Contact GSXR SRAD 97 vervangen door schakelaar

matth3w

Die hard MF'er
12 jun 2006
269
10
Dokkum
Goedemiddag!
Beetje bij beetje ben ik bezig met een SRAD naked bike/ ratbike.
Mijn volgende stap is het verwijderen van het contactslot.
Ik ben alleen niet heel goed met elektronica en kan op internet ook niet veel vinden hierover.

Wat ik graag zou willen:
- Volledige contact slot weg (en dus ook geen sleutel meer nodig)
- Dodemansknop gebruiken als 'contact

Dus, dodemansknop stand A = alles uit
Stand B = contact aan, verlichting aan etc en dus kunnen starten.

Ik heb wel een technische tekening gevonden, maar ik weet even niet hoe ik dit allemaal aan moet sluiten. In de tekening staat dat er 3 verbinden gemaakt worden als je de motor op contact aan zet.

Wie o wie heeft dit gedaan of heeft hier verstand van en kan bij helpen?
 
Dat is goeie. Komt daar niet pas stroom op wanneer ik de dodemansknop op On zet?
In de gemodificeerde situatie?

Het weerstandje wordt naar massa geschakeld. De ecu krijgt van zoveel kanalen signaal dat ik niet weet of er een bijzit die een plus doorgeeft naar de weersstand, dat kan je meten. Met het contact uit meten of er spanning op die oranje zwart staat
 
het is héél simpel : als de motor uit staat, moet alles wat aan het kontaktslot verbonden is onderbroken zijn.
geen idee waarom jij perse enkele verbindingen wel permanent wil .
Dat is ook héél simpel, het is niet omdat ik het wil, het is omdat het zo is uitgelegd.
Dus waarom diegene dat permanent heeft gemaakt, kan ik je geen antwoord op geven.
 
Laatst bewerkt:
In de gemodificeerde situatie?

Het weerstandje wordt naar massa geschakeld. De ecu krijgt van zoveel kanalen signaal dat ik niet weet of er een bijzit die een plus doorgeeft naar de weersstand, dat kan je meten. Met het contact uit meten of er spanning op die oranje zwart staat
Ik zal het vandaag even meten voor de zekerheid.
 
Ik ga vandaag ook mijn contactslot open maken om te kijken of OG en ZW nou echt geschakeld worden, of dat die gewoon door het contact lopen om dat weerstandje te verbergen. Gezien het weerstandje ook niet op het schema vermeld staat, ben ik wel erg benieuwd of deze ook echt wordt geschakeld.
 
In het schema staat dat het contact onderbroken wordt, als je daaraan moet gaan twijfelen zou je eerst aan jezelf moeten twijfelen, dat de weerstand er niet in staat is dan weer geen uitzondering, die staat ook niet in de ECU enzo
 
In het schema staat dat het contact onderbroken wordt, als je daaraan moet gaan twijfelen zou je eerst aan jezelf moeten twijfelen, dat de weerstand er niet in staat is dan weer geen uitzondering, die staat ook niet in de ECU enzo
Dat is waar. N00b hier natuurlijk.
Als we dan toch het geschakelde aanhouden van wat er in het contact gebeurt, moet ik denk ik ook een relais zetten tussen G en B?

Met dit alles kom ik dan uit op het volgende schema:
 

Bijlagen

  • SRAD-Schem-v2a.jpg
    SRAD-Schem-v2a.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
De eerste stap is gezet!
Ik heb de 2 kabelboompjes van het contactslot en de dodemansknop/startknop van de motor gehaald.
Toch was ik erg nieuwsgierig naar de binnenkant van het slot en inderdaad, daar zat ook een mooie weerstand in verwerkt en de schakelingen kloppen ook :)

Soldeerbenodigdheden zijn inmiddels ook binnen en dan nu even wachten tot ik een momentje heb om hier even in alle rust alles te kunnen verbinden en solderen.
Alvast iedereen bedankt voor de tips en hulp! Ik post alle bevindingen en processen nog wel, voor het geval er nog iemand is die dit zou willen doen in de toekomst :)
 
Laatst bewerkt:
Zo, Gisteren en vanochtend tussen alle activiteiten van een weekend door alles aangesloten en gesoldeerd volgens schema.
Alles ook 20x gecontroleerd en zojuist alles weer aangesloten aan de motor.

En tot mijn volledige verbazing werkt het!
Geen kortsluitingen, geen kapotte ECU, fantastisch!
Dit was mijn eerste grote mod qua electra, dus hier ben ik echt blij mee!

Nogmaals, iedereen bedankt voor de hulp!
Filmpje volgt.
 

Bijlagen

  • 20210523_111858.jpg
    20210523_111858.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 25
Hierbij nog het schema zoals ik het uiteindelijk heb gedaan.
Ik heb de min bij de accu gehaald bij mijn relais, puur omdat niet echt wist welke nou een goede min zou zijn. Dus wees vrij je eigen min voor de relais te zoeken. Inmiddels heb ik ook een snelsluit tankdop geregeld, dus is de motor nu volledig sleutelloos *O*

Nog wat keywords om deze post eventueel makkelijker te vinden:
Suzuki GSX-R 600 SRAD 1997, keyless, contactslot, contact, verwijderen, contact verwijderen, keyless starten, schema, dodemansknop, starten, stoppen.
 

Bijlagen

  • SRAD-Schem-DEF.jpg
    SRAD-Schem-DEF.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 29
Terug
Bovenaan Onderaan