Condensator: hoe? wat? waar?

De Highlander

MF veteraan
5 sep 2001
2.460
1
Utrecht
De titel spreekt voor zich denk ik, maar enige toelichting.

In simpele termen gaat de stroom van mijn spoel en contactpunten naar de Bobine. Van de bobine naar de bougie. Vonkie plof.

Nou zit er tussen de spoel en de bobine nog ergens een condensator. Wat doet deze en waar hoort hij precies tussen.

Iemand hier een schemaatje van?
 
De titel spreekt voor zich denk ik, maar enige toelichting.

In simpele termen gaat de stroom van mijn spoel en contactpunten naar de Bobine. Van de bobine naar de bougie. Vonkie plof.

Nou zit er tussen de spoel en de bobine nog ergens een condensator. Wat doet deze en waar hoort hij precies tussen.

Iemand hier een schemaatje van?

Pff das lang geleden maar ff diep uit het geheugen :Z
De condesator zorgt voor geen of minder vonkvorming tussen de punten waardoor ze minder inbranden en langer meegaan. De condensator zit bij de draad die op de punten zit geschroefd, parrallel. De condeensator laad zich op als de punten dicht zijn en ontlaad bij het openen.
Ik geloof dat het zo was :+
 
Je bedoelt, een machine zonder accu zoals oudere brommers?

Ik denk dat je dezelfde schakeling bedoelt als die welke op de oude Mobylette brommertjes zat; spoel in vliegwiel en verderop een bobine (bij sommige andere merken zat alles binnen het vliegwiel, weer anders).

Al 3 kwartier gezocht op Net maar nog niets gevonden, helaas.

Minstens een oudere fietsenmaker moet dat schema wel achter de hand hebben.
 
De Condensatoer kan ook dienen als extra boost. Doordat deze opgeladen word en zijn spanning afgeeft. Om de gelijkspanning beter gelijk te richten...

Damnn dit is ook lang geleden voor mij ;)
 
Je bedoelt, een machine zonder accu zoals oudere brommers?

Ik denk dat je dezelfde schakeling bedoelt als die welke op de oude Mobylette brommertjes zat; spoel in vliegwiel en verderop een bobine (bij sommige andere merken zat alles binnen het vliegwiel, weer anders).

Al 3 kwartier gezocht op Net maar nog niets gevonden, helaas.

Minstens een oudere fietsenmaker moet dat schema wel achter de hand hebben.

Dat klinkt bekend. Het betreft een ouwe yamaha DT1 (1972 250cc).
spoel ed zitten idd in het vliegwiel.
Maar heeft niet elke motor een condensator? Ook mijn harley van 84 heeft er een.

Maar ze hebben allebei wel gewoon een accu.

Probleem is de yamaha. Alle draden liggen los. En ik vraag me af hoe het hoort.
Draad van spoel naar condensator. Condensator heeft volgens mij maar een draadje.
 
Bij "puntjes" zit altijd een condensator, voor de werking.

Er wordt ook wel beweerd dat die condensator voor minder inbranden van de puntjes zou zorgen maar dit heb ik nooit geloofd, integendeel, want ik zie er juist eerder een oorzaak in voor dat inbranden (maar onvermijdelijk, zonder heb je geen goede vonk).
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je hier iets aan:

circuit_electrique1.gif
 
Bij "puntjes" zit altijd een condensator, voor de werking.

Er wordt ook wel beweerd dat die condensator voor minder inbranden van de puntjes zou zorgen maar dit heb ik nooit geloofd, integendeel, want ik zie er juist eerder een oorzaak in voor dat inbranden (maar onvermijdelijk, zonder heb je geen goede vonk).

De TS'er bedoelde met een soort accu de condensator! Staat los van het feit of een motor wel of geen accu heeft. Bij de bromfietsen zag je vroeger dus dat er 1 onstekingsspoel aanwezig was en brommers met een accu hadden er nog een extra spoel bij. De condensator laad zich op om vervolgens een piekspanning op de bobine af te geven bij het openen van de punten waardoor er in de bobine een hogere inductie spanning ontstaan en een betere/sterkere vonk.
Als ik het mij goed herrinnner gaat er een + door de bobine naar de contactpunten en condensator. als de punten open gaan gaat er een spanning (die van de geladen condensator dus)omgekeerd terug naar de bobine waardoor dus die inductie (vonk)onstaat.


Pff volgens mij moet ik mijn oude studie boeken eens van de kast trekken
:?
 
Moderne motoren hebben deze condensator niet meer, aangezien deze electronische ontsteking hebben.


Ben maar blij dat die punten tot het verleden horen, erg storingsgevoelig en niet onderhouds vriendelijk. Hoewel als je nu een storing in je onsteking krijgt weet je meteen wat deze moderne techniek kost :X en hoelang je ooit moet zoeken voor je de juiste diagnose steld
 
De TS'er bedoelde met een soort accu de condensator! Staat los van het feit of een motor wel of geen accu heeft. Bij de bromfietsen zag je vroeger dus dat er 1 onstekingsspoel aanwezig was en brommers met een accu hadden er nog een extra spoel bij. De condensator laad zich op om vervolgens een piekspanning op de bobine af te geven bij het openen van de punten waardoor er in de bobine een hogere inductie spanning ontstaan en een betere/sterkere vonk.
Als ik het mij goed herrinnner gaat er een + door de bobine naar de contactpunten en condensator. als de punten open gaan gaat er een spanning (die van de geladen condensator dus)omgekeerd terug naar de bobine waardoor dus die inductie (vonk)onstaat.


Pff volgens mij moet ik mijn oude studie boeken eens van de kast trekken
:?
De onsteking vind toch pas plaats als de contactpunten openen :?
De condensator staat parallel over de punten. Hoe kan die condensator dan laden als hij steeds kortgesloten is?
 
Ik heb me altijd laten vertellen dat de condensator dient om vonken op de contacten te voorkomen tijdens het openen.
Dit doen ze ook vaak bij schakelaars waar nogal een inductie op komt tijdens uit schakelen.
 
@vdV: het is iets ingewikkelder; die condensator op "puntjes" heeft (vooral) een functie in de opwekking van de vonk, is zonder meer nodig.
Een spoel en een condensator zijn tamelijk elkaars tegengestelde, er komt altijd rekenwerk aan te pas als beide zich in 1 circuit bevinden en zeker als daar ook nog een schakelaar, cq de puntjes, bij zit.
Er zal wel iets van waar zijn dat een juist berekende condensator op die plek TEVENS het inbranden beteugelt.

Een condensator over relais- of schakelaarcontacten zag ik wel eens (kleine waarde) in wisselstroom-circuits maar voor gelijkstroom zou ik er zwaar over nadenken hoe de stroompjes kruipen.
Ook zag ik wel eens, duidelijk bedoeld tegen inbranden, tamelijk hoge weerstandjes over schakel(aar)-contacten.

Het is mij nooit gelukt om helemaal te doorzien hoe dit soort combinaties en oplossingen worden bereikt, vooral omdat er vaak een derde doel meespeelt: radio-ontstoring.
 
@vdV: het is iets ingewikkelder; die condensator op "puntjes" heeft (vooral) een functie in de opwekking van de vonk, is zonder meer nodig.
Een spoel en een condensator zijn tamelijk elkaars tegengestelde, er komt altijd rekenwerk aan te pas als beide zich in 1 circuit bevinden en zeker als daar ook nog een schakelaar, cq de puntjes, bij zit.
Er zal wel iets van waar zijn dat een juist berekende condensator op die plek TEVENS het inbranden beteugelt.

Een condensator over relais- of schakelaarcontacten zag ik wel eens (kleine waarde) in wisselstroom-circuits maar voor gelijkstroom zou ik er zwaar over nadenken hoe de stroompjes kruipen.
Ook zag ik wel eens, duidelijk bedoeld tegen inbranden, tamelijk hoge weerstandjes over schakel(aar)-contacten.

Het is mij nooit gelukt om helemaal te doorzien hoe dit soort combinaties en oplossingen worden bereikt, vooral omdat er vaak een derde doel meespeelt: radio-ontstoring.
Ik weet wat een spoel en een condenstor doen.
Ik vraag me alleen af wat de functie kan zijn van een kortgesloten condensator :?
 
Ik denk dat die condensator vooral voorkomt/vermindert dat puntjes met de bougie tegelijk mee-vonken op het loslaat-moment.
Condensator kortsluiten betekent dat-ie geheid leeg is vóór de volgende klap.

Zo in schema's te zien is de werkwijze tamelijk grof want het grootste deel van de tijd loopt er een forse stroom door de primaire van de bobine en de vonk ontstaat door het onderbreken daarvan.
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal dat de condensator tegen het inbranden van de punten is komt omdat als de condensator niet goed meer is of een verkeerde waarde heeft dat de klacht dan snel inbrandende punten is.
 
Laatst bewerkt:
De condensator zit er enerzijds als vonkdoving, en anderzijds als radio-onstoorder.

Zelfs zonder condensator zal hij lopen.

Wanneer een spanning over een spoel wegvalt zal deze de eigenschap tonen om deze verandering tegen te gaan, dwz de spanning te laten blijven duren, en zal daardoor een tegen-emk ontwikellen.

Dit noemen we zelfinductie, deze opgewekte spanning in het spoel kan heel hoog op lopen, hangt af van de aangesloten spanning, het aantal wikkelingen, en de snelheid van deze overbreking, door dat deze spanning tegengesteld verloopt, en zeer hoog kan oplopen(!) zal je tss de onderbrekende contacten, hier dus de puntjes een vonkoverslag hebben.

Deze vonkoverslag is funest voor het opp van je contactpuntjes, die branden in, en verlaagt de levensduur drastisch, ook word er hierdoor een magnetische storing veroorzaakt, die een storend signaal kan uitzenden, en door de hoge spanning nog relatief krachtig kan zijn.

Daar komt de condensator bij kijken, deze is als een vat, die elektriciteit net als water in een vat kan opslaan en terug afgeven.

Wanneer de contactpuntjes gesloten zijn is deze condensator kortgesloten en volledig buiten gebruik, wanneer de puntjes openen, en je de hoge inductie spanning krijgt van je spoel, dan zal de condensator een deel van de spanning over zich nemen.

Dus zal er een spanningsval zijn over de condensator, en doordat elektriciteit nu eenmaal altijd de gemakelijkste weg wil nemen, deze met de laagste weerstand, zal er geen vonkoverslag zijn tss je puntjes, lucht heeft namenlijk een hele hoge weerstand, je hebt een paar duizend Volt nodig om de lucht tss twee geleiders te ioniseren en voor vonkoverslag te zorgen ( afhankelijk van de tussenafstand).

Dus geen vonkoverslag is ook een fel vermindere radio magnetische storing.

Moderne motoren hebben deze condensator niet wan ze hebben ook geen contactpuntjes meer, deze worden electronisch door transistoren of thyristoren langs electronische gemaakt.
 
IK heb er ff een oud boek bij gepakt :+
Heel simpel gezegd zorgt ie dat er geen vonkvonming ontstaat. De condensator ontlaad zich pas als de punten weer sluiten en niet zoals ik eerder zei als ze openen. Om de hoge spanning in de bobine op te bouwen moet de stroom kring snel onderbroken worden. de electronen zijn niet zo snel te stoppen dus kiezen ze de weg van de minste weerstand en dat is dan de condensator. Als die dus niet goed is dan zal de electronen stroom als vonk over de punten springen waardoor er een minder hoge piek/vonk onstaat op de bobine en de punten branden snel in
 
Sleor van mij krijgt ge 10 op 10 , dit voor het geval Highlander het niet heeft over de CDI-onsteking , deze heeft ook een condensator met heel andere bedoeling .
 
De condensator zit er enerzijds als vonkdoving, en anderzijds als radio-onstoorder.

Zelfs zonder condensator zal hij lopen.

Wanneer een spanning over een spoel wegvalt zal deze de eigenschap tonen om deze verandering tegen te gaan, dwz de spanning te laten blijven duren, en zal daardoor een tegen-emk ontwikellen.

Dit noemen we zelfinductie, deze opgewekte spanning in het spoel kan heel hoog op lopen, hangt af van de aangesloten spanning, het aantal wikkelingen, en de snelheid van deze overbreking, door dat deze spanning tegengesteld verloopt, en zeer hoog kan oplopen(!) zal je tss de onderbrekende contacten, hier dus de puntjes een vonkoverslag hebben.

Deze vonkoverslag is funest voor het opp van je contactpuntjes, die branden in, en verlaagt de levensduur drastisch, ook word er hierdoor een magnetische storing veroorzaakt, die een storend signaal kan uitzenden, en door de hoge spanning nog relatief krachtig kan zijn.

Daar komt de condensator bij kijken, deze is als een vat, die elektriciteit net als water in een vat kan opslaan en terug afgeven.

Wanneer de contactpuntjes gesloten zijn is deze condensator kortgesloten en volledig buiten gebruik, wanneer de puntjes openen, en je de hoge inductie spanning krijgt van je spoel, dan zal de condensator een deel van de spanning over zich nemen.

Dus zal er een spanningsval zijn over de condensator, en doordat elektriciteit nu eenmaal altijd de gemakelijkste weg wil nemen, deze met de laagste weerstand, zal er geen vonkoverslag zijn tss je puntjes, lucht heeft namenlijk een hele hoge weerstand, je hebt een paar duizend Volt nodig om de lucht tss twee geleiders te ioniseren en voor vonkoverslag te zorgen ( afhankelijk van de tussenafstand).

Dus geen vonkoverslag is ook een fel vermindere radio magnetische storing.

Moderne motoren hebben deze condensator niet wan ze hebben ook geen contactpuntjes meer, deze worden electronisch door transistoren of thyristoren langs electronische gemaakt.
:^

Sterker nog, gezien het hoogfrequente karakter van de tegen-EMK (piekspanning), zal de condensator deels als een kortsluiting fungeren. Simpel gezegd vlakt de condensator de piekspanning wat af door de hoog frequente delen eruit te filteren. Dit voorkomt dan idd een vonkboog tussen de contactpunten.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar ik denk dat moeilijk te berekenen valt in welke ladingstoestand die condensator nèt na de vonk achterblijft en reeds bij een paar Volt loopt er dan (zeer kort) een erg forse stroom door de contactpuntjes die hem kortsluiten.
 
Ik denk dat ik het snap.

De condensator slaat de stroom tijdelijk op als de contactpunten openstaan. Dit voorkomt dat de stroom voortijdig overspringt tussen de punten. Als de punten sluiten ontlaat de condensator.

Ik moet de condensator dus tussen de spoel en de contactpunten plaatsen.

Ik ga dus maar eens op zoek naar een zaak waar ze veel soorten condensators hebben. Want de mijne is verrot en lag los in een kist met onderdelen bij mijn motor. Maar nu weet ik dus waar ik hem moet plaatsen.
Bedankt allemaal voor de info.

@willem1940: Bedankt voor de schets, maar zoeen had ik al. Ik doelde meer op hoe de bedrading loopt in het ontstekingshuis. Maar dat hebben jullie al uitgelegd.

Ik snap nou ook wat er een aantal jaar geleden met mijn harley is gebeurt. Ik had hem net een week en tijdens het rijden begon hij af en toe te sputteren. Dat sputteren werd steeds erger totdat hij nog maar 40km/uur liep. Wegenwacht heeft de condensator vervangen, en hij liep weer perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan