Compleetheid van voertuigdocumentatie

1Tap

Rookie
26 dec 2023
7
7
Hallo,

Momenteel overweeg ik de aanschaf van een motorfiets van een particulier momenteel te koop staat in Duitsland. In het verleden heb ik al eens een motorfiets uit Duitsland geïmporteerd naar Nederland, waarbij ik in het bezit was van zowel Zulassungsbescheinigung Teil I als Teil II (Kentekenbewijs deel 1 en 2). Die motorfiets was in Duitsland geregistreerd op 15 juli 1994 en had destijds meerdere eigenaren gehad, waarvan de laatste eigenaar op 12 juni 2008 het voertuig verkocht aan mij.

Ik heb vernomen dat Duitsland sinds 2005 is overgestapt op een nieuwe methode om vervalsing te voorkomen en dergelijke. De motorfiets waar mijn oog nu op is gevallen, behoort nog steeds toe aan de eerste eigenaar en is geregistreerd op 18 april 2000. De eigenaar zegt niet in het bezit te zijn van een Fahrzeugbrief (Zulassungsbescheinigung Teil II, Kentekenbewijs deel 2). De eigenaar beschikt echter alleen over een Fahrzeugschein (de oudere variant) en een Gutachten van de TUV. Ik vraag me af of dit voldoende is of dat de RDW mogelijk de registratie van het voertuig zal weigeren bij invoer wegens het missende Fahrzeugbrief (Zulassungsbescheinigung Teil II, Kentekenbewijs deel 2). Hierover kan ik geen specifieke informatie vinden. Het voertuig is inmiddels al afgemeld. Ik heb een voorbeeld van de documenten die de eigenaar op dit moment heeft bijgevoegd als afbeelding.

Indien er documenten ontbreken, ben ik benieuwd welke dat zijn. Een goede start is immers het halve werk! :P
 

Bijlagen

  • Fahrzeugschein (Oude variant).jpeg
    Fahrzeugschein (Oude variant).jpeg
    170,9 KB · Weergaven: 0
  • Gutachten (Voorbeeld).jpeg
    Gutachten (Voorbeeld).jpeg
    162,2 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Als ik de Fahrzeugschein goed leest gaat het over een PKW Peugeot, dus zeker geen motorfiets. Dus er zijn geen officiële papieren meer aanwezig of je probeert hier info te krijgen over een auto, maar succes er mee.
Screenshot_20231226_155600_Samsung Internet.jpg
 
In geval van twijfel is de meest simpele oplossing: bel de RDW op en vraag het ze.
Als je je zaakjes goed voor elkaar hebt (of blijk geef daar mee bezig te zijn) zijn ze doorgaans erg behulpzaam daar.
Bedankt voor je bericht.

Vandaag nog op het internet zitten speuren of ik iets hierover kan vinden. Helaas niks kunnen vinden, vanwege Tweede Kerstdag is het RDW vandaag gesloten. Ik overweeg om morgen contact met hen op te nemen om meer duidelijkheid te krijgen.
 
Als ik de Fahrzeugschein goed leest gaat het over een PKW Peugeot, dus zeker geen motorfiets. Dus er zijn geen officiële papieren meer aanwezig of je probeert hier info te krijgen over een auto, maar succes er mee.Bekijk bijlage 1956384
De afbeeldingen dienen als voorbeeld. Als ik de documenten van het voertuig op internet zou publiceren, zou de eigenaar waarschijnlijk niet blij zijn. Ik heb de afbeelding geplaatst om de lezer een beter beeld te geven van de beschikbare documenten op dit moment.

Er bestaan namelijk twee soorten Fahrzeugschein in Duitsland. Het exemplaar dat de eigenaar momenteel heeft, is van de oudere variant (Voor 2005). Mijn interesse was slechts of dit document voldoende is voor de import van het voertuig naar Nederland.

Morgen zal ik het RDW contacteren om verdere verduidelijking te verkrijgen. Op basis hiervan kan deze topic ook aangepast worden, indien blijkt dat alleen een Fahrzeugschein vereist is wanneer het voertuig van de eerste eigenaar is en voor 2005 is geregistreerd.
 
Voor (motor) import van Duitsland naar Nederland ben je nodig:
Fahrzeugschein (teil 1)
Fahrzeugbrief (teil 2)

Eventueel een koopovereenkomst.
Wanneer het bijzonder voertuig is, dan is een CVO ook wel handig. Dus informeer daar naar, want anders kun je eerst weer naar huis, en dit bij de importeur opvragen. In de meeste gevallen zul je hem niet nodig zijn.

Maar goed, er ontbreekt een document, en die moet de huidige eigenaar opvragen bij "zijn" strassenverkehrsamt. De laatste keer dat ik dit bij de hand had, koste dat €80.- en een hoop ambtenarij.
 
  • Leuk
Waarderingen: 1Tap
Ik wil graag een update delen over de benodigde documenten voor het voertuig.

Na meerdere pogingen via telefoon en e-mail zonder een duidelijk antwoord te krijgen, heb ik besloten om persoonlijk langs te gaan bij het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation. Ik nam alle benodigde documenten van het voertuig mee. Het leek me handiger en sneller om mijn vraag face-to-face te stellen, zodat de medewerker van het RDW mijn situatie beter kon begrijpen.

Bij het RDW hebben ze in een systeem gekeken en geconstateerd dat de Fahrzeugschein (Teil 1) het enige document is dat het voertuig heeft. Zoals de verkoper al aangaf, is de Fahrzeugbrief (Teil 2) ingenomen in Duitsland. Dit betekent concreet dat er geen andere documenten nodig zijn voor de invoer. De medewerker van het RDW bevestigde dat de Fahrzeugschein dus voldoende is voor de invoer. Dit bespaart niet alleen tijd en moeite, maar ook geld, aangezien de verkoper geen Fahrzeugbrief hoeft aan te vragen.

Mijn vraag is hiermee beantwoord, en ik hoop dat deze informatie ook nuttig zal zijn voor toekomstige situaties.

Nog bedankt voor jullie reacties! Binnenkort haal ik het voertuig op en zal het worden ingevoerd. Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling toe!🎆
 
Ik wil graag een update delen over de benodigde documenten voor het voertuig.

Na meerdere pogingen via telefoon en e-mail zonder een duidelijk antwoord te krijgen, heb ik besloten om persoonlijk langs te gaan bij het dichtstbijzijnde RDW-keuringsstation. Ik nam alle benodigde documenten van het voertuig mee. Het leek me handiger en sneller om mijn vraag face-to-face te stellen, zodat de medewerker van het RDW mijn situatie beter kon begrijpen.

Bij het RDW hebben ze in een systeem gekeken en geconstateerd dat de Fahrzeugschein (Teil 1) het enige document is dat het voertuig heeft. Zoals de verkoper al aangaf, is de Fahrzeugbrief (Teil 2) ingenomen in Duitsland. Dit betekent concreet dat er geen andere documenten nodig zijn voor de invoer. De medewerker van het RDW bevestigde dat de Fahrzeugschein dus voldoende is voor de invoer. Dit bespaart niet alleen tijd en moeite, maar ook geld, aangezien de verkoper geen Fahrzeugbrief hoeft aan te vragen.

Mijn vraag is hiermee beantwoord, en ik hoop dat deze informatie ook nuttig zal zijn voor toekomstige situaties.

Nog bedankt voor jullie reacties! Binnenkort haal ik het voertuig op en zal het worden ingevoerd. Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling toe!🎆
Kijk eens. Slim van je om persoonlijk bij een RDW-keuringsstation langs te gaan.

Zo zie je ook maar weer; internet is super handig maar soms is het persoonlijke contact duidelijker en sneller.

Wat netjes ook om de uitkomst van je vraagstuk nog even terug te koppelen 👍!

Veel succes met de invoer en alvast veel plezierige & veilige kilometers gewenst én we zien de foto’s wel tegemoet dan 😉!

Fijne jaarwisseling gewenst! 🎆
 
  • Leuk
Waarderingen: 1Tap
Zou ze wel even vragen het schriftelijk te bevestigen, per email oid
Langsgaan heeft als nadeel dat je later geen bewijs meer hebt van de info
 
Terug
Bovenaan Onderaan