Circuitbanden-Topic

Dank voor de input allemaal! Denk dat het beste is om de nieuwe voorband te monteren en met de Road 5 achteraan een eerste trackday te doen, er zullen wel nog genoeg andere kosten komen :') Kan deze dan ook alletwee nog oprijden op straat en dan ineens voor een volledig nieuw setje gaan. 8-)
 
Michelin Pilot Road, prima circuit banden :+

1712146003828.png
 
Achterband dan. :Y

13 mei op Zandvoort ga ik ook op S22 rijden. :o
Zondag een oude Kawa opgehaald en de banden zijn nog zeker 85%.
Er is alleen groep 1-3 dus geen bandenwarmers en slicks.
De BMW is er sowieso te snel.
Ik vind het wel spannend terug in de tijd.

De bandenspanning moet ik ook nog even opzoeken. Daar is nog wel gelegenheid voor. :+
Toevallig had ik er laatst al even naar gezocht en het volgende in mijn notities gekrabbeld.. :Y

S22/S23 bandendruk:
Website *geven aan puur indicatie:
V: 2.3Koud
A: 1.7Koud
Link

S22/S23 bandendruk:
Forum ervaring: warmers @ 60graden
V: 2.4/2.5* warm (niet onder 2.3 gaan)
A: 2.2 warm bij koel weer / tot 2.0 warm bij heet weer
 
Toevallig had ik er laatst al even naar gezocht en het volgende in mijn notities gekrabbeld.. :Y

S22/S23 bandendruk:
Website *geven aan puur indicatie:
V: 2.3Koud
A: 1.7Koud
Link

S22/S23 bandendruk:
Forum ervaring: warmers @ 60graden
V: 2.4/2.5* warm (niet onder 2.3 gaan)
A: 2.2 warm bij koel weer / tot 2.0 warm bij heet weer
Zo laag had ik koud niet verwacht.
Maar ik ben qua straatbanden Pirelli Corsa Rosso II, Rosso IV en Metzeler M9RR gewend van seizoen 2022.

Na een jaartje slicks en bandenwarmers begeeft mijn gevoel zich op glad ijs met deze banden en geen warmers. :+

Maar hier al eens gepost dat er een oude Blade geweldig rond ging op Assen met de S22 tijdens het vrijrijden in de TOMS cursus. :Y
 
Tot een tijd van ongeveer twee minuten zeggen ze in de scène. :+

Maar bij 2.30 achter wel eerder op straatspanning dan laag. :Y
 
Toevallig had ik er laatst al even naar gezocht en het volgende in mijn notities gekrabbeld.. :Y

S22/S23 bandendruk:
Website *geven aan puur indicatie:
V: 2.3Koud
A: 1.7Koud
Link

S22/S23 bandendruk:
Forum ervaring: warmers @ 60graden
V: 2.4/2.5* warm (niet onder 2.3 gaan)
A: 2.2 warm bij koel weer / tot 2.0 warm bij heet weer
Ik had het ook al eens uitgezocht en kwam tot ongeveer dezelfde waardes als hierboven. Wat ik had gevonden was van iemand die ze recent heeft getest en daar een review over had geschreven.

1000041036.jpg
 
Een vriend van mij rijd met s22 onder z’n superduke 1;53 op zolder met een bandendruk van 2,0 achter 2,1 voor koud. Keurige slijtage en hij voelt z’n banden nog niet glijden.
 
Een vriend van mij rijd met s22 onder z’n superduke 1;53 op zolder met een bandendruk van 2,0 achter 2,1 voor koud. Keurige slijtage en hij voelt z’n banden nog niet glijden.
Ik rijd zelf net onder de 1:50 op Zolder en ga ze eind Mei eens uitproberen op Zolder. Als ik het moet geloven zouden ze er zelfs “dik” onder de 1:45 mee moeten kunnen rijden met de juiste omstandigheden. We gaan het wel zien, ik zal t.z.t. wel even een update schrijven voor de geïnteresseerde. :t
 
Maar je weet nooit of je bepaalde stukken op een tempo van 1.40 zit om maar een voorbeeld te geven.
En een Duke 790 of een S1000RR op het gas..
Bij de M9RR merkte ik sneller uitbreken t.o.v. Supercorsa's/ Rosso II /Rosso IV. :)
Wel beter in intermediate omstandigheden.
 
Maar je weet nooit of je bepaalde stukken op een tempo van 1.40 zit om maar een voorbeeld te geven.
En een Duke 790 of een S1000RR op het gas..
Bij de M9RR merkte ik sneller uitbreken t.o.v. Supercorsa's/ Rosso II /Rosso IV. :)
Wel beter in intermediate omstandigheden.
Zeker waar, het vermogen van die RR's is sowieso zwaar voor de bandjes :9. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Een vriend van mij rijd met s22 onder z’n superduke 1;53 op zolder met een bandendruk van 2,0 achter 2,1 voor koud. Keurige slijtage en hij voelt z’n banden nog niet glijden.
Aan de voorband wijzig je weinig tot niets op het circuit qua bandenspanning.
De achterband warmt bij een Superbike met name op door de heftige acceleratie.

Ik hoop dat hij een goede meter heeft met de afwijking de goede kant op want 2,1 bar is best laag.
(En met de verkeerde tolerantie of een buitje tussendoor is dat dan wellicht onder de twee bar)
Aggressief op de rem en met trailbraking zou dat zomaar ten koste kunnen gaan van de stabiliteit en resulteren in een valpartij over de voorkant.
Dat grensbereik wordt kleiner met te weinig lucht in de voorband. :)
 
Aan de voorband wijzig je weinig tot niets op het circuit qua bandenspanning.
De achterband warmt bij een Superbike met name op door de heftige acceleratie.

Ik hoop dat hij een goede meter heeft met de afwijking de goede kant op want 2,1 bar is best laag.
(En met de verkeerde tolerantie of een buitje tussendoor is dat dan wellicht onder de twee bar)
Aggressief op de rem en met trailbraking zou dat zomaar ten koste kunnen gaan van de stabiliteit en resulteren in een valpartij over de voorkant.
Dat grensbereik wordt kleiner met te weinig lucht in de voorband. :)
Voor hem voelt het goed. Hij is een erg sterke remmer (vergeleken met mij, maar dat zegt niks 🤣) en hij voelt zich er goed bij. Het zijn koude temperaturen trouwens. Dus warm zal het wel iets hoger liggen. Hij heeft voor dit jaar banden warmers gekocht. Dus 12 april eens kijken op zolder. Ik rijd trouwens met mijn metzelers ook 2,1 bar achter en 2.3 bar voor, warm. En dat werkt voor mij nu ook. Al ligt het natuurlijk aan veel factoren zoals net al gezegd werd. Ik denk ook dat gewicht van de jockey er ook wat mee te maken heeft. Ik met het lichaam van een god (Boeddha) zal wat meer van m’n banden vragen als iemand met het statuur van Dani Pedrossa.
 
Voor hem voelt het goed. Hij is een erg sterke remmer (vergeleken met mij, maar dat zegt niks 🤣) en hij voelt zich er goed bij. Het zijn koude temperaturen trouwens. Dus warm zal het wel iets hoger liggen. Hij heeft voor dit jaar banden warmers gekocht. Dus 12 april eens kijken op zolder. Ik rijd trouwens met mijn metzelers ook 2,1 bar achter en 2.3 bar voor, warm. En dat werkt voor mij nu ook. Al ligt het natuurlijk aan veel factoren zoals net al gezegd werd. Ik denk ook dat gewicht van de jockey er ook wat mee te maken heeft. Ik met het lichaam van een god (Boeddha) zal wat meer van m’n banden vragen als iemand met het statuur van Dani Pedrossa.
Ik had onlangs een voorwiel klapper en het was niet de eerste.
Dat wil je gewoon niet.
Dus nogmaals;
Dat grens bereik wordt kleiner met te weinig lucht in de voorband.

De cracks vertellen ook een normale tot nauwelijks lagere spanning in de voorband.
Safety issue. Red Alert. :)

Nu gaan er hier wel Öhlins cartridges in.
Misschien dat het scheelt. :+

Jouw 2,3 bar is natuurlijk prima.
Een extra tiende bij die Superduke op 2,1 bar scheelt ook niet veel maar wellicht net iets.
(edit. zie staatje verderop, het valt mee met de afwijking)
 
Laatst bewerkt:
Ik had onlangs een voorwiel klapper en het was niet de eerste.
Dat wil je gewoon niet.
Dus nogmaals;
Dat grens bereik wordt kleiner met te weinig lucht in de voorband.

De cracks vertellen ook een normale tot nauwelijks lagere spanning in de voorband.
Safety issue. Red Alert. :)

Nu gaan er hier wel Öhlins cartridges in.
Misschien dat het scheelt. :+

Jouw 2,3 bar is natuurlijk prima.
Een extra tiende bij die Superduke op 2,1 bar scheelt ook niet veel maar wellicht net iets.
(Maar 2,2-2,4 is normaal)
Nee je voorwiel kwijtraken wil niemand. Ik ga het doorgeven.
 
