Claxon, wanneer teveel van het goede?

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Ik rij dagelijks woonwerk met de motor. Dat komt dus neer op rijden op een overvolle snelweg tussen de forenzen waarvan een deel denkt denkt dat je alles achter het stuur kan doen.

Er zijn mensen die beweren dat je altijd kan telefoneren achter het stuur, zelfs als het een "moeilijk" telefoongesprek is. En dan heb ik het maar niet over de dropveters die onderweg nog even de stukken voor een vergadering doorlezen.
Kortom, met regelmaat is er een verkeersdeelnemer waarvan ik denk: die voert zo'n rare beweging uit, zou hij mij wel zien? Wordt die lelijke blikken doos het laatste wat ik ooit gezien heb?

Ik gebruik in die gevallen de claxon. Ik heb het standaard piep-dingetje al vervangen door een echte claxon. En heel vaak blijkt dan dat die bestuurder je niet gezien heeft. Maar soms is zelfs die 112 db (die ik nu gebruik) niet voldoende.

Nu was ik wat aan het surfen door het extreem grote aanbod van ebay. En ik zie extra luide claxonnekes.
Maar, de advertentie claimt 143 db. Dat is wel heel extreem, dat betekent ik dit geluid zonder gehoorbescherming echt als pijnlijk ervaar en misschien een paar uur lang een irritante piep hoor. 120 ~ 130 db is de pijngrens, met zo'n claxon maak je doden wakker....


Zijn er eigenlijk grenzen voor de hoeveelheid geluid uit een claxon? Wat zegt de wetgever hierover?


 
Zolang het 1 toon geeft is het geen probleem.
Meer tonen mag ook, zolang alle tonen tegelijk klinken.

Maar misschien moet je iets aan je rijstijl veranderen, als je regelmatig niet wordt gezien.
 
Hier al een paar jaar trotse eigenaar van een stebel nautilus (~120 a 130 db), het ding heeft zich al ruim bewezen. Op rotondes, als ik dan net in de zijspijl van de auto val en niet gezien word, ff toeteren en probleem opgelost.
 
Volgens mij is het maximum iets van 118dB op een paar meter afstand.

Ik heb mijn claxon echt nog nooit in het verkeer gebruikt. Paar keer thuis om te kijken of het ding het uberhaupt doet. Als een auto niet opzij gaat geef ik een ruk aan het gas met ingeknepen koppeling en ze horen me prima. En nee, ik heb geen brute uitlaat. 600cc motor met standaard pijp.

En naturlijk zien die automobilisten je niet. Dat is niet eens vraag die ik me zou stellen. Als je zelf maar goed op blijft letten.

Een tijdje terug stond ik voor het stoplicht. Ineens een enorm kabaal achter me alsof er een vrachtwagen stond. (ik trok volgens de motorrijder niet snel genoeg op maar stond een oudere man op de fiets voor me die bijna omviel) Was het een klein racertje met een enorme claxon... Ik kan dan serieus alleen maar lachen terwijl ik denk dat je dan wel erg voor iets moet compenseren.

Claxonneren mag overigens alleeen om gevaar af te wenden.
 
Volgens mij is het maximum iets van 118dB op een paar meter afstand.

Ik heb mijn claxon echt nog nooit in het verkeer gebruikt. Paar keer thuis om te kijken of het ding het uberhaupt doet. Als een auto niet opzij gaat geef ik een ruk aan het gas met ingeknepen koppeling en ze horen me prima. En nee, ik heb geen brute uitlaat. 600cc motor met standaard pijp.

En naturlijk zien die automobilisten je niet. Dat is niet eens vraag die ik me zou stellen. Als je zelf maar goed op blijft letten.

Een tijdje terug stond ik voor het stoplicht. Ineens een enorm kabaal achter me alsof er een vrachtwagen stond. (ik trok volgens de motorrijder niet snel genoeg op maar stond een oudere man op de fiets voor me die bijna omviel) Was het een klein racertje met een enorme claxon... Ik kan dan serieus alleen maar lachen terwijl ik denk dat je dan wel erg voor iets moet compenseren.

Claxonneren mag overigens alleeen om gevaar af te wenden.

helemaal mee eens. Ik trek ook gewoon het gas open met geknepen koppeling, werkt net zo goed, en inderdaad, claxonneren is voor gevaar, en je kan er nog een boete voor krijgen ook.
 
dat is ook zo.
Claxonneren omdat je denkt niet gezien te worden gaat je ook een boete opleveren :P

Overigens doe ik dat niet vaak hoor, ik weet gewoon dat ik ''onzichtbaar'' ben, en maak me zichtbaar door in spiegels te rijden, en voor de rest gewoon altijd het onverwachte verwachten, dan komt alles goed *D
 
Als je zo regelmatig niet wordt gezien of bijna van je motor wordt gereden doe je echt zelf iets fout. Een toeter gaat je niet helpen, zorgt alleen maar voor schrikreacties en mensen die "daar heb je weer zo'n kutvent op 2 wielen" denken.
 
heel soms dan raak ik hem wel eens aan, perongeluk als ik richting aangeef voor een bocht bv.

ik heb hem bijna nog nooit gebruikt, maar als het moest dan gebruikte ik hem ook.
politie of niet, O-) 8-)
[immers voor naderend gevaar af te wenden] hij zit niet voor niets op de motor.
als ik denk dat iets heel gevaarlijk gaat worden voor mij en medeweggebruikers dan is het "HANK!!" :+

een Toeter werkte niet, en dan weer wel - BMW R1150RT lesser hier op 't forum mocht niet eens deelnemen aan het examen zonder dat die claxon fatsoenlijk werkte. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik rij dagelijks woonwerk met de motor. Dat komt dus neer op rijden op een overvolle snelweg tussen de forenzen waarvan een deel denkt denkt dat je alles achter het stuur kan doen.

Er zijn mensen die beweren dat je altijd kan telefoneren achter het stuur, zelfs als het een "moeilijk" telefoongesprek is. En dan heb ik het maar niet over de dropveters die onderweg nog even de stukken voor een vergadering doorlezen.
Kortom, met regelmaat is er een verkeersdeelnemer waarvan ik denk: die voert zo'n rare beweging uit, zou hij mij wel zien? Wordt die lelijke blikken doos het laatste wat ik ooit gezien heb?

Ik gebruik in die gevallen de claxon. Ik heb het standaard piep-dingetje al vervangen door een echte claxon. En heel vaak blijkt dan dat die bestuurder je niet gezien heeft. Maar soms is zelfs die 112 db (die ik nu gebruik) niet voldoende.

Nu was ik wat aan het surfen door het extreem grote aanbod van ebay. En ik zie extra luide claxonnekes.
Maar, de advertentie claimt 143 db. Dat is wel heel extreem, dat betekent ik dit geluid zonder gehoorbescherming echt als pijnlijk ervaar en misschien een paar uur lang een irritante piep hoor. 120 ~ 130 db is de pijngrens, met zo'n claxon maak je doden wakker....


Zijn er eigenlijk grenzen voor de hoeveelheid geluid uit een claxon? Wat zegt de wetgever hierover?

Vergeet niet dat hoe luider, hoe meer stroom!

Maat van me had ook zo'n ding en telkens als hij de hoorn gebruikte lag de hoofd zekering eruit. Bij nameten trok dat ding iets van 18A :+
vond de kabelboom niet zo leuk........

Uiteindelijk een 2.5mm2 getrokken vanaf de accu.

Maar in mijn ogen is dit verbruik teveel van het goede.

Marc


Marc
 
ik heb zo,n claxon van een VW passaat nieuweste type .
FF op de sloop zoeken .
dingen zijn klein van formaat maar geven erg hard geluid en dat voor maar 5 euro _O- :P
 
Ik wil wel de opmerking maken dat ik misschien te makkelijk op die claxon hang. Maar ik rij zonder kreukelrandje rond, ik zit niet in een botsautootje. Mijn leven is afhankelijk van de aandacht die anderen willen besteden aan het verkeer.

Zo af en toe is er een die vrijwel blind door het verkeer laveert en ik ben op de motor eerlijk gezegd een beetje bang voor dat soort idioten. Ik zal echt de eerste niet zijn die verongelukt door een gevalletje "Sorry Mate, I Didn't See You".

Afgelopen donderdag betrof het een tweetal mutsen waarvan de sturende dame al klepperend meende met het lelijke ding op de linkerbaan te moeten rijden. En dat terwijl ik met mijn achterwiel al naast haar linkerdeur reed. Ik weet dat ik op dat moment kan remmen (gassen kan met mijn brommer maar beperkt en hij remt bij 120 km/uur veel sneller dan hij accelereert.).

Op het moment dat ik begon met inhalen zag ik natuurlijk al dat de aandacht van de dames voor het overige verkeer niet overweldigend was. Ik haalde dus in met mijn linkerduim boven het claxonknopje.
Maar voor hetzelfde geld heb ik het niet door dat de babbelmuts aan haar blonde inhaalaktie uitvoert en doen mijn nabestaanden mijn houten jas dicht. Laat de muts maar schrikken, misschien beseft zij dan dat het verkeer aandacht nodig heeft en niet de theetante naast haar.

Ik vind dat ik in zo'n geval best mag toeteren (er dreigt zeker gevaar; voor mij) en op dat moment ben ik niet begaan met mijn imago. Als jij mij dan een klein brommertje wat gecompenseerd moet worden met een dikke toeter wil noemen..... je doet je goddelijke best maar.


Maar, ik begrijp ook dat mijn huidige claxons (dankjewel Mesmer) het wettelijk toegestane maximum produceren. Die stroom is het probleem niet, ik rij niet continu toeterend rond. Ik heb wel een relais in plaats van de originele claxon en de bedrading is uitgevoerd met 2,5 mm2 (apart gezekerd). Dat miezerig kleine knopje op het stuur fikt af met 18A, je schakelt bovendien nog een inductie ook.
 
een claxon is bedoelt voor het afwenden van dreigend gevaar. op het moment dat je net gezien wordt gebrukk je hem dus om te voorkomen dat t misgaat. Daar krijg je dus echt geen boete voor en zolang je de volhoudt dat er een gevaarlijke situatie had kunnen ontstaan win je t altijd.

Verder neem ik aan dat er wel een maximum zal gelden voor het volume van een claxon. Het aan het gas hangsten werkt misschien op rotondes maar op hogere snelheden heb je daar geen zak aan. Of zijn er echt "toppers" hier die midcorner hun koppeling graag inkijpen? :D

Ik rij gewoon met de standaard claxon en in de gevallen dat het nodig was werd die altijd gehoord.
 
Je kan ook worden aangehouden als je teveel aan je gas trekt. Hunghunghung!



:+
O ja, wegmisbruikers.... _O- _O- _O-

Maar ff serieus: 't is natuurlijk de bedoeling dat ze je horen maar niet dat ze een doodsschrik krijgen. Want dan kan dat weer zorgen voor een rare reactie zoals een enorme slinger aan het stuur of onverwacht boven op de rem. Ook niet fijn.
 
Laatst bewerkt:
O ja, wegmisbruikers.... _O- _O- _O-

Maar ff serieus: 't is natuurlijk de bedoeling dat ze je horen maar niet dat ze een doodsschrik krijgen. Want dan kan dat weer zorgen voor een rare reactie zoals een enorme slinger aan het stuur of onverwacht boven op de rem. Ook niet fijn.


Inderdaad. Zo'n scheepstoeter schrik je je bloed mee koud. Iets meer decibellen met een normale toeter is prima, maar dit gaat echt te ver.
 
Ik wil wel de opmerking maken dat ik misschien te makkelijk op die claxon hang. Maar ik rij zonder kreukelrandje rond, ik zit niet in een botsautootje. Mijn leven is afhankelijk van de aandacht die anderen willen besteden aan het verkeer.

Zo af en toe is er een die vrijwel blind door het verkeer laveert en ik ben op de motor eerlijk gezegd een beetje bang voor dat soort idioten. Ik zal echt de eerste niet zijn die verongelukt door een gevalletje "Sorry Mate, I Didn't See You".

Afgelopen donderdag betrof het een tweetal mutsen waarvan de sturende dame al klepperend meende met het lelijke ding op de linkerbaan te moeten rijden. En dat terwijl ik met mijn achterwiel al naast haar linkerdeur reed. Ik weet dat ik op dat moment kan remmen (gassen kan met mijn brommer maar beperkt en hij remt bij 120 km/uur veel sneller dan hij accelereert.).

Op het moment dat ik begon met inhalen zag ik natuurlijk al dat de aandacht van de dames voor het overige verkeer niet overweldigend was. Ik haalde dus in met mijn linkerduim boven het claxonknopje.
Maar voor hetzelfde geld heb ik het niet door dat de babbelmuts aan haar blonde inhaalaktie uitvoert en doen mijn nabestaanden mijn houten jas dicht. Laat de muts maar schrikken, misschien beseft zij dan dat het verkeer aandacht nodig heeft en niet de theetante naast haar.

Ik vind dat ik in zo'n geval best mag toeteren (er dreigt zeker gevaar; voor mij) en op dat moment ben ik niet begaan met mijn imago. Als jij mij dan een klein brommertje wat gecompenseerd moet worden met een dikke toeter wil noemen..... je doet je goddelijke best maar.


Maar, ik begrijp ook dat mijn huidige claxons (dankjewel Mesmer) het wettelijk toegestane maximum produceren. Die stroom is het probleem niet, ik rij niet continu toeterend rond. Ik heb wel een relais in plaats van de originele claxon en de bedrading is uitgevoerd met 2,5 mm2 (apart gezekerd). Dat miezerig kleine knopje op het stuur fikt af met 18A, je schakelt bovendien nog een inductie ook.


Gewoon die luidere toeter er op zetten, ik had vroeger een koekblik dat een soort zielig pieptoontje uit de claxon produceerde, op een gegeven moment 2 fietsers die zonder uit te kijken een 80 km weg overstaken. Ik toeteren, die jongelui lachen om het piepje :( .

Vervolgens een dubbele hoorn gemonteerd en het volgende stuk geteisem wat op dezelfde plek zonder te kijken overstak een hartverzakking bezorgd. Die viel dus bijna van z'n fiets. })

Geen moeite mee, liever eentje doof dan dood. :+
 
Gewoon die luidere toeter er op zetten, ik had vroeger een koekblik dat een soort zielig pieptoontje uit de claxon produceerde, op een gegeven moment 2 fietsers die zonder uit te kijken een 80 km weg overstaken. Ik toeteren, die jongelui lachen om het piepje :( .

Vervolgens een dubbele hoorn gemonteerd en het volgende stuk geteisem wat op dezelfde plek zonder te kijken overstak een hartverzakking bezorgd. Die viel dus bijna van z'n fiets. })

Geen moeite mee, liever eentje doof dan dood. :+

Ik heb ook geen moeite met 118 db of zelfs een tikje luider. Maar 148 db is ver boven de pijngrens....

Aan de andere kant worden de koekblikken steeds beter geïsoleerd tegen geluid van buitenaf en de bestuurders raken er steeds meer van overtuigd dat je van alles kan doen terwijl je de auto bestuurd.
En dan heb ik het maar niet over boemdoosjes waar het geboinkde muziek de kentekenplaten laat rammelen.
 
Die 148 dB is als je ertegenaan zit. Als je op een meter sta is er nog 118 van over. Het geluid concentreerd zich niet maar verspreid zich nogal snel.

Ikzelf heb op de XJ550 2 Voxbell hoorns zitten en op de TRX een dubbele luchthoorn. En dat wekt toch wel meer indruk dan die standaard fluppiewuppie dingen.

mvg Rick
 
Ik heb ook geen moeite met 118 db of zelfs een tikje luider. Maar 148 db is ver boven de pijngrens....

Aan de andere kant worden de koekblikken steeds beter geïsoleerd tegen geluid van buitenaf en de bestuurders raken er steeds meer van overtuigd dat je van alles kan doen terwijl je de auto bestuurd.
En dan heb ik het maar niet over boemdoosjes waar het geboinkde muziek de kentekenplaten laat rammelen.


Van die 148 db blijft binnenin het koekblik maar weinig over, zelfs een ambulance hoor ik meestal pas als hij mij voorbij is en die maakt echt wel herrie. Ik zou hem er gewoon opzetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan