Zijn er nog betrouwbare motorzaken te vinden in de randstad waar er daadwerkelijk nog fatsoenlijk onderhoud wordt uitgevoerd?
Mijn ZZR1400 is binnen nu en een half jaar toe aan zijn 42.000km beurt, waaronder dus de controle van de klepspeling. Dit is typisch zo'n klusje waar een dealer je motor achterin de werkplaats parkeert, 8 arbeidsuren schrijft en je vervolgens met een vette rekening weer op pad stuurt. Controleren of het echt gebeurt is kun je namelijk toch niet en ik acht de meeste monteurs ook niet kundig genoeg voor dit klusje.
Zelf heb ik er de tijd, ruimte en kunde ook helaas niet voor.
Wat een vertrouwen zeg. Zorgen dat je de tijd, ruimte en kunde wél krijgt, dan kan je het zelf doen.
Ik ben niet bekend met de motorzaken in de randstad, maar hier in het oosten des landes gaat de gemiddelde motorzaak toch anders met z'n klanten en diens passie om.
ik zie in het wphb geen vermelding dan het motorblok er uit moet, vanwege die grote enkele framebalk vermoedde ik dat enigzins.
iemand al eens gedaan ?
Mijn vertrouwen is weg nadat ik bij verschillende "gerenommeerde" dealers in het verleden telkens genaaid ben. Een bandje wisselen is tegenwoordig al lastig voor de meeste motorzaken, achterwiel dat er gewoon scheef in zit en/of ketting die helemaal strak staat. O ja: de achterwielspacertjes gewoon vergeten terug te zetten... man man man.
Of te denken aan het vervangen van je balhoofdlager, kom je terug hebben ze je vorkpoten, bedrading en kuip niet goed vastgemaakt.
Ach, dat zijn dat waarschijnlijk dezelfde dealers waar ik niet welkom was om een aankoopkeuring te laten uitvoeren. Heb er geen enkel probleem mee om wat meer te betalen voor dergelijk onderhoud, hun verlies.
Dit ziet er niet heel eng uit. Wel veel werk om er bij te komen en nog wat extra als je shims moet wisselen. Ik zou gewoon een paar dagen reserveren en het lekker zelf gaan doen. Zeker als je weinig vertrouwen hebt in motorzaken. Scheelt nog een hoop geld ook.
Alternatief is om de motor snel te verkopen.
Inderdaad, als je kundig genoeg bent om te oordelen of een monteur wel of niet zijn werk goed gedaan heeft zou ik het gewoon zelf doen.
Ik geloof niet echt in dit soort angst fabeltjes, dat een motor in een hoek gedrukt wordt en om zonder werkzaamheden weer afgeleverd te worden naar een klant.
Pas had ik ook een klant die vertrouwde zijn dealer niet, moest het werk controleren en bleek gewoon heel netjes gedaan te zijn, zo netjes dat je niet ziet dat er aan het blok gesleuteld was, vind ik goed werk.
Maar de ZZR valt redelijk mee, een GTR1400 is wat lastiger.