Klepspeling

Daman

Rookie
20 mrt 2024
15
32
Wordt na verloop van de kilometers de klepspeling ruimer of strakker van een Suzuki Bandit GSF600?
 
Wat voor jou simpel is, is voor een ander misschien niet simpel. Ervaring en kennis moet opgebouwd worden en is dus niet vanzelfsprekend.
Hij zegt niet dat het te plegen onderhoud simpel is maar dat je je gewoon het beste aan het onderhoudsschema kan houden, dus als het nodig is klepspeling meten en eventueel corrigeren. Dat gaat trouwens wel vrij makkelijk bij een B6 met stelboutjes en je kan overal goed bij.
 
Voorgeschreven onderhoud aan houden en controleren, in beide gevallen dient je het binnen spec te houden. simpel toch.
Ja dat weet ik en ik heb ze ook gesteld. Maar ik ben gewoon benieuwd of ze strakker of ruimer worden na verloop van tijd. Ik wil weten of het verstandiger is om aan de boven of onderkant van de marge te gaan zitten. Uitlaat is 0,18 tot 0,23. En inlaat 0,10 tot 0,15
 
Laatst bewerkt:
Specifiek bij een Bandit 600 kunnen ze zowel ruimer als losser komen te staan.
Bij de uitlaatkant meer de kant op van strakker.

Waarom vraag je dit?
Ik heb de kleppen gesteld en ik ben gewoon benieuwd of ze ruimer of strakker gaan zitten. Ik vind 6000 km namelijk wat overdreven en als ze ruimer worden zou er buiten ,dat die misschien minder lekker gaat rijden, geen schade optreden. Gaat die strakker staan dan zou er wel schade kunnen optreden. Er zit namelijk een boven en ondergrens in de ruimte. Uitlaat 0,18 tot 0,23. Inlaat 0,10 tot 0,15
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kleppen gesteld en ik ben gewoon benieuwd of ze ruimer of strakker gaan zitten. Ik vind 6000 km namelijk wat overdreven en als ze ruimer worden zou er buiten ,dat die misschien minder lekker gaat rijden, geen schade optreden. Gaat die strakker staan dan zou er wel schade kunnen optreden. Er zit namelijk een boven en ondergrens in de ruimte. Uitlaat 0,18 tot 0,23. Inlaat 0,10 tot 0,15
Dat te ruim niet erg is klopt ook niet, met teveel speling gaat het harder op elkaar inslaan met meer slijtage als gevolg.

En of het meer of minder wordt is al meerdere malen antwoord op gegeven.

Maar je hebt dus al de kleppen gesteld? Hoe stonden ze? Te krap, te los of allebei?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Nu we het toch over kleppen stellen hebben. Veel handleidingen adviseren een klepsteltool. (Voor het instellen en vasthouden van de tuimelaar. Is dit aan te raden of is het gebruik van regulier gereedschap ook afdoende?
 

Bijlagen

  • klepstelinstrument.JPG
    klepstelinstrument.JPG
    10,9 KB · Weergaven: 0
Dat te ruim niet erg is klopt ook niet, met teveel speling gaat het harder op elkaar inslaan met meer slijtage als gevolg.

En of het meer of minder wordt is al meerdere malen antwoord op gegeven.

Maar je hebt dus al de kleppen gesteld? Hoe stonden ze? Te krap, te los of allebei?
Het gaat er niet om of ze wel of niet goed stonden maar ik wil weten of je de kleppen gesteld moeten worden op de euimste of krapste ruimte. Inlaat moet tussen 0,10 tot 0,15 zijn en de uitlaat 0,18 tot 0,23. Als na verloop van tijd de kleppen krapper worden zet ik ze liever op de ruimste speling en worden ze ruimer dan zet ik ze op de krapste speling. Vandaar mijn vraag.
 
Het gaat er niet om of ze wel of niet goed stonden maar ik wil weten of je de kleppen gesteld moeten worden op de euimste of krapste ruimte. Inlaat moet tussen 0,10 tot 0,15 zijn en de uitlaat 0,18 tot 0,23. Als na verloop van tijd de kleppen krapper worden zet ik ze liever op de ruimste speling en worden ze ruimer dan zet ik ze op de krapste speling. Vandaar mijn vraag.
Het is niet te zeggen of ze ruimer of krapper gaan staan bij jouw model motor. er zijn zat modellen waar ze wel altijd één kant op slijten vanwege een duidelijk zwakste punt in de kleppentrein maar dat is hier niet het geval, ik zou ze dus mooi in het midden van de aangegeven tolerantie van de klepspeling zetten, dat heb ik ook gedaan.

De reden dat ik vraag hoe je kleppen stonden voordat je ze gesteld hebt is omdat het een indicatie kan zijn van jouw specifieke slijtagebeeld. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan