Bernd Koggel
MF'er
- 22 sep 2020
- 201
- 142
Zeker wel. Maar niet met regulier soldeertin natuurlijk.Aluminium is niet te solderen!
De onderste poorten zijn niet voor de inlaat, deze poorten zijn bedoelt om het gasmengsel uit het carter buiten de cilinder om te leiden naar de bovenste spoelpoorten.zijn deze voor de inlaat ?
als de zuiger naar beneden gaat en compressie moet opbouwen in het carter, komt die schuine rand in de zuiger met de gaten weer voor de inlaatpoorten waardoor de opgebouwde compressie ook langs de inlaat weer weg, ipv naar de cylinder (afhankelijk wat eerst open gaat : spoelpoorten of inlaat via gatern/groef.
verder lijkt de slag ook maar "miniem" als ik de plaats van de poorten tov de kop zie ?
Dan ga ik daarmee aan de slag.gezien je blok serieus oversquare is (veel grotere boring dan slag) zou ik toch wat meer/grotere spoelpoorten maken. vanwege de korte slag is de tijd waarin mengsel in de cylinder kan stromen extreem kort.
Zodra de zuiger naar beneden komt krijg je carterdruk, het gas kan dan via de onderste gaten in de cilinder naar de buitenkant van de cilinder waarna het naar boven gaat door de spoelpoorten.Hoe gaan die spoelers de gassen naar buiten stuwen?
de verbrandingsdruk in de cylinder zorgt er voor dat het grootste deel van de verbrande gassen uit zichzelf wel naar buiten wil.Ja dat is helemaal duidelijk maar het is wel de bedoeling dat de spoeling de uilaat gassen naar buiten werkt. En wel zodanig dat er minimale verspilling is van het verse mengsel. Dit ism met een correcte uitlaat.
Wat Janbros zei klopt. Ik heb geprobeerd de schnurle spoeling te maken.Ja dat is helemaal duidelijk maar het is wel de bedoeling dat de spoeling de uilaat gassen naar buiten werkt. En wel zodanig dat er minimale verspilling is van het verse mengsel. Dit ism met een correcte uitlaat.
Dit zou kunnen werken, maar dan zou ik wel een nieuwe tap en boortje moeten kopen, normaal zou dat niet zo'n probleem zijn, maar met de lockdown zijn alle winkels waarbij je dit koopt dicht. Dus dan zou ik het moeten bestellen en dat kost meestal wat dagen. Als het uiteindelijk niet lukt is dit wel nog een goed iets om te proberen.Wat je kunt doen is
draadtap m3 kopen tbv blinden gaten
of van de draadtap m3 het puntje afslijpen
gatje boren in cilinderwand Boor 2.4 mm diep 4 mm
daarna puntje van boortje 2.4 vlakslijpen en daarmee bodem van gatje wat vlakboren tbv optimale diepte
draad m3 in tappen met accu boormachine.
of
Het moeilijke is een U-vorm maken van aluminium plaat dat aan de open eindes van de U gesloten is, daarvoor heb je (naar wat ik ervan weet) een hamer met een ronde kop nodig en een zandzak om op te slaan en het aluminium te vormen. Dan nog wordt het lastig, door de gekke vorm van een U-vorm met dichte eindes.ik zou het zo simpel mogelijk houden :
U-vormig kanaal maken met een doorsnede gelijk aan de oppervlaktes van de poorten (1 kanaal voor A en B samen) in ijzer. boven en onder kanaal dicht maken en dan de raakvlakken met de cylinder bijvijlen tot ze reeds zeer nauw aansluiten.
dan siliconen darmpje doorsnijden en over de U-randen schuiven. waar eindes bijeen komen tufje siliconen afdichtpasta. eventueel ook een streepje pasta in het darmpje voor je het over het kanaal schuift en ook een beetje tussen raakvlak darm/cylinder.
de kanalen juist positioneren en met 2 grote spanringen rond het geheel cylinder/kanalen de kanalen tegen de cylinder klemmen.
en de uitlaat voorlopig niets, eerst zien dat het blokje draat.
Door de lockdown heb ik nu geen beschikking tot las apparatuur, ook zie ik niet helemaal voor me hoe een staalplaat om de cilinder heen zou moeten passen (misschien buigen). Anders zou dit wel de sterkste oplossing zijn geweest.En als je dat kanaal in staalplaat maakt en je lat het op de cilinder lassen met en TIG apparaat?
ijzer Bernd, ijzer ...Het moeilijke is een U-vorm maken van aluminium plaat dat aan de open eindes van de U gesloten is, daarvoor heb je (naar wat ik ervan weet) een hamer met een ronde kop nodig en een zandzak om op te slaan en het aluminium te vormen. Dan nog wordt het lastig, door de gekke vorm van een U-vorm met dichte eindes.
Oh zou bedoel je, het zou een leuk idee zijn, maar door de lockdown gaat dat niet lukken.ijzer Bernd, ijzer ...
kan je makkelijk plaatsjes op de kop lassen.
Ook dat nog (schoonmaken) Voor mijn ben je al geslaagd. zo wie zo om je doorzettingsvermogen en om je eigen ego op zij te zetten door hier op MF om hulp / advies te vragen.De spoelpoorten zijn af!
De grote compressor:
Bekijk bijlage 1581395Bekijk bijlage 1581396
De kleine compressor:
Bekijk bijlage 1581397Bekijk bijlage 1581398
Hiermee zijn de spoelpoorten en uitlaatpoorten af, wat nu nog rest zijn het maken van de inlaatpoorten aan de zijkant van het carter en dan de ontsteking regelen.
Wel zijn er nog een paar problemen (zoals altijd)
- Bekijk bijlage 1581400
In de bovenstaande foto is te zien dat de bouten die in het carter zitten om de cilinder op het carter te draaien nu in de weg zitten door de plaatjes voor de spoelpoorten. Hierdoor zou ik de cilinder met twee moeren minder op het carter moeten zetten, dan zal het carter waarschijnlijk niet goed luchtdicht zijn en de cilinder zou te los zitten en een beetje scheef. Om dit te voorkomen denk ik er nu aan om een deel van de plaat waar de cilinder op zit (de gaten waar de bouten doorheen gaan) af te slijpen, hierdoor zou die dunner worden, als ik dan ook de moeren en bouten wat korter slijp past het misschien net en zou ik de moeren kunnen aandraaien.
- Het tweede probleem is dat ik geen vliegwiel heb voor de grote compressorpomp, ik dacht er een te hebben, maar dat past allemaal niet en kan ook niet aangepast worden, dus moet ik een nieuw vliegwiel vinden. In de buurtwerkplaats lag nog een vliegwiel die misschien wel leek te passen, maar door de lockdown kan ik daar op zijn vroegst (hopelijk) 19 januari bij.
Nou ja, het project is tenminste weer een flinke stap verder en ik ben best tevreden over het resultaat. (Natuurlijk moet alles nog wat schoon gemaakt worden)
Dat is een goed idee, ze zouden er best uit moeten kunnen.Kun je die tapeinden niet uit het carter halen?
Dan kun je er bijv. imbusbouten bij zoeken in dezelfde maat en kijken of je daar de cilinder mee kan vastzetten.
Ik probeer het eerst even zonder brander, m'n gas is op en nu alle winkels dicht zijn is het niet meer zo makkelijk om ergens een nieuwe gasfles te kopen of te laten hervullen.Als de cilinder eraf is kun je waarschijnlijk 2 moeren tegen elkaar op de tapeinde zetten. Als je dan de behuizing heet stookt en af laat koelen komt hij er waarschijnlijk wel uit. Ik zou van te voren wel even in Het grote vastzittende/afgebroken bouten, moeren, tapeindes ed hulp topic kijken welke voorbereidingen je kan treffen.