Compressor op aggregaat

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Misschien niet bij iedereen bekend, wellicht bij sommigen wel. Het is niet zonder meer mogelijk om een compressor op een aggregaat/generator te laten draaien.

Het heeft voornamelijk te maken met de aanloop van de electromotor. Dit heb ik er al over kunnen vinden:

Elke elektromotor heeft een zogenaamde aanloopstroom. Deze stroom is nodig om de motor vanuit stilstand op toeren te brengen. Deze aanloopstroom is gemiddeld 5x de stroom die de motor verbruikt tijdens normaal bedrijf.

Bij compressormotoren kan deze aanloopstroom nog hoger zijn als de zuiger van de compressor nog onder druk staat en de compressor tegen de druk moet opstarten. Een generator kan een behoorlijk piekvermogen leveren, ongeveer 2x het nominale vermogen van de generator.

De bovengenoemde compressor heeft een opstartvermogen van 5x2,3= 11,5kW. Het opstartvermogen van de generator is, 2x3,5 = 7kW. Dit betekent dat de generator de compressor niet kan opstarten. Er is apparatuur te koop die de inschakelpiek van motoren dempt.

Bij electromotoren kan de aanloopstroom vele malen groter zijn dan het opgenomen vermogen. Ook de duur van de stroompiek varieert nogal sterk.
Dit is o.a. afhankelijk van het type en ontwerp van de motor en het vermogen, dat de motor al direct bij het aanzetten moet leveren.

Ik heb een haakse slijper (gerenomeerd A-merk) van 2000 Watt = 9 A, die een B16 installatieautomaat telkens liet afschakelen bij het aanzetten. Met een C16 automaat was dat probleem verholpen.
Ook twee andere slijpers van een ander merk (ook zeer goed bekend staand) gaven hetzelfde probleem.

Bij de compressor van TS, die ik ook heb gehad, wordt de aanloopstroom beperkt door een aanloopventiel, waardoor de motor niet direct een groot vermogen hoeft te leveren. Deze kan zonder problemen op een B16 automaat worden aangesloten, is mijn ervaring.

Ik wil graag een 2200watt compressor op een 5000watt aggregaat laten draaien.
Hij draait wel, maar erg traag, en de fut zit er niet in :')

Wat wordt er bedoeld met een aanloopontlasting?
Is er iets electronisch te krijgen maken die de start van de electromotor begeleidt?
Of is het mechanisch op te lossen met een ventiel die de eerste slagen lucht vrij laat ontsnappen?

Tips&Trics please!
 
Ik heb een vergelijkbare situatie ook gehad. Ook met een compressor + aggregaat.
Als ik de aggregaat even iets meer gas gaf voordat ik de compressor aanzette dan ging het goed/ Anders bleef ie de hele tijd erg slecht lopen, hij kwam zegmaar neit door zen opstartpiek heen. Ik weet niet hoe ik het precies uit moet leggen maar de gevolgen klinken exact hetzelfde als bij jou...

Klint erg aannemelijk :Y

en als je nou de compressor eens vol laat lopen via het stopcontact
als die vol is in de aggregaat doen
kogelkraan open en kijken of de aggregaat de compressor kan laten bijpompen
Ga ik zo doen.
Je aanloopstroom wordt te hoog omdat de compressor ineens aanspringt dan moet je motor in werking komen en trekt veel vermogen.

ik heb het wel eens een motor eerste wentelingen gegeven en toen gestart dan ging het wel.
kan je foto maken van het type plaatje wat op de aggregaat staat en op de compressor en even hier plaatsen.

Nou nou, je vraagt nogal wat ;)
 
Ga ik zo doen.
quote:

Je aanloopstroom wordt te hoog omdat de compressor ineens aanspringt dan moet je motor in werking komen en trekt veel vermogen.

ik heb het wel eens een motor eerste wentelingen gegeven en toen gestart dan ging het wel.
kan je foto maken van het type plaatje wat op de aggregaat staat en op de compressor en even hier plaatsen.


Nou nou, je vraagt nogal wat

sorry :9
 

full
 
en als je nou de compressor eens vol laat lopen via het stopcontact
als die vol is in de aggregaat doen
kogelkraan open en kijken of de aggregaat de compressor kan laten bijpompen

.....

Nope :N

Gaat zelfs moeizamer dan met de ketel leeg; een paar slagen en stil (brommende electro motor).
 
Watvoor aggregaat gebruik je? en heb je daar het typeplaatje ook van?
full

full


Ik het boekje zo gauw even niet meer vinden.

Morgen verder, en dan probeer ik even wat ander spul. Stoomreiniger heb ik er al op gehad, dat ging prima. Nu misschien een verfstrippen en slijptol er bij, eens kijken hoe dicht ik bij de 5kw in de buurt kan komen :9
 
Op het typeplaatje staat ook een cos phi, deze is niet slecht.

Hoe staat het in de technische beschrijving van de aggregaat?

Meestal is het afgegeven vermogen van een aggregaat "ohms".

Heb je een universeelmeter? Zou je dan eens de spanning van de afgaande wcd (die van de compressor) willen meten? Het liefst met een true RMS meter. Weet je exact wat de spanning is.
 
oke

1.5 kw
2 A per KW excl opstart vermogen
2*1.5 = 3 A dat is I nominaal
dat is als de motor vol uit draait zonder enige weerstand

aangezien het opstart vermogen direct zou zijn trek je 6 a 8 keer I nominaal
6*3 Ampere is 18 Ampere 8*3 A 24 Ampere
18*230 = een piekvermogen van 4140 / 5520 W

Toerental is
50 hetz * 60 ( 50 hetz is 1 seconden en je wilt toeren per minuut uitrekenen dus doe je *60)
gedeelt door aan Poolparen
= toerentaal
dus banenman je hebt wel gelijk met het hetz kan je de toerental mee beinvloeden.

verbeter me als ik me huiswerk niet goed gedaan heb hoor
50 * 60 is 3000
deze motor van de compressor heeft 1 poolpaar
dus volgens theorie 3000 toeren
maar je hebt nog een slip + verlies van koper dus ongeveer 2800 Toeren zie typeplaatje


verbeter me als ik me huiswerk niet goed gedaan heb hoor
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen ook proberen de compressor op de 380v uitgang te laten lopen.

Nee, niet zo maar :') Ik heb een verlengkabel voor kracht met ook twee 220v uitgangen. Misschien dat die het dan net wel trekt.

Ik laat het morgen weten!

En bedankt weer zover mannen! :}
 
Sorry, maar op bovenstaande wil ik even een correctie toepassen.

2A per kW. is van toepassing op 3-fasen netwerken en dan ook nog als benadering. Zeer zeker niet mee verder rekenen!

Waar wij over praten is een 230V netwerk en dan geldt bovenstaande niet.

Ken je de formule P = U x I nog?

I = 1500 (W) / 230 (V) = 6,5 A.

En dat is een heel andere waarde. :+

Overigens geeft het typeplaatje de stroom al weer, niets aan doen!
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar op bovenstaande wil ik even een correctie toepassen.

2A per kW. is van toepassing op 3-fasen netwerken en dan ook nog als benadering. Zeer zeker niet mee verder rekenen!

Waar wij over praten is een 230V netwerk en dan geldt bovenstaande niet.

Ken je de formule P = U x I nog?

I = 1500 (W) / 230 (V) = 6,5 A.

En dat is een heel andere waarde.

oja ik zit de hele tijd krachtstroom machines te berekenen

excuse my :P

maar het opstart vermogen blijft dan toch gewoon hetzelfde ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan