ContiForce voorband met BT020 achter?

Rrrremco

MF'er
22 mrt 2004
141
0
Breda
Vriendin van mij heeft Continental ContiForce banden onder haar '00 bandit 600. Achterband gaat ze vervangen door een BT020... voorband is volgend jaar aan de beurt.. wl een BT010. Voorband gaat nog zo'n 6000 km mee vnml herfst winter lente... Nu vraag ik me af: beter extra knaken (die ze niet heeft) uigeven voor ook een nieuwe voorband of kan deze combinatie wel ff...
Heeft vrij normale tour rijstijl.. ben wel benieuwd of dit kan of Helemaal niet moet doen!
 
Het wordt altijd afgeraden.

In veel gevallen is het overigens geen probleem, het kán soms "niet lekker sporen", maar dat voel je vanzelf. Dan kun je altijd een andere band erbij laten zetten toch?
 
Ze heeft in haar jacht naar de goedkoopste band meer dan 10 (!) bandenbedrijven ad lijn gehad. Geen enkele keurde de combinatie af. Maar heb op het forum al meerdere ervaringen gelezen over verkeerde combinaties... Zit het m in de types banden? Zo is de bt 010 en 020 (achter) zowat het geilste wat je er onder kan leggen. Bij de Contiforce (mi harde band) en 020 achter (zachtere band) vraag ik me af of dat wel veilig is...
 
Het wordt afgeraden door de bandenfabrikanten maar die hebben zo hun eigen belangen en/of willen dat hun produkten zo goed mogelijk voor de dag komen en dat is meestal wanneer voor en achterband 100% op elkaar zijn afgestemd.
Ik heb zelf vele tienduizenden km's gereden met verschillende merken / type combinaties, nooit een probleem of "onzeker gevoel". Wat wel voelbaar kan zijn is wanneer de ene band gloednieuw is en de andere platgereden, of wanneer de voorband veel minder gript dan achter (of andersom), maar zelfs dat hoeft niet echt problemen te geven zolang je niet probeert GP's te winnen.

Ik rijd nu op Metzeler Roadtecs Z6 (voor EN achter voor de verandering :) ), hier heeft de achterband op het middenvlak geen profiel (!) en de voorband heeft juist extra diep profiel om de weg droog te rijden: Ik zou hier b.v. niet graag met een andere voorband rijden, maar dit is een uitzondering.

Nb! BT020 gript heel goed maar zijn niet overdreven zacht / sportief, het is meer een "sportieve toerband" zoals de marketeers zullen roepen. De ContiForce zit ongeveer in het zelfde "segment".
 
Niet te druk over maken, zeker als ie continent in hetzelfde segment ligt als de b20.

Heb het zelf ook gehad met een macadame voorband en een bt20 achterband,.. Lijkt me een groter verschil,...
 
Dus er kan wat leven in je wegligging komen bij nat weer / kou / banden niet lekker op temp.. maar dit zal niet desastreus zijn... Ligt mi ook aan de berijder, soms is de schrikreactie in een bocht erger dan het kleine beetje grip wat je zojuist verloor... Geloof niet dat ze daar veel last van heeft :+

Nb! BT020 gript heel goed maar zijn niet overdreven zacht / sportief, het is meer een "sportieve toerband" zoals de marketeers zullen roepen. De ContiForce zit ongeveer in het zelfde "segment".

Dit is eigenlijk waar ik naar op zoek was, zolang banden niet te gek verschillen in prestaties lijkt me er ook geen probleem (zolang je geen GP's gaat rijden ;) )
 
Ben deze theorieen van verschillende voor en achterbanden al meer tegengekomen op het forum. Zit het niet tussen je oren?

Heb zelf tot nu toe altijd voor en achter hetzelfde type gehad.
Als de achterband vierkant begon te worden was het meestal voor ook al niet veel meer, dus wat levensduur betreft moet het niet veel uitmaken
Voor de grip lijkt me ook onzin, want wat heb je eraan als je voor nog wel grip hebt en achter niet.

Kan iemand me dan vertellen waar ik een denkfout maak? :? :? :?
 
Ben deze theorieen van verschillende voor en achterbanden al meer tegengekomen op het forum. Zit het niet tussen je oren?

Heb zelf tot nu toe altijd voor en achter hetzelfde type gehad.
Als de achterband vierkant begon te worden was het meestal voor ook al niet veel meer, dus wat levensduur betreft moet het niet veel uitmaken
Voor de grip lijkt me ook onzin, want wat heb je eraan als je voor nog wel grip hebt en achter niet.

Kan iemand me dan vertellen waar ik een denkfout maak? :? :? :?

Doorgaans gaat een voorband 2 keer zo lang mee als een achterband, dat is bij haar nu ook het geval, anders had ze gelijk B'stones voor en achter gehaald. Voorband is nog prima voor zo'n 6000 km's.
Verschillen in grip per weertype lijkt me karakteristiek voor de types banden op de markt. Leg je 2 verschillende types erop ben ik benieuwd wat dat met je grip doet... heb post gelezen dat bij een combi het achterwiel grip verloor en na andere achterband juist het voorwiel direct ander karakter kreeg...

denk dat het deels tussen je oren zit, merk nu zelf dat ik met veel meer vertrouwen een bocht in ga dan toen ik macadams (sorry, :r ) eronder had..
 
Voor de grip lijkt me ook onzin, want wat heb je eraan als je voor nog wel grip hebt en achter niet.

Kan iemand me dan vertellen waar ik een denkfout maak? :? :? :?
Het idee is van sommigen dat het veiliger is dat wanneer in een snel genomen bocht er een band staat op het punt van wegglijden, dat dat maar beter de achterband kan zijn. Een schuivend achterwiel geeft wat meer kans om te corrigeren dan wanneer je voorband wegschuift. Vandaar dat je nog wel eens de combinatie van bv Bridgstone 020 achter ziet en een wat meer "kleverige" 010 op de voorvelg. Ik heb in een interview met een Bridgstone figuur in MCN gelezen dat Bridgstone deze mix zelf niet aanraadt, maar sja, het zou raar zijn als ze dat niet deden nietwaar? Ik heb de combinatie nooit geprobeerd, maar wel 4 paren 020's versleten op mijn Buell. De 020 voorband slijt niet heel erg gelijkmatig, dus die verving ik altijd maar meteen met de achterband ook al was er op zich nog genoeg profiel op de voorband. Dat gezegd hebbende, zal een 010 voorband wellicht netjes mee opslijten met 020 achterband, maar dat hangt natuurlijk ook van je motor en rijstijl af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan