Compressorpomp ombouwen tot 2-takt motor

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
Voor mijn PWS (Profiel werkstuk) ben ik een compressorpomp aan het ombouwen tot een 2-takt motor. Hiervoor moest ik de pomp eerst uit elkaar halen om hem schoon te maken en na te kijken. Daarbij wilde ik de krukas eruit halen door een ijzeren plaatje los te maken, maar het plaatje kwam niet los en trok waarschijnlijk de krukas een klein beetje mee naar de zijkant. Hierdoor is de zuiger samen met de krukas denk ik wat verplaatst en die zit daardoor niet meer in het midden. De zuiger raakt daardoor de wand van de cilinder, hierdoor is er zoveel wrijving dat deze niet meer kan bewegen. Dit is naar mijn idee de oorzaak, maar dat weet ik NIET zeker.

Probleem

De zuiger zit niet meer in het midden waardoor deze tegen de wand van de cilinder aandrukt, de zuiger kan daardoor niet meer bewegen.

Oorzaak misschien
De hele zuiger en krukas zijn een klein beetje verschoven toen ik de compressorpomp wilde schoonmaken.

Geprobeerd
Ik heb geprobeerd om de krukas terug te slaan, maar die bewoog geen millimeter. Ook het ijzeren plaatje heb ik geprobeerd terug te slaan zonder succes.

Foto's
De foto's van de pomp, op de foto's zie je dat de zuiger tegen de wand aanduwt van de cilinder waar de krukas uit het karter komt. In de foto's is dit wat minder extreem dan in het echt.

20200922_103124.jpg20200922_103225.jpg20200921_144141.jpg20200921_144152.jpg
Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
zijn deze voor de inlaat ?
als de zuiger naar beneden gaat en compressie moet opbouwen in het carter, komt die schuine rand in de zuiger met de gaten weer voor de inlaatpoorten waardoor de opgebouwde compressie ook langs de inlaat weer weg, ipv naar de cylinder (afhankelijk wat eerst open gaat : spoelpoorten of inlaat via gatern/groef.

verder lijkt de slag ook maar "miniem" als ik de plaats van de poorten tov de kop zie ?
De onderste poorten zijn niet voor de inlaat, deze poorten zijn bedoelt om het gasmengsel uit het carter buiten de cilinder om te leiden naar de bovenste spoelpoorten.

De slag is inderdaad heel klein voor de grote compressorpomp is het 34mm, voor de kleine is het 24mm. Hierdoor is het lastig om de poorten, vooral voor de kleine compressorpomp te maken.
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
De poorten zijn gemaakt!

De grote compressorpomp:
20201226_170328.jpg20201228_135324.jpg20201228_135257.jpg

De kleine compressorpomp:
20201227_134903.jpg
Ook deze heeft nog spoelpoorten aan de andere kant van de uitlaat zitten. De foto is al wat ouder, want ook in de zuiger zijn de poorten gemaakt en zuigerveerslotjes.

Mijn vraag is wel of de spoelpoorten groot genoeg zijn?
En nog een vraag, eerst wilde ik aluminium of koperplaat verbuigen om de kap te maken voor de spoelpoorten (van de onderste naar de bovenste), maar dat blijkt heel moeilijk. Dus denk ik er nu aan om gewoon een aluminium plaat erover heen te buigen zodat de spoelpoorten zijn afgesloten en dan dat plaatje wat ophogen door er andere plaatjes onder te zetten. Hierdoor blijft er ruimte tussen de cilinder en de spoelpoorten waardoor het gasmengsel van de onderste poorten naar de bovenste spoelpoorten kan stromen. Hebben jullie misschien een beter idee?
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
8.507
2.291
wezemaal
gezien je blok serieus oversquare is (veel grotere boring dan slag) zou ik toch wat meer/grotere spoelpoorten maken. vanwege de korte slag is de tijd waarin mengsel in de cylinder kan stromen extreem kort.
 
Laatst bewerkt:

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
gezien je blok serieus oversquare is (veel grotere boring dan slag) zou ik toch wat meer/grotere spoelpoorten maken. vanwege de korte slag is de tijd waarin mengsel in de cylinder kan stromen extreem kort.
Dan ga ik daarmee aan de slag.

Hoe gaan die spoelers de gassen naar buiten stuwen?
Zodra de zuiger naar beneden komt krijg je carterdruk, het gas kan dan via de onderste gaten in de cilinder naar de buitenkant van de cilinder waarna het naar boven gaat door de spoelpoorten.
 

kc

MF veteraan
20 feb 2004
1.244
8
Ja dat is helemaal duidelijk maar het is wel de bedoeling dat de spoeling de uilaat gassen naar buiten werkt. En wel zodanig dat er minimale verspilling is van het verse mengsel. Dit ism met een correcte uitlaat.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
8.507
2.291
wezemaal
Ja dat is helemaal duidelijk maar het is wel de bedoeling dat de spoeling de uilaat gassen naar buiten werkt. En wel zodanig dat er minimale verspilling is van het verse mengsel. Dit ism met een correcte uitlaat.
de verbrandingsdruk in de cylinder zorgt er voor dat het grootste deel van de verbrande gassen uit zichzelf wel naar buiten wil.
de "spoeling" is om de cylinder optimaal te vullen en de laatste restjes uitlaatgassen naar buiten te duwen.

het gaat hier over een blok gaat dat "hopelijk uit zichzelf blijft draaien" , niet te moeilijk maken, gewoon enkele basisregels volgen zoals transferpoorten naar de achterkant van de cylinder richten volstaat hiervoor.
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
Ja dat is helemaal duidelijk maar het is wel de bedoeling dat de spoeling de uilaat gassen naar buiten werkt. En wel zodanig dat er minimale verspilling is van het verse mengsel. Dit ism met een correcte uitlaat.
Wat Janbros zei klopt. Ik heb geprobeerd de schnurle spoeling te maken.


Ik heb nog een probleempje. Om de aluminium platen erop te maken moet ik in de cilinder tappen alleen is de wand van de grote cilinder maar 5mm dik. De enige tappen waar ik beschikking tot heb hebben een punt en zijn bedoelt om door een gat heen te tappen. Op internet kan ik geen tappen vinden met een spiraalgroef en een platte onderkant (tap van 3mm of 4mm), zonder de platte onderkant heeft de tap een te diep gat nodig. Ik kan maar 3-4mm diep boren.
Dus zit ik nu aan twee dingen te denken:
- Een tap met een punt kopen en de punt afslijpen, maar door een gat van 3-4mm te boren zou de cilinderwand wel extreem dun worden en misschien de krachten van de explosie niet meer aan kunnen.
- Of alles solderen, maar de cilinder is gietijzer dus solderen gaat waarschijnlijk niet werken.
- Of en dit lijkt mij het best, metaalschroeven kopen en daar de punt vanaf slijpen en die in de gaten draaien. Dan zou ik nog steeds 3-4mm diep moeten boren in de cilinderwand, maar de schroeven zouden tenminste helemaal erin gedraaid kunnen worden.

Heeft iemand een beter idee?
 
Laatst bewerkt:

W.Berenschot

Die hard MF'er
Donateur
23 mrt 2020
703
216
Wat je kunt doen is
draadtap m3 kopen tbv blinden gaten
of van de draadtap m3 het puntje afslijpen
gatje boren in cilinderwand Boor 2.4 mm diep 4 mm
daarna puntje van boortje 2.4 vlakslijpen en daarmee bodem van gatje wat vlakboren tbv optimale diepte
draad m3 in tappen met accu boormachine.
of
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
8.507
2.291
wezemaal
ik zou het zo simpel mogelijk houden :
U-vormig kanaal maken met een doorsnede gelijk aan de oppervlaktes van de poorten (1 kanaal voor A en B samen) in ijzer. boven en onder kanaal dicht maken en dan de raakvlakken met de cylinder bijvijlen tot ze reeds zeer nauw aansluiten.
dan siliconen darmpje doorsnijden en over de U-randen schuiven. waar eindes bijeen komen tufje siliconen afdichtpasta. eventueel ook een streepje pasta in het darmpje voor je het over het kanaal schuift en ook een beetje tussen raakvlak darm/cylinder.
de kanalen juist positioneren en met 2 grote spanringen rond het geheel cylinder/kanalen de kanalen tegen de cylinder klemmen.

en de uitlaat voorlopig niets, eerst zien dat het blokje draat.
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
Wat je kunt doen is
draadtap m3 kopen tbv blinden gaten
of van de draadtap m3 het puntje afslijpen
gatje boren in cilinderwand Boor 2.4 mm diep 4 mm
daarna puntje van boortje 2.4 vlakslijpen en daarmee bodem van gatje wat vlakboren tbv optimale diepte
draad m3 in tappen met accu boormachine.
of
Dit zou kunnen werken, maar dan zou ik wel een nieuwe tap en boortje moeten kopen, normaal zou dat niet zo'n probleem zijn, maar met de lockdown zijn alle winkels waarbij je dit koopt dicht. Dus dan zou ik het moeten bestellen en dat kost meestal wat dagen. Als het uiteindelijk niet lukt is dit wel nog een goed iets om te proberen.

ik zou het zo simpel mogelijk houden :
U-vormig kanaal maken met een doorsnede gelijk aan de oppervlaktes van de poorten (1 kanaal voor A en B samen) in ijzer. boven en onder kanaal dicht maken en dan de raakvlakken met de cylinder bijvijlen tot ze reeds zeer nauw aansluiten.
dan siliconen darmpje doorsnijden en over de U-randen schuiven. waar eindes bijeen komen tufje siliconen afdichtpasta. eventueel ook een streepje pasta in het darmpje voor je het over het kanaal schuift en ook een beetje tussen raakvlak darm/cylinder.
de kanalen juist positioneren en met 2 grote spanringen rond het geheel cylinder/kanalen de kanalen tegen de cylinder klemmen.

en de uitlaat voorlopig niets, eerst zien dat het blokje draat.
Het moeilijke is een U-vorm maken van aluminium plaat dat aan de open eindes van de U gesloten is, daarvoor heb je (naar wat ik ervan weet) een hamer met een ronde kop nodig en een zandzak om op te slaan en het aluminium te vormen. Dan nog wordt het lastig, door de gekke vorm van een U-vorm met dichte eindes.

En als je dat kanaal in staalplaat maakt en je lat het op de cilinder lassen met en TIG apparaat?
Door de lockdown heb ik nu geen beschikking tot las apparatuur, ook zie ik niet helemaal voor me hoe een staalplaat om de cilinder heen zou moeten passen (misschien buigen). Anders zou dit wel de sterkste oplossing zijn geweest.

Ik ga het denk ik eerst proberen met de metaalschroeven als dat niet lukt ga ik kijken wat dan de beste optie is, bedankt voor de ideeën.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
8.507
2.291
wezemaal
Het moeilijke is een U-vorm maken van aluminium plaat dat aan de open eindes van de U gesloten is, daarvoor heb je (naar wat ik ervan weet) een hamer met een ronde kop nodig en een zandzak om op te slaan en het aluminium te vormen. Dan nog wordt het lastig, door de gekke vorm van een U-vorm met dichte eindes.
ijzer Bernd, ijzer ... ;)
kan je makkelijk plaatsjes op de kop lassen.
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
De spoelpoorten zijn vergroot en daarna heb ik van de onderste spoelpoorten naar de bovenste een groef gemaakt van ongeveer 2,5mm diep. Daarna konden de aluminium plaatjes erop, die maken een tussenruimte van 5mm, daar moet nog ongeveer 3-5mm aan pakkingen bijkomen en van de schroeven moet nog de top afgehaald worden. De schroeven blijven heel goed vastzitten.
20210103_201609.jpg20210103_214515.jpg20210103_214518.jpg20210103_214524.jpg20210103_214543.jpg20210103_214539.jpg
Voor de kleine compressorpomp heb ik de aluminiumplaatjes ook al en moeten alleen de groeven en gaten voor de schroeven nog geboord worden, ik hoop het morgen af te kunnen maken.
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
De groeven in de kleine compressor zijn gemaakt en ook de gaten voor de schroeven. Ik heb de schroeven wat moet afslijpen en die passen nu heel goed. Ik heb nog geen tijd gehad om de aluminium kapjes vast te zetten, ik heb er één vast gezet en de rest doe ik morgen. Overal zitten nog 3 papierpakkingen tussen van 0.80mm en vloeibare pakking om alle oneffenheden weg te werken. Dit zorgt er samen met de groef voor dat bij de grote en kleine compressorpomp de afstand tussen de afsluitende aluminiumplaat en de cilinder 9,5 - 10mm is, ik heb uitgerekend dat op het smalste deel in de groef er dan nog steeds meer oppervlakte is dan de oppervlakte van de spoelpoorten.
20210104_194226.jpg20210104_213803.jpg
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
De spoelpoorten zijn af!
De grote compressor:
20210105_213623.jpg20210105_213645.jpg

De kleine compressor:
20210105_213628.jpg20210105_213633.jpg

Hiermee zijn de spoelpoorten en uitlaatpoorten af, wat nu nog rest zijn het maken van de inlaatpoorten aan de zijkant van het carter en dan de ontsteking regelen.

