarden noteert en maar 1 klik verdraaid en opschrijft of het positief of negatief is kan je al heel ver geraken.
 
Mijn motor is ook afgesteld door Hyperpro in 2019.
Bas en zijn collega in Alphen luisteren heel goed en komen met een hele goede standaard afstelling. Paul in Werkendam was ook altijd top.
Sinds vorig jaar mag ik in de snelste groep rijden (minst langzame rijder vorige groep) en ben daar ook dit jaar niet uitgekickt. :+
De motor is nog verreweg van de beperkende factor; bandenslijtage ultiem netjes; over de vering helemaal niets te klagen. :]
 
Mijn motor is ook afgesteld door Hyperpro in 2019.
Bas en zijn collega in Alphen luisteren heel goed en komen met een hele goede standaard afstelling. Paul in Werkendam was ook altijd top.
Sinds vorig jaar mag ik in de snelste groep rijden (minst langzame rijder vorige groep) en ben daar ook dit jaar niet uitgekickt. :+
De motor is nog verreweg van de beperkende factor; bandenslijtage ultiem netjes; over de vering helemaal niets te klagen. :]
Zelfde verhaal hier, ik heb mijn voorvork door Hyperpro in Alphen laten doen (lekker makkelijk, woon zelf in Alphen) tot nu toe niets aan versteld. Heb wel eens gevraagd naar een upgrade voor de achterschok, maar na wat overleg hoe de motor voelde en hoe de band er uit zag werd met dat afgeraden.

Rij zelf dus met hyperpro veren voor, afgesteld door hen, en volledig std '10 ZX10R schokbreker.
 
Gewoon rijden, en als je tegen een probleem aan loopt kun je altijd nog gaan klooien aan de vering. Ik rem steeds later voor de Audi S op Zandvoort en mijn fiets begint ondanks de slipperclutch nu wel echt licht te worden achter. Het loopt daar behoorlijk bergaf, dat komt waar ik rij verder nergens voor. Mijn banden slijten verder prima, dus ik laat het lekker zo :] .
 
  • Leuk
Waarderingen: PimS
Gewoon rijden, en als je tegen een probleem aan loopt kun je altijd nog gaan klooien aan de vering. Ik rem steeds later voor de Audi S op Zandvoort en mijn fiets begint ondanks de slipperclutch nu wel echt licht te worden achter. Het loopt daar behoorlijk bergaf, dat komt waar ik rij verder nergens voor. Mijn banden slijten verder prima, dus ik laat het lekker zo :] .
Met hard remmen win je niets.
Gecontroleerd en diep de bocht in wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan