Contact GSXR SRAD 97 vervangen door schakelaar

matth3w

Die hard MF'er
12 jun 2006
269
10
Dokkum
Goedemiddag!
Beetje bij beetje ben ik bezig met een SRAD naked bike/ ratbike.
Mijn volgende stap is het verwijderen van het contactslot.
Ik ben alleen niet heel goed met elektronica en kan op internet ook niet veel vinden hierover.

Wat ik graag zou willen:
- Volledige contact slot weg (en dus ook geen sleutel meer nodig)
- Dodemansknop gebruiken als 'contact

Dus, dodemansknop stand A = alles uit
Stand B = contact aan, verlichting aan etc en dus kunnen starten.

Ik heb wel een technische tekening gevonden, maar ik weet even niet hoe ik dit allemaal aan moet sluiten. In de tekening staat dat er 3 verbinden gemaakt worden als je de motor op contact aan zet.

Wie o wie heeft dit gedaan of heeft hier verstand van en kan bij helpen?
 
Ik kan me herinneren van toen ik mijn GSX-R 600 uit '98 aan het ombouwen was tot racer en daarbij dus ook het contactslot heb verwijderd, dat ik ergens een weerstand tussen moest solderen. Was iets van een niet gedocumenteerde beveiliging ofzo.
 
Die dus niet, of je moet er 4 nemen.
Een MY4 van omron of gelijkwaardig
De eerste kun je al 40 ampere mee trekken. Meeste is je koplamp van 55 watt en dat is dan iets van 5 ampere naar boven afgerond. Dan lijkt me 40 ampere voor je hele motor (minus startmotor) meer dan genoeg.

Kak, dat zal je net treffen natuurlijk..
Gewoon even multimeter op de connector van je contactslot zetten. Dat is het moeilijke niet. En een weerstandje tussen solderen ook niet.
 
Kak, dat zal je net treffen natuurlijk..
Is op zich niet heel ingewikkeld, maar ik weet niet meer tussen welke draden de weerstand moet. Ik ben erachter gekomen door de weerstand te meten tussen de diverse aansluitingen van het contactslot en heb zodoende kunnen bepalen waar de weerstand tussen moest. Als ik me niet vergis was het iets van 100 Ohm,
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
De eerste kun je al 40 ampere mee trekken. Meeste is je koplamp van 55 watt en dat is dan iets van 5 ampere naar boven afgerond. Dan lijkt me 40 ampere voor je hele motor (minus startmotor) meer dan genoeg.
stroom zat, in een omron, gaat om het aantal contacten
 
Het vermoeden rijst trouwens dat je door wat slimmigheidjes uit te halen met de bedrading helemaal geen 3 contacten moet overnemen en dat je met 1 wegkomt. Hoe simpel kan het zijn, je parkeerlicht vervalt dus alle lichtdraden kunnen achter de geschakelde plus en je CDI kan daar ook bij
 
Het vermoeden rijst trouwens dat je door wat slimmigheidjes uit te halen met de bedrading helemaal geen 3 contacten moet overnemen en dat je met 1 wegkomt. Hoe simpel kan het zijn, je parkeerlicht vervalt dus alle lichtdraden kunnen achter de geschakelde plus en je CDI kan daar ook bij
Het vier paren in totaal, waarvan 1x P.

De andere drie is ON, die moet m hebben.

Natuurlijk zijn de eerste twee te combineren, is verlichting. Derde is ontsteking.
 
Het vermoeden rijst trouwens dat je door wat slimmigheidjes uit te halen met de bedrading helemaal geen 3 contacten moet overnemen en dat je met 1 wegkomt. Hoe simpel kan het zijn, je parkeerlicht vervalt dus alle lichtdraden kunnen achter de geschakelde plus en je CDI kan daar ook bij
Is dat niet wat ik gedaan heb met de tekening die ik een paar berichten terug had geplaatst?
Alleen een schakelaar op 12v draden en de rest gewoon per 2 aan elkaar knopen zoals in het contact ook zou gebeuren?
 
Is dat niet wat ik gedaan heb met de tekening die ik een paar berichten terug had geplaatst?
Alleen een schakelaar op 12v draden en de rest gewoon per 2 aan elkaar knopen zoals in het contact ook zou gebeuren?
Nee, dan staat nog de helft van je motor aan.

stroom zat, in een omron, gaat om het aantal contacten
Ik snap je punt. Had nog niet naar de schema's gekeken.
 
Maar, voor de goede orde, er zijn geen andere plussen dan plussen, als je die draden van het contactslot doorsoldeert en je houdt een plusje van de accu naar de dodemansknop kan je de boordspanning direct schakelen, dus het 40 A relais van Clanck in de rode draad tussen de accu en naar de zekeringenbende, Iets te simpel verteld maar ik wacht effe af waaron dat geen optie zou zijn
 
Hou jij je nou maar bij petat bakken ;)
Onder de rivieren is het friet.

Ik vind het ook niet klinken 🤷‍♂️

Maar, voor de goede orde, er zijn geen andere plussen dan plussen, als je die draden van het contactslot doorsoldeert en je houdt een plusje van de accu naar de dodemansknop kan je de boordspanning direct schakelen, dus het 40 A relais van Clanck in de rode draad tussen de accu en naar de zekeringenbende, Iets te simpel verteld maar ik wacht effe af waaron dat geen optie zou zijn
Dat kan, maar dan moet je de draden die nu op je dodemansknop zitten ook doorschakelen (tenzij die standaard onderbroken is, maar dat lijkt me niet).
 
1621280870517.png

Stuk ongeduld.
 
Ik kan me herinneren van toen ik mijn GSX-R 600 uit '98 aan het ombouwen was tot racer en daarbij dus ook het contactslot heb verwijderd, dat ik ergens een weerstand tussen moest solderen. Was iets van een niet gedocumenteerde beveiliging ofzo.
nog niet aan gedacht, maar daarvoor loopt die bedrading van de ECU over het kontakt. zal een bepaalde weerstandswaarde moeten hebben voor de ECU gaat willen werken.
 
Die weerstand zou dan in het contactslot moeten zitten. Een quick search lijkt erop dat er een 100 ohm weerstand tussen de plus en de ECU!!!!! zit, dat is dus geen CDI
Goede punt! Ik kon zo mooi wat specifieker Googlen en kwam deze post tegen:

Post #5.

Samen met deze YouTube video:

Dit lijkt mij een redelijk stappenplan? Bij een afbeelding in de video wordt alleen vermeld dat het zonder ventilator en verlichting is. Ik hoop dat ik nog iets kan vinden waarbij dat wel blijft werken.

Ik heb maar even fatsoenlijk soldeergereedschap besteld en komend weekend maar even goed uittekenen.
 
Ok, ik heb de uitleg stap voor stap goed gelezen (denk ik) en in een schema uitgetekend.
Misschien heeft iemand anders hier ook wel wat aan. Maar, lijkt dit logisch zo?
Nu wordt in de uitleg niks gedaan met Bruin en Grijs. Op het circuit ben je dat idd niet nodig, maar ik wel op de weg ;)

Kan ik die 2 gewoon aan elkaar solderen?
 

Bijlagen

  • SRAD-Schema.jpg
    SRAD-Schema.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 34
Terug
Bovenaan Onderaan