Wel zijn er nog een paar problemen (zoals altijd)
- 20210105_214712.jpg
In de bovenstaande foto is te zien dat de bouten die in het carter zitten om de cilinder op het carter te draaien nu in de weg zitten door de plaatjes voor de spoelpoorten. Hierdoor zou ik de cilinder met twee moeren minder op het carter moeten zetten, dan zal het carter waarschijnlijk niet goed luchtdicht zijn en de cilinder zou te los zitten en een beetje scheef. Om dit te voorkomen denk ik er nu aan om een deel van de plaat waar de cilinder op zit (de gaten waar de bouten doorheen gaan) af te slijpen, hierdoor zou die dunner worden, als ik dan ook de moeren en bouten wat korter slijp past het misschien net en zou ik de moeren kunnen aandraaien.
- Het tweede probleem is dat ik geen vliegwiel heb voor de grote compressorpomp, ik dacht er een te hebben, maar dat past allemaal niet en kan ook niet aangepast worden, dus moet ik een nieuw vliegwiel vinden. In de buurtwerkplaats lag nog een vliegwiel die misschien wel leek te passen, maar door de lockdown kan ik daar op zijn vroegst (hopelijk) 19 januari bij.

Nou ja, het project is tenminste weer een flinke stap verder en ik ben best tevreden over het resultaat. (Natuurlijk moet alles nog wat schoon gemaakt worden)
 

W.Berenschot

Die hard MF'er
Donateur
23 mrt 2020
703
216
De spoelpoorten zijn af!
De grote compressor:
Bekijk bijlage 1581395Bekijk bijlage 1581396

De kleine compressor:
Bekijk bijlage 1581397Bekijk bijlage 1581398

Hiermee zijn de spoelpoorten en uitlaatpoorten af, wat nu nog rest zijn het maken van de inlaatpoorten aan de zijkant van het carter en dan de ontsteking regelen.

Wel zijn er nog een paar problemen (zoals altijd)
- Bekijk bijlage 1581400
In de bovenstaande foto is te zien dat de bouten die in het carter zitten om de cilinder op het carter te draaien nu in de weg zitten door de plaatjes voor de spoelpoorten. Hierdoor zou ik de cilinder met twee moeren minder op het carter moeten zetten, dan zal het carter waarschijnlijk niet goed luchtdicht zijn en de cilinder zou te los zitten en een beetje scheef. Om dit te voorkomen denk ik er nu aan om een deel van de plaat waar de cilinder op zit (de gaten waar de bouten doorheen gaan) af te slijpen, hierdoor zou die dunner worden, als ik dan ook de moeren en bouten wat korter slijp past het misschien net en zou ik de moeren kunnen aandraaien.
- Het tweede probleem is dat ik geen vliegwiel heb voor de grote compressorpomp, ik dacht er een te hebben, maar dat past allemaal niet en kan ook niet aangepast worden, dus moet ik een nieuw vliegwiel vinden. In de buurtwerkplaats lag nog een vliegwiel die misschien wel leek te passen, maar door de lockdown kan ik daar op zijn vroegst (hopelijk) 19 januari bij.

Nou ja, het project is tenminste weer een flinke stap verder en ik ben best tevreden over het resultaat. (Natuurlijk moet alles nog wat schoon gemaakt worden)
Ook dat nog (schoonmaken) Voor mijn ben je al geslaagd. zo wie zo om je doorzettingsvermogen en om je eigen ego op zij te zetten door hier op MF om hulp / advies te vragen.
 

Bernd Koggel

MF'er
22 sep 2020
188
132
Als de cilinder eraf is kun je waarschijnlijk 2 moeren tegen elkaar op de tapeinde zetten. Als je dan de behuizing heet stookt en af laat koelen komt hij er waarschijnlijk wel uit. Ik zou van te voren wel even in Het grote vastzittende/afgebroken bouten, moeren, tapeindes ed hulp topic kijken welke voorbereidingen je kan treffen.
Ik probeer het eerst even zonder brander, m'n gas is op en nu alle winkels dicht zijn is het niet meer zo makkelijk om ergens een nieuwe gasfles te kopen of te laten hervullen.
 
Bovenaan Onderaan