Aan de voorband wijzig je weinig tot niets op het circuit qua bandenspanning.
De achterband warmt bij een Superbike met name op door de heftige acceleratie.

Ik hoop dat hij een goede meter heeft met de afwijking de goede kant op want 2,1 bar is best laag.
(En met de verkeerde tolerantie of een buitje tussendoor is dat dan wellicht onder de twee bar)
Aggressief op de rem en met trailbraking zou dat zomaar ten koste kunnen gaan van de stabiliteit en resulteren in een valpartij over de voorkant.
Dat grensbereik wordt kleiner met te weinig lucht in de voorband. :)
2.1v koud is ongeveer 2.4-2.5bar warm. Kan zelfs 2.6 worden als er doorheen de dag niet naar gekeken wordt.
M'n ervaring met de s22 was dit: 2.4bar vooraan heet, net van het circuit.
2.2 bij koud weer warm net van de baan of 2.0bar heet als het 30+ graden is met 45+ baantemperatuur.

Voor hem voelt het goed. Hij is een erg sterke remmer (vergeleken met mij, maar dat zegt niks 🤣) en hij voelt zich er goed bij. Het zijn koude temperaturen trouwens. Dus warm zal het wel iets hoger liggen. Hij heeft voor dit jaar banden warmers gekocht. Dus 12 april eens kijken op zolder. Ik rijd trouwens met mijn metzelers ook 2,1 bar achter en 2.3 bar voor, warm. En dat werkt voor mij nu ook. Al ligt het natuurlijk aan veel factoren zoals net al gezegd werd. Ik denk ook dat gewicht van de jockey er ook wat mee te maken heeft. Ik met het lichaam van een god (Boeddha) zal wat meer van m’n banden vragen als iemand met het statuur van Dani Pedrossa.
Beter is sowieso om bandendruk warm te meten. Een koude meting is "goed" voor op straat. (Ook al is het daar ook beter om naar de warme drukken te kijken maar dat is veel moeilijker door wisselende omstandigheden)
 
Even een test opgezocht van enkele jaren geleden.
Het blijkt gelukkig wel mee te vallen met het verschil in de voorgeschreven waarde bij de S22.
Maar ik blijf zeggen: pas op met experimenten met de spanning in de voorband.
Doe er geen grote stappen mee ;) (2,2 - 2,1 koud gemeten is geen grote stap maar pas op voor afkoelende baan / regen).
S22.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even een test opgezocht van enkele jaren geleden.
Het blijkt gelukkig wel mee te vallen met het verschil in de voorgeschreven waarde bij de S22.
Maar ik blijf zeggen: pas op met experimenten met de spanning in de voorband.
Doe er geen grote stappen mee. ;) Bekijk bijlage 1991959
2.2 bar vooraan warm lijkt me te laag vooraan maar koud gemeten is 2.0 bar achter dan weer aardig hoog.
2.3 bar warm heb ik even geprobeerd op de S22 (met de MT09) maar dat was niet zo stabiel en het slijtagepatroon was niet netjes na 2 sessies.
 
Even een test opgezocht van enkele jaren geleden.
Het blijkt gelukkig wel mee te vallen met het verschil in de voorgeschreven waarde bij de S22.
Maar ik blijf zeggen: pas op met experimenten met de spanning in de voorband.
Doe er geen grote stappen mee ;) (2,2 - 2,1 is geen grote stap maar pas op voor afkoelende baan / regen).Bekijk bijlage 1991959
Leuk artikel!
Maar als ik de type banden zie die ze vergelijken is het appels met peren vergelijken.
De Corsa II en de Sportsmart TT zijn een heel andere categorie banden.
 
Leuk artikel!
Maar als ik de type banden zie die ze vergelijken is het appels met peren vergelijken.
De Corsa II en de Sportsmart TT zijn een heel andere categorie banden.
Het ging ook om de S22 en referentie waarden.
Maar ik zweerde voordat ik slicsk gebruikte wel bij de Corsa II.
En ze noemen deze allemaal Hypersport banden. :?
 
2.2 bar vooraan warm lijkt me te laag vooraan maar koud gemeten is 2.0 bar achter dan weer aardig hoog.
2.3 bar warm heb ik even geprobeerd op de S22 (met de MT09) maar dat was niet zo stabiel en het slijtagepatroon was niet netjes na 2 sessies.
Wie is de Mol? Mogelijk zorgt dit nu weer voor extra verwarring bij onze groep deelnemers. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan