Circuitmotor kopen in Engeland

24 dec 2010
219
109
Doetinchem
Wie kan mijn vraag beantwoorden?

Stel ik heb een mooie circuitfiets te koop zien staan maar deze staat in Engeland. Er is geen gedoe met een kenteken maar ik zou de motor wel zelf op moeten halen in een busje. Zolang bij de grens niemand de bus openmaakt, zit ik natuurlijk goed maar stel dat ik wel controle krijg? Welke documenten moet ik dan voor elkaar hebben en wat gaat me dat kosten qua geld maar ook qua tijd? Ik wil natuurlijk geen dagen lang in Engeland blijven voordat de boel rond is. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Kan toch niet zo moeilijk zijn ? Pak en helm mee, als de bus bekeken wordt kom je net terug van een circuit dag naar keuze ?
Klinkt op zich als een goed idee. Op twee struikelblokken na: Ik heb dan geen papieren om te laten zien dat ik de motor ook vanuit Nederland heb meegenomen en het zal januari zijn
 
Paar jaar geleden een tweetal motoren uit Engeland opgehaald. Dit was voor de Brexit, dus vrij verkeer van goederen. Geen enkel probleem. Motoren op de aanhanger, V5 documenten erbij (heeft niemand naar gevraagd) en hup de grens over

Sinds Brexit is dit wel wat ingewikkelder geworden. Officieel moet je invoerrechten betalen als je goederen uit Engeland haalt. Bij het verhaal dat het 'al je eigen race motor was' heb je officieel een Carnet de passage nodig (Lees hier meer)
Gezien de problemen met illegale immigratie in Engeland gaat je bus zeker open. Op heen en terugweg bij de Tunnel.
Ik kwam dit jaar met mijn camper terug uit Engeland en ze waren eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in illegalen. De (toch wel aanzienlijke) voorraad cider die ik mee terug smokkelde werd geen 2e blik waardig gegund.

Mijn tip zou zijn: Via de tunnel die kant op, motor ophalen en zorgen dat je iets van een document bij je hebt die 'bewijst' dat de motor van jou is.
Maak een koopakte in Word, zet daar gegevens van de motor (merk, nummers) op met een koopdatum in 2021 of zo en een verkopende partij in Nederland. Dat, samen met het verhaal dat je de motor afgelopen zomer in Engeland bij een kennis hebt achtergelaten na een trackday en nu weer ophaalt, zou wel redelijk voldoende moeten zijn.

Bijkomend voordeel is dat je via de tunnel reist van Engeland naar Frankrijk en de Fransen zijn veel minder zeikerig dan de Nederlandse douane
 
Hou er wel rekening mee dat Engelsen veel van hun track bikes veel meer tunen dan Nederlandse circuitrijders. Dat heeft een directe invloed op het onderhoud
 
Er was bij 44teeth een filmpje over een vergelijkbare situatie. Als zij een Europese trackback willen doen moeten ze in theorie hun fiets (zonder kenteken) uitvoeren en weer invoeren. Belachelijk natuurlijk. Maar het aantonen dat het jouw fiets is kan wel belangrijk zijn. Het laatste wat je wilt is dat je net aangeschafte circuitfiest in beslag genomen wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tr@x
Er was bij 44teeth een filmpje over een vergelijkbare situatie. Als zij een Europese trackback willen doen moeten ze in theorie hun fiets (zonder kenteken) uitvoeren en weer invoeren. Belachelijk natuurlijk. Maar het aantonen dat het jouw fiets is kan wel belangrijk zijn. Het laatste wat je wilt is dat je net aangeschafte circuitfiest in beslag genomen wordt.
Dit is ook één van de hoofdredenen waarom de British Superbikes niet meer op Assen racen
 
Dit is een mooi format voor een koopakte om te gebruiken. Ziet er lekker officieel uit.
Zorg dat je gegevens als framenummer, motornummer, merk en type invult en geef aan dat het om een circuitfiets gaat.
Zoals gezegd, oude datum, Nederlandse verkoper en een verhaal over een Engelse trackday (check een goede datum dat er ook daadwerkelijk op dat circuit gereden werd! ) en hoe je die dag pech kreeg en de motor bij een Engelse kennis achter hebt gelaten om te fiksen (of zo)
 

Bijlagen

  • koopovereenkomst-gebruikt-motorvoertuig.pdf
    124,1 KB · Weergaven: 71
Er was bij 44teeth een filmpje over een vergelijkbare situatie. Als zij een Europese trackback willen doen moeten ze in theorie hun fiets (zonder kenteken) uitvoeren en weer invoeren. Belachelijk natuurlijk. Maar het aantonen dat het jouw fiets is kan wel belangrijk zijn. Het laatste wat je wilt is dat je net aangeschafte circuitfiest in beslag genomen wordt.

ik las laatst iets van een engelse trackday organisatie dat ze hiervoor iets hebben gevonden.
iets van een jurist in dienst genomen die dit exact heeft uit gevogeld.
 
Bedenk wel met al deze “adviezen” dat je het hebt over valsheid in geschrifte… Is de motor zo bijzonder dat je dat financiele - en strafrechtelijke risico wilt nemen?
 
Bedenk wel met al deze “adviezen” dat je het hebt over valsheid in geschrifte… Is de motor zo bijzonder dat je dat financiele - en strafrechtelijke risico wilt nemen?
Dat begrijp ik inderdaad ja. De motor is niet of nauwelijks te krijgen binnen de eu anders was ik natuurlijk voor die makkelijkere optie gegaan
 
Er was bij 44teeth een filmpje over een vergelijkbare situatie. Als zij een Europese trackback willen doen moeten ze in theorie hun fiets (zonder kenteken) uitvoeren en weer invoeren. Belachelijk natuurlijk. Maar het aantonen dat het jouw fiets is kan wel belangrijk zijn. Het laatste wat je wilt is dat je net aangeschafte circuitfiest in beslag genomen wordt.
ik ken wat Engelsen racers die afgelopen jaar weer bij de HAMOVE bij de races op Hengelo van partij waren, in de praktijk viel het allemaal heel erg mee. Maar het is goed om te zorgen dat je iets van administratie en in bovenstaand geval dan natuurlijk een ingevulde/ondertekende koopovereenkomst bij je hebt.
 
Dat begrijp ik inderdaad ja. De motor is niet of nauwelijks te krijgen binnen de eu anders was ik natuurlijk voor die makkelijkere optie gegaan
Dat maakt het verhaal alleen maar spannender, over wat voor fiets gaat het dan, als ik zo brutaal mag zijn ;)
 
Dat maakt het verhaal alleen maar spannender, over wat voor fiets gaat het dan, als ik zo brutaal mag zijn ;)
De fiets an sich is zeker niet spannend. Het gaat om een tweede generatie sv650. De motor is echter opgebouwd volgens de Engelse minitwin regelementen die overeenkomen met de Belgische Stocktwin 650 regelementen. Die laatste is nou net de klasse waarin ik uit wil komen aanstaand seizoen. Kort houdt het in: Frame, wielen, blok en voorvork standaard.Rest mag circuit klaar gemaakt zijn. Hier zou je eerst een strakke SV moeten vinden en dan gaan verbouwen. Dan ben je het dubbele kwijt van de prijs die ze vragen in Engeland. Om nog maar te zwijgen van de tijd die in er in gaat zitten

Nu ik toch bezig ben: Generatie 2 SV 650 te koop gevraagd. Graag helemaal klaar voor de racerij
 
Bedenk wel met al deze “adviezen” dat je het hebt over valsheid in geschrifte… Is de motor zo bijzonder dat je dat financiele - en strafrechtelijke risico wilt nemen?
Dit is wel waar. De ‘Koninklijke weg’ is via afdracht van BTW en invoerrechten, dus aanschafprijs + 21% BTW + max 4,5% invoerrechten over het geheel.
En dat geldt dan voor formele import naar Nederland. Bij gebruik van de tunnel zul je ook voorzieningen moeten treffen voor transport van goederen vanuit een niet EU land via 2 EU landen naar de eindbestemming. (Het al genoemde carnet)
Dus bij een aanschafprijs van zeg £3.500 ben je in Euro’s zo’n € 3.950 kwijt. Voeg invoerrechten en BTW toe dan zit je net boven de €5.000. Voor een carnet ben je €150 kwijt.

Dus nu kun je kiezen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedenk wel met al deze “adviezen” dat je het hebt over valsheid in geschrifte… Is de motor zo bijzonder dat je dat financiele - en strafrechtelijke risico wilt nemen?
Hier zou ik me dus totaal geen zorgen om maken. Het financiële gewin is nl minimaal en niet interessant zakelijk gezien. En dat snappen ze bij de douane heel goed.
Dat carnet moet er zijn en moet kloppen. Heel simpel komt het er op neer dat ze sinds Brexit in je bus of vrachtwagen kijken. En dan moet je aan kunnen geven wat je vervoerd of bij je hebt. Als je meerdere exclusieve motorfietsen bij je hebt gaan ze wel dieper onderzoek doen. Maar verder, heb je dat carnet zodat het klopt, is er weinig spannend aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tr@x
De fiets an sich is zeker niet spannend. Het gaat om een tweede generatie sv650. De motor is echter opgebouwd volgens de Engelse minitwin regelementen die overeenkomen met de Belgische Stocktwin 650 regelementen. Die laatste is nou net de klasse waarin ik uit wil komen aanstaand seizoen. Kort houdt het in: Frame, wielen, blok en voorvork standaard.Rest mag circuit klaar gemaakt zijn. Hier zou je eerst een strakke SV moeten vinden en dan gaan verbouwen. Dan ben je het dubbele kwijt van de prijs die ze vragen in Engeland. Om nog maar te zwijgen van de tijd die in er in gaat zitten

Nu ik toch bezig ben: Generatie 2 SV 650 te koop gevraagd. Graag helemaal klaar voor de racerij
Vet, daar heb je gelijk in. Die motoren worden in de UK veel fanatieker gebruikt op circuit. Goeie keuze. Heerlijke fietsen, heb er ook een gehad :t
 
De fiets an sich is zeker niet spannend. Het gaat om een tweede generatie sv650. De motor is echter opgebouwd volgens de Engelse minitwin regelementen die overeenkomen met de Belgische Stocktwin 650 regelementen. Die laatste is nou net de klasse waarin ik uit wil komen aanstaand seizoen. Kort houdt het in: Frame, wielen, blok en voorvork standaard.Rest mag circuit klaar gemaakt zijn. Hier zou je eerst een strakke SV moeten vinden en dan gaan verbouwen. Dan ben je het dubbele kwijt van de prijs die ze vragen in Engeland. Om nog maar te zwijgen van de tijd die in er in gaat zitten

Nu ik toch bezig ben: Generatie 2 SV 650 te koop gevraagd. Graag helemaal klaar voor de racerij
:t leuk. Maar als Frame, wielen, blok en voorvork standaard moeten blijven, blijft er niet heel veel meer over om te veranderen.
Is het niet zo dat je andere wielen, voorvork end mag gebruiken van andere Suzuki typen? Een nette SV gen 2 is hier misschien relatief duur idd.
Maar is een Gladius geen optie? Een stalen buizenframe zou mijn voorkeur hebben. Die dingen van James Holland vindt ik ook erg fraai.
 
De fiets an sich is zeker niet spannend. Het gaat om een tweede generatie sv650. De motor is echter opgebouwd volgens de Engelse minitwin regelementen die overeenkomen met de Belgische Stocktwin 650 regelementen. Die laatste is nou net de klasse waarin ik uit wil komen aanstaand seizoen. Kort houdt het in: Frame, wielen, blok en voorvork standaard.Rest mag circuit klaar gemaakt zijn. Hier zou je eerst een strakke SV moeten vinden en dan gaan verbouwen. Dan ben je het dubbele kwijt van de prijs die ze vragen in Engeland. Om nog maar te zwijgen van de tijd die in er in gaat zitten

Nu ik toch bezig ben: Generatie 2 SV 650 te koop gevraagd. Graag helemaal klaar voor de racerij
Ik kwam nogal spontaan langs het topic, maar vroeg me nu opeens af wat er nog aan de motor gedaan kan worden als frame, wielen, blok en voorvork standaard moeten blijven.

Kan je mij zeggen wat er dan nog aan veranderd wordt? Niet als lullige vraag bedoelt, echt vanuit interesse want ik kan niet veel meer bedenken dan remblokken en schijven en de achtervering
 
Hier zou ik me dus totaal geen zorgen om maken. Het financiële gewin is nl minimaal en niet interessant zakelijk gezien. En dat snappen ze bij de douane heel goed.
Dat carnet moet er zijn en moet kloppen. Heel simpel komt het er op neer dat ze sinds Brexit in je bus of vrachtwagen kijken. En dan moet je aan kunnen geven wat je vervoerd of bij je hebt. Als je meerdere exclusieve motorfietsen bij je hebt gaan ze wel dieper onderzoek doen. Maar verder, heb je dat carnet zodat het klopt, is er weinig spannend aan.
Je vergeet dat dit geld voor de werkgever van de douane oplevert….
 
Je vergeet dat dit geld voor de werkgever van de douane oplevert….
Belangrijk detail is dat je in dit geval te maken hebt met Franse en Engelse douane.
De Engelse kant interesseert het helemaal niks want het is export
De Franse kant is lang niet zo gericht op burgers geld uit de zak kloppen zoals in Nederland. Daarnaast is het voor de Franse douane alleen maar papieren rompslomp. Een Nederlander komt met een Engelse motor over Frans grondgebied. Daar gaat echt geen aandacht aan gegeven worden.
 
Ik kwam nogal spontaan langs het topic, maar vroeg me nu opeens af wat er nog aan de motor gedaan kan worden als frame, wielen, blok en voorvork standaard moeten blijven.

Kan je mij zeggen wat er dan nog aan veranderd wordt? Niet als lullige vraag bedoelt, echt vanuit interesse want ik kan niet veel meer bedenken dan remblokken en schijven en de achtervering
Binnenkant van de voorvork mag wel aangepast worden dacht ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan