Circuitbanden-Topic

Nou, in de nieuwste Motoplus is de S22 ineens twee seconden langzamer. ;)
En de bandenspanning een tiende hoger en achter twee tienden lager (S1000R).
PSX_20240412_231443.jpg
 
Dan was er dit keer een andere fabrikant die wat meer geld schoof, of spulletjes.. of whatever.
Motor en rijder in balans.
Ik op Pirelli:9 of Bridgestone. -O-

Die specifieke rijder van Motorrad is wel een serieuze robot die de grenzen op zoekt.
Dat is zijn baan.
De foto's in de test liegen er niet om. :}
( 'The Stig' in motorland)

Maar ook die hebben menselijke eigenschappen, een tiende meer of minder flow hier en daar. :]
Bijzonder dat de s23 niet is meegenomen in de test.
Ik ging vooral aan op de bandenspanning. Eigen belang. :+

Motoplus loopt altijd enige maanden achter Motorrad met publiceren. :Y
En ze schrijven dat deze überhaupt nog niet beschikbaar was voor de grote vergelijkings test.

De S23 komt wel later in het nummer aan bod met een kortere maar gedetailleerde test in vergelijking met de RaceAttack 2 street en de data van de S22.
Rondetijden in het nat zijn duidelijk beter.
Dus snel naar de winkel. ;)
 
Laatst bewerkt:
En onlangs sprak ik een niet nader te noemen rijder die vijf seconden langzamer was dan vele jaren geleden op Aragon. 8)7
I quote; de banden en de motoren zijn toch veel sneller geworden. :?

We moeten het nog wel zelf doen natuurlijk. 😳
 
Vervolgvraag maar even in het juiste topic. Enkele maanden geleden heb ik en vraag gesteld over een kapot gereden Diablo Corsa 2:

Destijds heb ik er een nieuwe Corsa 2 op gezet en hier de rest van de dag mee gereden, een stuk of 3 sessies, het reed prima. Nu keek ik laatst naar de band, en lijkt het zelfde slijtpatroon zich ook voor te doen op de nieuwe Corsa 2, na nog geen 150km met een tempo van ~2.02:xxx. De band is door de trackservice op 1.6bar koud gezet. Dit komt rond de 2.0 warm.
1713185221073.png


De volgende trackday zal de 180 van Assen worden, dan zal ik maar proberen om op 2.0/2.1bar koud te gaan rijden, kijken of dat de truc is en de band weer bijtrekt. Wat is wijsheid voor de volgende achterband? Ik zat zelf te denken om maar een Pirelli Supercorsa SP te denken, zodat ik nog gewoon weglegaal ben en nog geen bandenwarmers nodig heb. Is deze goed te combineren met een Corsa 2 voorband? Of kan ik deze stap beter overslaan en naar een setje TD-slicks gaan?
 
Aanstaande donderdag een dagje Zolder op de planning staan en qua temperatuur betreft gaat het 11 graden worden, niet heel geweldig dus als je het mij vraagt. Ik vraag me af wat jullie zouden doen met de bandendruk? Ik rij normaal met de TD op een warme druk van 2.3 voor en 1.8 achter (200/55) dit echter onder meer warme omstandigheden.
BikeReview-Metzeler-RACETEC-TD2-1024x323.jpg
 
Ik rij ook op TD's (en meestal op Zolder) en start de dag altijd op 2,3 en 1,9 uit de warmers als het een beetje fris is of het begin van het seizoen. Werkt prima. Voordeel van TD's is dat het allemaal net wat minder kritisch is. Als je banden er na een sessie gewoon goed uitzien is het ook goed. druk nog even checken is helemaal goed natuurlijk.
 
Deze slijtage is normaal voor deze dual compound band. Het is niet per sé een probleem.

De slijtage ziet er wel wat ruw uit, voor op de zachtere compound aan de zijkant. De band is een compromis en dat zie je denk ik terug: midden is prima, voor de zijkant lijkt de druk te hoog (ik ben geen expert).
Met jouw tijden past een Supercorsa prima (en een TD slick ook). De Supercorsa kan ook met je huidige voorband.
 
Aanstaande donderdag een dagje Zolder op de planning staan en qua temperatuur betreft gaat het 11 graden worden, niet heel geweldig dus als je het mij vraagt. Ik vraag me af wat jullie zouden doen met de bandendruk? Ik rij normaal met de TD op een warme druk van 2.3 voor en 1.8 achter (200/55) dit echter onder meer warme omstandigheden. Bekijk bijlage 1996205
De eerste sessie zou ik dan aan de bovenkant van de opgegeven druk gaan zitten. Dus 2.5 / 1.9 warm.

Ik ben er donderdag ook, maar ik start gezien de weeromstandigheden op een setje s23. Misschien in de middag slicks monteren.
 
Aanstaande donderdag een dagje Zolder op de planning staan en qua temperatuur betreft gaat het 11 graden worden, niet heel geweldig dus als je het mij vraagt. Ik vraag me af wat jullie zouden doen met de bandendruk? Ik rij normaal met de TD op een warme druk van 2.3 voor en 1.8 achter (200/55) dit echter onder meer warme omstandigheden. Bekijk bijlage 1996205
Ik start de dag regelmatig met 2.0 bar uit de warmers/in de pits na de eerste sessie.
Dan tegen de middag 1.9bar. vooraan 2.4bar bij die temperaturen.
 
De eerste sessie zou ik dan aan de bovenkant van de opgegeven druk gaan zitten. Dus 2.5 / 1.9 warm.

Ik ben er donderdag ook, maar ik start gezien de weeromstandigheden op een setje s23. Misschien in de middag slicks monteren.
Helder! Ik blijf waarschijnlijk de ochtend onder de tent haha. Wellicht tot donderdag! Wij staan meestal tegenover het toilet bij de Ottobar.
20230921_074508.jpg
 
Met welke organisatie rij jij het komende evenement?
Misschien is mijn R3 daar ook. 8-)
SAM op midland is de eerste ,zaterdag.

Maar :

Deze dag is alleen voor jaarleden die hebben voldaan aan alle verplichtingen jegens SAM en MON​


Daarna mettet op 1 en 2 mei,intertrack

Doch volzet
 
SAM op midland is de eerst ,zaterdag.

Maar :

Deze dag is alleen voor jaarleden die hebben voldaan aan alle verplichtingen jegens SAM en MON​


Daarna mettet op 1 en 2 mei,intertrack
Oh ja. 8)7
Nee, alleen bij 2thExperience.

Er werd ook nog een weekend met korting aangeboden voor Mettet eind april.
 
afgelopen zaterdag voor t eerst met de TD slicks gereden banden voelde goed alleen aan het einde van de dag zag ik dat de band achter al een plat kantje krijgt rechts zijn dot ook de snelle bochten maar iemand enog idee of de band zo goed slijt of word hij noet warm genoeg of juist te warm
 

Bijlagen

  • 17133723656233776118703011849436.jpg
    17133723656233776118703011849436.jpg
    432,7 KB · Weergaven: 0
Als dat een nieuwe was ziet het eruit als best forse slijtage.... Bandendruk goed in de gaten gehouden?
Ik heb afgelopen zaterdag ook met de TD gereden, daar zit ook wel een soort rand in die een beetje lijkt op die van jou, maar dit was wel de 5e volle dag op deze band. 4x Zolder 1x Assen. Draai de band na elke circuitdag om

 
Terug
Bovenaan Onderaan